Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
13 hours ago, Naish said:

Ik rij normaal wel altijd mijn bak leeg en meestal wordt eten daarop wat afgestemd in de mate van het mogelijke...

Net eens snel de oefening gedaan voor naar zuid spanje te knallen: 

1922km

15u25 effectief rijden dus een gemiddelde van ongeveer 125 kmh wat volgens mij niet slecht is op zo'n traject

2u effectie stilstaan om te laden (1 keer volladen tijdens de overnachting + 2 keer laden tijdens eten van 35 min die ik niet meetel want dan sta ik ook stil met een ICE).

Dus hier zelfs maar 6 min per 100km traject dat erbij komt... En eigenlijk zelfs minder want ik moet anders ook wel een paar keer stoppen om te tanken naast de andere 3 stops)

Jama hoe ga je hier dan kunnen komen stoefen met in hoe weinig uur je naar het zuiden van Spanje bent gereden?

Geplaatst:
1 hour ago, CAS said:

Kan ik wat bosrijkere omgevingen meenemen dan doe ik dat, kan ik een stuk offroad meenemen dan doe ik dat zeker. 

Ook voor te eten bvb sta ik liever stil in een bos of aan de rand van een bos dan op een snelwegparking. 

Ja dat doet iedereen wel eens als ze een lange rit doen. Een stukk off road meenemen en stoppen aan een bos om snel iets te eten :lol: 

Geplaatst:
3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja dat doet iedereen wel eens als ze een lange rit doen. Een stukk off road meenemen en stoppen aan een bos om snel iets te eten :lol: 

Ik lach dan weer met mensen die gehaast op vakantie gaan. 

Geplaatst:
13 uren geleden, DDke zei:

2000 kms met 3 keer laden? 

Wie zegt 3 keer laden?

3 keer laden (overnachting en 2 keer eten) tel ik niet mee in mijn laadtijd omdat ik die tijd met een klassieke ICE ook gewoon stilsta en dat zijn net ook grote chargebeurten...

Naast die 3 beurten moet je nog rekenen op net geen 2 u laden en die zijn meestal gesplitst in laadbeurten van ongeveer 20 min... Dus 6 keer stoppen naast die 3 langere beurten ben ik er... Zou ik zoveel stoppen met een ICE, nee dat is een feit...

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Jama hoe ga je hier dan kunnen komen stoefen met in hoe weinig uur je naar het zuiden van Spanje bent gereden?

Goh stoefen... 

Iedereen heeft er wel wat van hé... Zo van hoe snel je wel aan de nurburgring staat op een zondagmorgen om 8u met niemand op de baan en foto's van topsnelheden op de autobahn...

Of zijn sommige mensen vrijgesteld @ir_fuel ?

• Grappig 1
Geplaatst:
1 minute ago, Naish said:

Goh stoefen... 

Iedereen heeft er wel wat van hé... Zo van hoe snel je wel aan de nurburgring staat op een zondagmorgen om 8u met niemand op de baan en foto's van topsnelheden op de autobahn...

Heb je die foto's nog? Ik kan ze mij niet meer herinneren :D 

1 minute ago, Naish said:

Ik vind het gewoon grappig dat het altijd het jaarlijkse rondje "hoe snel sta ik op mijn bestemming in de grote vakantie" was, maar nu we een EV hebben is dat precies allemaal niet meer van tel en gaan we snacken en rusten en genieten.

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 2
Geplaatst:
14 minuten geleden, Naish zei:

Wie zegt 3 keer laden?

3 keer laden (overnachting en 2 keer eten) tel ik niet mee in mijn laadtijd omdat ik die tijd met een klassieke ICE ook gewoon stilsta en dat zijn net ook grote chargebeurten...

Naast die 3 beurten moet je nog rekenen op net geen 2 u laden en die zijn meestal gesplitst in laadbeurten van ongeveer 20 min... Dus 6 keer stoppen naast die 3 langere beurten ben ik er... Zou ik zoveel stoppen met een ICE, nee dat is een feit...

Goh stoefen... 

Ah zo, verkeerd begrepen ?

Geplaatst:
10 minuten geleden, CAS zei:

Ik lach dan weer met mensen die gehaast op vakantie gaan. 

In één stuk doorrijden hoeft toch niet te betekenen dat je gehaast bent? Onze laatste rit vanuit Frankrijk naar huis (950km) heb ik in één keer gedaan, gewoon omdat dat goed uitkwam. Ik voelde me helemaal niet moe, de vrouw en de twee kinderen lagen te slapen en het was rustig op de baan omdat het nacht was. Volgetankt vertrokken, cruise control op en net voor onze deur was de tank leeg. Waarom zou je dan tijd verliezen door te stoppen (en laden)?

Even meegeven dat ik doorgaans wel om de 250 à 300 km stop om de benen te strekken. Maar als je het anders wilt, kan het ook anders. Dat is een vrijheid die ICE je nog altijd geeft. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
23 minuten geleden, thiva zei:

In één stuk doorrijden hoeft toch niet te betekenen dat je gehaast bent? Onze laatste rit vanuit Frankrijk naar huis (950km) heb ik in één keer gedaan, gewoon omdat dat goed uitkwam. Ik voelde me helemaal niet moe, de vrouw en de twee kinderen lagen te slapen en het was rustig op de baan omdat het nacht was. Volgetankt vertrokken, cruise control op en net voor onze deur was de tank leeg. Waarom zou je dan tijd verliezen door te stoppen (en laden)?

Even meegeven dat ik doorgaans wel om de 250 à 300 km stop om de benen te strekken. Maar als je het anders wilt, kan het ook anders. Dat is een vrijheid die ICE je nog altijd geeft. 

Ik ben deze zomer ook alleen in één stuk van Zuid-Frankrijk terug gekomen. Dat is toch niet zonder een paar keer tanken gelukt. :inlove:

• Grappig 1
Geplaatst:

Die snelweg parkings zijn echt niet mijn ding. Bij ons is dat om naar wc te gaan, that’s it. Ik zie daar 0.000 de charme van in. 

indien niet gehaast rijden wij ergens 3/4 van de trip, boeken een prachtig hotelletje op een mooie locatie en doen wat bezoekjes in de omgeving. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Tijd voor een poll! Zijn snelwegparkings uw ding? (Ja/Nee/Soms)

Geplaatst:
1 minute ago, Le Capri Mauve said:

Tijd voor een poll! Zijn snelwegparkings uw ding? (Ja/Nee/Soms/enkel 's nachts)

zo :D 

• Grappig 2
Geplaatst:

Qua range anxiety heb ik niet veel schrik van niks te vinden op een willekeurige dag, maar die paar keren dat ik op vakantie ga met duizenden anderen tegelijk en niemand kan thuis of op het werk bijladen dus allemaal aan de laders rond de snelwegen?  Jep, daarbij voel ik mij minder op mijn gemak.

Geplaatst:
1 uur terug, WoKe zei:

spacer.png

Hahahah Ja we zijn zowat uitgepraat maar met ouder worden zeggen mensen 5 keer hetzelfde ???

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, thiva zei:

In één stuk doorrijden hoeft toch niet te betekenen dat je gehaast bent? 

Dat wil ik ook niet beweren. Heb er ook niets op tegen indien het wel zo is. Zal gedeeltelijk ook beroepsmisvormimg zijn. 

Geplaatst:
12 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Qua range anxiety heb ik niet veel schrik van niks te vinden op een willekeurige dag, maar die paar keren dat ik op vakantie ga met duizenden anderen tegelijk en niemand kan thuis of op het werk bijladen dus allemaal aan de laders rond de snelwegen?  Jep, daarbij voel ik mij minder op mijn gemak.

ga dan niet op vakantie?

Dat is toch alleen maar slecht voor het milieu.

Geplaatst:
22 uren geleden, BMWMB zei:

Ik wil eens een rit doen, een serieuze rit door Europa, en wilde eens kijken of dat mogelijk is met een EV.

Ik vertrek 's avonds vanuit Leuven, maar heb een ganse dag gewerkt, dus de kans bestaat dat ik niet op voorhand heb kunnen laden, dus heb ik voorzien dat de batterij maar 30% vol is bij vertrek, en ik heb ingegeven dat ik 160km/u maximum wil rijden, en een gemiddelde snelheid van 125-130 km/u. Je ziet dus dat ik in Zonhoven al moet laden, en dat duurt daar bijna 20 minuten. Daarna zijn er nog 4 stops tot Praag. we komen dan in Praag aan met amper 10%, dus eigenlijk moeten we net voor we Praag inrijden, best nog eens 25 minuten laden tot 80%. In totaal ben je dus 2u aan het laden onderweg.

1200680250_Schermopname(6).thumb.png.fbff79bb78139f99f554b0feada23e1e.png

Als ik het nu bekijk vanuit de meest gunstige situatie, dus dat is vertrekken met een volle batterij, en dan rijden aan wettelijk toegelaten snelheid, dus ook in Duitsland max. 130km/u, dan kom ik op onderstaande uit. Slechts 55 minuten laden onderweg, maar daar moet je opnieuw de 25 minuten bijtellen net voor Praag. Hoewel je een heel stuk trager rijdt, ben je maar een kwartier langer onderweg. Een bewijs dat snel rijden met een EV geen voordeel is.

196696877_Schermopname(7).thumb.png.724b08c52a81973fc8a63dad18f56f7a.png

En dan een week in Praag waar we een 1000km willen rondrijden, dus heb ik eens gekeken of er laders zijn in Praag, en die zijn er, behoorlijk veel zelfs, meer dan ik had verwacht. Zie op onderstaande foto enkel de snelladers. Met 1 symbool is 50kW (als je per dag 150km doet is dat een half uur laden), en met 3 symbolen zijn er met meer dan 150kW (als je per dag 150km doet is dat 10 minuten laden). Is dus zeker doenbaar, maar je moet deze extra tijd er wel voor over hebben. Als je meer dan 150km per dag hebt gedaan, dan zou ik altijd kiezen voor 150kW snelladen, om dan max. 20 minuten te moeten laden.

775663647_Schermopname(8).thumb.png.ac1190a5d97825c50eb7f78320d3bda3.png

En na deze week Praag rijden we nog even door naar Zürich. Ik heb om 14u daar een vergadering, dus vertrek om 6u. De dag voordien heb ik ervoor gezorgd in Praag te hebben geladen aan een supercharger. Ook heb ik ervoor gezorgd dat ik nog 50% over heb als ik in Zürich aankom, dus dat ik de dag nadien als ik naar huis rijd, gewoon kan doorrijden tot aan de eerste snellader onderweg, zodat ik in Zürich zelf niet hoef te laden. In totaal ben ik 7u en 20 minuten onderweg, waarvan 50 minuten laden (die tijd gebruik ik om te ontbijten en te lunchen onderweg), en ben ik dus mooi op tijd voor mijn vergadering. Ik zou hier zelfs nog tijd kunnen winnen door minder te laden onderweg, en in Zürich een hotel te zoeken waar ik kan laden, of door de dag nadien in Zürich gaan te snelladen. Meerdere mogelijkheden dus.

1415318209_Schermopname(10).thumb.png.ddfab8d3360c86fc2988307e673aab1a.png

De dag nadien terug naar huis... Als ik de dag nadien met 40% moet vertrekken, dus als ik niet heb geladen in een hotel, dan is dit mijn trip naar huis (Leuven) Goed 7u onderweg, en bijna 1 uur stoppen om te laden. 

123820047_Schermopname(11).thumb.png.9462e1111bc876705df9ef13c40c72b7.png

Ik zou proberen om de dag voordien weer vol te laden, ofwel aan een snellader in Zürich, ofwel een hotel kiezen met laadmogelijkheid. In dat geval moet gaat het uiteraard net iets sneller. Slechts 2x 20 minuten stoppen... en minder dan 7u onderweg bij vlot verkeer.

1594846933_Schermopname(12).thumb.png.7c9ea8bf117eebfc51ff16bb648e9d86.png

@The Swede Wanneer vertrekken we? ?

Mooi relaas. Alleen vergeet je een paar dingen. Zoals bvb dat je nu om 3u in de nacht in Praag aankomt. Wat betekent dat je een hotel moet nemen, zonder twijfel doodmoe aankomt en de volgende ochtend een wrak bent.

Ik ben gewoon thuis vertrokken, auto volgegooid (3 min), rustig doorgereden, na 3u een korte plaspauze gemaakt en nog wat bijgetankt (zo een diesel verbruikt veel tegenwoordig) en om middernacht stond ik waar ik moest zijn. Ik heb geen hotelkosten moeten maken, was niet te moe (middernacht is mijn normale bedtijd) en ik heb een goeie nacht van 7u gehad zodat ik de volgende dag normaal functioneerde. 

Geplaatst:
1 uur terug, ICM zei:

Ik ben deze zomer ook alleen in één stuk van Zuid-Frankrijk terug gekomen. Dat is toch niet zonder een paar keer tanken gelukt. :inlove:

Ik moest ook regelmatig tanken.

411DC40C-D3AF-42EF-931D-D40CD1D76555.jpeg

8D7613C1-B861-44E9-9625-B7E99E1B5FFF.jpeg

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Geplaatst:

Tja , of je nu wil of niet het gaat naar ev toe op termijn.
Ja , dat laden en beperkte range is voorlopig wat aanpassen , is het onoverkomelijk ? Neen.

Vroeger ging onze Nokia 5110 een week mee op een batterij .  Nu een iPhone met moeite 1 dag .  Is dat vooruitgang ?

Je krijgt er andere dingen / mogelijkheden voor in de plaats , je past u ( al dan niet noodgedwongen) aan , voor 90% van de mensen gaat dit geen probleem geven.  

Sommige auto’s gaan het  jammer zijn dat deze ev worden , je verliest een deel van de emotie/ beleving .  Maar ik vraag me af of er veel beleving is aan 95% van het wagenpark dat ik dagelijks zie rondrijden . 

en dat knallen naar het zuiden , met zo weinig mogelijk stops , ik deed dit tot vorige zomer ook ( was zelfs een deel van het verlof-fun voor mij) .  Deze zomer met de ev geweest , tussenstops  gemaakt in prachtige kleine boutique hotelletjes , dit was nieuw voor mij , iets wat ik nu noodgedwongen ontdekt heb , en eigenlijk ik moet zeggen , I like it ?

Mochten reisbureau s nu nog eens routes voor ev reizigers aanbieden , met toffe hotels met laadpunten , het zou compleet zijn . Nu moet je alles zelf uitzoeken .  

mocht ik morgen opnieuw een auto mogen kiezen . Los van het fiscaal gedoe . Ik zou denk ik opnieuw ev gaan ,  voor mij geeft dit weinig nadelen tov een ic . 
maar dan liefst een pana of eqs, beetje groter met wat meer comfort.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Er is een verschil tussen op verlof gaan en een rit “moeten” doen. 

Als ik hier aangeef dat de EV formule nog niet op punt staat voor mensen die regelmatig een langere afstand moeten doen, dan komt men altijd met het verlof voorbeeld aandraven. :fp:

In 2018 en 2019 heb ik wekelijks gependeld van Leuven naar Frankfurt. Vaak s ochtends net voor 6u vertrekken om om 9u al daar in de eerste vergadering te zitten. Of ik reed op donderdag na het werk terug naar London (waar ik om 2u in de ochtend stond). Dat zijn geen relaxe vakantieritten waar je maar aankomt als je er bent.

Geplaatst:

Als ik binnen 3 jaar onder de sharia wet moet gaan leven dan pak ik het er nu nog eens goed van ipv me al aan te passen ?

De toekomst dit, de toekomst dat….. ik omarm de toekomst wel wanneer ze er is.

Volgens diezelfde toekomst reed ik nu met een EV die zich draadloos oplaadt zonder dat ik moet stoppen om te laden.

En nog volgens die toekomst lieten we ons nu al allemaal  rijden door onze autopilot (wat trouwens even goed kan op een ice).

Soit, de sharia kan nog even wachten 

V8 ?

V12 ?

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Geplaatst: (aangepast)
10 minuten geleden, The Swede zei:

Er is een verschil tussen op verlof gaan en een rit “moeten” doen. 

Als ik hier aangeef dat de EV formule nog niet op punt staat voor mensen die regelmatig een langere afstand moeten doen, dan komt men altijd met het verlof voorbeeld aandraven. :fp:

In 2018 en 2019 heb ik wekelijks gependeld van Leuven naar Frankfurt. Vaak s ochtends net voor 6u vertrekken om om 9u al daar in de eerste vergadering te zitten. Of ik reed op donderdag na het werk terug naar London (waar ik om 2u in de ochtend stond). Dat zijn geen relaxe vakantieritten waar je maar aankomt als je er bent.

Daarom zeg ik voor 90% van de mensen .  Hoeveel mensen zijn er zoals jij die regelmatig lange afstanden doen? Misschien 10% als het al zoveel is ?

aangepast door Bart
Geplaatst:
2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Als ik binnen 3 jaar onder de sharia wet moet gaan leven dan pak ik het er nu nog eens goed van ipv me al aan te passen ?

De toekomst dit, de toekomst dat….. ik omarm de toekomst wel wanneer ze er is.

Volgens diezelfde toekomst reed ik nu met een EV die zich draadloos oplaadt zonder dat ik moet stoppen om te laden.

En nog volgens die toekomst lieten we ons nu al allemaal  rijden door onze autopilot (wat trouwens even goed kan op een ice).

Soit, de sharia kan nog even wachten 

V8 ?

V12 ?

? geen probleem met te betalen heb je gedaan ?.  

Geplaatst:

20j geleden reed ik soms tot 80.000km/j, deed ik de rit naar het zuiden van Frankrijk of zelf verder ook in 1 trok, reed ik dagelijks snelheden die uw rijbewijs kunnen kosten, …

Maar da’s 20j geleden … 
Nu doe ik nog max 20.000km/j, rij ik snelheden die msschn een boete kunnen opleveren maar (normaalgezien) uw rijbewijs niet kosten, rij ik meestal niet meer in 1 trok door op vakantie (maar dat lukt met een ev ook nog als je dat wil) maar boek ik iets leuk tussenin (deftig eten, goed bed, … geen half wrak als ge aankomt). Aja, toen had ik ook nog niet 3 kids rondlopen.

En als je het mij vraagt ben ik nu beter af, dus ja … vooruitgang. Guess I grew up zeker ?. En to be honest … de tijden zijn veranderd …

Bvb onze zomervakantie naar Italië … gewoon vlucht geboekt en een rental terplekke. Spaart 2x een halve dag in tijd, minder vermoeiend, geen stress of er een Italiaan op zijn Italiaans tegen uw auto parkeert, enz … en kost geen 500€ meer dan zelf te rijden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En geregeld verre verplaatsingen voor het werk doe ik gelukkig niet want da’s imo echt tijdverlies. En als het dan toch moet dan als het kan met trein of vliegtuig.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid