Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 25/11/2021 om 14:52, BMWMB zei:

Onderhoudskost tot nu, 110.000km, is heel simpel: € 0,0... Enkel banden en ruitenwisserbladen. Ik rijd zelfs nog met mijn eerste set remblokken.

Op 25/11/2021 om 14:56, Tjeu zei:

Dat vind ik wel indrukwekkend eigenlijk. 

Op 25/11/2021 om 14:56, ir_fuel zei:

Een Tesla moet niet op onderhoud (heeft geen invloed op de garantie).

Dat gaan ze bij andere constructeurs vrees ik niet zo graag doen, wegens wegvallende inkomsten.

Kan toch inderdaad niet blijven duren op die manier? Op een bepaald moment gaan die updates gewoon geld kosten veronderstel ik.

Of zelfs nu al https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/31239/over-the-air-update-voor-jouw-polestar-2-wil-je-68-pk-extra-dat-is-dan-1000-euro

Geplaatst:

Vrijdag wordt er beslist over het lot van de resterende kerncentrales, ik hou nu al mijn hart vast.

Eigenlijk zouden er moeten massale betogingen georganiseerd worden, maar de hardwerkende vlaming heeft daar geen tijd voor.

Geplaatst:
5 minutes ago, Tommie said:

Microtransactions ftw! 

options-as-a-service

tijd om mee te gaan met je tijd Tommie!

:lolz: 

• Grappig 4
Geplaatst:
4 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Exact ! En is toch ook wat ik al heel de tijd zeg. Hoe WIJ hier nu met klimaat bezig zijn gaat leiden tot een

1. Eco kapitalisme welke nog sterker de kloof tussen "rijk" en "arm" zal vergroten

2. De gemiddelde Belg verarmen.

3. Pure verhoging van inkomsten/belastingen voor de overheid. 

4. Achteruitgang van onze luxe

5. Voor de overheid werken wordt, net als in het communisme, de beste keuze als job, voor de meeste mensen. 

Daarom dat ik dit soort houding ook "arrogant" noem he. Je ziet toch zo dat we ons op deze manier gemiddeld verarmen. Zowel financieel als qua "vooruitgang".

En nee ik ben niet tegen "klimaat". Enkele blz terug heb ik geschreven wat we wel zouden moeten doen en veel meer zou opbrengen. Maar ja............ we kiezen altijd de "makkelijkste" weg als politici. Het volk onderdrukken en een geweten aanpraten. 

BTW mooi initiatief van Boni (Colruyt groep) om op elk produkt een eco label te voorzien. Ik zou wel heel graag de statistieken zien voor en na, en of dit enig effect heeft.

Iedere jaar komt de dag waarop we meer gronsftoffen verbruiken dan dat de aarde in 1 jaar kan produceren vroeger. ( ben de naam hiervan vergeten).

volgens mij zijn hier 2 grote oorzaken van :

of we zijn met teveel op deze wereld , of degene die hier rondlopen consumeren teveel.

Dat eerste , daarvoor zijn er andere forums, maar zal ook moeten bekeken worden .

dat tweede , zal inderdaad pijnlijk zijn voor de meerderheid van de mensen , ja we gaan comfort , luxe moeten inboeten .  

Maar geef toe zo kan het moeilijk blijven duren , zie bv recente problematiek post nl . 
dit is ook een gevolg van de overconsumptie , gratis verzending etc …..

je kan ook uw kop in het zand steken en voortdoen zoals we nu bezig zijn , maar ooit gaan we of onze kinderen de rekening krijgen voor ons luxe/ consumptiegedrag . 

Geplaatst:

Bij de hele "Mobility as a Service" discussie wordt er hier toch van extremen uitgegaan. Autodelen kan veel lokaler en persoonlijker dan de Cambio's van deze wereld en die platformen zie ik wel een toekomst in, ook hier op het platteland. Stel dat in mijn directe omgeving iemand overweegt om op EV over te stappen en die kan dat doen met in het achterhoofd dat hij bij mij "mijn" auto sporadisch kan komen "huren", dat kan toch werken. Nu lenen wij binnen de directe familie ook elkaars auto als dat nodig is, maar dan zou voor mij die cirkel wel iets kunnen uitbreiden. Ik ga een van "mijn" auto's niet elke dag aan god en klein pierke verhuren, maar vrienden, familie, buren, ... die zouden perfect bij mij terecht kunnen.

Om on-topic te blijven, ik zie daar wel echt een potentieel zitten om meer mensen op EV te laten overgaan. Stel je buurman heeft een Lynk&Co staan die hij beperkt verhuurt, dan kan je perfect afspraken maken wanneer je die zou willen meenemen voor een weekendje weg. Het platform zorgt voor de administratie/contractuele zaken en jij neemt geen risico's.

Geplaatst:

In theorie klinkt dat goed, in de praktijk echter ...

Je blijft met problemen zitten als meerdere mensen tegelijk een auto willen gebruiken op bepaalde piekmomenten. Dan moet je dus beginnen puzzelen, afspreken op voorhand etc.

+ vuiligheid, wat bij een ongeval enzovoort.

Eerlijk gezegd, als je wil autodelen kan je dat best doen met een derde speler die die auto levert, dan dat iemand eigenaar is en met alle shit zit als het mis loopt.

Geplaatst:
38 minuten geleden, ir_fuel zei:

options-as-a-service

tijd om mee te gaan met je tijd Tommie!

:lolz: 

OAAS.

Als je dat snel fonetisch herhaalt, is dat een beetje 't geluid dat mijn madam 2 keer (3 keer als ik chance heb) per week maakt.

• Grappig 3
Geplaatst:
10 minuten geleden, ir_fuel zei:

In theorie klinkt dat goed, in de praktijk echter ...

Je blijft met problemen zitten als meerdere mensen tegelijk een auto willen gebruiken op bepaalde piekmomenten. Dan moet je dus beginnen puzzelen, afspreken op voorhand etc.

+ vuiligheid, wat bij een ongeval enzovoort.

Eerlijk gezegd, als je wil autodelen kan je dat best doen met een derde speler die die auto levert, dan dat iemand eigenaar is en met alle shit zit als het mis loopt.

Boekingsplatform hoort erbij, het enige dat de verhuurder moet doen is bevestigen. Met alleen mensen die je kent zou ik dat nog wel durven doen, levert mijn buurman hem niet netjes in kan hij die niet meer huren, controle blijft bij de verhuurder. Boekingsplatform regelt de onderverhuur en dus ook schade, verbruik, enz ... Bijvoorbeeld mijn nichtje studeert nog en heeft geen auto, die kan de mijne komen halen voor een weekend mocht ik die niet nodig hebben. Wil ze 2 honden meenemen of die elk weekend claimen, kan ze een andere gek zoeken ? (eigenlijk niks anders dan vandaag, alleen als ze hem vandaag prakt is er niet echt een regeling ...).

Bij Lynk&Co is het de huurder/"abonnee" die doorverhuurt, ik weet niet of de koper van een Lynk&Co ook kan verhuren via Lynk& Co. (ik spreek hier van Lynk&Co omdat dat de enige is die ik bekeken heb).

De auto moet daar dus qua software wel op voorzien zijn, en dat is nog niet op punt bij L&C. Maar ze meten tankinhoud, geven toegang via tijdelijke "sleutel", tracen de wagen, enz... .

Dat gaat de wereld niet veranderen, maar dat gaat het aantal "tweede" wagens wel verminderen en helpen om mensen hun enige wagen om te zetten naar een EV volgens mij.

Geplaatst:

Zie de link die ik gepost heb. In de VS bestaat zoiets al :) 

Geplaatst:
1 uur terug, josenjef zei:

Bij de hele "Mobility as a Service" discussie wordt er hier toch van extremen uitgegaan. Autodelen kan veel lokaler en persoonlijker dan de Cambio's van deze wereld en die platformen zie ik wel een toekomst in, ook hier op het platteland. Stel dat in mijn directe omgeving iemand overweegt om op EV over te stappen en die kan dat doen met in het achterhoofd dat hij bij mij "mijn" auto sporadisch kan komen "huren", dat kan toch werken. Nu lenen wij binnen de directe familie ook elkaars auto als dat nodig is, maar dan zou voor mij die cirkel wel iets kunnen uitbreiden. Ik ga een van "mijn" auto's niet elke dag aan god en klein pierke verhuren, maar vrienden, familie, buren, ... die zouden perfect bij mij terecht kunnen.

Om on-topic te blijven, ik zie daar wel echt een potentieel zitten om meer mensen op EV te laten overgaan. Stel je buurman heeft een Lynk&Co staan die hij beperkt verhuurt, dan kan je perfect afspraken maken wanneer je die zou willen meenemen voor een weekendje weg. Het platform zorgt voor de administratie/contractuele zaken en jij neemt geen risico's.

En dat noem je "vooruitgang"? 

1 uur terug, Bart zei:

dat tweede , zal inderdaad pijnlijk zijn voor de meerderheid van de mensen , ja we gaan comfort , luxe moeten inboeten .  

Maar geef toe zo kan het moeilijk blijven duren , zie bv recente problematiek post nl . 
dit is ook een gevolg van de overconsumptie , gratis verzending etc …..

je kan ook uw kop in het zand steken en voortdoen zoals we nu bezig zijn , maar ooit gaan we of onze kinderen de rekening krijgen voor ons luxe/ consumptiegedrag . 

Ideologisch denken om meer inkomsten te delven op kop van je burgers met maatregelen die JOU niet treffen heeft niets te maken met kop in zand steken. De realiteit niet zien, grondig nadenken en duurzame maatregelen treffen die werken vraagt "politieke" moed, geen ideologische dingen, die voor links altijd om hetzelfde draaien: mensen treffen. Of het nu rijken of niet in de pas lopende groen ideologen zijn......... iedereen even arm zegt men wel eens wel daar gaat het naar toe.

Bart: Jij, ik, en nog vele anderen hier op die "luxe forum" gaan niet getroffen worden. Het klinkt o zo makkelijk als niet "getroffene" om te gaan zeggen "luxe inboeten".

Misschien moet je eens op werkbezoek gaan in de landen van je leveranciers. Dat kan op vele vlakken een verrijking zijn. 

Nee je krijgt wat ik hierboven al zei: een GROTER verschil tussen rijk en arm, tussen de beleidsmakers en het gepeupel. Je kan dat ook niet willen zien omdat jij met je Taycan en ik met met mijn AMG "profiteren" van dit groene "goed". 

Vergeet niet dat ik privé er alle baat bij heb dat auto's verdwijnen en mensen naar andere mobiliteit zoeken. Maar ik ben ook een mens, en probeer een realistische visie te hebben waar ik anderen een fijn leven wens, ik geniet er niet van om eender welke reden en voor eender welk doel mensen te verarmen, sorry.  En kom niet af met een fijn leven is ook een fijn klimaat, mijn betoog hieronder zal dat dadelijk duidelijk maken. 

Iedereen even rijk maken lukt niet, maar dat wil niet zeggen dat we iedereen even arm moeten maken. 

Bouwen aan een gezond klimaat lukt HELEMAAL niet op de manier zoals onze politici daar nu naar kijken, geloof me. Het toenemende vervuilende transport dat we steeds meer STIMULEREN, is dat geen groter vervuiler dan wanneer we met hybride rondrijden welke in steden op elentriek moet rijden?

Mensen minder besteedbaar inkomen geven waardoor ze nog meer op zoek gaan naar goedkope goederen (en ja in ons systeem betekent dat gemiddeld gezien, vervuilender en ongezonder). 

Maar ow nee, daar kijken we van weg. Nochtans zou politiek hier ook iets kunnen aan veranderen...... 

Het is voor mij als ondernemer makkelijk fan te zijn van dit mensen verarmen en meer fietsen te verkopen, die liefst niet te duur zijn en een voetafdruk hebben van hier tot in Tokyo :)

Ik verdien meer, heb minder miserie wanneer ik mijn velo's in het buitenland laat maken en naar hier laat brengen door extra vervuilende transporten dan wanneer ik ze met alle wetten en sociale bescherming hier zou produceren en niemand ze wil wegens te duur. 

Ik word beloond om te vervuilen. Net als jij met je warmtepompen, vraag anders aan al uw groen kopers of ze warmtepomp x geproduceerd in BE aan 10.000 euro willen, of "dezelfde" kwaliteit uit Korea aan 7.500 euro. AMEN. 

Maar DAT zit niet fout  he? Dat is dik ok? Nee blijf nog wat leuteren dat de mensen het met minder moeten doen van op je Ipad in je zelfrijdende EV , wachtend op de volgende container uit Korea om je medeburger te verarmen :D

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:

Mijn leven wordt heus niet onaangenamer wanner ik een hybride "moet" rijden, en beloont wordt om goederen met een lagere ecologische voetafdruk te kopen. 

Het wordt dat wel wanneer je dingen die achteruitgang betekenen voor anderen door hun strot ramt, terwijl je langs de andere kant de steeds meer vervuilende wereld omarmt. Dat is hypocriet.

Ik ben voor dingen die hand in hand gaan, duurzame lange termijn oplossingen waar welvaart, luxe en klimaat hand in hand gaan. En ja dat kan........ 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Bart zei:

of we zijn met teveel op deze wereld

Aantal zelfmoorden gaat wel stijgen denk ik als we allemaal met een Cambio C3 moeten rondrijden, goed bezig dus

• Grappig 6
Geplaatst:

Own nothing and you will be happy mannekes...en daar gaan we rustigaan naartoe maar de enige die happy worden zijn de CEO's van die al die "as-a-service" bedrijven.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Mensen minder besteedbaar inkomen geven waardoor ze nog meer op zoek gaan naar goedkope goederen (en ja in ons systeem betekent dat gemiddeld gezien, vervuilender en ongezonder). 

Maar ow nee, daar kijken we van weg. Nochtans zou politiek hier ook iets kunnen aan veranderen...... 

We zijn allemaal speelballen in een spelletje economische oorlogsvoering tussen grootmachten. En binnen de globale herverdeling van rijkdommen hebben we steeds minder te bieden en worden we alsmaar meer kaalgeplukt. China is gans de wereld aan het overnemen. Ik stel mij de vraag of het puur door de vrije economie komt. Hebben we het onszelf aangedaan OF heeft China werkelijk zo meesterlijk strategisch gebruik gemaakt van de vrije markt? Chapeau voor hun hé, ... wij gaan er hier inderdaad op achteruitgaan. Dat is de enige echte reden, niet omdat we propere lucht willen hebben zoals elke mens in de wereld dat wil.

Geplaatst:
14 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Own nothing and you will be happy mannekes...en daar gaan we rustigaan naartoe maar de enige die happy worden zijn de CEO's van die al die "as-a-service" bedrijven.

Ik wil gewoon kopen en bezitten wat de moeite waard is. Geen probleem om dan iets as-a-service af te nemen op het moment dat mij dat goed uitkomt. Tot een paar maand geleden stonden hier 3 auto's te staan op de oprit voor het meeste van de tijd, dat levert mij persoonlijk geen plezier op hoor (tenzij het om liefhebberswagens moest gaan). Nu zijn er dat 2 als het kan en 3 als het terug zou nodig zijn, wat mis ik? Met een "daily" auto die nog geen 5000 kilometer dat jaar gereden heeft naar de garage en keuring gaan?

Is het dan een achteruitgang dat ik die wagen zou uitlenen aan bekenden als ik die maar 3 dagen per week nodig heb? Ik ga niks uitlenen waar ik zelf veel waarde aan hecht, dat is voor mij ook gewoon de kist die mij door de file naar mijn werk brengt.

Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

En dat noem je "vooruitgang"? 

Ideologisch denken om meer inkomsten te delven op kop van je burgers met maatregelen die JOU niet treffen heeft niets te maken met kop in zand steken. De realiteit niet zien, grondig nadenken en duurzame maatregelen treffen die werken vraagt "politieke" moed, geen ideologische dingen, die voor links altijd om hetzelfde draaien: mensen treffen. Of het nu rijken of niet in de pas lopende groen ideologen zijn......... iedereen even arm zegt men wel eens wel daar gaat het naar toe.

Bart: Jij, ik, en nog vele anderen hier op die "luxe forum" gaan niet getroffen worden. Het klinkt o zo makkelijk als niet "getroffene" om te gaan zeggen "luxe inboeten".

Misschien moet je eens op werkbezoek gaan in de landen van je leveranciers. Dat kan op vele vlakken een verrijking zijn. 

Nee je krijgt wat ik hierboven al zei: een GROTER verschil tussen rijk en arm, tussen de beleidsmakers en het gepeupel. Je kan dat ook niet willen zien omdat jij met je Taycan en ik met met mijn AMG "profiteren" van dit groene "goed". 

Vergeet niet dat ik privé er alle baat bij heb dat auto's verdwijnen en mensen naar andere mobiliteit zoeken. Maar ik ben ook een mens, en probeer een realistische visie te hebben waar ik anderen een fijn leven wens, ik geniet er niet van om eender welke reden en voor eender welk doel mensen te verarmen, sorry. 

Iedereen even rijk maken lukt niet, maar dat wil niet zeggen dat we iedereen even arm moeten maken. 

Bouwen aan een gezond klimaat lukt HELEMAAL niet op de manier zoals onze politici daar nu naar kijken, geloof me. Het toenemende vervuilende transport dat we steeds meer STIMULEREN, is dat geen groter vervuiler dan wanneer we met hybride rondrijden welke in steden op elentriek moet rijden?

jokke , tot voor enkele jaren had ik een bedrijf in oost Europa , en ken de arbeidsomstandigheden maar al te goed daar 

maar dat jij en ik daar niks gaan van voelen , daar vergis je u in denk ik. 

de vraag is , is dat allemaal nodig zoals het nu is ? 

Geplaatst:

Ik wil geen achteruitgang van onze welvaart en een verbetering in het klimaat. Dat moet het uitgangspunt zijn en dat kan ook. En als je er dieper over nadenkt iets dat alle partijen altijd ook zou kunnen "verbinden" als uitgangspunt. 

Ook graag niet "meer" overheid. 

Geplaatst:
50 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

En wie kan dat beter zijn de overheid om misbruik tegen te gaan?  

File:Flag of the Communist Party of Kampuchea.svg - Wikimedia Commons

• Grappig 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, josenjef zei:

Ik wil gewoon kopen en bezitten wat de moeite waard is. Geen probleem om dan iets as-a-service af te nemen op het moment dat mij dat goed uitkomt. Tot een paar maand geleden stonden hier 3 auto's te staan op de oprit voor het meeste van de tijd, dat levert mij persoonlijk geen plezier op hoor (tenzij het om liefhebberswagens moest gaan). Nu zijn er dat 2 als het kan en 3 als het terug zou nodig zijn, wat mis ik? Met een "daily" auto die nog geen 5000 kilometer dat jaar gereden heeft naar de garage en keuring gaan?

Is het dan een achteruitgang dat ik die wagen zou uitlenen aan bekenden als ik die maar 3 dagen per week nodig heb? Ik ga niks uitlenen waar ik zelf veel waarde aan hecht, dat is voor mij ook gewoon de kist die mij door de file naar mijn werk brengt.

Je start met als uitgangs punt "ik" en wat in jouw leven past, en dan moet de rest dat ook maar zo doen en kunnen? Dat is dus exact wat ik bedoel :D 

Alles is goed zolang het in mijn "kraam" past...... snap je? 

Ik zal het nog eens anders stellen.

Wat is het beste voor het klimaat? 

1. Iedereen met een hybride (electrisch in de stad) en een afbouw van onze verre vervuilende import en transport?

2. Iedereen met een EV en toenemende vervuilende import (en energieopwekking)? (Dit is wat we nu beslist hebben)

Nu dezelfde vraag voor je welvaart?

Ben ik juist als ik zeg dat punt 2 niet alleen realistischer is, maar ook beter voor welvaart en klimaat? Een veel grotere algemene deler dan ideologie als uitgangspunt te nemen? 

Ik moet de eerste "groen" ingestelde mens nog tegen komen die mijn velowinkel binnenkomt en "vraagt" kan ik een fiets kopen die in BE geproduceerd wordt, ik denk aan mijn ecologische voetafdruk.  Waarom? Wel dat pas niet in het kraam van de "ik" wereld. Ze willen de beste fiets aan de beste prijs (in hun geest). 

Onze eigen overheid koopt lieve velo's voor Bpost in Turkije dan bij hun Belgische leverancier. (En dat was dan nog aan inferieure kwaliteit met alle gevolgen van dien). Echt schitterend voorbeeld van climate thinking. 

Geplaatst:
37 minutes ago, josenjef said:

Geen probleem om dan iets as-a-service af te nemen op het moment dat mij dat goed uitkomt.

Mij ook niet, maar ik zie het gewoon niet gebeuren in niet-rendabele gebieden. In Brussel + periferie is dat wat anders.

Geplaatst:
1 uur geleden, josenjef zei:

Boekingsplatform hoort erbij, het enige dat de verhuurder moet doen is bevestigen. Met alleen mensen die je kent zou ik dat nog wel durven doen, levert mijn buurman hem niet netjes in kan hij die niet meer huren, controle blijft bij de verhuurder. Boekingsplatform regelt de onderverhuur en dus ook schade, verbruik, enz ... Bijvoorbeeld mijn nichtje studeert nog en heeft geen auto, die kan de mijne komen halen voor een weekend mocht ik die niet nodig hebben. Wil ze 2 honden meenemen of die elk weekend claimen, kan ze een andere gek zoeken ? (eigenlijk niks anders dan vandaag, alleen als ze hem vandaag prakt is er niet echt een regeling ...).

Bij Lynk&Co is het de huurder/"abonnee" die doorverhuurt, ik weet niet of de koper van een Lynk&Co ook kan verhuren via Lynk& Co. (ik spreek hier van Lynk&Co omdat dat de enige is die ik bekeken heb).

De auto moet daar dus qua software wel op voorzien zijn, en dat is nog niet op punt bij L&C. Maar ze meten tankinhoud, geven toegang via tijdelijke "sleutel", tracen de wagen, enz... .

Dat gaat de wereld niet veranderen, maar dat gaat het aantal "tweede" wagens wel verminderen en helpen om mensen hun enige wagen om te zetten naar een EV volgens mij.

Er zijn zo al meerdere initiatieven waarbij je dus gebruik kan maken van een aangeboden platform. Daarbij is de vrijblijvendheid ook vrij groot, het is niet omdat je een paar maanden mee gebruik wenst te maken van de wagen, dat je een jaar moet betalen. Twee van mijn zussen hebben daar gebruik van gemaakt. 
Werkte voor hen goed. Je merkt ook dat die gelijktijdigheid veel kleiner is dan wat je zou verwachten. En de kost is miniem, waardoor je ook weet dat je wat in dient te boeten aan beschikbaarheid. In drukke periodes (een van de zussen werkte toen voor software bedrijf en moest regelmatig op interventie naar klanten) sloot ze zich dan aan bij meerdere van groepen, waardoor beschikbaarheid geen issue was. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid