Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

18 uren geleden, Jupke zei:

Vroeger ging ik wsl akkoord maar dit is veruit de meest praktische auto die ik tot nu toe gehad heb denk ik ...

Een 5008 is wel een halve monovolume, zoals de Espace ook een "SUV" is geworden. Onze 5008 kan zeven man in en heeft 3 aparte zetels achteraan, dat is in die klasse zeldzaam voor een "SUV". Onze XC60 voegde aan de praktische kant niks toe tegenover een break.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Highwayman zei:

Met welke app checken jullie of er laadpalen in de buurt zijn etc?

Chargemap, althans de keren dat ik een EV onder m’n gat had :).

Voor navigatie met EV: ABRP 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, BMWMB zei:

spacer.png

 

31 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is nog goed gevonden.

in oostende vragen ze gewoon om je blauwe parkeerschijf te leggen. je hebt dus een grote gratis parking, waar een paar laders staan. en enkel op die laadplaatsen moet je een parkeerschijf leggen. (max 2u staan dus)

 

zo dus

547d4bca-2bde-11e9-9eab-0bd0101f0ea7.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze is ook interessant in het debat. 

Waar het op neer komt, is dat we gigantische hoeveelheden elektriciteit zullen nodig hebben in gelijk welk scenario waar je het gebruik van fossiele brandstoffen wil afbouwen. Voor synthetische brandstof, maar ook voor de productie van waterstof en vanzelfsprekend ook voor batterij-EV's. Die elektriciteit moet CO² neutraal geproduceerd worden, dus ... kernenergie? 

Het grote voordeel van die synthetische brandstoffen is net dat je er energie heel gemakkelijk mee kan opslaan, gewoon in de tank van reeds geproduceerde auto's! Geen zware batterijen of complexe waterstoftanks voor nodig. Maar dus wel nog meer elektriciteitsproductie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

Dat ze als politievoertuig nog voor een diesel kiezen kan ik ergens nog wel begrijpen. Voor andere overheidsdiensten lijkt het mij dan weer wel mogelijk om al naar elektrische alternatieven te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/1/2022 om 15:32, tuscani zei:

Bij ons is alles nu EV of Hybride. En ze hebben in die optiek een Hybride Ford transit gekocht wetende dat die 50 km range (op papier) de moeite niet is omdat er telkens enkele 100km per dag mee wordt gereden zonder oplaadmogelijkheden (dus EV was helemaal geen optie maar wel getest). Is dat dan zo groen? Aankoop was 10.000 euro meer dan de diesel en dat verbruikt nu dagelijks een pak meer dan de diesel gewoon al omwille van het extra gewicht.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, d_s zei:

Bij ons is alles nu EV of Hybride. En ze hebben in die optiek een Hybride Ford transit gekocht wetende dat die 50 km range (op papier) de moeite niet is omdat er telkens enkele 100km per dag mee wordt gereden zonder oplaadmogelijkheden (dus EV was helemaal geen optie maar wel getest). Is dat dan zo groen? Aankoop was 10.000 euro meer dan de diesel en dat verbruikt nu dagelijks een pak meer dan de diesel gewoon al omwille van het extra gewicht.

Lach maar @flupke73 want jij betaalt die een stukje mee:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, d_s zei:

Bij ons is alles nu EV of Hybride. En ze hebben in die optiek een Hybride Ford transit gekocht wetende dat die 50 km range (op papier) de moeite niet is omdat er telkens enkele 100km per dag mee wordt gereden zonder oplaadmogelijkheden (dus EV was helemaal geen optie maar wel getest). Is dat dan zo groen? Aankoop was 10.000 euro meer dan de diesel en dat verbruikt nu dagelijks een pak meer dan de diesel gewoon al omwille van het extra gewicht.

Daarom ben ik geen voorstander van hybride. Ofwel ga je 100% elektrisch, als  je steeds korte afstanden doet, ofwel koop je een zuinige diesel, en toch zeker bij bestelwagens.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, BMWMB zei:

Daarom ben ik geen voorstander van hybride. Ofwel ga je 100% elektrisch, als  je steeds korte afstanden doet, ofwel koop je een zuinige diesel, en toch zeker bij bestelwagens.

Maar de Vlaamse overheid wil natuurlijk het voorbeeld geven. Een goede eco-score op papier maar daar is alles dan ook mee gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend ben ik eens gaan zien voor een dagelijkse auto die wat interessanter is voor de zaak.

Deze wagen zou de huidige Suzuki Jimny gaan vervangen.

 Ik heb 2 auto’s bekeken:

 

Toyota Yaris hybrid 1.5 e-cvt: 20430 euro excl btw

76,3% aftrekbaar

92gr co2 wltp

VAA werknemer bruto 113.33 euro / maand , VAA Werknemer Net 52.13 euro / maand

Renting 2j: 749,72 euro RW 16%

Verkeersbelasting: 169 euro

BIV: 46 euro

 

Onderhoud zal wat frequenter zijn dan de electrische wagen, en wat duurder

 

Opel Corsa-e full electric: 24804 euro excl btw

100% aftrekbaar

VAA: ?

Renting 2j: 840,54 euro RW 20%

Renting 3j: 564,66 euro RW 20%

BIV/verkeersbelasting: 0

 

Onderhoud zal goedkoop zijn, bandenslijtage wellicht wat meer dan de hybride Yaris

 

Ik denk dat voor beide wagens de verzekering ongeveer gelijk zal zijn.

Mijn vraag welke ik het beste kies uit het perspectief van TCO?

Mogelijk zal ik de Honda S2000 die ik persoonlijk op naam heb staan ook verkopen zodat enkel de GR Yaris als fun auto over blijft.

Van bovenstaande is trouwens de Opel Corsa e met lichte voorsprong toch de plezantste auto vooral door het instant koppel.

De BMW i3 had ik ook gaan zien maar daar paste ik niet in, zat met mijn hoofd tegen het dak..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, mrbbs zei:

Dit weekend ben ik eens gaan zien voor een dagelijkse auto die wat interessanter is voor de zaak.

Deze wagen zou de huidige Suzuki Jimny gaan vervangen.

 Ik heb 2 auto’s bekeken:

 

Toyota Yaris hybrid 1.5 e-cvt: 20430 euro excl btw

76,3% aftrekbaar

92gr co2 wltp

VAA werknemer bruto 113.33 euro / maand , VAA Werknemer Net 52.13 euro / maand

Renting 2j: 749,72 euro RW 16%

Verkeersbelasting: 169 euro

BIV: 46 euro

 

Onderhoud zal wat frequenter zijn dan de electrische wagen, en wat duurder

 

Opel Corsa-e full electric: 24804 euro excl btw

100% aftrekbaar

VAA: ?

Renting 2j: 840,54 euro RW 20%

Renting 3j: 564,66 euro RW 20%

BIV/verkeersbelasting: 0

 

Onderhoud zal goedkoop zijn, bandenslijtage wellicht wat meer dan de hybride Yaris

 

Ik denk dat voor beide wagens de verzekering ongeveer gelijk zal zijn.

Mijn vraag welke ik het beste kies uit het perspectief van TCO?

Mogelijk zal ik de Honda S2000 die ik persoonlijk op naam heb staan ook verkopen zodat enkel de GR Yaris als fun auto over blijft.

Van bovenstaande is trouwens de Opel Corsa e met lichte voorsprong toch de plezantste auto vooral door het instant koppel.

De BMW i3 had ik ook gaan zien maar daar paste ik niet in, zat met mijn hoofd tegen het dak..

 

Bekijk deze lijst eens :)

https://www.fleet.be/wp-content/uploads/2021/11/FIB-22-TCO-NL.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, mrbbs zei:

Dit weekend ben ik eens gaan zien voor een dagelijkse auto die wat interessanter is voor de zaak.

Deze wagen zou de huidige Suzuki Jimny gaan vervangen.

 Ik heb 2 auto’s bekeken:

 

Toyota Yaris hybrid 1.5 e-cvt: 20430 euro excl btw

76,3% aftrekbaar

92gr co2 wltp

VAA werknemer bruto 113.33 euro / maand , VAA Werknemer Net 52.13 euro / maand

Renting 2j: 749,72 euro RW 16%

Verkeersbelasting: 169 euro

BIV: 46 euro

 

Onderhoud zal wat frequenter zijn dan de electrische wagen, en wat duurder

 

Opel Corsa-e full electric: 24804 euro excl btw

100% aftrekbaar

VAA: ?

Renting 2j: 840,54 euro RW 20%

Renting 3j: 564,66 euro RW 20%

BIV/verkeersbelasting: 0

 

Onderhoud zal goedkoop zijn, bandenslijtage wellicht wat meer dan de hybride Yaris

 

Ik denk dat voor beide wagens de verzekering ongeveer gelijk zal zijn.

Mijn vraag welke ik het beste kies uit het perspectief van TCO?

Mogelijk zal ik de Honda S2000 die ik persoonlijk op naam heb staan ook verkopen zodat enkel de GR Yaris als fun auto over blijft.

Van bovenstaande is trouwens de Opel Corsa e met lichte voorsprong toch de plezantste auto vooral door het instant koppel.

De BMW i3 had ik ook gaan zien maar daar paste ik niet in, zat met mijn hoofd tegen het dak..

 

Heb jij eigenlijk al in die corsa gezeten? Want volgens mij pas je daar nog minder in dan in een i3, die eigenlijk een zeer hoog interieur heeft.

i3 = 1008 mm

image.png.cce0162a2d1133fc12af472f37a55e77.png

Peugeot/Corsa/... = 886m

image.png.13dd45894af5d401089c22ff0fadcdc7.png

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Rabbit zei:

Heb jij eigenlijk al in die corsa gezeten? Want volgens mij pas je daar nog minder in dan in een i3, die eigenlijk een zeer hoog interieur heeft.

i3 = 1008 mm

image.png.cce0162a2d1133fc12af472f37a55e77.png

Peugeot/Corsa/... = 886m

image.png.13dd45894af5d401089c22ff0fadcdc7.png

 

 

 

Blijkbaar zijn de stoelen wel anders in de Corsa e, want ik had uit interesse en omdat ik toch de Peugeot dealer passeerde ook gaan proefzitten in de e208 en daar zat ik ook met mijn hoofd tegen het plafond. In de i3 pas ik echt niet, bovenstaande tabel zal niet kloppen dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid