ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Je zit hier dus te vergelijken met een "fake" hybride. 2 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Klopt dat hier allemaal wel @Polygoon? Ga ik wel vanuit, ik ben niet in de markt voor een Taycan dus geen idee wat de VAA daarvoor is. Ik keek trouwens naar Vennootschap > Bedrijfswagen. Jij ook? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Je zit hier dus te vergelijken met een "fake" hybride. Ah wist niet dat ie fake was. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Just now, Polygoon said: Ga ik wel vanuit, ik ben niet in de markt voor een Taycan dus geen idee wat de VAA daarvoor is. Ik keek trouwens naar Vennootschap > Bedrijfswagen. Jij ook? Ja maar je zit dus met foute hybrides te vergelijken waardoor het VAA de TCO compleet doet ontploffen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Hier, dit is realistischer: Beiden een aankoopprijs van 85K: 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 9 minuten geleden, Jokke_vlo zei: En ik niet Je wil toch vrijheid op vakantie? Optimaal genieten. Als ik dan een auto van +100.000 euro koop wil ik: - er mee op vakantie gaan (en geen andere minder leuke auto moeten nemen) - maximale vrijheid en niet liggen tijd te verkloten, stressjes hebben, omdat ik een goede " tco" deal heb. Maar dat is persoonlijk, mijn visie he, daarom is het een forum, wat van gedachten wisselen. Nu bon, je spreekt over "een andere mindere leuke auto te nemen" dus ik denk dat we een ander referentiekader hebben. Ik heb namelijk de keuze tussen duffe leasewagen van mij of van madame . Ik ga geen bus kopen om 1 keer per jaar mee op reis te gaan omdat het "meer vrijheid" geeft. Ik lease/koop/krijg een auto om 95% van de tijd mee te pendelen tussen Antwerpen en BXL. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Zelfde website. Spijtig genoeg geen Mercedes te kiezen (tot daar objectief) Je kan daar dan nog een pak parameters instellen ook. Kijk eens hier (BMW ipv Mercedes gezien beperkte keuzes. En Taycan 4s vs Panamera Hybrid. Tot daar je “waarheidsgehalte” Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Zojuist, Jokke_vlo zei: Tot daar je “waarheidsgehalte” Als je denkt dat ik met opzet een fake hybride kies om te "propaganderen" voor EV's kunnen we de discussie hier beter stoppen . 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 5 minuten geleden, Polygoon zei: Nu bon, je spreekt over "een andere mindere leuke auto te nemen" dus ik denk dat we een ander referentiekader hebben. Ik heb namelijk de keuze tussen duffe leasewagen van mij of van madame . Ik ga geen bus kopen om 1 keer per jaar mee op reis te gaan omdat het "meer vrijheid" geeft. Ik lease/koop/krijg een auto om 95% van de tijd mee te pendelen tussen Antwerpen en BXL. Ik heb het telkens duidelijk vermeld: ik spreek over de +100.000 klasse. En wanneer ik kijk (mede ingegeven door, op Duitsland na, de enorme controle op snelheid etc.... naar wat me zou boeien. Vind ik buiten eventueel "imago" en met de juiste man's math wat marginale (in die prijsklasse) TCO verschillen, er van uit gaande dat ik maar 3 keer per jaar een verre reis zou ondernemen, eigenlijk geen reden om voor een EV te gaan. Ik heb het dan nog niet eens over mijn gebruik (met maandelijkse verre afstanden) Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 3 minuten geleden, Polygoon zei: Als je denkt dat ik met opzet een fake hybride kies om te "propaganderen" voor EV's kunnen we de discussie hier beter stoppen . Het gaat er om dat je aangehaalde "bewijs" gewoon nietszeggend is, enfin buiten wat ik al aanhaalde: met man's maths kan je veel Ik heb je daar trouwens diezelfde fake hybride naast een taycan S gezet.... en kom daarbij heel andere info tegen. Man's math......... Quote
Logic 538 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: Ik heb het telkens duidelijk vermeld: ik spreek over de +100.000 klasse. En wanneer ik kijk (mede ingegeven door, op Duitsland na, de enorme controle op snelheid etc.... naar wat me zou boeien. Vind ik buiten eventueel "imago" en met de juiste man's math wat marginale (in die prijsklasse) TCO verschillen, er van uit gaande dat ik maar 3 keer per jaar een verre reis zou ondernemen, eigenlijk geen reden om voor een EV te gaan. Ik heb het dan nog niet eens over mijn gebruik (met maandelijkse verre afstanden) Als je de verre afstanden wilt uitsluiten, dan zijn de hoofdredenen voor mij: - nooit meer een detour of een paar minuten moeten stoppen bij het tankstation - nooit meer een motor warmrijden - stilte van EV - altijd het volle vermogen ter beschikking/snellere respons - minder onderhoud / mechanische onderdelen / complexiteit / ... Bij hybrid, correct me if I'm wrong, vaak vermogen en/of range te weinig om puur EV te rijden... dan schiet de (koude)motor ter hulp, ik hou niet zo van dat concept. Liever het één of het ander, maar niet het compromis, tenzij het 'moet' in functie van de langere afstanden. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 47 minuten geleden, ir_fuel zei: Hoeveel mensen kopen hun kar in functie van hun jaarlijkse vakantie? Ik heb collega's waarvan zij zelf met een XC90 rijden en de vrouw met een XC60. De XC90 is om op reis te gaan, maar meneer gebruikt die de rest van het jaar alleen want als ze met het gezin doordeweeks op stap gaan is het met de XC60 omdat daar de kinderzitjes in zitten. Laat mij dat best idioot vinden. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Ik zit zelf in de categorie dat ik nooit (maar echt nooit) een auto koop of ga kopen omwille van 1 specifiek "iets" dat ik maximaal 3x per jaar zou doen. Maar ik zit dan ook in de situatie dat ik op zich niet veel langere afstanden doe, paar keer per jaar naar zee, de Ardennen of Nederlanders lastig vallen (Marktplaats) and that's it. Dus een EV is voor mij voldoende voor + 98% van de tijd. Momenteel merk ik zelf dat ik sneller de XC60 neem dan de A45 In die eerste rijd ik relax, 90% van de tijd op batterij, adaptive op en gaan. In de A45 wil ik precies keer op keer mijn tijd verbeteren om van punt A naar punt B te gaan En dat is best frustrerend met het huidige verkeer / infrastructuur / trajectcontroles / .. Hier zijn niet echt boerenbaantjes om te knallen. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 35 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Zelfde website. Spijtig genoeg geen Mercedes te kiezen (tot daar objectief) Je kan daar dan nog een pak parameters instellen ook. Kijk eens hier (BMW ipv Mercedes gezien beperkte keuzes. En Taycan 4s vs Panamera Hybrid. Tot daar je “waarheidsgehalte” Vreemd die verzekering en onderhoud waardes. De Y staat aan dezelfde prijs verzekerd als de q7 indertijd en ik betaal 800euro ofzo ( weet het niet meer vanbuiten) minder wegens ev en korting daardoor. En onderhoud is quasi onbestaande Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 27 minuten geleden, Logic zei: Als je de verre afstanden wilt uitsluiten, dan zijn de hoofdredenen voor mij: - nooit meer een detour of een paar minuten moeten stoppen bij het tankstation - nooit meer een motor warmrijden - stilte van EV - altijd het volle vermogen ter beschikking/snellere respons - minder onderhoud / mechanische onderdelen / complexiteit / ... Bij hybrid, correct me if I'm wrong, vaak vermogen en/of range te weinig om puur EV te rijden... dan schiet de (koude)motor ter hulp, ik hou niet zo van dat concept. Liever het één of het ander, maar niet het compromis, tenzij het 'moet' in functie van de langere afstanden. omdat jij kan thuis laden...hoeveel mensen die een EV van het werk krijgen kunnen dat? Dus dan wordt het: nog steeds een detour of een half uur of langer moeten stoppen bij het laadstation 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 17 minutes ago, Roger said: Ik heb collega's waarvan zij zelf met een XC90 rijden en de vrouw met een XC60. De XC90 is om op reis te gaan, maar meneer gebruikt die de rest van het jaar alleen want als ze met het gezin doordeweeks op stap gaan is het met de XC60 omdat daar de kinderzitjes in zitten. Laat mij dat best idioot vinden. Dat bedoel ik dus. Quote
Tommie 10.466 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Een EV rijdt leuker dan een PHEV. There, I’ve said it. Je moet mij geen x5 45e meer geven ipv mijn iX. Een PHEV moet je absoluut voor het gebruiksgemak kiezen (=afstand). Maar naar rijkwaliteiten is dat problematisch qua weggedrag en lastwissel. Een iX weegt 300kg meer dan een X5 45e maar rijdt 4x zo dynamisch. 5 Quote
Tommie 10.466 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 3 uren geleden, Jokke_vlo zei: Als ik morgen moet kiezen tussen Taycan Turbo of een S klasse hybride, dan kies ik direct die laatste toch? Dat zijn natuurlijk geen concurrenten… Beter vergelijk: kies je een i7 xDrive60 of een 760e xDrive? 2 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 42 minuten geleden, Tommie zei: Een EV rijdt leuker dan een PHEV. There, I’ve said it. Je moet mij geen x5 45e meer geven ipv mijn iX. Een PHEV moet je absoluut voor het gebruiksgemak kiezen (=afstand). Maar naar rijkwaliteiten is dat problematisch qua weggedrag en lastwissel. Een iX weegt 300kg meer dan een X5 45e maar rijdt 4x zo dynamisch. Wel daar ben ik het mee eens ! Langs andere kant als je driving fun wil (road-trip) is een EV ook niet je dat. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 1 uur geleden, Roger zei: Ik heb collega's waarvan zij zelf met een XC90 rijden en de vrouw met een XC60. De XC90 is om op reis te gaan, maar meneer gebruikt die de rest van het jaar alleen want als ze met het gezin doordeweeks op stap gaan is het met de XC60 omdat daar de kinderzitjes in zitten. Laat mij dat best idioot vinden. Hoeveel zijn er niet waar de vrouw met een corsa of polo rondrijdt en de vent met de gezinswagen. De gezinswagen rijdt naar werk vent en staat daar. De vrouw brengt kinderen, haalt ze op en doet boodschappen. En nee geen firmawagens. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 ne mens doet natuurlijk nog altijd met zijn geld wat hij zelf wil he. Als ze liever met een wagen die duurder is in running cost en verbruik rondrijden terwijl een goedkopere wagen thuis blijft staan is hun keuzen, maar dan moeten ze niet klagen over dat het allemaal zo duur wordt sinds corona. Quote
Lotuzzz 17.066 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 48 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ne mens doet natuurlijk nog altijd met zijn geld wat hij zelf wil he. Als ze liever met een wagen die duurder is in running cost en verbruik rondrijden terwijl een goedkopere wagen thuis blijft staan is hun keuzen, maar dan moeten ze niet klagen over dat het allemaal zo duur wordt sinds corona. Ook al is dat duurder, 't is toch ook logisch om een auto met grotere motor/comfort langere afstanden over snellere wegen te laten afleggen, en voor de korte, meer onderbroken afstanden de kleinere wagen in te zetten? Anders rijd je 2x suboptimaal rond. Wij doen dat zo met 308 en een 108. 1 Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 37 minuten geleden, Lotuzzz zei: Ook al is dat duurder, 't is toch ook logisch om een auto met grotere motor/comfort langere afstanden over snellere wegen te laten afleggen, en voor de korte, meer onderbroken afstanden de kleinere wagen in te zetten? Anders rijd je 2x suboptimaal rond. Wij doen dat zo met 308 en een 108. Dus je doet beiden korte, meer onderbroken afstanden? 4 Quote
Roger 310 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Bij ons wordt gekozen op basis van gebruik, niet echt afstand. Wie moet er de kinderen afzetten / halen, moet ze naar patiënten gaan, moet er iemand in de stad zijn, .. dat is het handige wel aan de Mercedes, smijt je overal wel ergens tussen. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Mijn vrouw durft niet met mijn kar rijden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.