CAS 8.069 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 36 minuten geleden, frankzagato zei: Elektrische auto's veroorzaken veel vaker schade dan auto's met een verbrandingsmotor. © Getty Images Elektrische auto’s veroorzaken 50 procent meer ongevallen met schade dan benzinewagens: hoe komt dat? Bestuurders van elektrische auto’s veroorzaken aanzienlijk meer ongevallen met schade en verwondingen dan die van auto's met een verbrandingsmotor. Hoe meer vermogen, des te groter de kans op schade, zo blijkt uit cijfers van een grote Duitse verzekeringsmaatschappij. Erik Kouwenhoven 27-10-22, 06:00 Laatste update: 08:54 Dat elektrische auto's uitsluitend worden bestuurd door rustige natuurliefhebbers die nooit het gas intrappen is een misvatting, zo blijkt uit de ongevallen- en schadestatistieken van de grote Duitse verzekeraar AXA. Bestuurders van elektrische auto’s veroorzaken namelijk zo’n 50 procent meer aanrijdingen met schade aan hun eigen voertuig dan die van wagens met conventionele verbrandingsmotoren. Enorme trekkracht Ook bij de aansprakelijkheidsclaims laten elektrische auto’s veel hogere cijfers zien. Zelfs bij het vergelijken van auto's met krachtige verbrandingsmotoren en elektrische modellen veroorzaken de elektrische voertuigen 30 procent meer schade aan andere voertuigen dan conventioneel aangedreven auto's. De oorzaak blijkt 'm vooral te zitten in de enorme trekkracht van elektrische voertuigen, concludeert het Duitse magazine Auto Motor und Sport. Uit eerdere cijfers van de Zwitserse tak van Axa bleek ook al dat grote elektrische auto's veel vaker betrokken zijn bij ongevallen. Hoe krachtiger, des te meer schade bij elektrische auto's “Hoe krachtiger het voertuig, hoe vaker de bestuurders schade toebrengen aan hun eigen wagen of die van iemand anders”, zo vat Michael Pfäffli, hoofd ongevallenonderzoek en -preventie bij AXA het samen. De ongevalsdeskundige vermoedt dat de belangrijkste reden van de ongevallen bij elektrische auto’s hun acceleratievermogen is. Vooral het enorme koppel dat direct voorhanden is wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, levert herhaaldelijk gevaarlijke situaties op. “Er kan een ongewenste acceleratie optreden die de bestuurder niet meer onder controle heeft”, aldus Pfäffli. Elektrische auto's vliegen niet vaker in brand Uit de statistieken blijkt voorts dat er bij een aanrijding met een elektrische auto nauwelijks risico bestaat dat het voertuig nog onder spanning staat, omdat de accu binnen milliseconden automatisch wordt losgekoppeld. Het elektrische circuit wordt zo onderbroken en een bestuurder of passagier kan veilig worden gered. Ook zijn ze niet brandgevaarlijker dan conventionele auto's. Volgens AXA-statistieken vliegen slechts vijf op de 10.000 auto’s in brand en is de verdeling ongeveer 50/50. Wel zijn de branden van elektrische auto's een stuk lastiger te blussen. Heel artikel om gewoon te zeggen dat Berlingo/Dacia rijders niet kunnen rijden. Wisten we hier allemaal al. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 en dan een foto van een oude Polo terwijl het over EV's gaat... Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: en dan een foto van een oude Polo terwijl het over EV's gaat... Met het stuur rechts en wss op een bus strook in het VK. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 de media is niet meer wat het geweest is... Nochtans dat er genoeg foto's online te vinden zijn van beschadigde Tesla's e.d. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 Ze zullen misschien gedacht hebben dat het een ev was, die tegen een laadpaal geknald was. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 4 uren geleden, frankzagato zei: Volgens AXA-statistieken vliegen slechts vijf op de 10.000 auto’s in brand en is de verdeling ongeveer 50/50. Wel zijn de branden van elektrische auto's een stuk lastiger te blussen. Dus 5 op 10.000 auto's schiet in brand, waarvan gemiddeld 2,5 EV's en 2,5 niet EVs, want 50/50 verdeling, en hun besluit is dat er bij EV geen groter brandgevaar is? We zitten op dit moment op ongeveer 80.000 EVs in België en een 5.850.000 niet EV's. En zij besluiten dat er geen even groot brandgevaar is? Mijn wiskunde zegt dat je 73 meer kans hebt om een brandende EV dan op een brandende niet-EV.... En dat is een pak meer dan wat uit de cijfers kwam die ik een tijd geleden op had gezocht en gepost (14 keer meer kans), in beide gevallen naar mijn mening wél een significant verschil. En eentje dat we ook niet uit het oog mogen verliezen of het gaat eens goed mis gaan... Maar goed... Wat een dwaas artikel alweer... 3 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 5 november 2022 Geplaatst: 5 november 2022 Batterijwissel unit van de Nio. De achterlichten doen me trouwens aan bmw denken. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 november 2022 Geplaatst: 5 november 2022 On 10/27/2022 at 6:04 PM, Tjeu said: Dus 5 op 10.000 auto's schiet in brand, waarvan gemiddeld 2,5 EV's en 2,5 niet EVs, want 50/50 verdeling, en hun besluit is dat er bij EV geen groter brandgevaar is? We zitten op dit moment op ongeveer 80.000 EVs in België en een 5.850.000 niet EV's. En zij besluiten dat er geen even groot brandgevaar is? Mijn wiskunde zegt dat je 73 meer kans hebt om een brandende EV dan op een brandende niet-EV.... En dat is een pak meer dan wat uit de cijfers kwam die ik een tijd geleden op had gezocht en gepost (14 keer meer kans), in beide gevallen naar mijn mening wél een significant verschil. En eentje dat we ook niet uit het oog mogen verliezen of het gaat eens goed mis gaan... Maar goed... Wat een dwaas artikel alweer... Als je kan rekenen word je geen journalist. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Ik heb 1 (één) sales rep met een EV (Tesla Model 3)………..(ondanks de ik rijdT, is het een top verkoper) Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Dit is een optie die ik zelfs al voorgesteld heb hier op het bedrijf. Bij het omschakelen naar EV, houd je gewoon een dubbelcabine diesel camionette om als poolwagen te gebruiken voor langere afstanden. Meestal gaan er bij onze trips naar Polen, toch een paar mensen mee, en moeten er ook steevast wat stalen meegenomen worden ed... Bovendien worden er voor de technische mensen ook wel's dingen gehaald, waardoor zo'n busje helemaal handig is. Zo hoeft er niemand nog range anxiety te hebben voor buitenlandse trips. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Allé, na bochtige wegen naar Zwitserland wordt een snelweg rit naar Munchen de nieuwe referentierit? Er is niemand hier die beweert dat een EV de goede keuze is voor lange afstanden op korte tijd. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 ik kon het niet laten, maar van erpe-mere naar munchen is met een model 3lr in 2 stops (eens laden in luxemburg en eens in stuttgard) te doen. met de vklasse zal hij ook wel eens moeten pissen of eten zeker? (sommigen durven gewoon niet precies) Quote
Tommie 10.465 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 5 stops? Lijkt me inderdaad stevig overdreven. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 27 minuten geleden, tuscani zei: ik kon het niet laten, maar van erpe-mere naar munchen is met een model 3lr in 2 stops (eens laden in luxemburg en eens in stuttgard) te doen. met de vklasse zal hij ook wel eens moeten pissen of eten zeker? (sommigen durven gewoon niet precies) ja, maar doe dat eens terwijl je via de vogezen naar zwitserland rijdt en dan naar munchen 2 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 38 minuten geleden, Polygoon zei: Allé, na bochtige wegen naar Zwitserland wordt een snelweg rit naar Munchen de nieuwe referentierit? Goed lezen is een medewerker die me dat stuurt he..... snap het verband niet. Ik heb me laten overhalen om er eentje te bestellen en wie komt er memmen...... jawel die brave man. Ik heb hem natuurlijk de V klasse niet toegestaan. Als je een keuze maakt moet je ook dat er bij nemen. 27 minuten geleden, tuscani zei: ik kon het niet laten, maar van erpe-mere naar munchen is met een model 3lr in 2 stops (eens laden in luxemburg en eens in stuttgard) te doen. met de vklasse zal hij ook wel eens moeten pissen of eten zeker? (sommigen durven gewoon niet precies) Typische Tesla eigenaar reactie..... met een LR vergelijken. Wel het is GEEN LR...... 1 Quote
Tommie 10.465 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Wat is daar ‘typisch’ aan? Als de persoon in kwestie angst had voor range, dan zou je toch denken dat hij voor de LR zou kiezen? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 1 minuut geleden, Tommie zei: 5 stops? Lijkt me inderdaad stevig overdreven. Kan best he, ik deel een appje dat ik daarnet kreeg. Zonder verdere commentaar of oordeel. Ik heb, vanzelfsprekend, de V klasse niet toegestaan, misschien zal hij ontdekken in welke mate hij overdrijft. Heb hem wel voorzichtig uitgelegd dat hij ook moet pissen en eten. Ik bespaar jullie de uitleg Heb wel een andere leuke: er komt er hier ene vragen voor de vervanging van zijn VOLVO V60. Ik heb hem verteld dat hij gezien de nieuwe ontwikkelingen nu recht heeft op een VW ID3 voor zijn budget, maar ik wel zo vrijgevig ben om hem een jaartje langer met zijn Volvo te laten rijden als hij dat wil ........ tis Volvo geworden. 1 3 Quote
Lotuzzz 17.066 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 1 minuut geleden, Tommie zei: Wat is daar ‘typisch’ aan? Als de persoon in kwestie angst had voor range, dan zou je toch denken dat hij voor de LR zou kiezen? Budget misschien... Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Zojuist, Tommie zei: Wat is daar ‘typisch’ aan? Als de persoon in kwestie angst had voor range, dan zou je toch denken dat hij voor de LR zou kiezen? Maar hij heeft geen LR...... dat paste niet in zijn budget en wou hij niet privé opleggen. Not my choice. Ik merk alleen op dit al de tweede keer is dat men gaat vergelijken met een LR. Maar soit, zoals gezegd ik deel een appje, een realiteit, geen stellingname. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Eigenlijk kom je hier lachen met je sales rep die volgens jou een domme keuze heeft gemaakt? Of wat is je punt juist? Quote
Lotuzzz 17.066 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Zo'n lange rit met een V-klasse, moet je ook maar goesting in hebben zeg... Geen fan van. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 hij heeft misschien een bangbus nodig, of legt er een luchtmatras in en heeft goedkope overnachting. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 22 minutes ago, Tommie said: 5 stops? Lijkt me inderdaad stevig overdreven. Nee he. 2 stops onderweg, 1 keer om hem terug op te laden ter plaatse, en 2 stops op de terugreis = 5 stops Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 10 minutes ago, Lotuzzz said: Zo'n lange rit met een V-klasse, moet je ook maar goesting in hebben zeg... Geen fan van. Ken er nochtans genoeg die dat een geweldig transportmiddel vinden voor lange afstanden. 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 14 minuten geleden, Lotuzzz zei: Zo'n lange rit met een V-klasse, moet je ook maar goesting in hebben zeg... Geen fan van. Al meermaals lange afstand mee gedaan (2 keer Kroatië oa), en tevreden voor dat gebruik ! Trouwens ik zou er direct terug eentje kopen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.