Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, Bart zei:

Er mogen wel nog wat meer laadpalen gezet worden 😒.   Zondag avond +_17u Wellin 

 

 

 

8ADD13D8-7C30-4747-AF3C-C2D7DC0980B8.jpeg

Deze zomer op een zondagavond stond die leeg, wat mij in de andere richting verbaasde. Ziet er wel heel high tech uit in die waalse boerensetting daar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Liquid Li0n zei:

de goedkoopste manier om een Porsche te rijden misschien wel, maar toch niet met de meeste emotie. Je wil toch als Porschist die typische boxer sound als je een Porsche koopt. Of ben ik ondertussen nog maar de enige? En is het de sleutel op de toog en de badge wat tegenwoordig belangrijker is?

Die Porsche boxersound zoals in de Cayman? Anee, dat is nu een 4 potter, tenzij de GTS/GT4 enzo. Of zoals in de Macan? Anee, dat is ook een vierpotter (in lijn) of V6. Zoals in de Cayenne? Panamera? 

Is die typische Porsche Boxersound niet sowieso iets dat eerder tot het verleden van voor het EV tijdperk behoort?  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet maar even de google chrome pagina vertaling gebruiken want is een Duits artikel dat ik tegenkwam:

Ze nemen elektrische bussen uit het verkeer wegens verschillende branden in depots tijdens opladen.

https://www.welt.de/vermischtes/article234310454/Elektrobus-loeste-Grossbrand-aus-Muenchen-zieht-E-Fahrzeuge-aus-dem-Verkehr.html?fbclid=IwAR2lYddbGp93HZCP-qupxZCr0cW9AZJ3B3GIKHFIGJoipbMBMSYgojXoJI8

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Bart zei:

Er mogen wel nog wat meer laadpalen gezet worden 😒.   Zondag avond +_17u Wellin 

 

 

 

8ADD13D8-7C30-4747-AF3C-C2D7DC0980B8.jpeg

Er is nog 1 plaatsje over.

maar idd, als ze heel de boel willen elektrisch krijgen, en het is nu al file.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Real life check.

De madamme moet/mag via Arval een nieuwe "cafetaria" wagen kopen. Liefst met zo weinig mogelijk "opleg".

Haar oog valt op een GLA hybride of EQA.

Na een testrit, prijzen bekijken, de (betere) uitrusting gaat de keuze naar de EQA alleen..................denkt ze na over het "laden". 

Bij mij thuis: geen laadpaal, ze moet dus telkens haar box of laadkabel met aansluiting net meebrengen. Op zich: ok (als ze het niet vergeet). Ze kan ook een kabeltje bijkopne, maar dat is een no go.

Daarnaast doet ze de simulatie van haar wekelijkse verplaatsing naar de haven alwaar er laadpalen staan. Ik heb hier (en zij kent die ook) de verhalen van de "gevechten" aan die palen al eens neergepend.

Als je rijdt zoals altijd en dus niet gaat eco driven gaat zo een GLA een 260-300km ver. Een enkele rit is 135km. 

Gisterenavond heeft ze de scenario's eens nagegaan voor de "zekerheid".

- Vrijdagavond vertrekken met uitvaren voor een weekend. 

      a. Laadpaal vrij: ze kan er gaan aanhangen en komt zondagavond terug. Hoe lang voor ze miserie krijgt met het resort of andere gebruikers?

      b. Laadpalen staan vol (en meestal staan die dan vol tot de volgende dag en weet je ook niet wanneer ze vrij komen): paar keer over en weer lopen om te zien of er                  toch niets vrij komt, indien niet: heel het weekend  "stress" en  tijdverlies om weer naar huis te gaan. Aka: ook zondagavond nog wachten of ze wel kan  "laden" en                extra tijdverlies en geloop

      c. Gokken dat je er raakt met je reikwijdte en eco rijden + range anxiety

 

- Een weekend met uitvaren zaterdag

     a. Laadpaal vrij: vrijdagavond gaan aanhangen, zaterdagochtend voor vertrek eerst nog naar laadpaal lopen om auto te verzetten (+/- 400 meter heen en terug, cava in               theorie)

      b. Laadpaal niet vrij: constant heen en weer om vrij moment te vinden en dan begint weer punt b van vorige alinea.

 

Dat is dus alleen voor de verplaatsing naar de boot. Je mag er niet aan denken dat je ter plaatse nog eens (bij slecht weer) eens naar Goes, Zierikzee of de winkel moet, met extra kms.........

Enfin met spijt in het hart gisterenavond laat beslist dat het een no go wordt. Auto rijdt echt fijn en in die klassse veel beter dan de hybride met zijn opgefokt turbo motortje (wanneer ook daar de batterij leeg was, aka ons testmodel) . In de EQA had ze binnen haar budget alle opties de ze wou. 

Mijn zus heeft trouwens de GLA hybride. Ze rijdt meer rond met lege dan volle batterij :D ("ik denk daar niet altijd aan en soms staat de auto buiten, daar heb ik geen lader").

Conclusie: ik mag straks voor de madamme een Tiguan hybrid gaan bestellen. Ze heeft oprecht spijt dat ze niet voor de EQA kan gaan. Om puur praktische reden. 

Uit het leven gegrepen voorbeeld. 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, tuscani said:

Zou er nog een paal net uit beeld staan? Want er is nog een vak voorzien 

Neen

Je kan links en rechts parkeren he. In functie van de laadpoort.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Neen

Je kan links en rechts parkeren he. In functie van de laadpoort.

Ah, ik dacht dat je gewoon voorwaarts of achterwaarts inparkeerde

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Real life check.

De madamme moet/mag via Arval een nieuwe "cafetaria" wagen kopen. Liefst met zo weinig mogelijk "opleg".

Haar oog valt op een GLA hybride of EQA.

Na een testrit, prijzen bekijken, de (betere) uitrusting gaat de keuze naar de EQA alleen..................denkt ze na over het "laden". 

Bij mij thuis: geen laadpaal, ze moet dus telkens haar box of laadkabel met aansluiting net meebrengen. Op zich: ok (als ze het niet vergeet). Ze kan ook een kabeltje bijkopne, maar dat is een no go.

Daarnaast doet ze de simulatie van haar wekelijkse verplaatsing naar de haven alwaar er laadpalen staan. Ik heb hier (en zij kent die ook) de verhalen van de "gevechten" aan die palen al eens neergepend.

Als je rijdt zoals altijd en dus niet gaat eco driven gaat zo een GLA een 260-300km ver. Een enkele rit is 135km. 

Gisterenavond heeft ze de scenario's eens nagegaan voor de "zekerheid".

- Vrijdagavond vertrekken met uitvaren voor een weekend. 

      a. Laadpaal vrij: ze kan er gaan aanhangen en komt zondagavond terug. Hoe lang voor ze miserie krijgt met het resort of andere gebruikers?

      b. Laadpalen staan vol (en meestal staan die dan vol tot de volgende dag en weet je ook niet wanneer ze vrij komen): paar keer over en weer lopen om te zien of er                  toch niets vrij komt, indien niet: heel het weekend  "stress" en  tijdverlies om weer naar huis te gaan. Aka: ook zondagavond nog wachten of ze wel kan  "laden" en                extra tijdverlies en geloop

      c. Gokken dat je er raakt met je reikwijdte en eco rijden + range anxiety

 

- Een weekend met uitvaren zaterdag

     a. Laadpaal vrij: vrijdagavond gaan aanhangen, zaterdagochtend voor vertrek eerst nog naar laadpaal lopen om auto te verzetten (+/- 400 meter heen en terug, cava in               theorie)

      b. Laadpaal niet vrij: constant heen en weer om vrij moment te vinden en dan begint weer punt b van vorige alinea.

 

Dat is dus alleen voor de verplaatsing naar de boot. Je mag er niet aan denken dat je ter plaatse nog eens (bij slecht weer) eens naar Goes, Zierikzee of de winkel moet, met extra kms.........

Enfin met spijt in het hart gisterenavond laat beslist dat het een no go wordt. Auto rijdt echt fijn en in die klassse veel beter dan de hybride met zijn opgefokt turbo motortje (wanneer ook daar de batterij leeg was, aka ons testmodel) . In de EQA had ze binnen haar budget alle opties de ze wou. 

Mijn zus heeft trouwens de GLA hybride. Ze rijdt meer rond met lege dan volle batterij :D ("ik denk daar niet altijd aan en soms staat de auto buiten, daar heb ik geen lader").

Conclusie: ik mag straks voor de madamme een Tiguan hybrid gaan bestellen. Ze heeft oprecht spijt dat ze niet voor de EQA kan gaan. Om puur praktische reden. 

Uit het leven gegrepen voorbeeld. 

 

 

 

En jullie rijden typisch met haar auto naar daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Voila

een EV is toch geen probleem als je nog andere auto's ter beschikking hebt? :lol: 

Ik wou maar bedoelen. Als je inderdaad meerdere auto 's ter beschikking hebt moet je dan de auto waar je wel je oog op hebt laten vallen en voor wil gaan laten vallen voor een verplaatsing die je ook met een andere wagen eventueel kan maken?

Ik ken uiteraard hun situatie niet dus kan goed zijn dat mevrouw typisch daar alleen naartoe rijdt en dat het dan inderdaad niet anders kan. Miste gewoon dat stukje van de puzzel precies.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Real life check.

De madamme moet/mag via Arval een nieuwe "cafetaria" wagen kopen. Liefst met zo weinig mogelijk "opleg".

Haar oog valt op een GLA hybride of EQA.

Na een testrit, prijzen bekijken, de (betere) uitrusting gaat de keuze naar de EQA alleen..................denkt ze na over het "laden". 

Bij mij thuis: geen laadpaal, ze moet dus telkens haar box of laadkabel met aansluiting net meebrengen. Op zich: ok (als ze het niet vergeet). Ze kan ook een kabeltje bijkopne, maar dat is een no go.

Daarnaast doet ze de simulatie van haar wekelijkse verplaatsing naar de haven alwaar er laadpalen staan. Ik heb hier (en zij kent die ook) de verhalen van de "gevechten" aan die palen al eens neergepend.

Als je rijdt zoals altijd en dus niet gaat eco driven gaat zo een GLA een 260-300km ver. Een enkele rit is 135km. 

Gisterenavond heeft ze de scenario's eens nagegaan voor de "zekerheid".

- Vrijdagavond vertrekken met uitvaren voor een weekend. 

      a. Laadpaal vrij: ze kan er gaan aanhangen en komt zondagavond terug. Hoe lang voor ze miserie krijgt met het resort of andere gebruikers?

      b. Laadpalen staan vol (en meestal staan die dan vol tot de volgende dag en weet je ook niet wanneer ze vrij komen): paar keer over en weer lopen om te zien of er                  toch niets vrij komt, indien niet: heel het weekend  "stress" en  tijdverlies om weer naar huis te gaan. Aka: ook zondagavond nog wachten of ze wel kan  "laden" en                extra tijdverlies en geloop

      c. Gokken dat je er raakt met je reikwijdte en eco rijden + range anxiety

 

- Een weekend met uitvaren zaterdag

     a. Laadpaal vrij: vrijdagavond gaan aanhangen, zaterdagochtend voor vertrek eerst nog naar laadpaal lopen om auto te verzetten (+/- 400 meter heen en terug, cava in               theorie)

      b. Laadpaal niet vrij: constant heen en weer om vrij moment te vinden en dan begint weer punt b van vorige alinea.

 

Dat is dus alleen voor de verplaatsing naar de boot. Je mag er niet aan denken dat je ter plaatse nog eens (bij slecht weer) eens naar Goes, Zierikzee of de winkel moet, met extra kms.........

Enfin met spijt in het hart gisterenavond laat beslist dat het een no go wordt. Auto rijdt echt fijn en in die klassse veel beter dan de hybride met zijn opgefokt turbo motortje (wanneer ook daar de batterij leeg was, aka ons testmodel) . In de EQA had ze binnen haar budget alle opties de ze wou. 

Mijn zus heeft trouwens de GLA hybride. Ze rijdt meer rond met lege dan volle batterij :D ("ik denk daar niet altijd aan en soms staat de auto buiten, daar heb ik geen lader").

Conclusie: ik mag straks voor de madamme een Tiguan hybrid gaan bestellen. Ze heeft oprecht spijt dat ze niet voor de EQA kan gaan. Om puur praktische reden. 

Uit het leven gegrepen voorbeeld. 

 

 

 

En waarom niet onderweg 2 keer een kwartiertje laden om thuis te geraken? 1 keer in't doorgaan en 1 keer in't weerkeren?

Of gewoon een dikke V8 kopen, en fuck al die zever :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Bart zei:

Er mogen wel nog wat meer laadpalen gezet worden 😒.   Zondag avond +_17u Wellin 

 

 

 

8ADD13D8-7C30-4747-AF3C-C2D7DC0980B8.jpeg

Wat is hier eigenlijk de procedure / etiquette voor het aanschuiven? 

Waar plaats je je in de "wachtrij" zodat er geen ruzie ontstaat over de volgende vrijkomende lader? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Wax-it.be zei:

Wat is hier eigenlijk de procedure / etiquette voor het aanschuiven? 

Waar plaats je je in de "wachtrij" zodat er geen ruzie ontstaat over de volgende vrijkomende lader? 

Zo?spacer.pnghttps---static_gva.be-Assets-Images_Upload-2021-12-12-4e5051ad-3519-4d2e-814f-29b64bae9015.jpg.52087cebbc553fb8a7a07515a52f7bd8.jpg

aangepast door Logic
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Wax-it.be said:

Wat is hier eigenlijk de procedure / etiquette voor het aanschuiven? 

Waar plaats je je in de "wachtrij" zodat er geen ruzie ontstaat over de volgende vrijkomende lader? 

Gewoon wachten in de rij.

En als het te lang duurt (zoals ik ooit heb meegemaakt) op het raampje gaan kloppen om te vragen of de andere er nog lang staat :lolz: 

Wat was me dat toen :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Gewoon wachten in de rij.

En als het te lang duurt (zoals ik ooit heb meegemaakt) op het raampje gaan kloppen om te vragen of de andere er nog lang staat :lolz: 

Wat was me dat toen :lolz: 

Eigenlijk zouden ze dat perfect ook kunnen weergeven in een app, welke auto aan welk % soc zit op elke laadpaal. 

Dat zou het lijden wat draaglijker maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Wax-it.be zei:

Eigenlijk zouden ze dat perfect ook kunnen weergeven in een app, welke auto aan welk % soc zit op elke laadpaal. 

Dat zou het lijden wat draaglijker maken :)

Als ze nog blijven staan,ben je daar weinig mee.  Denk niet dat ik al 1 ev-rijder uit restaurant of café zien komen heb om gewoon zijn wagen te verplaatsen omdat hij een melding kreeg dat hij vol was.

Dat is een beetje het nadeel van die laadparkeerplaatsen.  Bij een gewoon "oud" tankstation tank je, en rij je even  verder omdat je gaat betalen of iets kopen.  Bij elektrisch laden sta je op veel plaatsen gewoon geparkeerd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, tuscani said:

Als ze nog blijven staan,ben je daar weinig mee.  Denk niet dat ik al 1 ev-rijder uit restaurant of café zien komen heb om gewoon zijn wagen te verplaatsen omdat hij een melding kreeg dat hij vol was.

Dat is een beetje het nadeel van die laadparkeerplaatsen.  Bij een gewoon "oud" tankstation tank je, en rij je even  verder omdat je gaat betalen of iets kopen.  Bij elektrisch laden sta je op veel plaatsen gewoon geparkeerd. 

Bij Ionity toch niet, en je betaalt ook per minuut. Dus 3 uur gaan tafelen wordt een kostelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Liquid Li0n zei:

de goedkoopste manier om een Porsche te rijden misschien wel, maar toch niet met de meeste emotie. Je wil toch als Porschist die typische boxer sound als je een Porsche koopt. Of ben ik ondertussen nog maar de enige? En is het de sleutel op de toog en de badge wat tegenwoordig belangrijker is?

Ik ben helemaal met je akkoord. Als je goedkoop wil rijden, koop dan geen Porsche in de eerste plaats.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees daar in het topic over de EQS toch wel dingen die de logica tarten. Men wil een snelle en krachtige auto... maar je mag hem niet gebruiken want anders zit je direct zonder batterij.

Er zit hier voor mij iets fout in het huidige concept van EV's. Ze kan even snel optrekken als een 911 GT3, maar als je er 2 keer stevig mee optrekt, mag je gaan laden. 
Je kan jezelf een dikke Mercedes EQS 580 kopen, maar gebruik hem enigszins op dezelfde manier als waarvoor de benzine tegenhanger (S580) is gemaakt en je mag je reis 7 keer onderbreken om een half uur aan de laadpaal te hangen... Dus gaan we maar aan 120 km/u van Brussel naar Frankfurt tuffen. 😕 

Als het is om overal aan 120km/u naartoe te rijden om een degelijk rijbereik te hebben, dan heb ik geen superperformante wagen nodig. 

Waarom het vermogen en acceleratiepotentieel van de EV's niet wat beperken (of realistisch maken) en meer inzetten op rijbereik? Je kan dat potentieel toch niet gebruiken.
Als er morgen een electrische Mercedes E of BMW 3 is die maar 160km/u kan en van 0-100 gaat in 7.5 seconden, maar die keer op keer toelaat 700-800km te rijden, hoe je de wagen ook gebruikt, dan lijkt me dat een veel nuttiger oplossing. Het is wel minder sexy. 
Hoeveel zitten er hier elke dag een 0-100 in 5 seconden te doen? Of rijden dagelijks meer dan 200? 

Zoals nonkel elders zei: de snelheidsduivel is toch een "uitstervend ras" (al heb ik eerder het gevoel dat men hem Zyklon B-stijl aan het proberen doen uitsterven is).
Waarom hebben we een EQS580 nodig? Een EQS300 die redelijker met zijn batterij omspringt, zou perfect de job doen van je aan 120km/u van Limburg naar Knoque te rijden. (hiervoor bestaat trouwens al lang een veel goedkopere, even trage en 100% zelfrijdende optie: den NMBS)

 

  • Vind ik leuk 1
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid