Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, tuscani zei:

 Je moet nog altijd zelf dat pedaal induwen. En als je dat al niet meer kan....

't is wel realiteit helaas. Hoe vaak lees je niet dat moeder de gans zich vergist heeft van pedaal en daarom de lokale florist is binnengereden? En da's dan met haar Pixo met 69pk, niet met een Model S met 800 shetlanders onder de kap....

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Liquid Li0n said:

Dat is ook niet goed!

 

Commentaren gelezen?

Geen van de eigenaars die deze zomer er mee naar het zuiden zijn gereden in die comments hebben dat voor gehad, zelfs bij hogere temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, PJH said:

't is wel realiteit helaas. Hoe vaak lees je niet dat moeder de gans zich vergist heeft van pedaal en daarom de lokale florist is binnengereden? En da's dan met haar Pixo met 69pk, niet met een Model S met 800 shetlanders onder de kap....

Dat is. Ze rijden allemaal 1.6TDI in de lease, en ineens hebben ze een Polestar 2 of een Model 3 onder hun gat die sub 5 seconden naar 100 gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Commentaren gelezen?

Geen van de eigenaars die deze zomer er mee naar het zuiden zijn gereden in die comments hebben dat voor gehad, zelfs bij hogere temperaturen.

Enkel de titel lezen hé, niet te veel nadenken aub!

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat is. Ze rijden allemaal 1.6TDI in de lease, en ineens hebben ze een Polestar 2 of een Model 3 onder hun gat die sub 5 seconden naar 100 gaat.

Exact. Mijn broer wilde eens met de M140i rijden en ik heb moeten zeggen stop want we gingen crashen. Die is 100pk gewoon en wilde dan eens alles testen :fp:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is. Ze rijden allemaal 1.6TDI in de lease, en ineens hebben ze een Polestar 2 of een Model 3 onder hun gat die sub 5 seconden naar 100 gaat.

De stilte en gebrek aan snelheidsgevoel helpt ook niet echt.

Die tractormotor hoor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat is. Ze rijden allemaal 1.6TDI in de lease, en ineens hebben ze een Polestar 2 of een Model 3 onder hun gat die sub 5 seconden naar 100 gaat.

Ja idd.

Niet iedereen zal tot rust komen zoals ik, neem ik aan, anders zouden de statistieken wel anders zijn.

Ik was vanochtend nog het aan het denken... Wat @BMWMB al jaren geleden zei, het elektrisch rijden kalmeert mij echt. Het is met momenten gênant, met Lamborghini breed rubber op de achterwielen, te zien hoe traag ik rijd soms. En neen, helemaal niet voor mijn range te vergroten, gewoon chill. 🙂 

Daardoor wel een soort mismatch tussen potentieel en effectief gebruik, of tussen het uiterlijk en de realiteit. Een auto van 2,3-2,4 ton is nu eenmaal geen scheurijzer (imho). 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/8/2022 om 14:57, gewoon ik zei:

En bandenmachines want met het koppel gaat dat ook snel(ler)

De reden waarom ik aandelen koop van bandenfabrikanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ICM zei:

Blackouts hebben ze daar al jaren. Ze hebben daar 150 miljoen dollar aan subsidie uitgetrokken enkel en alleen voor software die bij energie besparende maatregelen kan nagaan wat de impact zal zijn op de grid. En je kan daar enkel nog subsidies krijgen (andere pot) voor ingrepen die niet enkel je verbruik drukken, maar ook een positieve impact hebben op de grid. 

Probleem is puur een combinatie van te veel koeling en 110V

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tjeu zei:

Blackouts hebben ze daar al jaren. Ze hebben daar 150 miljoen dollar aan subsidie uitgetrokken enkel en alleen voor software die bij energie besparende maatregelen kan nagaan wat de impact zal zijn op de grid. En je kan daar enkel nog subsidies krijgen (andere pot) voor ingrepen die niet enkel je verbruik drukken, maar ook een positieve impact hebben op de grid. 

Probleem is puur een combinatie van te veel koeling en 110V

En elektrische verwarming. En een net dat kijkt naar belgie en zegt, amai dat is modern.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tjeu zei:

Blackouts hebben ze daar al jaren. Ze hebben daar 150 miljoen dollar aan subsidie uitgetrokken enkel en alleen voor software die bij energie besparende maatregelen kan nagaan wat de impact zal zijn op de grid. En je kan daar enkel nog subsidies krijgen (andere pot) voor ingrepen die niet enkel je verbruik drukken, maar ook een positieve impact hebben op de grid. 

Probleem is puur een combinatie van te veel koeling en 110V

Ondanks het "waarom" ontstnapt de ironie jou toch ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gewoon ik zei:

En elektrische verwarming. En een net dat kijkt naar belgie en zegt, amai dat is modern.

Problemen met net uitval is vooral in de zomer dacht ik.

8 uren geleden, Polygoon zei:

Ondanks het "waarom" ontstnapt de ironie jou toch ook niet?

Nee, zeker niet. Alleen is die voor mij dagelijkse kost en na een tijdje ontgaat het lachen je wel. Het is echt crazy hoeveel er op twee jaar tijd is veranderd inzake energie efficiëntie en hoe snel dingen blijven veranderen (door regelgeving, problemen en prijzen). De laatste twee weken zijn pure waanzin. De adviezen die ik begin deze week nog aan @Alexis gaf rond  PV zijn ondertussen volledig achterhaald. 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Tjeu zei:

Problemen met net uitval is vooral in de zomer dacht ik.

Nee, zeker niet. Alleen is die voor mij dagelijkse kost en na een tijdje ontgaat het lachen je wel. Het is echt crazy hoeveel er op twee jaar tijd is veranderd inzake energie efficiëntie en hoe snel dingen blijven veranderen (door regelgeving, problemen en prijzen). De laatste twee weken zijn pure waanzin. De adviezen die ik begin deze week nog aan @Alexis gaf rond  PV zijn ondertussen volledig achterhaald. 

Ah, dan gaan we vanavond zéker eens moeten bellen @Tjeu :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/8/2022 om 00:31, dragonfly zei:

Ergens logisch gezien onze rijopleiding een lachertje is 😄 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/25/elektrische-auto-s-test/

"50 procent méér ongevallen met elektrische auto’s: niet door technologie, wel door onaangepast rijgedrag"

https://www.hln.be/mobiliteit/axa-zette-crashtest-met-tesla-in-scene-brand-werd-vanop-afstand-gesticht~a9f86650/?fbclid=IwAR3zrPsK_9DPRefA788IlhGD32L6Dkb3YkKUrHiRMOFl1HoRWkUfmn1Y2Gk

:lolz::lolz:

 

  • Grappig 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/1/2022 at 6:42 AM, Tjeu said:

Blackouts hebben ze daar al jaren. Ze hebben daar 150 miljoen dollar aan subsidie uitgetrokken enkel en alleen voor software die bij energie besparende maatregelen kan nagaan wat de impact zal zijn op de grid.

Dat is.

Dat de elektriciteit af en toe uitvalt dat is daar normaal. Kijkt niemand van op. Precies een derdewereldland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/9/2022 om 10:27, ir_fuel zei:

Dat is.

Dat de elektriciteit af en toe uitvalt dat is daar normaal. Kijkt niemand van op. Precies een derdewereldland.

Dat is in Italie zelfs. Net nog meegemaakt deze morgen. Krijgen een melding van een server in ons monitoring systeem. Blijkt dat daar weer de stroom is uitgevallen. Dat is, zeker met die hitte, bijna dagelijks tot wekelijks. In andere landen hebben we een UPS en dieselgenerator maar daar in Bologna natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ons grapje in Italië, in een B&B op Sicilië, een jaar of zes gelden  gas/elektriciteit/water/internet...  het is er allemaal, maar zelden alle vier op hetzelfde moment.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoge energieprijs steekt elektrische wagen stokken in de wielen

Stijgende elektriciteitsprijzen kunnen elektrische auto’s minder concurrentieel maken ten opzichte van hun benzinetegenhangers. ‘Bijna niemand zal nog een elektrische auto kopen.’

Karsten Lemmens

Woensdag 14 september 2022 om 3.25 uur

 
 
d076b6fe-337c-11ed-b88a-cbb4a095348a.jpg
 

Een supersnellader zoals Fastned kost 16 euro per 100 kilometer, en is dus duurder dan benzine. Elke Pannier

Elektrische auto’s zijn nog steeds een stuk duurder in aankoop dan benzinewagens. Het verkoopargument luidt daarom, naast het ecologische aspect, dat ze goedkoper zijn in gebruik. Een elektrische ­kilometer kost minder dan eentje aangedreven door benzine. En dat zou de auto over de hele levensduur een pak economischer ­maken. Maar geldt die aanname nog in tijden van torenhoge elektriciteitsprijzen?

 Experts luiden de alarmbel. ‘De explosie van de elektriciteitsprijs zou een acuut gevaar kunnen worden voor de omslag, dus we moeten heel voorzichtig zijn’, zei de Duitse auto-econoom Stefan Bratzel, van het Center of Automotive Management (CAM), in de Tiroler Tageszeitung. ‘De opmars van elektromobiliteit dreigt te mislukken als de elektrische auto duurder wordt in het verbruik dan benzine of diesel, want dan zou bijna niemand een elektrische auto kopen.’ In Handelsblatt stelde Helena Wisbert, ­experte bij het Duitse Center for Automotive Research, dan weer dat ‘de elektrische auto zijn charme verliest’.

Kloof wordt kleiner

‘Elektrisch rijden was altijd zo’n 50 procent goedkoper dan met benzine’, zegt Bart Massin, zaakvoerder van Stroohm, gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. ‘Dat is de laatste maanden gedaald naar zo’n 35 procent, maar bleef nog steeds goedkoper dan benzine en diesel.’ Volgens Massin is het verschil ­intussen opnieuw zo’n 50 procent.

 

Maar dat hangt van de situatie af. Bij de Europese consumentenorganisatie BEUC gingen ze, op vraag van De Standaard, aan het ­rekenen op basis van een vast elektriciteitscontract van Engie, met de prijzen van deze maand. Met een gemiddelde benzinewagen, met een verbruik van 6 liter, kost het vandaag zo’n 10 euro om 100 kilometer te rijden. Met een elektrische auto, die zo’n 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, kost dat zo’n 5 euro als die auto ’s nachts thuis wordt geladen en 7 à 8 euro als die overdag wordt geladen. Bij een ‘trage’ publieke laadpaal kost dat 10 euro, en dus even veel als benzine, al zijn er onder trage laders ook prijsverschillen. Een supersnel­lader zoals Fastned kost 16 euro, en is dus duurder (zie tabel).

Begin dit jaar kwam BEUC nog met een rapport waaruit bleek dat de e-auto in de meeste gevallen goedkoper is om mee te rijden dan een benzinewagen. Maar toen ging de studie nog uit van een intussen achterhaalde elektriciteitsprijs van 0,29 euro per kWh. Dat zou neerkomen op 5,8 euro voor 100 gereden kilometers. Afhankelijk van het oplaadscenario wordt de kloof met de benzinewagen dus kleiner.

  ‘Maar dat gaat uit van een hoog elektriciteitsverbruik van die e-auto­’, stelt Robin Loos van BEUC. ‘Het houdt ook geen rekening met andere factoren, zoals kunnen ­laden op het werk, zonnepanelen, variabele elektriciteitsprijzen of goedkopere tarieven aan sommige publieke laadpalen.’

Laadpalen duurder

Maar ook die publieke laadpalen worden intussen duurder. Zo trok Allego, een van de grotere uitbaters, in september de prijzen nog op. Het verwees daarbij letterlijk naar ‘de stijgende energieprijzen in Europa’. En binnenkort doet het dat opnieuw. ‘Het zeer waarschijnlijk dat we ook worden gedwongen een verdere prijsstijging door te voeren begin oktober’, zegt woordvoerder Arne Richters. En ook Fastned, de Nederlandse aanbieder van supersnelladers, besloot in ­augustus zijn prijzen met 10 procent op te trekken.

Er zijn nog factoren, zoals laden op het werk, zonnepanelen, variabele elektriciteitsprijzen of goedkopere tarieven aan sommige publieke laadpalen.

De vrees is dat al die prijsverhogingen de aantrekkelijkheid van e-auto’s aanvreten en de transitie naar elektromobiliteit zullen fnuiken. Bij BEUC nuanceren ze dat. Volgens de consumentenorganisatie is de situatie van hoge energieprijzen een kortetermijnfenomeen. ‘Deze onzekerheden zullen waarschijnlijk niet eeuwig duren’, zegt woordvoerder Laurens Rutten. ‘De verwachte omslag van ons autogebruik naar elektrisch is daarentegen een verandering van tientallen jaren. Op dit moment wordt alles duurder. Het is dus geen verrassing dat dit ook elektrische auto’s raakt. En de prijzen van brandstofauto’s stijgen ook.’

Officieel zeggen autofabrikanten zich nog geen grote zorgen te maken. Zo kondigde Volkswagen deze zomer nog trots aan dat de vraag naar e-auto’s in Europa het afgelopen halfjaar met 40 procent was toegenomen. ‘De vraag blijft sterk’, zei verkoopsdirectrice Hildegard Wortmann.

Volgens Massin hangt alles sterk af van de individuele situatie. ‘We horen schrijnende verhalen over mensen met een variabel ­tarief’, zegt hij. ‘Maar er zijn ook heel wat mensen met een vast contract, die de komende twee jaar amper 25 cent per kWh betalen. Mensen met een vast energiecontract en zonnepanelen zijn niet de pineut.’ In dat laatste geval kan een elektrische auto de elektriciteitsfactuur zelfs helpen drukken. De wagen kan immers worden aangewend als een reusachtige thuisbatterij, die overdag stroom oplaadt via de zonnepanelen, en die ’s avonds weer afgeeft aan het huis. Maar dan moeten auto en thuislaadpunt die functie wel ondersteunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel auto's en laadpalen ondersteunen die thuisbatterij functie al. 

En thuisladen is 1 ding. Maar meerderheid van de mensen woont in een rijhuis of appartement dus dure laadpaal it is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid