Jupke 11.095 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Wooter, Ik geef je geen ongelijk he maar H2 kan wel emissie vrij zijn natuurlijk. Als je het maakt uit elektrolyse gedaan door hernieuwbare energie en transporteert op voertuigen die op hun beurt er gebruik van maken kan je dat perfect co2 neutraal maken. Puur naar efficiëntie is dat uiteraard een hele stap terug maar het is wel een feit dat we rond de evenaar een gigantisch potentieel hebben van zonne-energie dat nu niet gebruikt wordt omdat we die energie niet naar hier krijgen. Dit zou een mogelijkheid zijn. Of dat ook financieel en praktisch haalbaar is lijkt me een heel andere uitdaging. Ik heb het hier ook maar in de groep gegooid omdat er blijkbaar wel mensen zijn die daar in geloven en waar ik pertinent zeker van zijnd at deze geen banden hebben met de olie-industrie. Quote
Gast wooter Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Jupke,Ik ben er zeker van dat er mensen in geloven, maar als je wat verder gaat zoeken staat het allemaal wel erg op losse schroeven.Ook die toekomstige energie-overschot rond de evenaar hoeft geen probleem te zijn; je kan via een hoogspanningslijn perfect stroom transporteren van Marokko en het Midden-Oosten naar Europa met maar 10% verlies. Dat is nog altijd beter dan schepen moeten bouwen die op emissievrije waterstof zouden moeten draaien, om waterstof onder hoge druk te transporteren naar Europa, om ze daar op te slaan in druktanks, om dan met op emissievrije waterstof aangedreven vrachtwagens te transporteren naar lokale tankstations waar de waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen om dan auto’s vol te tanken. En als je al ziet dat je een installatie ter grootte van 4 containers nodig hebt om maximum 30 auto’s per dag te kunnen tanken lijkt het erop dat het ook geen eenvoudig schaalbare technologie is.Een waterstof-tankstation kost momenteel 5 miljoen. Een klassiek tankstation met benzine, diesel en LPG kost 2 miljoen. Een locatie voor een Tesla supercharger met 8 laadpalen kost 200000€.Voor de kostprijs van 1 waterstof-tankstation kan je het equivalent van 25 supercharger locaties met 8 laadpalen uitbouwen. Dat is het dubbele van het huidige aanbod van supercharger locaties in België. Dat kunnen natuurlijk ook locaties zijn met 8 snelladers voor andere merken...Als je dat dan weet, en weet hoeveel subsidies naar waterstofinfrastructuur gaat om waterstofbussen van een miljoen euro per stuk te laten rijden, terwijl BYD of Tesla geen subsidies krijgen om hun infrastructuur uit te bouwen, vraag je je toch wel af wat er hier achter schuilt. In hoeverre mate zit de politiek knus in bed met de petrochemie? Quote
Gast wooter Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 toyota is wel bezig met elektrische wagens hoor. https://autofans.be/nieuws/officieel/38509-toyota-plant-meer-dan-10-elektrische-autos-tegen-2020 of is dat fake news? [emoji4]Aankondigingspolitiek.Sindsdien zijn er persberichten en artikels verschenen waar Toyota de verwachtingen tempert.Dat artikel van einde 2017 was ook pas de eerste keer dat ze een BEV aankondigden. Ze hebben momenteel absoluut geen plug-in hybrides, terwijl ze met de Prius toch echt wel een trendsetter waren. Quote
Marvin 250 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 12 hours ago, wooter said: Die zitten niet onder druk en daarom laten die dingen andere vormen toe. Wat maakt dat uit als het brandt? Een batterijpack brandt volledig uit: de energie blijft het vuur aanwakkeren. Enige manier om te blussen bij een brand tijdens de productie, bijvoorbeeld, is de auto helemaal in een afgesloten tank te plaatsen en die op te vullen met water. Dat heb ik van iemand die Audi in Brussel heeft geadviseerd. Als dat op de openbare weg gebeurt, dan ben je vrij snel toast. Nu: dat gaat over wanneer het brandt natuurlijk. Eerst moet het spel nog branden. Vermijden is natuurlijk beter. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Dat klopt al niet wat je zegt, of die man van Audi kent batterijtechniek niet.Er zijn een paar Tesla’s in ongevallen betrokken geraakt waar de batterijen beschadigd werden en vlam vatten, maar er is nog niet een heel battery pack van Tesla in vlammen opgegaan. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 1 hour ago, wooter said: Aankondigingspolitiek. Sindsdien zijn er persberichten en artikels verschenen waar Toyota de verwachtingen tempert. Dat artikel van einde 2017 was ook pas de eerste keer dat ze een BEV aankondigden. Ze hebben momenteel absoluut geen plug-in hybrides, terwijl ze met de Prius toch echt wel een trendsetter waren. Hebben ze hier dan absoluut geen plug-in hybride getest? https://www.vroom.be/nl/test/rijtest-toyota-prius-plug-in-aan-de-stekker-19923 Ik geloof wel, dat een elektrische toyota niet voor morgen is. Maar het zou niet slim zijn van toyota om daar de komende jaren niet op in te zetten. Quote
Gast wooter Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 blijkbaar gemist! Kost wel 10K meer dan de niet-plugin versie, en ook enige plugin hybrid van hun hele gamma. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Ik zou mijn geld ook niet op inzetten op zo'n prius plugin hoor. Als de 'betaalbare' model 3 binnen pakweg een jaar in europa leverbaar zou zijn, zou het wel eens moeilijk kunnen worden om mij in te houden. https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla-Model-3 Qua range is die eigenlijk best voldoende. Quote
Marvin 250 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 1 hour ago, wooter said: Dat klopt al niet wat je zegt, of die man van Audi kent batterijtechniek niet. Dan was hij zijn verhaal aan het aandikken, dat kan ook en wil ik gerust geloven. Ik ken er niet genoeg van om te weten wat waar is en geloofde hem op basis van zijn autoriteit als brandweerman. Toegegeven: ik had het dus ook niet met zoveel zekerheid moeten posten. Hij had het ook over de brand van lithiumbatterijen bij Engie in 2017 die hij als waarschuwing beschouwde. Dat zullen ook wel 'grotere' batterijen geweest zijn dan wat je in een auto vindt. Kortom, mijn verhaal is anekdotiek. Er branden weinig (elektrische) auto's uit. Quote
Gast wooter Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 https://electrek.co/2018/10/11/vw-ceo-scare-tactic-against-stricter-emission-rules-all-in-electric-vehicles/ Quote
Germinal 464 Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Hilarisch toch.. tegen 2030 35% is mi niet zoveel, toch ? Dat is 12 jaar! Quote
Gixxer 611 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Deze week eens uitvoerig met een Outlander gereden en de stilte van elektrisch rijden bevalt me wel. Totaal andere beleving dan met een pruttelende uitlaat maar voor dagelijkse ritten lijkt mij dat heel relaxed rijden. 1 Quote
dragonfly 14.975 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 11 uren geleden, Germinal zei: Hilarisch toch.. tegen 2030 35% is mi niet zoveel, toch ? Dat is 12 jaar! -35% tov 2021 Quote
Gast wooter Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 16 minutes ago, dragonfly said: -35% tov 2021 Wel, 9 jaar... Op 9 jaar heeft Tesla 3 elektrische modellen uitgebracht, waarvan er 2 1000 stuks per week worden gebouwd, en van de derde 4500 stuks. Een VW kan toch veel beter doen? Quote
stijn82 117 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Wat is nu eigenlijk de grote bottleneck? Is het niet gewoon kwestie van voldoende batterijfabrieken te bouwen? Quote
Marvin 250 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 15 hours ago, wooter said: https://electrek.co/2018/10/11/vw-ceo-scare-tactic-against-stricter-emission-rules-all-in-electric-vehicles/ Classic Electrek om van een uitspraak over lagere uitstoot opeens een elektrisch verhaal te maken. Waarom haal je die bron toch altijd aan? Die gast is niet neutraal, for fuck's sake. Hij is een uitgesproken Tesla-fanboy en heeft ondertussen al een Tesla Roadster verdiend met zijn referrals. En begin niet te vergelijken met echte journalisten: die schrijven niet ten faveure van één of ander merk omdat ze er financieel belang bij hebben. (Ok, er zullen aberraties zijn maar weinig en die vliegen er ook snel uit als ze voor gerespecteerde mediabedrijven werken.) Quote
Gast wooter Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Wel, wat is je mening hier dan over? https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/vw-stellenabbau-co-grenzwerte-1.4164002 Quote
Marvin 250 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 (aangepast) 50 minutes ago, wooter said: Wel, wat is je mening hier dan over? https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/vw-stellenabbau-co-grenzwerte-1.4164002 Het staat in de Belgische kranten ook, hoor. Ik ontken de feiten niet (ergo, dat die VW-gast het gezegd heeft - dus niet wat hij gezegd heeft). Alleen vind ik de interpratie van Electrek gewoon een ridicule denkfout. Dus volgens Fred moet je niet bang zijn dat er ontslagen gaan vallen omwille van emissieregels WANT je gaat toch elektrische auto's bouwen, dus problem solved. Jezus, wat een kinderlijke redenering. Want elektrische auto's worden gegarandeerd een doorslaand succes en ze maken en ontwerpen is piece of cake. FFS, ik moet hier hele dagen lezen hoe moeilijk het wel niet is om succesvol elektrische auto's te maken en Tesla de enige is die het kan. Maar VW gaat de code kraken en over x jaar is alles opgelost. 12 oktober 2018 aangepast door Marvin Quote
Marvin 250 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 (aangepast) Ik dacht gelezen te hebben dat de productie van een elektrische auto minder complex is dan die van een auto met verbrandingsmotor. Klopt dat? Of dat er minder onderdelen nodig zijn? Als dat zo is, en stel dat VW volledig elektrisch begint te bouwen én nog evenveel auto's bouwt als nu, dan gaan ze toch ook massa's mensen moeten ontslaan? Edit: bron: Handelsblatt: How electric cars will charge Germany's job market Quote There's little doubt that the automation of Germany's car industry as it shifts to e-mobility production will lead to job losses. But a closer look reveals that it may create as many jobs as are lost. En om nog eens op Diess' uitspraken terug te komen. Hij waarschuwt voor groot jobverlies. Is hij daarom een paniekzaaier zoals Electrek zegt? Ik denk het niet. 12 oktober 2018 aangepast door Marvin Bron toegevoegd Quote
Gixxer 611 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Natuurlijk is het minder complex. Een electro motor kan elke handige Harry bouwen. Een verbrandingsmotor daarentegen.... Quote
krikke 116 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Het enige elektrische machien dat hier in huis komt, wat snel genoeg van 0 naar 100 gaat en een aanvaardbare baterij heeft is de pp1200. Quote
Gast wooter Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Laat me dan zo stellen: moeten we verbrandingsmotoren blijven bouwen om jobs te beschermen? Waarom hebben we dan niet DVD's of streaming verboden om videotheken en muziekwinkels te beschermen? Webshops verbieden om werknemers van 3 Suisses te beschermen? Het argument van de brave man van VW lijkt me vooral te zijn dat het verminderen van de uitstoot een risico is om zijn marge te behouden, omdat hij nu ruime marges kan nahouden op zijn producten die nauwelijks evolueren, tegenover het bouwen van een elektrisch voertuig wat betekent dat de motor het eenvoudigste component is, en de batterijtechniek het moeilijkste en ze daar niet zelf of nog niet zelf genoeg geïnvesteerd hebben. Batterijproductie zit nu voornamelijk in China en de VS. Europese autobouwers hebben zelf geen expertise in batterijproductie en technologie. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 ik vraag me ook af waarom al die jobs nu zo ontzettend belangrijk zijn. Sommige beroepen verdwijnen nu gewoon eenmaal met de evolutie. Mensen die daar werken, kunnen misschien wel elders aan de bak, of gaan met pensioen en de jonge generatie doet dan weer een andere job. In België en Nederland is er nauwelijks nog auto assemblage. Op zich ook wel een beetje gek dat er met zulke quota's gezwaaid wordt, want op een gegeven moment dat niet zo ver meer in de toekomst ligt, is een EV voor de consument interessanter dan een met verbrandingsmotor, en wie gaat er dan nog in de garage een nieuwe met verbrandingsmotor bestellen? Op dat moment is de vraag vanuit de markt er (eigenlijk is ze er al...), en gaat het er om hoeveel je _kan_ produceren , teneinde nog wat van de verkopen mee te kunnen pikken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Dat BYD elektrische bussen overal in Europa beginnen rondrijden ligt niet aan het feit dat elektrisch duur zou zijn, maar puur omdat de Europese concurrentie gewoon niet geïnvesteerd heeft om zo een producten aan te bieden. In China zit men met een noodzaak dat 8% van alle verkochte auto's volledig elektrisch moet zijn, en elk jaar gaat dat percentage omhoog. Daarom ook dat men daar stevig werkt aan nieuwe batterijfabrieken. Hier proberen lobbyisten gewoon meer tijd te kopen dat ze van ruime marges kunnen genieten en incrementele updates kunnen leveren terwijl we met z'n allen elke 3-4 jaar een nieuw model kopen van meer van hetzelfde. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Wat is eigenlijk de levensduur van een EV? Wij zijn er nu aan gewoon, dat het weinig zin heeft om nog kosten te doen aan een auto met +200.000 km want eens je begint herstellingen te doen volgen er wellicht nog andere op korte termijn. Met andere woorden, economisch per total. Bij een EV, stel dat daar eigenlijk niet veel aan kapot gaat maar dat je misschien wel om de zoveel jaar de batterij moet vervangen, dan kan je op zich wel lang met die wagen doen (zeker als de prijs van een accu pakket daalt). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.