Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, Monterey Jack zei:

Pak dan direct een EQB :D 

CLA250e of EQB, serieus budget verschilletje.

Geplaatst:
1 hour ago, josenjef said:

Ik ben ook geen SUV mens, maar er is wel nog een verschil in welke gewichtsklasse dat ze spelen. Onze XC60 was veel lomper dan de 5008 bijvoorbeeld.

Er is ook zoiets als gewoon geen SUV willen.

Geplaatst:
23 minuten geleden, Polygoon zei:

CLA250e of EQB, serieus budget verschilletje.

Is een EQA zo veel goedkoper dan de B?

Geplaatst:
12 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Is een EQA zo veel goedkoper dan de B?

9k toch.

Geplaatst:
54 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er is ook zoiets als gewoon geen SUV willen.

Ik wil ook geen SUV of Crossover of wathever hoger op zijn poten gedrocht ?, dat zijn mijn vrouw haar (ex)-wagens. Wat ik gewoon wou aangeven is dat "niet SUV" PHEV (en ook EV) sommige nadelen van een SUV overnemen, waardoor ik wat toleranter ben naar "kleine SUV's".

Zou wel is een interessant vergelijk zijn CLA 250e, A 250e en EQA of bij VW zo een Golf GTE tegenover een ID3.

Geplaatst:

Ik zou wel graag SUV rijden. Mijn mes is al efkes vantussen mijn tanden als ik in de wagen stap, en ik begin die hogere zit te waarderen. Ik rij bvb heel graag met mijn vrouw haar Compass (buiten het gebrek aan poeier). 
Ik vrees echter dat ik te laat ben. In EV ga je, denk ik, nooit meer dat aanbod vinden ivm met cx. 
Ik zou bvb heel graag X5 rijden.. Maar als je die iX dan ziet…

Geplaatst:

Als familiewagen vind ik onze XC60 eigenlijk fantastisch, had dat nooit verwacht. Om alleen op de baan te zijn heb ik wel gelukkig iets anders. Al durf ik bij koude dagen ook wel de XC60 nemen voor het comfort. Maar dat heeft eerder met de uitrusting te maken ipv met het SUV-zijn.

Geplaatst:
Geplaatst:
On 12/24/2021 at 5:16 PM, DDke said:

Ik vrees echter dat ik te laat ben. In EV ga je, denk ik, nooit meer dat aanbod vinden ivm met cx. 

Bwa. Ze hebben bij BMW toch een iX3 gemaakt? Mercedes heeft toch ook een elektrische SUV? 

Geplaatst:
Op 24/12/2021 om 17:16, DDke zei:

Ik zou wel graag SUV rijden. Mijn mes is al efkes vantussen mijn tanden als ik in de wagen stap, en ik begin die hogere zit te waarderen. Ik rij bvb heel graag met mijn vrouw haar Compass (buiten het gebrek aan poeier). 

Audi heeft toch al meerdere mooie SUV EV's.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik wil eens een rit doen, een serieuze rit door Europa, en wilde eens kijken of dat mogelijk is met een EV.

Ik vertrek 's avonds vanuit Leuven, maar heb een ganse dag gewerkt, dus de kans bestaat dat ik niet op voorhand heb kunnen laden, dus heb ik voorzien dat de batterij maar 30% vol is bij vertrek, en ik heb ingegeven dat ik 160km/u maximum wil rijden, en een gemiddelde snelheid van 125-130 km/u. Je ziet dus dat ik in Zonhoven al moet laden, en dat duurt daar bijna 20 minuten. Daarna zijn er nog 4 stops tot Praag. we komen dan in Praag aan met amper 10%, dus eigenlijk moeten we net voor we Praag inrijden, best nog eens 25 minuten laden tot 80%. In totaal ben je dus 2u aan het laden onderweg.

1200680250_Schermopname(6).thumb.png.fbff79bb78139f99f554b0feada23e1e.png

Als ik het nu bekijk vanuit de meest gunstige situatie, dus dat is vertrekken met een volle batterij, en dan rijden aan wettelijk toegelaten snelheid, dus ook in Duitsland max. 130km/u, dan kom ik op onderstaande uit. Slechts 55 minuten laden onderweg, maar daar moet je opnieuw de 25 minuten bijtellen net voor Praag. Hoewel je een heel stuk trager rijdt, ben je maar een kwartier langer onderweg. Een bewijs dat snel rijden met een EV geen voordeel is.

196696877_Schermopname(7).thumb.png.724b08c52a81973fc8a63dad18f56f7a.png

En dan een week in Praag waar we een 1000km willen rondrijden, dus heb ik eens gekeken of er laders zijn in Praag, en die zijn er, behoorlijk veel zelfs, meer dan ik had verwacht. Zie op onderstaande foto enkel de snelladers. Met 1 symbool is 50kW (als je per dag 150km doet is dat een half uur laden), en met 3 symbolen zijn er met meer dan 150kW (als je per dag 150km doet is dat 10 minuten laden). Is dus zeker doenbaar, maar je moet deze extra tijd er wel voor over hebben. Als je meer dan 150km per dag hebt gedaan, dan zou ik altijd kiezen voor 150kW snelladen, om dan max. 20 minuten te moeten laden.

775663647_Schermopname(8).thumb.png.ac1190a5d97825c50eb7f78320d3bda3.png

En na deze week Praag rijden we nog even door naar Zürich. Ik heb om 14u daar een vergadering, dus vertrek om 6u. De dag voordien heb ik ervoor gezorgd in Praag te hebben geladen aan een supercharger. Ook heb ik ervoor gezorgd dat ik nog 50% over heb als ik in Zürich aankom, dus dat ik de dag nadien als ik naar huis rijd, gewoon kan doorrijden tot aan de eerste snellader onderweg, zodat ik in Zürich zelf niet hoef te laden. In totaal ben ik 7u en 20 minuten onderweg, waarvan 50 minuten laden (die tijd gebruik ik om te ontbijten en te lunchen onderweg), en ben ik dus mooi op tijd voor mijn vergadering. Ik zou hier zelfs nog tijd kunnen winnen door minder te laden onderweg, en in Zürich een hotel te zoeken waar ik kan laden, of door de dag nadien in Zürich gaan te snelladen. Meerdere mogelijkheden dus.

1415318209_Schermopname(10).thumb.png.ddfab8d3360c86fc2988307e673aab1a.png

De dag nadien terug naar huis... Als ik de dag nadien met 40% moet vertrekken, dus als ik niet heb geladen in een hotel, dan is dit mijn trip naar huis (Leuven) Goed 7u onderweg, en bijna 1 uur stoppen om te laden. 

123820047_Schermopname(11).thumb.png.9462e1111bc876705df9ef13c40c72b7.png

Ik zou proberen om de dag voordien weer vol te laden, ofwel aan een snellader in Zürich, ofwel een hotel kiezen met laadmogelijkheid. In dat geval moet gaat het uiteraard net iets sneller. Slechts 2x 20 minuten stoppen... en minder dan 7u onderweg bij vlot verkeer.

1594846933_Schermopname(12).thumb.png.7c9ea8bf117eebfc51ff16bb648e9d86.png

@The Swede Wanneer vertrekken we? ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@BMWMB  iets meer plannen is het wel ?.

maar in ruil krijg je meer rijcomfort , een gezonde stop alle 2 a 3 uur en instant power . 

Geplaatst:

Was nogthans uitgezocht dat de snelste manier van reizen met een Tesla (M3P) 200km/u was. Je kan nl sneller laden dan dat je verliest aan meerverbruik. 

Geplaatst:

Ik lees plannen plannen plannen. Je vergeet nog wel even dat je dan aan dat hotel over de laadpaal moet beschikken …… we hebben dat al anders gezien ??

Soit ik begrijp dat het voor sommige mensen een leuk avontuur op zich is…… daar draait het om he. Efficiënter is het absoluut (nog) niet en vrijheid geeft het ook een pak minder. 

Laten we eerlijk blijven, voor zo een trip is het gewoon een nadeel. Punt. 

De “voordelen” liggen elders. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik wil echt niet overkomen als fanboy, maar als je Tesla rijdt, dan moet je niet plannen. 
Je moet enkel, in geval van vakantie, zien dat je bij je verblijf kan laden. 

Geplaatst:
5 minuten geleden, DDke zei:

Ik wil echt niet overkomen als fanboy, maar als je Tesla rijdt, dan moet je niet plannen. 
Je moet enkel, in geval van vakantie, zien dat je bij je verblijf kan laden. 

Indien geen eigen route moet je er ook nog bij vermelden, nee ? 

En je verblijf

En bereid zijn je reis tijd te verlengen ook nog 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En je verblijf

Ik snap je 2 eerste opmerkingen (eerlijk) niet. 

Geplaatst:
17 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En je verblijf

Inderdaad, je moet dan de route volgen via Superchargers. Binnendoor ga je ook laders vinden, maar meestal zijn dat de tragere laders, dus niet geschikt voor je vakantietrip.

Bij je verblijf, tja. Wij zijn in Biarritz op verlof geweest, en hadden een lader aan het hotel. Was eigenlijk niet echt nodig geweest, want op 10km in Bayonne zijn Superchargers.

Verlengen? Met een diesel of benzine zouden we niet sneller op bestemming geweest zijn. Onze vakantie begint als we thuis vertrekken, en elk laadmoment hebben we gecombineerd met een rustpauze. Meerdere keren was de auto al geladen nog voor we ons eten op hadden. Neen, voor mij is dat geen verlenging, maar net meer fun. Ik vond het cool dat laden onderweg, en ik ben super relaxed op de bestemming aangekomen. We hebben genoten van de rit. 

Geplaatst:

Ik heb ook al wat zitten spelen met die chargemap hoor voor mijn 'lange' ritten die ik mogelijks ga doen met de taycan. Uit mijn calculatie kom ik dat ik voor zo'n rit ongeveer 10 min per 100km extra moet rekenen op het traject.

Ik ga dan wel uit van 100% vertrek en zo goed als leeg aankomen. 

Valt al bij al mee, of toch voor mij geen reden om enkel voor die jaarlijkse verplaatsing de EV aan de kant te zetten...

Geplaatst:

Kan kloppen. Wij reden meestal stukken van 250-300km, en stopten dan een half uur. Deed ik vroeger ook al, dus ik zie geen verlies in tijd. Integendeel misschien zelfs, want als ik moest tanken, en we wilden lunchen, dan moest ik vroeger aanschuiven aan het tankstation, want in de zomer is het soms druk, om dan na het tanken naar binnen moeten te gaan, en opnieuw aan te schuiven om te betalen. Pas dan kon ik de auto parkeren en iets gaan eten. Dat duurde soms langer dan 20 minuten, dus in die tijd heb ik nu geladen en gegeten, dus wat is dan het snelste?

Geplaatst:

Ik rij normaal wel altijd mijn bak leeg en meestal wordt eten daarop wat afgestemd in de mate van het mogelijke...

Net eens snel de oefening gedaan voor naar zuid spanje te knallen: 

1922km

15u25 effectief rijden dus een gemiddelde van ongeveer 125 kmh wat volgens mij niet slecht is op zo'n traject

2u effectie stilstaan om te laden (1 keer volladen tijdens de overnachting + 2 keer laden tijdens eten van 35 min die ik niet meetel want dan sta ik ook stil met een ICE).

Dus hier zelfs maar 6 min per 100km traject dat erbij komt... En eigenlijk zelfs minder want ik moet anders ook wel een paar keer stoppen om te tanken naast de andere 3 stops)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Naish zei:

Ik rij normaal wel altijd mijn bak leeg en meestal wordt eten daarop wat afgestemd in de mate van het mogelijke...

Net eens snel de oefening gedaan voor naar zuid spanje te knallen: 

1922km

15u25 effectief rijden dus een gemiddelde van ongeveer 125 kmh wat volgens mij niet slecht is op zo'n traject

2u effectie stilstaan om te laden (1 keer volladen tijdens de overnachting + 2 keer laden tijdens eten van 35 min die ik niet meetel want dan sta ik ook stil met een ICE).

Dus hier zelfs maar 6 min per 100km traject dat erbij komt... En eigenlijk zelfs minder want ik moet anders ook wel een paar keer stoppen om te tanken naast de andere 3 stops)

2000 kms met 3 keer laden? 

Geplaatst:
13 uren geleden, DDke zei:

Ik snap je 2 eerste opmerkingen (eerlijk) niet. 

Als ik naar een bestemming rij dan kijk ik wat ik onder de baan tegen kom. Kan ik wat bosrijkere omgevingen meenemen dan doe ik dat, kan ik een stuk offroad meenemen dan doe ik dat zeker. 

Ook voor te eten bvb sta ik liever stil in een bos of aan de rand van een bos dan op een snelwegparking. 

Als je dat al doet, dan gaan die laders mogelijks moeilijker te vinden zijn en zal die kleine omweg al een pak groter worden tov wat de Tesla gps voorstelt. 

En ik begrijp hier wat eerder de opmerking "meer comfort, gezonde stop iedere 2 a 3u en instant power" niet. 

Heeft Jokke zijn AM geen instant power? En er zijn geen auto's met verbrandingsmotor die comfort aan bieden? Toen ik bij Wolf Security werkte genoot ik meer comfort in de Volvo V70 dan in die Model S. Was wel één van de eerste versies, ondertussen is de bouwkwaliteit al wat beter. 

En verplichte rijpauzes gezond noemen? Ik denk dat geen enkele trucker akkoord gaat daarmee. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Idd zelfde idee hier. Ik zou niet weten welk comfort ik niet heb in de GLE bv …… 

Als ik wat meer tijd heb doe ik de route de cretes, de Jura via een paar leuke GPX. Dat is een pak meer genot dan op de snelweg staan laden. Maar nogmaals ik heb begrip voor het avontuur an sich. Ik snap het wel niet, maar goed :D 

Dat vooruitgang noemen, daar zijn ze me kwijt.  Ik kan exact hetzelfde doen met mijn verbrandingsmotor en op exacte dezelfde parkings gaan eten of rusten of socialiizen.

Met de EV kan ik echter niet exact hetzelfde doen als met mijn verbrandingsmotor op die langere trips.

Geplaatst:
18 uren geleden, Bart zei:

rijcomfort , een gezonde stop alle 2 a 3 uur en instant power . 

Klinkt als mijn Lotus eigenlijk :D

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid