Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, tuscani zei:

Dit is een 100% elektrische  😉 dus mag hier wel staan . 

En twas eigenlijk aan onze bleken dat ik vroeg of hij al met de elektrische gereden heeft. :D

Ter info : heb er mee gereden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Hazen zei:

Ik beschouw de meesten hier als elitair hé. Er zijn uiteraard uitzonderingen...

 

De discussie ging hem nu wel over het rijbereik en het voorbeeld van Jokke dat hij extrapoleert naar de algemene bevolking omdat zijn vrouw onderweg geen 10min wil bijladen.

Ik woon op een appartement en heb geen mogelijkheid om thuis te laden, dat zou voor mij dus het enige struikelblok zijn maar als ze mij morgen een EV onder mijn gat duwen zal ik daar niet om wenen. De keren dat ik +400km op een dag rij zijn zéér grote uitzonderingen. Als ik wat verder weg op verlof wil zal ik dat wel plannen zoals @BMWMB al meermaals heeft proberen uitleggen. Je verliest een beetje flexibiliteit maar dat is het dan ook. Akkoord het is nog iets te vroeg en de infrastructuur is nog niet voldoende uitgerold maar ik maak me daar geen zorgen over op langere termijn.

De betaalbaarheid van het EV-pakket voor de gemiddelde mens stel ik anderzijds wel in vraag als iedereen een nieuwe wagen moet kopen en aan 70ct/kWh moet gaan laden maar die discussie is hier al uitgebreid gevoerd.

Waarom in godsnaam zou je die (zogezegde, ik herhaal praktijk draait dat dikwijls langer uit) extra tijd moeten verliezen? En waarom is dat vooruitgang?

Mijn vrouw heeft vrije keuze hè…..ze kan een beter uitgeruste en beter rijdende EV kopen. Doet ze dat om tegendraads te doen of zo ?

Extrapoleren? Kuch ik ken toch behoorlijk veel mensen. Ik denk dat zelfs dat de meerderheid van de EV eigenaars hier GEEN EV zouden kiezen als ze maar 1 auto mogen kiezen. En dat om dezelfde reden, als men eerlijk is.

Trouwens waarom kopen zo weinig particulieren dit ? Ik denk dat mijn extrapolatie helemaal niet zo fout  is. 
 

Op dit ogenblik welteverstaan. Het zal sowieso anders worden. Dat is een feit. Maar als het binnen 6 jaar op punt staat en reikwijdte ook geen issue meer is dan rijden we zowat allemaal EV, vooral ook omdat het MOET :):)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Simoni zei:

Ik ben auto liefhebber in hart en nieren - verdien er zelf mijn brood mee - maar ik zou zelf direct een (deftige) full electric kiezen als volgende auto. 

 

sjtttt, da’s hier gelijk vloeken in de kerk 🙃
Da’s achteruitgang ipv vooruitgang 🤐

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren ergens gelezen dat de waalse minister van mobiliteit zou denken aan een verkeersbelasting op gewicht van het voertuig.

Zijn redenen, meer slijtage wegdek door zware auto's en meer remstof.

Dus eerst iedereen naar EV's jagen en die dan zwaar belasten door hun hoger gewicht.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, thor zei:

Heb gisteren ergens gelezen dat de waalse minister van mobiliteit zou denken aan een verkeersbelasting op gewicht van het voertuig.

Zijn redenen, meer slijtage wegdek door zware auto's en meer remstof.

Dus eerst iedereen naar EV's jagen en die dan zwaar belasten door hun hoger gewicht.

Ik zou denken dat veruit de meeste slijtage gebeurt door vrachtwagens. Schade aan wegdek is niet evenredig met gewicht of zelfs met druk. In dat opzicht vraag ik me af hoe schadelijk de switch bij vrachtwagens was van 4 naar 2 wielen per as.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, thor zei:

Heb gisteren ergens gelezen dat de waalse minister van mobiliteit zou denken aan een verkeersbelasting op gewicht van het voertuig.

Zijn redenen, meer slijtage wegdek door zware auto's en meer remstof.

Dus eerst iedereen naar EV's jagen en die dan zwaar belasten door hun hoger gewicht.

Is vorig jaar al ter sprake gekomen.  Belasting op gewicht en kw. Dodelijk voor tesla.  Ze moeten ergens terug een belasting op kunnen invoeren. 

 

In Frankrijk is het al, en meestal als het....

https://www.google.com/amp/s/www.egear.be/belasting-zware-auto/amp/

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Waarom in godsnaam zou je die (zogezegde, ik herhaal praktijk draait dat dikwijls langer uit) extra tijd moeten verliezen? En waarom is dat vooruitgang?

Mijn vrouw heeft vrije keuze hè…..ze kan een beter uitgeruste en beter rijdende EV kopen. Doet ze dat om tegendraads te doen of zo ?

Extrapoleren? Kuch ik ken toch behoorlijk veel mensen. Ik denk dat zelfs dat de meerderheid van de EV eigenaars hier GEEN EV zouden kiezen als ze maar 1 auto mogen kiezen. En dat om dezelfde reden, als men eerlijk is.

Trouwens waarom kopen zo weinig particulieren dit ? Ik denk dat mijn extrapolatie helemaal niet zo fout  is. 
 

Op dit ogenblik welteverstaan. Het zal sowieso anders worden. Dat is een feit. Maar als het binnen 6 jaar op punt staat en reikwijdte ook geen issue meer is dan rijden we zowat allemaal EV, vooral ook omdat het MOET :):)

Geloof me, ik bekijk het ook niet als vooruitgang maar het is een aanpassing die ikzelf, en blijkbaar anderen hier ook, gerust willen maken.

De vooruitgang zit hem in de technologie en voorlopig niet in het gebruik maar ik ben er van overtuigd dat het gebruik wel zal volgen op korte termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, tuscani zei:

Je zit te lachen @Jokke_vlo :D

de multivan is afgeschreven.  te duur en nog steeds een 1.4 naaimachine. en ondertussen heb ik dit zitten bekijken.

zelfde prijs dan de multivan die ik eerder maakte en zelfde prijsklasse wat ik voor de walvis betaald heb. maar ik denk dat ik qua luxe en comfort hetzelfde zal zitten?

https://voc.i.daimler.com/voc/onlinecode/M2FFHZBM

werkt de link?

merc.jpg.962341c166c1a6cf1c852e026955c9ff.jpg

merc2.thumb.jpg.5d3685eea695219829415e22e7d7eb76.jpg

@William Blake wat zijn de % daar op en al eens mee gereden? :D

 

 

Zat mee in die grote test die vorige week uitkwam van "hoe ver geraak ik aan 130 km/u". Qua range haalt die realistisch de 300 dus dat is ok, alleen zijn ze zo gierig bij MB op dat snelladen. 45 minuten van 10% tot 80%. Moest dat 15 minuten zijn zou die zijn geld waard zijn in mijn ogen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, tuscani said:

Is vorig jaar al ter sprake gekomen.  Belasting op gewicht en kw. Dodelijk voor tesla.  Ze moeten ergens terug een belasting op kunnen invoeren. 

 

In Frankrijk is het al, en meestal als het....

https://www.google.com/amp/s/www.egear.be/belasting-zware-auto/amp/

In Nederland is het altijd al zo geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Hij heeft dus een vaste laadpaal op Colijnsplaat? En ok voor die mens, voor Katrien (die niet liever zou willen dan de EQA), werkt het dus niet, ze wil niet staan wachten of stress hebben om te kunnen "tanken". 

Het gemak van het betere rijden, de korte afstand weegt niet op tegen het stress niveau voor de wekelijkse iets langere afstand (135km). Het straffe is dat het "maar" om 135km gaat en dat je van zulk een relatief korte afstand al in een "stress" situatie omgaat.

Draai of keer hoe je het wil, dat is een stress situatie he. Zeker wanneer een auto vooral dient om je snel van punt A naar B te brengen met weinig zorgen.

Dat gaat dus niet...... doe gewoon de studie en je zal dat snel merken. Geloof me ze heeft een week lang al het mogelijke gedaan om toch met de EQA te kunnen rijden, en ik begrijp haar. Dat rijdt veel aangenamer dan zo een GLA hybride en je krijgt een leuker interieur en meer opties ook nog eens. 

Ik heb zelf ook met beide wagens gereden en ik beaam dat die EQA een PAK leuker rijdt. Ook al heeft een EV weinig of geen beleving. Zo een hybride opgefokt prutsmoteurke dat zonder electriciteit constant naar de 4000/4500 rpm gaat voelt aan als een auto met ADHD. Daar is niets aangenaam aan. 

Daarnaast is het interieur zonder een paar duizend euro opleg (en als lease rijder ga je niet snel uit eigen zak dat leggen) echt doods. Die Ambient verlichting kan je bv alleen nemen in een pakket van een koppel 1000 euro (in de EQA standaard). 

Dat destination laden is wel misleidend en de meeste auto's zijn niet super snel in het snelladen als je van 10% naar 80% bekijkt. Maar aan een snellader langs de snelweg bijvoorbeeld laad je zelfs op een EQA vrij snel 100 km bij. Heb het nu ook wat in de praktijk zien werken met een Peugeot EV die geen geweldige snellaad prestaties heeft, maar dat bijladen geeft toch een ander perspectief. Ik reken zelf ook nog iets teveel tot de bestemming rijden en dan een lader nodig hebben, maar die routeplanners redeneren anders merk je na een tijd.

En ik zie in BE toch ook echt wel wat snellaadstations langs snelwegen bijkomen, in NL zijn er al veel.

Wat niet wegneemt dat ik in dit geval toch sterk zou twijfelen, want als ik het goed begrijp volstaat de range meerdere malen per maand niet. Dat is nog iets anders dan bij een weekendje weg of een vakantieritje. Waarom ik het wel zou doen is toch wel de rust aan boord in zo een EV, ik kan daar wel van genieten, in een hybride ben ik bang dat dat een beetje teveel aan/uit gaat zijn qua comfort. Vaak zijn die ook gecombineerd met niet zo verfijnde benzine motoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, The Swede zei:

Ik volg Jokke hier. De reële wereld is nog steeds niet aangepast op EVs.

Hier bvb hebben bedrijven nu de neiging van hun personeel full EVs te geven (Zwitsers zijn op dat gebied soms katholieker dan de paus... en met hun V8en even hypocriet). 
Stel ik krijg zo een Audi etron of andere, en ik wil mijn zoon in België bezoeken. Hoe doe ik dat?

1. Ik moet 700km rijden, dus ik trek maar beter de hele dag uit ipv ‘s avonds om 18u efkes in de auto te kruipen en om middernacht in Leuven te staan. 
Ik moet minstens twee keer een tijd staan koekeloeren op de gezellige parkings in Duitsland waar er leuke restaurants of cafés zijn. (Pardon my sarcasm). Snel rijden doe ik best ook niet.

2. Ik kom in Leuven toe en gezien hij bij zijn flat maar 1 parkeerplaats heeft, moet ik op straat parkeren en daar staan geen laadpalen, ondanks hun anti auto beleid.

Waar ga ik tanken? De stad uit en dan weer een uurke bij mijn auto staan? Ha ja, want ik ga hem niet gaan aansluiten en dan naar huis lopen want die palen staan te ver.

Om hem helemaal op te laten om terug te rijden, zijn die 30 min snelladen niet voldoende. Dan maar de auto een nachtje achterlaten ergens? 

Practisch, dat EV rijden. 

Dat kost je een half uurtje extra voor 700km dus zo onoverkomelijk lijkt me dat niet.
Als je in Leuven niet kan laden, en je wil met 50% batterij aankomen kost je dat 43 minuten extra op je ganse trip.

Je komt op leeftijd, maar om nu te zeggen dat voor dat half uurtje extra, je ineens een ganse dag moet uittrekken ipv om 18 uur in de auto te springen .... :D 

Ter referentie: ik heb een goedkope Tesla Model 3 genomen als wagen om dit te berekenen. Met een MB EQS of Models LR ga je er nog sneller geraken :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Is vorig jaar al ter sprake gekomen.  Belasting op gewicht en kw. Dodelijk voor tesla.  Ze moeten ergens terug een belasting op kunnen invoeren. 

 

In Frankrijk is het al, en meestal als het....

https://www.google.com/amp/s/www.egear.be/belasting-zware-auto/amp/

helemaal niet dodelijk voor Tesla of een EV. want die zijn vrijgesteld staat er in het artikel. Zelfs een bepaalde groep die nog steeds grote gezinnen heeft wordt bevoordeeld :P  

Quote

Plug-in hybrides, elektrische en waterstofauto’s worden (voorlopig) vrijgesteld, en auto’s met 7 zitplaatsen krijgen een aangepaste formule.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tjeu zei:

Ge rijdt naar het station en ge pakt den trein. Ondertussen kan je nog wat werken of wat slapen, terwijl je je laat rijden. 

30min aan een laadpaal staan is tijdverlies, maar uren in een auto rechtdoor rijden en niets kunnen doen is dat niet? 

Als ik 6uur kan rijden ipv van 9 uur reizen, dan heb ik 3u minder verloren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, The Swede zei:

Als ik 6uur kan rijden ipv van 9 uur reizen, dan heb ik 3u minder verloren.

Als je 9 uur kan werken onderweg in plaats van 6 uur in de auto zitten heb je 6 uur winst. :)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, The Swede zei:

Ik volg Jokke hier. De reële wereld is nog steeds niet aangepast op EVs.

Hier bvb hebben bedrijven nu de neiging van hun personeel full EVs te geven (Zwitsers zijn op dat gebied soms katholieker dan de paus... en met hun V8en even hypocriet). 
Stel ik krijg zo een Audi etron of andere, en ik wil mijn zoon in België bezoeken. Hoe doe ik dat?

1. Ik moet 700km rijden, dus ik trek maar beter de hele dag uit ipv ‘s avonds om 18u efkes in de auto te kruipen en om middernacht in Leuven te staan. 
Ik moet minstens twee keer een tijd staan koekeloeren op de gezellige parkings in Duitsland waar er leuke restaurants of cafés zijn. (Pardon my sarcasm). Snel rijden doe ik best ook niet.

2. Ik kom in Leuven toe en gezien hij bij zijn flat maar 1 parkeerplaats heeft, moet ik op straat parkeren en daar staan geen laadpalen, ondanks hun anti auto beleid.

Waar ga ik tanken? De stad uit en dan weer een uurke bij mijn auto staan? Ha ja, want ik ga hem niet gaan aansluiten en dan naar huis lopen want die palen staan te ver.

Om hem helemaal op te laten om terug te rijden, zijn die 30 min snelladen niet voldoende. Dan maar de auto een nachtje achterlaten ergens? 

Practisch, dat EV rijden. 

De situatie die je hier schetst klopt volledig.

Als je met een benzine op diesel rijdt, en je vertrekt 's avonds, dan kan je in Duistland knallen, en je moet maar 1x tanken onderweg, wat maar een paar minuten duurt. 700km kan je zo afmalen in goed 5 uren tijd. En je kan dan gewoon in het stad parkeren, en als 'm leeg is, is 'm alweer in een paar minuten weer getankt aan 1 van de zovele tankstations in en rond Leuven.

Met een EV is het andere koek...

Sowieso uw rit voorbereiden, zodat de batterij volledig geladen is als je vertrekt. Aangezien het de bedoeling is dat je dat thuis of aan de firma doet, kan het zijn dat 'm al uren heeft moeten aanhangen. Aangezien je 's avonds vertrekt, moet je die tijd wel voorzien overdag... En dan vertrek je, en kan je best nergens boven de 130km/u gaan, want het verbruikt stijgt dan zo snel, dat je meer tijd gaat verliezen met meer laadtijd. Als ik nu vandaag mijn Tesla bekijk, die al 7% batterij kwijt is, en bij deze lage temperaturen, dan kan ik tegen 130 km/u max. 300km rijden tot mijn batterij leeg is van 100 tot  10%. Dus dan moet ik gaan laden, en om dan weer 80% batterijvolume te hebben, moet ik met mijn Tesla zeker 40 minuten laden (Bij de nieuwere EV's gaat dat wel wat sneller zijn, maar voorzie toch maar 20-25 minuten altijd). Verder laden boven de 80% gaat veel trager, en duurt een eeuwigheid, dus vertrekken met 80% batterijvolume. Dat wil dus zeggen dat ik niet 300km kan rijden, maar wel maar 240km. Dus moet ik nog eens 40 minuten laden onderweg, met ondertussen 540km gereden. Vanaf dan heb ik de keuze, ofwel rijd ik door naar Leuven, waar ik dan zal aankomen met 40% batterijvolume, en dan moet ik gaan superchargen de dag dat ik daar terug vertrek, en ondertussen niet teveel km's rondrijden in en rond Leuven. Ofwel moet ik nog eens gaan laden het laatste laadstation voor Leuven (dat is in Zolder), en dan heb ik iets meer over (70%), maar ik heb dan ook alweer dik 20 minuten tijd verloren. 

Omdat ik trager ga rijden, ga ik een uur langer onderweg zijn, en ik heb ook nog eens anderhalf uur verloren met laden. In totaal ben je met een EV aan normale snelheden 2.5u langer onderweg dan met een ICE aan hoge snelheden. 

Afhankelijk van de km's die ik dan in Leuven doe, zal ik dan alweer moeten laden bij de eerste Supercharger, en dan onderweg alweer 2x moeten bijladen. Dus, 5 à 6 uur langer onderweg heen en terug.

Er is vandaag maar 1 EV die een iets grotere actieradius heeft, en dat is de EQS450+. Met deze auto, aan normale snelheden, zal je onderweg maar 1x moeten laden (een half uur), maar dan kom je wel zo goed als leeg aan in Leuven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, The Swede zei:

Als ik 6uur kan rijden ipv van 9 uur reizen, dan heb ik 3u minder verloren.

Zo denkt een ondernemer of business mens idd

13 minuten geleden, Hazen zei:

Als je 9 uur kan werken onderweg in plaats van 6 uur in de auto zitten heb je 6 uur winst. :)

Zo denkt een ambtenaar of student inderdaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Hazen zei:

Als je 9 uur kan werken onderweg in plaats van 6 uur in de auto zitten heb je 6 uur winst. :)

Een auto met chauffeur is dus DE oplossing. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord Jokke maar dan is het gewoon je eigen keuze om op dit moment(!) nog geen EV aan te schaffen. Er zijn mogelijkheden genoeg als je je wat flexibel kan opstellen en het is een feit dat dat voor de ene persoon makkelijker realiseerbaar is dan voor de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Hazen zei:

Akkoord Jokke maar dan is het gewoon je eigen keuze om op dit moment(!) nog geen EV aan te schaffen. Er zijn mogelijkheden genoeg als je je wat flexibel kan opstellen en het is een feit dat dat voor de ene persoon makkelijker realiseerbaar is dan voor de andere.

De stress!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Een auto met chauffeur is dus DE oplossing. 

Kost je geeneens veel geld, heb dat heel m'n studentenleven gedaan.
Kerel waarvoor ik reed had m'n dagfee wrs terugverdiend op 1 telefoontje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eigen keuze :) is dat een zonde of zo? Gaat dat in tegen het algemeen geloof? 

Een EV kopen is toch ook een eigen keuze. In ons geval, indien we permanent samenwonen, zouden we 100% zeker de EV gekozen hebben. Ik duid nu gewoon aan hoe het bij dezelfde persoon anders is, wanneer die maar 1 auto mag kiezen. Raar dat daar zulke reacties op komen. Het verhaal is gewoon niet zwart of wit. En het is als enige wagen geen vooruitgang zo simpel is dat. De trigger is quasi puur fiscaal. Indien een gewone motor fiscaal even interessant zou zijn en gelijk belast, rijden er morgen 90% minder EV's rond. We zijn ons maatschappelijk model aan het omvormen om er verplicht mee te gaan rijden, het net wordt steeds harder toegetrokken. Maar de technologie is nog niet op dat punt, dat het een vooruitgang is. 

Je uitspraak een "eigen  keuze" vind ik nogal raar gekozen eigenlijk............ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

De stress!!

Blijkbaar ken jij dat woord niet, en dan mag je je ook heel gelukkig prijzen. Ook dat kan een vrije keuze zijn, en ik gun u deze van harte ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jokke_vlo zei:

Blijkbaar ken jij dat woord niet, en dan mag je je ook heel gelukkig prijzen. Ook dat kan een vrije keuze zijn, en ik gun u deze van harte ! 

You have no idea ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid