Tjeu 4.022 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: Ongelooflijk toch al dat theoretisch gezwets. Dat is nu toch de grootste lulkoek dat soort "tijdsvergelijking". In de praktijk stap je in je auto DIRECT na je verplichtingen/meeting/vergadering. Dat is een enorm verschil met het nemen van een trein, waarbij je eerst naar het station moet en het tijdstip van vertrek moet "afwachten". Dat verschil is dus wel degelijk immens. Als je trein vertrekt om 19.20 en je meeting is gedaan om 15u20 (dan spreek ik nog niet over het feit dat het kan best kan zijn dat je tot de volgende dag moet wachten) ben je daar alleen al 4 uur extra kwijt. Je mag je theorie dus per direct de vuilbak in gooien. Wanneer ik meetings heb in Hamburg neem ik even veel de auto als het vliegtuig om de simpele reden dat ik met de auto in de helft van de gevallen gewoon een PAK sneller ben, dan met het vliegtuig. Als ik tijd genoeg heb, durf ik het vliegtuig te nemem. Uit luiheid. BTW: ik tank 1x met de Aston op die rit en doe dat binnen de, letterlijk, 5 minuten, als het echt moet pissen inbegrepen Sporen is idd zoals vliegen, je moet plannen. Net als lange EV ritten, daar zit iets meer planning aan. Dat is allemaal wat minder flexibel, maar minder rondhossen en doen werkt voor veel mensen net wat rustgevender. Dat merk je nu ook in het online werkleven. Een meeting is van tijdstip x tot y. En zo loopt dat in de praktijk dan ook. Buiten fysieke meetings liepen alle vijf voeten uit, mensen kwamen veel meer te laat,... En net die structuur en planning geeft echt wel wat meer rust en is ook niet slecht voor de efficiëntie. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 (aangepast) 13 minuten geleden, Tjeu zei: Is wel een verschil tussen lange afstandstreinen (internationaal) en lokaal. Persoonlijk vind ik lokaal met de trein reizen ook onverantwoord duur. ik kijk een tijd terug voor Gent-Genk heen en terug: net geen 50 euro Nee dank u... Een abonnement is 1750 euro en je mag dan nog niet eens doorheen het land vrij sporen, nee enkel tussen twee stations die vooraf bepaald zijn... Maar ga je internationaal en plan je dat, zoals in mijn voorbeeld, dan sta je voor die 50 euro in Bazel. Dat is prijstechnisch wel interessant. En treinen zijn toch geweldig 3.000 pk, 50.000Nm koppel Vanuit technisch oogpunt vind ik dat best een fascinerend stuk techniek. Dat wil ik nog wel eens zien...voor 50 euro. Ik ben vóór corona ook naar Parijs geweest en toen eveneens gekeken voor de trein en toen was het over de 100 euro enkel. Nu was het 82 euro enkel. Als je echt goedkoop wil reizen, dan moet je een flixbus nemen. Dat heb ik toen gedaan omdat dit 25 euro heen en terug was maar dan ben je 5u of langer onderweg van deur tot deur en dan zit je pas tussen mensen waar je niet wil tussen zitten, laat staan met die corona er nog eens bij. Dat is nog veel erger dan het volk bij easyjet of ryanair of dergelijke. 16 december 2021 aangepast door Liquid Li0n Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 19 minuten geleden, Tjeu zei: En treinen zijn toch geweldig 3.000 pk, 50.000Nm koppel Vanuit technisch oogpunt vind ik dat best een fascinerend stuk techniek. 5 pk per ton dus als ge zegge 10 wagons van 50 ton trekt. Da's dus niks eh. Quote
Bart 207 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Op 14/12/2021 om 09:48, tuscani zei: Er is nog 1 plaatsje over. maar idd, als ze heel de boel willen elektrisch krijgen, en het is nu al file. Waar zie jij dat plaatsje? 4 palen , 4 auto’s. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Zojuist, Bart zei: Waar zie jij dat plaatsje? 4 palen , 4 auto’s. ik zie nog een vak met icoon op, helemaal rechts. zou dus gekund hebben dat er nog net een paal buiten beeld stond. Quote
Bart 207 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Op 14/12/2021 om 14:01, The Swede zei: Ik ben helemaal met je akkoord. Als je goedkoop wil rijden, koop dan geen Porsche in de eerste plaats. Correctie , op een zo goedkoop mogelijke manier een Porsche turbo rijden. beter zo ? 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 42 minuten geleden, Tjeu zei: Sporen is idd zoals vliegen, je moet plannen. Net als lange EV ritten, daar zit iets meer planning aan. Dat is allemaal wat minder flexibel, maar minder rondhossen en doen werkt voor veel mensen net wat rustgevender. Dat merk je nu ook in het online werkleven. Een meeting is van tijdstip x tot y. En zo loopt dat in de praktijk dan ook. Buiten fysieke meetings liepen alle vijf voeten uit, mensen kwamen veel meer te laat,... En net die structuur en planning geeft echt wel wat meer rust en is ook niet slecht voor de efficiëntie. Qua "neffest" de kwestie klap, kan deze wel tellen. Als ik wat meer rust wil, is dat voor mij niet mijn verplaatsingen rekken ipv een dag op mijn bootje gaan chillen Uitzondering zijn de langere vliegreizen in een business seat, dat is (zelfs als het voor de job is) ook een stukje genieten. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Even over de EV op zich. We zijn wel op een punt gekomen (door de downgrade in ICE motoren) dat de meeste middenklasse EV's aangenamer rijden, en een fijnere beleving zijn dan hun hybride broertjes met kleine turbo of zelfs de klassieke ice wagen. Al die kleine turbo motoren met hun 97 traps automaten lijden allemaal aan adhd gedrag. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 1 hour ago, Tjeu said: Dat is allemaal wat minder flexibel, maar minder rondhossen en doen werkt voor veel mensen net wat rustgevender. Of net niet. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 14 minutes ago, Jokke_vlo said: Even over de EV op zich. We zijn wel op een punt gekomen (door de downgrade in ICE motoren) dat de meeste middenklasse EV's aangenamer rijden, en een fijnere beleving zijn dan hun hybride broertjes met kleine turbo of zelfs de klassieke ice wagen. Al die kleine turbo motoren met hun 97 traps automaten lijden allemaal aan adhd gedrag. Dit is ook wel waar. Denk dat de gemiddelde ID3 aangenamer rijdt voor Jan Modaal dan de gemiddelde Golf. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 6 minuten geleden, ir_fuel zei: Of net niet. ook hier weer kwestie van gewoonte en hoe je bent he. de ene zit graag in de auto met beenruimte, eigen gekozen muziek en temperatuur, spullen veilig in de koffer en de ander graag rechtstaand op de trein, zijn spullen dicht bij hem houdend want we naderen brussel noord 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 30 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Even over de EV op zich. We zijn wel op een punt gekomen (door de downgrade in ICE motoren) dat de meeste middenklasse EV's aangenamer rijden, en een fijnere beleving zijn dan hun hybride broertjes met kleine turbo of zelfs de klassieke ice wagen. Al die kleine turbo motoren met hun 97 traps automaten lijden allemaal aan adhd gedrag. 15 minuten geleden, ir_fuel zei: Dit is ook wel waar. Denk dat de gemiddelde ID3 aangenamer rijdt voor Jan Modaal dan de gemiddelde Golf. Exact mijn punt en de reden waarom ik zo "advocateer" voor EV's. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Ik ben zo eens een paar keer met de trein naar Schiphol gegaan, nou nou nou leuk, van miserie ermee gestopt. - Opstappen in Mechelen, roltrap stuk, met uw valiezen de trappen op om daarna met je eerste klasse ticket recht te staan bij uw valiezen tussen twee wagons in op een overvolle trein. - Staking: no words needed. - Vlucht met vertraging geland, te laat om de laatste trein te kunnen nemen........ op zoek naar een hotel. Sindsdien ga ik met de auto. Praktijk ziet er dikwijls anders uit dan realiteit. En dan moet je telkens nog iemand hebben om je naar de trein te voeren en/of af te halen. RUSTGEVEND en non stress dat dat is ! (nu goed de files tegenwoordig zijn dat ook niet altijd meer, echter die kan je meestal wel goed inplannen) 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Ik vraag me wel oprecht af hoe vaak de anti-treiners, de trein echt nemen. Ik heb 2 jaar gependeld (pre-Covid, spreekt voor zich) met de trein en heb misschien 3 keer last gehad van een staking? Als je de mensen die tegen de trein zijn hoort, staakt de NMBS precies elke dag ... Voor mij is die trein een pak rustgevender, als pendelaar, dan het verkeer Antwerpen - BXL Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 5 minutes ago, Polygoon said: Ik vraag me wel oprecht af hoe vaak de anti-treiners, de trein echt nemen. Ik heb 2 jaar gependeld (pre-Covid, spreekt voor zich) met de trein en heb misschien 3 keer last gehad van een staking? Als je de mensen die tegen de trein zijn hoort, staakt de NMBS precies elke dag ... Voor mij is die trein een pak rustgevender, als pendelaar, dan het verkeer Antwerpen - BXL Ik pak de trein zelden. Het absurde is dat die paar keer dat ik hem dan pak ik ook altijd iets meemaak. Dan kan je dat in 2 richtingen bekijken. "Je pakt hem weinig dus het is niet relevant" vs "als je bij zo zelden te trein te pakken al miserie krijgt ..." Paar weken terug in de UK exact hetzelfde. Heenreis van station naar hotel 40 minuten vertraging. Terugreis onmogelijk, treinen afgeschaft Uber moeten pakken. 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 8 minuten geleden, Polygoon zei: Ik vraag me wel oprecht af hoe vaak de anti-treiners, de trein echt nemen. Ik heb 2 jaar gependeld (pre-Covid, spreekt voor zich) met de trein en heb misschien 3 keer last gehad van een staking? Als je de mensen die tegen de trein zijn hoort, staakt de NMBS precies elke dag ... Voor mij is die trein een pak rustgevender, als pendelaar, dan het verkeer Antwerpen - BXL Het is ook een gewoonte, een handeling. Als je de kneepjes van het treinen kent, dan gaat dat erg vlot. Als je dat niet gewoon bent, kan dat wel als stresserend ervaren worden. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 1 minute ago, Tjeu said: Het is ook een gewoonte, een handeling. Als je de kneepjes van het treinen kent, dan gaat dat erg vlot. Als je dat niet gewoon bent, kan dat wel als stresserend ervaren worden. Kneepjes van het treinen? Wat? In de koude staan wachten op de trein van 9:30, die om 9:32 ineens "+10" ernaast krijgt, en 5 minuten later "+15"? Ja dat kneepje heb ik honderden keren gedaan destijds 5 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 Ik heb heel veel met de trein gereden al doe ik dat nu nog weinig. Ik geef weinig om luxe maar veel om stiptheid en een goede verbinding. Daar heb ik altijd sjans in gehad. Met onze geschiedenis van gebrekkig bouwbeleid is het wel een uitdaging om mensen vlot van A naar B te brengen wanneer A en B geen centra zijn maar de betrouwbaarheid van verbindingen lijkt erop achteruit te gaan. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 2 minuten geleden, Polygoon zei: Ik vraag me wel oprecht af hoe vaak de anti-treiners, de trein echt nemen. Ik heb 2 jaar gependeld (pre-Covid, spreekt voor zich) met de trein en heb misschien 3 keer last gehad van een staking? Als je de mensen die tegen de trein zijn hoort, staakt de NMBS precies elke dag ... Voor mij is die trein een pak rustgevender, als pendelaar, dan het verkeer Antwerpen - BXL Ik heb, ook voor covid natuurlijk, een project gedaan in hartje brussel en daarna nog een project niet ver van brussel noord station. Ik heb het dus een kans gegeven en kreeg ook een mobipas van de werkgever voor de trein, maar dan geen tegemoetkoming voor de parking aan het station (in mijn geval NMBS parking van Berchem), waardoor ik naar Kontich ging, daar had je een kleine parking waar je als je vroeg genoeg was nog wel een parkeerplaatsje had of je moest in die straten rond het station staan. Maar je moet dan overstappen in Mechelen of soms op de trein blijven die bijna overal stopt en dan van centraal 10 minuten stappen naar het werk. Ik was langer dan een uur onderweg, zelfs in de vakantie periodes...reed ook soms gewoon niet, of stopte en dan werd er afgeroepen dat de trein niet verder reed of er was een mankement. heb dit 2 a 3 keer gehad. Dus uiteindelijk met de auto beginnen gaan, was elke dag iets van een 50 minuten. Parkeerde in de buurt van het werk. Heb dat nog 7 weken gedaan dan met de auto en 3 weken daarvan had ik een parkeer retributie dus heb daar meer gratis kunnen parkeren dan met boete. En ik had het comfort van de wagen en ik moest ook niet tegen mijn collega's zeggen van: NEE, geen tijd ik moet mijn trein halen! voor mij véél ontspannender dan auto-trein-wandelen! Verder naar Schiphol ook al geweest met trein. 3x gedaan en 2x problemen. Dan met de trein naar Munchen, 2x gedaan en was 4x overstappen (Antwerpen > Brussel > Frankfurt > Munchen) maar dit ging eigenlijk wel goed al was soms die ICE trein ook stampvol waar ik echt stond van te kijken voor een hoge snelheidstrein. Maar duurde ook veel langer dan met auto. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 42 minuten geleden, Polygoon zei: Ik vraag me wel oprecht af hoe vaak de anti-treiners, de trein echt nemen. Ik heb 2 jaar gependeld (pre-Covid, spreekt voor zich) met de trein en heb misschien 3 keer last gehad van een staking? Als je de mensen die tegen de trein zijn hoort, staakt de NMBS precies elke dag ... Voor mij is die trein een pak rustgevender, als pendelaar, dan het verkeer Antwerpen - BXL 31 minuten geleden, Tjeu zei: Het is ook een gewoonte, een handeling. Als je de kneepjes van het treinen kent, dan gaat dat erg vlot. Als je dat niet gewoon bent, kan dat wel als stresserend ervaren worden. Er wordt hier geleefd in een parallel universum denk ik. Leuk dat er buitenaards leven bestaat ! Mijn vrouw (nu even niet door Corona) neemt de trein naar Brussel vanuit Brakel via Zottegem. Nou nou het verschil in mening kan niet groter zijn. Vertragingen a volonte. Mist maandelijks haar verbinding minstens 1 keer Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 35 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Dan met de trein naar Munchen, 2x gedaan en was 4x overstappen (Antwerpen > Brussel > Frankfurt > Munchen) maar dit ging eigenlijk wel goed al was soms die ICE trein ook stampvol waar ik echt stond van te kijken voor een hoge snelheidstrein. Maar duurde ook veel langer dan met auto. Ik kan ook naar Munchen vliegen met 3 overstappen en dan zagen dat het langer duurt dan met de wagen, wat een vergelijk Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 (aangepast) 20 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Er wordt hier geleefd in een parallel universum denk ik. Leuk dat er buitenaards leven bestaat ! Mijn vrouw (nu even niet door Corona) neemt de trein naar Brussel vanuit Zottegem. Nou nou het verschil in mening kan niet groter zijn. is dat diezelfde vrouw die tien min stoppen om te laden het meest onmogelijke vindt? Veel van gans die topic kan herleid worden naar de vraag: "hoe flexibel ben je?" Twee jaar terug deed ik nog 40k km per jaar. Toen er eens opgelet hoe ver ik zou springen met een EV. Resultaat was dat ik geen last zou ondervinden op voorwaarde dat die een range had van 400km, zodat ik geen probleem had om over de snelweg tot in Arlon te geraken. Verder gewoon thuis in de prize, zonder wallbox. Dito op het werk. Zou geen enkel probleem geweest zijn. Zou zelf amper snellaadpalen moeten bezoeken onderweg. En die keren dat ik dat wel zou moeten doen, heb ik genoeg dingen te doen om dat halfuurke te vullen. Ideaal momentje voor de administratie te doen. Dito met trein. Grootste deel van mijn collega's gaan met de trein. En dat in naar Brussel-Noord. Dat is een van de slechtste stations qua vertragingen. Maar je hebt wel het voordeel dat er nog geen volk op de trein zit als je naar huis gaat, waardoor je steeds zitplaats hebt en je op de trein effectief nog iets kan doen. Reistijd wordt dan werktijd (ideaal om zaken door te lezen). En dan wordt het wel interessant. Werk je natuurlijk aan de band, dan zal je daar weinig voordeel uit halen. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Dat ik positiever in het leven sta en sneller de voordelen inzie of die hoger waardeer, dat is ondertussen wel duidelijk. 16 december 2021 aangepast door Tjeu Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 18 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Er wordt hier geleefd in een parallel universum denk ik. Leuk dat er buitenaards leven bestaat ! Mijn vrouw (nu even niet door Corona) neemt de trein naar Brussel vanuit Brakel via Zottegem. Nou nou het verschil in mening kan niet groter zijn. Vertragingen a volonte. Mist maandelijks haar verbinding minstens 1 keer Jij zet hier jouw ervaringen, ik de mijne. De waarheid ligt zonder twijfel in het midden. Ik moet bv. geen verbinding hebben, dat zal zonder twijfel een groot deel van haar frustraties oplossen. Hier is het 2 minuten wandelen, 15 minuten bus, 35 minuten trein, 5 minuten wandelen. Maar bon, terug naar EV's misschien Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 2 minutes ago, Tjeu said: Maar je hebt wel het voordeel dat er nog geen volk op de trein zit als je naar huis gaat Om hoe laat stoppen die dan? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 december 2021 Geplaatst: 16 december 2021 2 minutes ago, Polygoon said: Jij zet hier jouw ervaringen, ik de mijne. De waarheid ligt zonder twijfel in het midden. Ik moet bv. geen verbinding hebben, dat zal zonder twijfel een groot deel van haar frustraties oplossen. Overstappen bij de trein = miserie gegarandeerd. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.