Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, PJH zei:

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/wat-brengt-de-euro-7-norm-in-2025

Morgen kan ik nog een V12 gaan halen ja. Maar binnen 2.5 jaar niet meer. Allemaal door dwaze regels en gezever.

Mensen zijn zoals elektriciteit (hihi, EV topic): ze zoeken altijd de weg van de minste weerstand. Zorg dat de trein de max is, dan gaat de helft niet meer met de auto naar Brussel. Zorg dat de bus niet vol marginalen zit en nog een kwart laat zijn auto staan. Zorg dat een EV kopen/laden cheap is, dan gaat jan met de pet ook plooien.

Ik snap dat dat niet eenvoudig is, maar het is waarnaar men moet streven: een plan om mobiliteit toegankelijker, stipter, beter gespreid en goedkoper te maken. Waar onze overheden naar streven is cenzen binnen trekken door het bestaande werken plan moeilijker en duurder te maken. Da's gigantisch contraproductief.

Wat hebben ze binnenkort allemaal onmogelijk gemaakt? (brandstofuitstap dmv LEZ, euronormen die niet werken, enz):
- Grote motoren zoals een V10/V12 enz voor de liefhebbers kunnen niet meer wegens regeltjes
- Lichte sportwagens kunnen niet meer wegens regeltjes (en dan heb ik het over toenemende veiligheidssystemen en een berg batterijen er in)
- Goedkope wagens maken voor de massa wordt moeilijk (veel meer tech, strengere regels zorgen voor prijsstijgingen, enz enz)

Ze zijn de gewone man en de liefhebbers goed aan het kloten imo.

Een moto is de max, geeft sensatie, kost minder dan een tweedehands auto, jaarlijkse kosten zijn lager dan trein+bus abonnement, maakt fenomenale sound, gaat hard, is fiscaal aftrekbaar, kost 60 euro aan VB, ... 

En toch rijden er amper, zeker opweg naar Brussel. 

Maw, goedkoper en efficiënter is niet de drijfveer. Mensen zijn gewoontedieren en lui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Tjeu zei:

Maw, goedkoper en efficiënter is niet de drijfveer. Mensen zijn gewoontedieren en lui.

Veiligheid heeft veel gewicht tegenwoordig. Is ook een reden achter het succes van SUV type autos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, PJH zei:

Waarom kunnen we niet gewoon kiezen hoe wij het willen? Wil jij een EV, prima. Wil ik een lightweight, ook goed. Wil iemand anders een V12, sure!

Altijd dat verbieden of onmogelijk maken enz..... hatelijk is het

Dat is toch wat ik hier, of in een ander topic, toch ook al vaak heb aangehaald.

Vanwaar komt die plotse haat onder de mensen...

Oh jij rijdt met de auto --> schande
Oh jij eet nog vlees --> schande
Oh jij gaat 3x per jaar met het vliegtuig op reis --> schande

Laat de mensen toch doen. Iedereen zegt maar: de wereld wordt egoïstischer en individualistischer...wel, daar merk ik niets van met al dat schuldgevoel dat wordt aangepraat

2 minuten geleden, dragonfly zei:

Kan je even de tekst hier kopieren want is een plus artikel en de 12ft paywall remover website werkt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze

Quote

Vlamingen over hun reis naar het zuiden met de elektrische wagen: “Niet slecht als je in deze tijden voor 200 euro 4.000 kilometer kunt rijden”

70 procent van de Belgen kiest er deze zomer voor om met de wagen te reizen, zo onderzocht Touring. Twee procent daarvan rijdt met een elektrische wagen. Spannend, meent Touring-woordvoerder Danny Stage, “want het is voor het eerst dat zovelen met de elektrische wagen reizen, terwijl we weten dat de laadinfrastructuur in het zuiden vaak te wensen overlaat”. Het scenario voor een perfecte storm vol laadfiles, defecte laadpalen en in het water gevallen trips? Wij gingen op zoek naar getuigen over hun reis met hun elektrische wagen. En het is niet allemaal kommer en kwel.

Geert De Weyer  Laatste update: 12:49
  •  
  •  
 

Bekijk ook: Geraak je met een elektrische wagen vlot in Zuid-Frankrijk?

 

Vince Van Gestel: “Ik arriveer plots meer uitgerust op mijn bestemming dankzij de verplichte laadstops”

 

De wagen van Vince Van Gestel, ergens in de Franse Alpen

 

De wagen van Vince Van Gestel, ergens in de Franse Alpen © rv

Tot een jaar geleden reisde Vince Van Gestel (28) nog met een dieselwagen naar zuiderse oorden. Voor de afgelopen skivakantie naar Zuid-Tirol in Italië en de zomerse vakantieweek naar de Côte d’Azur in juni, gebruikte hij zijn nieuwe wagen: een elektrische Volkswagen ID.4. “Ik heb laadfiles noch defecte laadpalen gezien”, zegt hij. Sterker: “Het was een perfect relaxte reis.” Eerlijk: rijden met een elektrische wagen bevalt me zelfs meer, want ik kom tegenwoordig meer uitgerust op mijn bestemming dankzij die verplichte laadstops van - pakweg - een half uurtje.”

Of hij vaak negatieve verhalen hoort rond laadfiles of kapotte laadpalen? “Af en toe lees ik er online over, maar op sociale media zoals de Facebook-groep EV Community Belgium komen toch overwegend positieve ervaringen aan bod. Dat stelt wel gerust.”

 

Hij wijt de huidige problemen aan een slechte voorbereiding. “De traditionele wagenmerken beschikken niet altijd over de beste ingebouwde routeplanner. Bij die van Volkswagen tref je bijvoorbeeld niet de beste of snelste route aan. Verder beschikt elke laadpas over een app waarmee je kan controleren welke laadpalen waar staan. Ik gebruik ABRP (A Better Routes Planner, red), en ben daar erg tevreden over.”

“Via die apps ga je best meteen ook na of jouw laadpas kan gebruikt worden aan de laadpaal die je voor ogen hebt. Je moet weten dat er een handvol grote verdelers zijn. Als je laadpas bij enkele of zelfs alle laadpalen gebruikt kan worden, zit je safe. Anders moet je misschien een nieuwe laadpas overwegen.”

Het enige vervelende aan reizen met een elektri­sche wagen is dat ik niet zomaar bij gelijk welk tankstati­on kan stoppen om de benen te strekken.

Kris De Rocker (41)

Kris De Rocker: “Ik hààt de bewering dat je met een elektrische wagen niet op reis kan. Daarom hou ik een Excel-bestand bij met alle technische gegevens.”

“Het enige vervelende aan reizen met een elektrische wagen is dat ik niet zomaar bij gelijk welk tankstation kan stoppen om de benen te strekken”, begint Kris De Rocker (41) uit Wetteren. “Ik moet doorrijden tot de volgende laadpaal.”

Maar dat is dan ook het enige minpuntje, beklemtoont hij. “Net om de bewering te ontkrachten van mensen die zeggen dat je met een EV niet ver kan reizen - iets wat ik werkelijk hààt - hou ik bij elke trip een Excel bij met alle technische gegevens. Moment, ik zoek de gegevens. Luister: met mijn Renault Zoë, wat geen grote wagen is en een relatief kleine batterij heeft, ben ik in maart van Wetteren naar een streek onder Benidorm gereden, een rit van in totaal 2.000 kilometer. Dat kostte me tien laadstops met een gemiddelde laadtijd van 32 minuten. De rit naar ginder - over de Pyreneeën, het Centraal Massief en de Alpen - kostte me 130 euro omdat ik de snelladers opzocht, terwijl de terugrit me 77,15 euro kostte omdat ik de goedkopere laadpalen opzocht. Goed, het blijft een investering, maar als je in deze tijden voor 200 euro 4.000 kilometer kunt rijden…”

 

Kris De Rocker met zijn Renault Zoë

 

Kris De Rocker met zijn Renault Zoë © rv

Kritiek op elektrische wagens begint bij hem vooral bij de autodealers. “Ik merk helaas dat verkopers van elektrische voertuigen hun klanten amper of niet informeren over manier waarop ze op de beste manier kunnen laden. En dàt is de reden van het soort laadfiles waarover jullie onlangs schreven. Een voorbeeld: bepaalde merken als Mercedes en BMW geven het eerste jaar een korting-abonnement bij Ionity. Het gevolg is dat iedereen met zo’n abonnement ook net die laadpalen bezoekt. Helaas beschikt dat bedrijf over zo weinig laadpalen dat het aanschuiven is bij de wel beschikbare locaties. Dat is vragen om miserie. Nog erger wordt het als Polestar, een van de best verkochte EV’s, ook datzelfde goedkopere abonnement voordraagt. Denk verder na, kies voor een iets duurder abonnement waarmee je ook Tesla-laders kan gebruiken die voor iedereen openstaan. Je vindt ze in een verhouding van 6 Ionity-laadpalen tegenover 30 Tesla-laadpalen.”

Of hij nooit een laadfile ervoer? “Jawel, één keer. Ik moest een kwartier wachten. Peanuts.”

Niet één keer moesten we wachten om te laden en alle stations werkten, iets wat ik had opgezocht op Chargemap, waar mensen elkaar inlichten.

Geert Ponet (47)

Geert Ponet:  “Vanaf nu gaan we enkel nog met een EV op reis”

“Het was mijn eerste lange reis met een elektrische wagen", zegt Geert Ponet (47) over zijn reis vorig jaar met zijn Polestar 2 van Kalmthout naar de streek rond Biarritz. “Ik was er sceptisch over. Niet alleen omdat het de eerste keer was, maar ook omdat er een dakkoffer meeging en we wisten over de twee ‘laadwoestijnen’ rond de noordkant van Parijs en de driehoek Bordeaux-Toulouse-Biarritz waar nauwelijks snelladers boven de 50kW waren geïnstalleerd. Nu, we zijn een jaar later en de laadwoestijnen verdwijnen er aan een gestaag tempo en kwamen er heel wat Ionity-, Fastned- en andere snelladers bij. We hebben ook een betere routeplanner, wat ons erg helpt. Het is wat zoeken eerst.

 

Geert Ponet met zijn Polestar.

 

Geert Ponet met zijn Polestar. © rv

De route heb ik vooraf gepland in ABRP (abetterrouteplanner.com), een site gespecialiseerd in het plannen van routes voor EV’s. Een app ervan zit ook geïnstalleerd in de wagen zelf. Zes keer moeten we stopen om te laden en de planner gaf live info over de drukte aan de stations. Niet één keer moesten we wachten om te laden en alle stations werkten, iets wat ik had opgezocht op Chargemap, waar mensen elkaar inlichten.”

Voor herhaling vatbaar, klinkt het resoluut. “De reis kostte me nauwelijks meer dan het aan benzine had gedaan. En terwijl ik op eerdere reizen een dag moest recupereren van het lange rijden, was ik nu verplicht om om de 200 à 300 km te stoppen om de wagen op te laden. Dat gebeurt heel ontspannen. En je hoort de banden ruisen, maar geen motorgeluid, wat het extra ontspannend maakt. Dus voor mij is het eenvoudig: wij gaan enkel nog met een EV op reis.”

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, dragonfly zei:

Dat is het artikel dat ik hier daarnet al poste met de vraag of het iemand volledig had, en waardoor de hele heisa hier begonnen is. :lol: kheb ondertussen al van iemand het artikel kunnen lezen. :party:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk hebben ze nu eens het tegenovergestelde gedaan en enkel van die EV minded mensen geinterviewd. Maar geen probleem he.

Wat ik al direct merk is dat niemand in het hoogseizoen op reis gaat. Ik hoop dus dat ze in september nog eens wat mensen interviewen die op de zwarte weekends heen en terug gingen.

Verder lees ik ook van websites, apps en verschillende laadpassen. Daar wringt het schoentje voor vele denk ik toch. Ik zie mijn ouders of familie leden die 0.0 om auto's geven niet bezig zitten met welke laadpas ze nodig hebben, websites of apps checken. Ze zijn al blij als ze weten hoe ze een berichtje kunnen sturen met hun smartphone.

Wat ik dus niet begrijp is waarom je niet gewoon je bank of kredietkaart kan scannen aan zo een paal en klaar, net zoals bij een tankstation nu. Waarom heb je altijd die laadpassen nodig en moet je je registeren (zodat ze weer je data hebben en reclame emails kunnen sturen)...

En 6x stoppen voor langer dan 30 minuten! Serieus, met wat ben je dan bezig man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kzal het half augustus weten te vertellen. We gaan begin augustus met de  Tesla Y naar Italië, dus Tesla superchargers  onderweg en een shellrecharge badge   voor ginds.  ( geen Tesla laders in de buurt ginds) kwestie van helemaal het lot te tarten, vertrekken we op een  vrijdag, om zondag in Italië toe te komen. ( normaal vertrekken we op een woensdag om het verkeer voor te zijn. Maar voor de eerste keer met een ev, doen we eens zotjes :D )

Gps van de Y ga ik alles laten berekenen en de tussenstops aanduiden. En ik denk dat ik gewoon op mijn gsm ondertussen de abrp ga laten lopen als "controle".

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Natuurlijk hebben ze nu eens het tegenovergestelde gedaan en enkel van die EV minded mensen geinterviewd. Maar geen probleem he.

Wat ik al direct merk is dat niemand in het hoogseizoen op reis gaat. Ik hoop dus dat ze in september nog eens wat mensen interviewen die op de zwarte weekends heen en terug gingen.

Verder lees ik ook van websites, apps en verschillende laadpassen. Daar wringt het schoentje voor vele denk ik toch. Ik zie mijn ouders of familie leden die 0.0 om auto's geven niet bezig zitten met welke laadpas ze nodig hebben, websites of apps checken. Ze zijn al blij als ze weten hoe ze een berichtje kunnen sturen met hun smartphone.

Wat ik dus niet begrijp is waarom je niet gewoon je bank of kredietkaart kan scannen aan zo een paal en klaar, net zoals bij een tankstation nu. Waarom heb je altijd die laadpassen nodig en moet je je registeren (zodat ze weer je data hebben en reclame emails kunnen sturen)...

En 6x stoppen voor langer dan 30 minuten! Serieus, met wat ben je dan bezig man.

Het aantal EV rijders die niet positief is, is ook maar heel klein. 

Evenwel is er nog een verschil tussen iemand die content is en iemand die alles in Excellekes bijhoudt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet dat Jokke Vlo in het topic is geweest als er 3-4 pagina’s op een dag bijgekomen zijn 😅

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Natuurlijk hebben ze nu eens het tegenovergestelde gedaan en enkel van die EV minded mensen geinterviewd. Maar geen probleem he.

Wat ik al direct merk is dat niemand in het hoogseizoen op reis gaat. Ik hoop dus dat ze in september nog eens wat mensen interviewen die op de zwarte weekends heen en terug gingen.

Verder lees ik ook van websites, apps en verschillende laadpassen. Daar wringt het schoentje voor vele denk ik toch. Ik zie mijn ouders of familie leden die 0.0 om auto's geven niet bezig zitten met welke laadpas ze nodig hebben, websites of apps checken. Ze zijn al blij als ze weten hoe ze een berichtje kunnen sturen met hun smartphone.

Wat ik dus niet begrijp is waarom je niet gewoon je bank of kredietkaart kan scannen aan zo een paal en klaar, net zoals bij een tankstation nu. Waarom heb je altijd die laadpassen nodig en moet je je registeren (zodat ze weer je data hebben en reclame emails kunnen sturen)...

En 6x stoppen voor langer dan 30 minuten! Serieus, met wat ben je dan bezig man.

Ik keer terug op het zwart weekend van 30/6 van zuid Frankrijk met m’n ev . Ik zal het laten weten hier 😬.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met mijn EV al naar Tignes gereden, en al naar Croatie telkens in een vol vakantieweekend. Geen issues hier. 
Vorig weekend Charleroi - Boulogne sur mer gedaan (ongeveer 250 km enkel) heen en terug op 1 dag, 1 keer 20 min moeten laden. 
Volgende week vertrek ik naar Italie, denk er nog niet aan om te stressen. Ga ook niks plannen. 
Maar mijn mening daarover is niet veranderd: je hebt EV’s en Tesla’s. En dan heb ik het niet over de wagen, maar over het laadpaal netwerk en hoe dat geintegreerd is met de wagen. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Post gerust je trip als je onderweg bent, DDke.  Wij plannen onze eerste slaapplaats in colmar, en de tweede in bologna.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

€200 om met een Zoë 4000km te rijden? Hij mag het toch hebben. Kost met mijn V8 en wel plaats voor 4 + bagage (en dan mag elk 2 grote koffers en een velo mee hebben) ongeveer het dubbele. Met plezier. 

Ale, dit lukt toch met @Ugeken zijn Superb ook voor €200? Gewoon 1 tank stookolie in kappen en gaan :D

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Roger zei:

Je weet dat Jokke Vlo in het topic is geweest als er 3-4 pagina’s op een dag bijgekomen zijn 😅

😇😇😇

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, CAS zei:

€200 om met een Zoë 4000km te rijden? Hij mag het toch hebben. Kost met mijn V8 en wel plaats voor 4 + bagage (en dan mag elk 2 grote koffers en een velo mee hebben) ongeveer het dubbele. Met plezier. 

Ale, dit lukt toch met @Ugeken zijn Superb ook voor €200? Gewoon 1 tank stookolie in kappen en gaan :D

 

exact. Ik denk dat LPG het goedkoopste is vanal wanneer je geen mogelijkheid hebt om thuis te laden met een EV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Tjeu said:

Wat doet de prijs van een EV vandaag er voor een privé persoon toe, als die tot 2035 nog zijn goesting kan doen?

De hele EV transitie heeft een rechtstreekse impact op het ICE aanbod bij de fabrikanten. Het is niet dat die er gewoon zomaar naast staan alsof er voor de rest niks verandert.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

exact. de autofabrikanten zijn nu al hun ommezwaai aan het maken. Dus zelfs als de overheid zegt van...laten we toch maar 2040 pakken, dan kan het goed zijn dat er voor de EU markt een beperkt aanbod is itt tot de Amerikaanse of Aziatische markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, Liquid Li0n said:

exact. de autofabrikanten zijn nu al hun ommezwaai aan het maken. Dus zelfs als de overheid zegt van...laten we toch maar 2040 pakken, dan kan het goed zijn dat er voor de EU markt een beperkt aanbod is itt tot de Amerikaanse of Aziatische markt.

En kijk maar naar de opties. Door het chiptekort schuiven ze hun stock volledig naar de EV's en op uwe ICE kan je dan een hele hoop dingen niet krijgen die je op hun EV wel kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Heel die EV drang  drijft  de prijs voor een wagen op. Slachtoffer : de “gewone” man. 

Hoeveel  van de EV wagens hier op forum zijn privé? Hoeveel op bedrijven ? 

Bovendien, en daar staan weinigen bij stil atm, gaat de ongelijkheid nog veel  meer in de verf gezet worden. Je reistijd hangt rechtstreeks  af van de kost van je auto. 
Maw je “rijkdom”

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik durf (al zal het hier misschien wel nog wat anders liggen door het liefhebbersforum) toch ook de vraag te stellen hoeveel ice wagens nog privé zijn?

quasi iedereen heeft tegenwoordig een salariswagen.

ja de zelfstandigen waren de eersten met een ev, door de taksen en voordelen, maar je ziet dat de grote bedrijven ook de ommekeer aan het maken zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, tuscani zei:

ik durf (al zal het hier misschien wel nog wat anders liggen door het liefhebbersforum) toch ook de vraag te stellen hoeveel ice wagens nog privé zijn?

quasi iedereen heeft tegenwoordig een salariswagen.

ja de zelfstandigen waren de eersten met een ev, door de taksen en voordelen, maar je ziet dat de grote bedrijven ook de ommekeer aan het maken zijn.

 

Pas op, dat zijn er nog veel hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, tuscani said:

ik durf (al zal het hier misschien wel nog wat anders liggen door het liefhebbersforum) toch ook de vraag te stellen hoeveel ice wagens nog privé zijn?

quasi iedereen heeft tegenwoordig een salariswagen.

In welke "hoger opgeleiden" bubbel leef jij?

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid