Liquid Li0n 979 Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 (aangepast) 29 minuten geleden, CAS zei: Gratis of betalend. Betalend is dan wel met slagboom en opzichter. Wel apart rijgedrag. Buiten de stad wel aangenaam. Juist maken dat je getankt hebt. dat apart rijgedrag kennen we allemaal van die dashcam filmpjes 8 juli 2022 aangepast door Liquid Li0n Quote
Roger 310 Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 10 uren geleden, Jokke_vlo zei: Ik klop het af op 72% zoals vermeld in het citaat(door Corona dan nog). Het staat je vrij om het tegendeel te bewijzen. Dat is ook een optie, niet? Ik zie geen bron van dat citaat natuurlijk. Maar bv. hier: https://blog.europ-assistance.be/nl/vakantiebarometer-2019/ 65% van de Belgen verklaart in 2019 vakantieplannen te hebben. 15% daarvan zegt in eigen land te blijven 55% zegt de auto te nemen Het helemaal aantonen is niet eenvoudig, aangezien het in dit geval over de zomervakantie gaat. Naar no way dat je aan 72% geraakt in totaal. Ik gok zelf minder dan 60%, maar kan het dus niet staven momenteel. En nu ook geen zin om mijn vrijdagavond op te souperen aan statistieken opzoeken Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 9 uren geleden, Jokke_vlo zei: ps: wij genereren hier iets meer dan 4.000.000 aan directe overheidsinkomsten Men zou ondernemers een standbeeld moeten geven ipv de zoveelste belasting 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 Ik peis dat de kogel door de kerk is voor een EQA. Binnenkort offerte gaan halen bij MB. 7 Quote
walter 4.428 Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 5 uren geleden, Polygoon zei: Ik peis dat de kogel door de kerk is voor een EQA. Binnenkort offerte gaan halen bij MB. Begrijpelijke keuze, lijkt me de meest complete auto in uw geval. Al ben ik niet meteen fan van het model, zeker niet voor ne jonge kadee gelijk gij. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 22 minuten geleden, walter zei: Begrijpelijke keuze, lijkt me de meest complete auto in uw geval. Al ben ik niet meteen fan van het model, zeker niet voor ne jonge kadee gelijk gij. I know. Het is ook tegen m’n zin om een EV te kiezen maar ik zie geen alternatief. Het interieur van de polestar vond ik wel heel kaal. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 14 uren geleden, Polygoon zei: I know. Het is ook tegen m’n zin om een EV te kiezen maar ik zie geen alternatief. Het interieur van de polestar vond ik wel heel kaal. kan je dan thuis en op het werk laden? Ze komen dan ook een laadpaal plaatsen zeker? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Zojuist, Liquid Li0n zei: kan je dan thuis en op het werk laden? Ze komen dan ook een laadpaal plaatsen zeker? Ik heb een laadpaal in de straat en kan eventueel thuis laden maar dan moet er een kabel over het voetpad, wat ik wil vermijden. Op het werk laden is klant afhankelijk, momenteel parkeer ik in een interparking met 2 laadplaatsen dus das al geen goeie optie. Er zijn er wel wat op de straat en kan nog een andere parking bekijken aan de andere kant van de straat. Ik zie het laden niet per se als probleem. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 1 minuut geleden, Polygoon zei: Ik heb een laadpaal in de straat en kan eventueel thuis laden maar dan moet er een kabel over het voetpad, wat ik wil vermijden. Op het werk laden is klant afhankelijk, momenteel parkeer ik in een interparking met 2 laadplaatsen dus das al geen goeie optie. Er zijn er wel wat op de straat en kan nog een andere parking bekijken aan de andere kant van de straat. Ik zie het laden niet per se als probleem. nee idd, en als er nooit weinig auto's staan te laden dan is dat wel ok. Ik heb al vaak gehad als ik zo eens een deelwagen gebruik en je die in een interparking kan zetten, dat die laadpalen altijd bezet zijn. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: nee idd, en als er nooit weinig auto's staan te laden dan is dat wel ok. Ik heb al vaak gehad als ik zo eens een deelwagen gebruik en je die in een interparking kan zetten, dat die laadpalen altijd bezet zijn. Klopt. Je kan er dus niet op rekenen. Gelukkig is mijn gemeente goed voorzien van laadpalen maar het zal wat behelpen worden, dat sowieso. Nu er is een alternatief natuurlijk: privé iets kopen maar daar heb ik geen zin noch geld voor 1 Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 20 uren geleden, Polygoon zei: Ik peis dat de kogel door de kerk is voor een EQA. Binnenkort offerte gaan halen bij MB. Het is knappe kist. Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Kleinste brandblusser ter wereld moet ‘onblusbare’ elektrische auto veilig maken | Auto | AD.nl Quote Kleinste brandblusser ter wereld moet ‘onblusbare’ elektrische auto veilig maken Elektrische auto's blussen blijkt ongelooflijk moeilijk. Zelfs wanneer ze langer dan een dag worden ondergedompeld in water zijn de branden soms nog niet geblust. Een minuscule glazen ampul moet daar verandering in brengen. Autoredactie/Autoweek 11-07-22, 20:00 Laatste update: 11-07-22, 20:31 Hij is slechts enkele millimeters lang, gemaakt van flinterdun glas en gevuld met een bruine vloeistof: de E-Bulb. De E staat voor elektrisch, de Bulb voor glazen buis, en het is niets anders dan de kleinste brandblusser ter wereld, speciaal voor EV’s. De Duitse firma Job ontwikkelde het apparaatje, waarvan nu dagelijks een half miljoen worden geproduceerd. Ze worden vooral gebruikt in sprinklersystemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie. Lees ook PREMIUM Mariska kon zoontje net op tijd redden uit brandende elektrische auto: ‘Hoorde ploffen en gesis’ PREMIUM Brand in elektrische auto blussen is pittige klus: is de brandweer daar wel goed op voorbereid? Vanaf 2024 standaard in elektrische auto's ,,We hebben nu een nieuwe toepassing gevonden voor het blusapparaatje", zegt Rüdiger Klug, hoofd ontwikkeling bij Job. ,,Namelijk de montage in de accu’s van elektrische auto’s, om daar te voorkomen dat er brand uitbreekt.” De E-Bulb wordt voor dat doel momenteel getest in prototypes. Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaarduitrusting van elektrische auto’s behoren. De tekst gaat verder onder de foto. Deze minuscule brandblusser moet ervoor zorgen dat elektrische auto's niet meer in brand kunnen vliegen. © Autoweek Mini-brandweer in de aandrijfaccu De ampul is geplaatst in een zogeheten thermozekering van brandvertragende kunststof. Als de temperatuur hiervan boven de 165 graden komt, barst hij en activeert hij een mechanisme dat het circuit onderbreekt en zo de spanning verlaagt door accusegmenten uit te schakelen. Daardoor wordt het risico op kortsluiting, vlambogen en verwondingen sterk gereduceerd. Tegelijkertijd spuit de ampul een vloeistof in de thermische zekering. Dit dooft de vlambogen en daardoor fungeert het als een mini-brandweer in de aandrijfaccu. Het bestanddeel heeft dus een preventieve werking. Voordat er iets ergers gebeurt en de echte brandweer moet aanrukken, heeft de kleine glazen buis een autobrand voorkomen. Accubrand kan oplopen tot meer dan duizend graden De ampul moet precies bij de grenswaarde van 165 graden barsten om de veiligheidsschakelaar te kunnen activeren. Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen. Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan 1000 graden. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Op 7/7/2022 om 16:27, ir_fuel zei: Het is echt geen jaar om op vliegvakantie te gaan in de zomer. Bij Ryanair en Brussels Airlines staat de boel op ontploffen, en in Schiphol schrappen ze ook bij de vleet door personeelstekort. Daar sta je dan als ze 4 weken voor uw vakantie uw vlucht annuleren. 4 weken? 4 uur zul je bedoelen CDG en een hoop UK luchthavens hebben ook personeelstekort. Afspraken met vakbonden zijn nu dat in plaats van de werkdruk (nog) te verhogen er vluchten geschrapt worden. Het is een beetje op goed geluk momenteel, al denk ik dat het bij de echte vakantievluchten nog gaat blijven meevallen. Ze schrappen eerst korte verbindingen zoals van Zaventem naar Schiphol. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Op 7/7/2022 om 14:23, ir_fuel zei: Het gaat over het kunnen betalen van auto's. Jij geeft er nu een andere draai aan. "Het is middenklasser met ok rijbereik", maar die middenklasser kan ineens door niemand meer gekocht worden omdat hij zoveel duurder is. Dat is voor mij geen middenklasser meer. Ik herhaal: de meest verkochte auto in Wallonië is een Dacia Sandero Ik reageer op het statement dat er in electrische wagens een verschil in standing gaat komen naar bereik toe en dat is in mijn ogen niet zo. Wanneer je een electrische wagen koopt van het hogere segment is het niet dat je plots het dubbel of driedubbel van het bereik hebt. Wat wel zo is is dat een electrische wagen voor veel minder mensen bereikbaar is. Stel dat er een verplichting komt dat iedereen met een EV moet rijden dan ga je met een klein budget in een 15 jaar oude Zoë terechtkomen met een batterijcapaciteit van nog 70% ... Dat is inderdaad een klasseverschil, maar die zit in de toegang tot nieuwe wagens. Dacia Jogger in dat Oranje, dat is de gezinswagen voor mij op dit moment. Als je dat aanbod naast een Spring zet, dan is de EV inderdaad nog niet voor iedereen. Niet zozeer naar budget, maar naar wat je er voor terugkrijgt. 2 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Op 7/7/2022 om 13:36, Polygoon zei: Ik zie de logica niet dat een polestar wel kan een model 3 niet. Ik zie dat als een meeting van hoger management waar ze gaan beslissen over welke 4 merken ze gaan nemen, want dat is het interessantste naar fleetprijzen. Dan staat Audi, BMW en MB al op papier (ah ja daar rijden ze zelf mee en die dealers kennen ze van de golf), misschien zegt die rare van HR dan ook nog Volvo/Polestar. Zegt er daar ook nog ene van ja en het plebs dan. Oh we hebben al MINI mee en VAG, dat volstaat. Dat het sterkste EV aanbod bij Tesla en Hyundai/KIA zit daar denken die zelfs nog niet aan. 2 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 55 minuten geleden, josenjef zei: Ik zie dat als een meeting van hoger management waar ze gaan beslissen over welke 4 merken ze gaan nemen, want dat is het interessantste naar fleetprijzen. Dan staat Audi, BMW en MB al op papier (ah ja daar rijden ze zelf mee en die dealers kennen ze van de golf), misschien zegt die rare van HR dan ook nog Volvo/Polestar. Zegt er daar ook nog ene van ja en het plebs dan. Oh we hebben al MINI mee en VAG, dat volstaat. Dat het sterkste EV aanbod bij Tesla en Hyundai/KIA zit daar denken die zelfs nog niet aan. De logica is: alle merken die op de lijst staan zijn klant. Tesla, Kia en Hyundai (o.a.) zijn dat blijkbaar niet Niks met golfvriendjes te maken, spijtig want dat zou makkelijk zijn voor mij dan Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 18 minuten geleden, Polygoon zei: De logica is: alle merken die op de lijst staan zijn klant. Tesla, Kia en Hyundai (o.a.) zijn dat blijkbaar niet Niks met golfvriendjes te maken, spijtig want dat zou makkelijk zijn voor mij dan Voor u is het buitenlandse multinational logica, in mijn hoofd is het meer de vlaamse versie Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 1 minuut geleden, josenjef zei: Voor u is het buitenlandse multinational logica, Niet zo vreemd als een Franse multinational mij die wagen geeft natuurlijk Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 2 hours ago, josenjef said: Ik reageer op het statement dat er in electrische wagens een verschil in standing gaat komen naar bereik toe en dat is in mijn ogen niet zo. Wanneer je een electrische wagen koopt van het hogere segment is het niet dat je plots het dubbel of driedubbel van het bereik hebt. We hebben het over 50kWh vs 93kWh We zitten niet ver van het dubbel Quote
Tommie 10.466 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 18 minuten geleden, ir_fuel zei: We hebben het over 50kWh vs 93kWh We zitten niet ver van het dubbel Da's de capaciteit van de batterij. Da's niet het bereik. Waarmee ik enkel bedoel dat het verbruik van een bv. een i3 =/= het verbruik van een iX. 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 12 minutes ago, Tommie said: Da's de capaciteit van het rijbereik. Da's niet het bereik. Waarmee ik enkel bedoel dat het verbruik van een bv. een i3 =/= het verbruik van een iX. Eh dan nog. Laten we het even over SNELWEG kilometers hebben, want iedereen blijft maar drammen over dat niet relevante verbruik binnendoor. Daar maakt het weinig uit hoor. Zou me zelfs niet verbazen dat een Taycan daar zuiniger is dan een i3. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 En aangezien er hier sommigen het niet willen geloven, eens opgezocht. Een Citroen e C4 heeft een 45kWh batterij en haalt in de winter op de snelweg 190km. t spel kost 36K. Een Taycan met een batterij van 83.7kWh haalt in de winter op de snelweg 345km. Iedereen weet wat een Taycan kost. Q.E.D. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Een MG ZS heeft 49kWh batterij, kost 33K basis en haalt 180km in de winter op de snelweg. Renault Megane 60kWh en haalt 255km in de winter op de snelweg, kost 40K Skoda Eniaq kost 50.5K, heeft 77kWh en haalt 300km op de snelweg in de winter. BMW i4 edrive40 60K basis, 80kWh batterij en haalt 340km op de snelweg in de winter. Beginnen we het patroon te zien? Quote
Tommie 10.466 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Again, that's not my point. Los van je absoluut correcte voorbeelden, kan je niet simpel stellen dat 't rijbereik van een EV recht evenredig is met de capaciteit van de batterij. Da's fout. Een 520d heeft een kleinere brandstoftank dan een X5 40i, maar de eerste heeft wel een groter rijbereik. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Een MG ZS heeft 49kWh batterij, kost 33K basis en haalt 180km in de winter op de snelweg. Renault Megane 60kWh en haalt 255km in de winter op de snelweg, kost 40K Skoda Eniaq kost 50.5K, heeft 77kWh en haalt 300km op de snelweg in de winter. BMW i4 edrive40 60K basis, 80kWh batterij en haalt 340km op de snelweg in de winter. Beginnen we het patroon te zien? Absoluut, maar het topt daar wel af. Het is niet dat wanneer je daar nog is 40k extra tegen gooit je in de winter 600 km op de snelweg doet en al helemaal niet als je naar 150k zou gaan dan zou je in de winter in theorie richting de 1000 km moeten gaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.