Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minuut geleden, gewoon ik zei: ik ken er met een V16 en die hebben wel controle? Ik snap niet goed wat je wil zeggen? Als je pleziervaart bedoelt, kan nog superveel zolang je maar als schipper je papieren hebt, je vlaggenbrief in orde is, je geen rooie mazoet in je tanks hebt/gehad hebt de naam en inschrijvingsnummer duidelijk op de boot staat en je marifoonattest in orde is. Zolang je niet als een debiel overal te snel vaart, kom je er nog met heel veel weg. En niet dronken bent. Controleren ze toch ook wel een pak meer op dan voorheen heb ik de indruk (binnenvaart). Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 8 minutes ago, Liquid Li0n said: hoeveel % van het in het verkeer deelnemende voertuigen zal dat maar zijn?? dat is een druppel op een hete plaat. Hoeveel % van het in het verkeer deelnemende voertuigen rijdt rond met een illegale uitlaat?? Dat is een druppel op een hete plaat. We spreken hier misschien over 0.01% 8 minutes ago, Liquid Li0n said: Schaf cruise boten af en je hebt je uitstoot al voor een groot stuk gewonnen. "voor een groot stuk". En de uitstoot van een cruise-schip verandert nog altijd gene zak aan de luchtkwaliteit in de buurt van een basisschool midden in de stad. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 4 minuten geleden, Tjeu zei: En niet dronken bent. Controleren ze toch ook wel een pak meer op dan voorheen heb ik de indruk (binnenvaart). Ja, vooral pleziervaart. Er zijn genoeg accidenten gebeurd omdat ze zat waren. Vingers tussen de ankerwinch, boeien omvervaren, kades rammen. Maar zowat evenveel als op de weg denk ik. Veel te weinig dus Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Hoeveel % van het in het verkeer deelnemende voertuigen rijdt rond met een illegale uitlaat?? Dat is een druppel op een hete plaat. We spreken hier misschien over 0.01% "voor een groot stuk". En de uitstoot van een cruise-schip verandert nog altijd gene zak aan de luchtkwaliteit in de buurt van een basisschool midden in de stad. Daarvoor zijn er de toenemende verplichtingen tot gebruik van walstroom Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 50 minuten geleden, Liquid Li0n zei: @Tjeu Onlangs nochtans een presentatie gezien van de nieuwe Corvette ZR1, die met +1000pk en daar waren ze net het omgekeerde aan het zeggen. Dat dit in Europa niet meer mogelijk is. Ook een OPF en zo bestaat daar niet. Dus dat auto's in de hele wereld minder uitstoten, klopt niet altijd. Net hetzelfde met het feit dat er bv geen jaarlijkse keuring bestaat in vele landen. Je koopt een auto, maakt deze straight piped en niemand doet moeilijk. Of neem een voorbeeld in Belgie met een jacht, speedboot of zelfs moto. Daar mag nog met open uitlaat worden gevaren, je koopt de boot of moto, past de uitlaat aan en je moet niet naar de keuring ermee. (bij moto's enkel bij verkoop) 13 minuten geleden, ir_fuel zei: Boten, dat is nu ook wel een niche he. Het klopt ook niet. Je gaat geen NIEUWE boten zien met open uitlaat, om de simpele reden dat je uitlaat ONDER het wateroppervlak moet zitten en geluidsarm. Je boot heeft een CE keuring ook (net zoals een auto) en geloof me maar de politie of RWS controleert ! Het is dus een foute aanname. https://www.standaard.be/cnt/dmf20170703_02955331 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 14 minuten geleden, Tjeu zei: Heb bij jouw post wel wat het gevoel dat je referentiekader van wat verantwoordelijk is voor hoeveel uitstoot niet helemaal juist zit. Hierbij dus nog eens de verhoudingen, waarbij het toch wel duidelijk wordt waarom mobiliteit zoveel 'harder' aangepakt wordt. Het klopt dat veel van de andere polutie vaak meer overbodig is dan de kilometers van jouw vertegenwoordigers (zoals vliegen waar je de trein kan nemen). Maar het aandeel is gewoon veel kleiner. Als het vooruit moet, dan is het niet onbegrijpelijk dat er vooral ingezet wordt op de grootste blokken. Dat verandert niets aan mijn complete post..... waar het gaat om mensen pesten. 1 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Zojuist, Jokke_vlo zei: Het klopt ook niet. Je gaat geen NIEUWE boten zien met open uitlaat, om de simpele reden dat je uitlaat ONDER het wateroppervlak moet zitten en geluidsarm. Je boot heeft een CE keuring ook (net zoals een auto) en geloof me maar de politie of RWS controleert ! Het is dus een foute aanname. https://www.standaard.be/cnt/dmf20170703_02955331 en dan een foto van die mannen zonder reddingsvest terwijl ze niets liever doen dan schippers aanspreken over reddingsvesten dragen (zelfs al hebben ze een reling die hoog genoeg is) 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 5 minutes ago, gewoon ik said: en dan een foto van die mannen zonder reddingsvest terwijl ze niets liever doen dan schippers aanspreken over reddingsvesten dragen (zelfs al hebben ze een reling die hoog genoeg is) Dat is zoals al die zwaantjes in hun hemd met korte mouwen en hun systeemhelm omhoog geklapt. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 10 minuten geleden, gewoon ik zei: en dan een foto van die mannen zonder reddingsvest terwijl ze niets liever doen dan schippers aanspreken over reddingsvesten dragen (zelfs al hebben ze een reling die hoog genoeg is) klopt he die dat rechtopstaat is in overtreden indien zijn boot snelvaart is. Maar zelfs dan dat is GEEN voorbeeld. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: klopt he die dat rechtopstaat is in overtreden indien zijn boot snelvaart is. Maar zelfs dan dat is GEEN voorbeeld. met al die dikke buiken erop vanvoor ben ik niet bezorgd over snelvaart 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 4 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Dat verandert niets aan mijn complete post..... waar het gaat om mensen pesten. Wanneer het over Europa gaat en alle regelgeving, is het eigenlijk gevaarlijk om daar een bepaalde regel uit te halen en die op zijn eentje te gaan beoordelen. Het is een totaalverhaal met winnen en verliezen. Maar doen we dat wel, kijken we naar mobiliteit of naar huisvesting of naar belastingslast en stellen we dan de vraag of we erop vooruitgaan, dan is het antwoord sowieso nee. Nee, we gaan er niet op vooruit. we gaan er op die vlakken op achteruit. Je kan zelf stellen dat onze welvaart er in zijn totaal op achteruit gaat, daar volg ik je zeker in. Maar er zijn ook veel dingen waar we op vooruit gaan. Zoals de sociale bescherming. Ieder zijn ding, maar ik zou niet in bijvoorbeeld Amerika of nog erger Azië willen werken en leven; waar 6/7 werken de norm is en je beschaamt moet zijn als je verlof neemt. Europa zorgt er wel meer voor dat we een meer gebalanceerd leven hebben en dat de algemene levenskwaliteit goed zit. Daarbij ligt wel de focus op een sociaal beleid, waarbij wie het goed heeft meer in moet boeten. Dat klopt zeker. Voor mij gaat het wel meer om het grotere kader. Ik volg de hele klimaatproblematiek van vrij dicht op en ik vind dat echt angstaanjagend. Het gaat zo verdomd snel, we zijn al zoveel te laat. Iedere keer als GEOpunt een update doet van de kaarten ga ik kijken of het overstromingsrisico voor mijn woning toe is genomen. Ik slaap daar bij moment effectief slecht van. Wat zijde met een hogere welvaart als er een storm alles weg komt vegen? Wat heb je dan nog over? En wat als dat een 3 jaarlijks fenomeen wordt? Mag je iedere keer opnieuw beginnen of mag je zelf klimaatvluchteling worden... Of wat als we nog meer droogte krijgen? Of vaker hitte golven? Wat schiet er dan nog over van onze welvaart? Daarvoor laat ik maar al te graag mijn wagen af en toe eens staan, neem ik wel wat vaker de fiets, zet ik de verwarming een graadje lager,... Kortrom, ik wil gerust welvaart inboeten voor wat meer zekerheid. En zelf als er maar 1% kans is dat we het nog kunnen keren wil ik die kans nemen. Maar dat is dan weer een eigen mening. Is de EV de oplossing? (om het terug on topic te brengen) Voor mij zou er in eerste instantie meer ingezet moeten worden op alternatieven voor de wagen. Er wordt in eerste instantie gewoon veel te vaak en te snel door te veel mensen naar de auto gegrepen. Laten we eerst dat 'overgebruik' aanpakken. Daar kan je sneller nog meer winst mee boeken dan door hopen EV's te produceren en op de weg te zetten. Zorg dat de trein en de tram een écht alternatief zijn. Ook buiten de stad. Een trein is nog steeds 2,5 keer minder vervuilend per kilometer dan een EV. Van 1970 tot 2015 heeft de NMBS niets anders gedaan dan reizigers verloren, tijd dat ze alles op alles zetten om snel weer iedereen op de trein te krijgen. En de rest doen we daarna wel. En zet daarnaast een rekeningrijden op, met een voordeel voor EV. Maar wie minder dan (laat ons zeggen) 5.000km/ jaar rijdt, die zou dat even goedkoop moeten kunnen met en ICE. => Standaard trein/tram/fiets => recreatief ICE = geen probleem => veelrijders echt wel naar zero-emissie voertuigen Zo zou ik het doen. Meer wortel (goed alternatief), minder stok (verplichtingen). 2 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 (aangepast) Over deze zin: "Voor mij zou er in eerste instantie meer ingezet moeten worden op alternatieven voor de wagen. Er wordt in eerste instantie gewoon veel te vaak en te snel door te veel mensen naar de auto gegrepen." welk alternatief is er momenteel dat 24/7 paraat staat? Op de snelweg heb ik nog geen aanslag weten gebeuren, in mijn eigen auto kan ik met nette kleding naar/van het feestje terugkomen zonder dat ik weet dat er niemand met zijn schoenen of zijn huisdier op die bus/tram stoel heeft gezeten. Of niet met de fiets naar huis durven 's nachts vanwege lastig gevallen te worden. Of met het grotendeels slechte weer in belgie. Je zal er misschien mee lachen, maar dat hoor ik wel vaak bij vrienden en vriendinnen. Dat ze dat toch in hun achterhoofd houden. Mensen zijn niet zo bezig met dat milieu als je denkt hoor, maar eerder met veiligheid én de weg van de minste weerstand, want mensen zijn lui! Dan ook nog dit: Wie gaat er meer betalen voor een internationale treinreis als het sneller én goedkoper kan met een vliegtuig. Of zelfs vaak nog van deur tot deur sneller met een auto. Als je met 3 of 4 vrienden reist en de prijs deelt zit je zelfs goedkoper met de auto dan eender welk vervoermiddel. 31 juli 2024 aangepast door Liquid Li0n Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Kan veel volgen, maar veelrijders (beroepsmatig) op een EV zetten absoluut NIET mee akkoord. Waarom: omdat het moet gaan om vooruitgang, concurrentiepositie, en win win . Wanneer ik vandaag in Antwerpen komt en het REGENT NIET, dan kan ik me daar goed verplaatsen met die rode fietsjes: auto op de parking, verplaatsen met die fietsen: zalig. Dat is dus een positief alternatief. Wanneer ik een RIJDER op korte afstand ben en thuis kan laden, dan is de EV een gemak (nooit gaan tanken) en dus een goed alternatief, zet daar gerust op in, motiveer die mensen massaal om hierop in te zetten. Wanneer ik een VEELRIJDER op lange afstand dan vertraagt de EV mij, geeft me stress, en maakt het me het leven moeilijker: dus een no go. Je moet mensen niet RAKEN om te raken omdat vanuit JOUW positie de ander dat maar moet slikken en nadelen ondervinden. Er zijn ondertussen genoeg zaken waar het een win win is, en dat is imo the way to go. Wederom maak je daar, imo, weer de reflex van onze groene jongens: als het mij niet raakt: anderen moeten maar bloeden. Maar met merendeel van je post ben ik het eens. 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 15 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Kan veel volgen, maar veelrijders (beroepsmatig) op een EV zetten absoluut NIET mee akkoord. Waarom: omdat het moet gaan om vooruitgang, concurrentiepositie, en win win . Wanneer ik vandaag in Antwerpen komt en het REGENT NIET, dan kan ik me daar goed verplaatsen met die rode fietsjes: auto op de parking, verplaatsen met die fietsen: zalig. Dat is dus een positief alternatief. Wanneer ik een RIJDER op korte afstand ben en thuis kan laden, dan is de EV een gemak (nooit gaan tanken) en dus een goed alternatief, zet daar gerust op in, motiveer die mensen massaal om hierop in te zetten. Wanneer ik een VEELRIJDER op lange afstand dan vertraagt de EV mij, geeft me stress, en maakt het me het leven moeilijker: dus een no go. Je moet mensen niet RAKEN om te raken omdat vanuit JOUW positie de ander dat maar moet slikken en nadelen ondervinden. Er zijn ondertussen genoeg zaken waar het een win win is, en dat is imo the way to go. Wederom maak je daar, imo, weer de reflex van onze groene jongens: als het mij niet raakt: anderen moeten maar bloeden. Maar met merendeel van je post ben ik het eens. Ik volg je. Maar wat is een veelrijder? 30k/jaar? 70k/jaar? Iemand die veel lange afstanden doet? Wat is een lange afstand? Snelweg? Of iemand die graag zijn lange afstand koppelt aan een uitdagende weg? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 41 minutes ago, Tjeu said: Maar er zijn ook veel dingen waar we op vooruit gaan. Zoals de sociale bescherming. Ieder zijn ding, maar ik zou niet in bijvoorbeeld Amerika of nog erger Azië willen werken en leven; waar 6/7 werken de norm is en je beschaamt moet zijn als je verlof neemt. Europa zorgt er wel meer voor dat we een meer gebalanceerd leven hebben en dat de algemene levenskwaliteit goed zit. Daarbij ligt wel de focus op een sociaal beleid, waarbij wie het goed heeft meer in moet boeten. Dat klopt zeker. Wat je daar noemt bestaat hier al jaar en dag he. Dat is niet iets van de laatste 20 jaar. 41 minutes ago, Tjeu said: Is de EV de oplossing? (om het terug on topic te brengen) Voor mij zou er in eerste instantie meer ingezet moeten worden op alternatieven voor de wagen. Er wordt in eerste instantie gewoon veel te vaak en te snel door te veel mensen naar de auto gegrepen. Laten we eerst dat 'overgebruik' aanpakken. Daar kan je sneller nog meer winst mee boeken dan door hopen EV's te produceren en op de weg te zetten. Je weet toch ook dat dat de volgende stap wordt, eens ze iedereen in een EV hebben geduwd. Eerst fiscaal stimuleren, en daarna gaan we ze alsnog straffen want "elke auto op de weg is er eentje te veel". 41 minutes ago, Tjeu said: Zorg dat de trein en de tram een écht alternatief zijn. Ook buiten de stad. Een trein is nog steeds 2,5 keer minder vervuilend per kilometer dan een EV. Van 1970 tot 2015 heeft de NMBS niets anders gedaan dan reizigers verloren, tijd dat ze alles op alles zetten om snel weer iedereen op de trein te krijgen. Het probleem is dat je nooit een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer kan maken buiten de stad, met dan nog een frequente dienstverlening. 41 minutes ago, Tjeu said: => Standaard trein/tram/fiets Het probleem hiermee is dat men altijd kijkt naar mooi weer, maar men vergeet dat men de helft van de tijd met schijtweer zit in België, zowel qua temperatuur als neerslag. Dat is allemaal tof in mei (enfin ... behalve in 2024 dan), maar doe het maar eens november - maart. De (groot)stad-mensen, daar zitten er een hoop tussen die dat natuurlijk niet verstaan, want die hebben alles binnen handbereik. Net zoals men klaagt over mensen die 15km van hun werk wonen en met de auto gaan. Ze vergeten dan wel dat de kinderen moeten afgezet/gehaald worden en nog boodschappen gedaan. Iedereen dan maar op de cargo bike? Dan zitten we weer met het weer-probleem. En je komt dan ook aan het volgende punt: je gaat altijd een auto nodig hebben voor die omstandigheden, hem dus weg doen is geen optie. Er zijn niet veel gezinnen met tweeverdieners die het kunnen doen met 1 auto, tenzij ze in de stad wonen. 28 minutes ago, Liquid Li0n said: Over deze zin: "Voor mij zou er in eerste instantie meer ingezet moeten worden op alternatieven voor de wagen. Er wordt in eerste instantie gewoon veel te vaak en te snel door te veel mensen naar de auto gegrepen." welk alternatief is er momenteel dat 24/7 paraat staat? Op de snelweg heb ik nog geen aanslag weten gebeuren, in mijn eigen auto kan ik met nette kleding naar/van het feestje terugkomen zonder dat ik weet dat er niemand met zijn schoenen of zijn huisdier op die bus/tram stoel heeft gezeten. Of niet met de fiets naar huis durven 's nachts vanwege lastig gevallen te worden. Of met het grotendeels slechte weer in belgie. Volgens Wooter gingen we nu al lang zelfrijdende taxi's hebben in België en ging de markt van het persoonlijk bezit van auto's compleet ingestort zijn. 16 minutes ago, Jokke_vlo said: Kan veel volgen, maar veelrijders (beroepsmatig) op een EV zetten absoluut NIET mee akkoord. Waarom: omdat het moet gaan om vooruitgang, concurrentiepositie, en win win . Die moeten waterstof rijden. 16 minutes ago, Jokke_vlo said: Wanneer ik vandaag in Antwerpen komt en het REGENT NIET, dan kan ik me daar goed verplaatsen met die rode fietsjes: auto op de parking, verplaatsen met die fietsen: zalig. Dat is dus een positief alternatief. Ja, en wat doe je als het regent? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 In mijn auto staat een tracker: ik kan bv perfect verantwoorden waarom ik hem 80% op de firma zet en 20% privé (wat nog te veel is). Tevens kan ik aantonen dat ik veel lange afstanden doe. Ik heb geen probleem dit aan een controle of fiscus te tonen. Als dat nodig is om de EV miserie en VAA kloterij op een menselijk niveau te houden, is dat voor mij alvast geen probleem. Het is nu niet dat dat een inbreuk op mijn privacy is, bij elke rit passeer ik een paar honderd camera's die me registreren. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 8 minutes ago, DDke said: Ik volg je. Maar wat is een veelrijder? 30k/jaar? 70k/jaar? Iemand die veel lange afstanden doet? Wat is een lange afstand? Snelweg? Of iemand die graag zijn lange afstand koppelt aan een uitdagende weg? Dat gaat over kilometers in 1 dag denk ik, maal het aantal keer dat dat gebeurt. Als ik 1 keer 1000km doe ben ik geen veelrijder. Doe ik 100 keer 500km/dag ben ik dat wel. Los daarvan, ik stel me daar toch de vraag welke "veelrijder" in België het niet kan met een deftige EV, tenzij ze gewoon de werkgever willen saboteren. Stel dat je 500km/dag moet doen. Op ons wegennet wens ik je veel succes met alle files/werken. Je gaat dat niet afwerken in 5 uur. Zeer productieve werkdag noem ik dat. Maargoed, dan nog. Je vertrekt met 100% batterij. Je gaat 1 keer 20 minuten moeten snelladen en dan geraak je er, als je bv met een i4 eDrive40 rijdt. Extrapoleer dit en je rijdt 100.000km / jaar. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 17 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Kan veel volgen, maar veelrijders (beroepsmatig) op een EV zetten absoluut NIET mee akkoord. Waarom: omdat het moet gaan om vooruitgang, concurrentiepositie, en win win . Wanneer ik vandaag in Antwerpen komt en het REGENT NIET, dan kan ik me daar goed verplaatsen met die rode fietsjes: auto op de parking, verplaatsen met die fietsen: zalig. Dat is dus een positief alternatief. Wanneer ik een RIJDER op korte afstand ben en thuis kan laden, dan is de EV een gemak (nooit gaan tanken) en dus een goed alternatief, zet daar gerust op in, motiveer die mensen massaal om hierop in te zetten. Wanneer ik een VEELRIJDER op lange afstand dan vertraagt de EV mij, geeft me stress, en maakt het me het leven moeilijker: dus een no go. Je moet mensen niet RAKEN om te raken omdat vanuit JOUW positie de ander dat maar moet slikken en nadelen ondervinden. Er zijn ondertussen genoeg zaken waar het een win win is, en dat is imo the way to go. Wederom maak je daar, imo, weer de reflex van onze groene jongens: als het mij niet raakt: anderen moeten maar bloeden. Maar met merendeel van je post ben ik het eens. Wete, voor mij maakt het niet uit hoe jij rijdt of je vertegenwoordigers. Wel hoop ik dat we met zijn alleen een inspanning kunnen doen om samen vooruit te gaan. En wil jij jouw steen bijdragen door vooral in te zetten op energie efficiëntie productie van fietsen, lokaal, met grondstoffen die op een verantwoorde manier ontgint zijn en die zo ecologisch mogelijk getransporteerd zijn, als jij eerst in wil zetten op een meer circulaire aanpak van de fietsen verkoop of eerst je gebouw klimaatneutraal wil maken of wat dan ook om een verschil te maken, dan is dat voor mij allemaal goed. Dat voor jou de wagen de laatste stap is, daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar ik hoop wel dat je ergens ook wel de uitdaging aangaat om jouw steen bij te dragen. En in het korte bezoek aan je gebouw had ik wel die indruk. Maw, ik geloof meer in een systeem zoals ETS, waarbij we allemaal CO2 rechten zouden krijgen en we doen er zelf mee wat we willen. Vliegen, ICE rijden, vlees eten, ons kot verwarmen tot 30°C,... Doe wat je wil, maar zorg dat je toekomt met wat je krijgt. En 'bespaar' zelf op de vlakken waar je zelf op wil besparen, waar je zelf op in wilt binden. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: In mijn auto staat een tracker: ik kan bv perfect verantwoorden waarom ik hem 80% op de firma zet en 20% privé (wat nog te veel is). Tevens kan ik aantonen dat ik veel lange afstanden doe. Ik heb geen probleem dit aan een controle of fiscus te tonen. Als dat nodig is om de EV miserie en VAA kloterij op een menselijk niveau te houden, is dat voor mij alvast geen probleem. Het is nu niet dat dat een inbreuk op mijn privacy is, bij elke rit passeer ik een paar honderd camera's die me registreren. Interessant. Hoe doe jij dat dan met woon/werk verkeer? Of rij je echt zoveel naar klanten/leveranciers? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Zojuist, ir_fuel zei: Ja, en wat doe je als het regent? Dat is nu net mijn punt idd...... dan is er geen win win of geen vooruitgang, daar moet men dus aan werken. Het openbaar vervoer in Rotterdam bv is fantastisch, een stad vlakbij. Maar mocht men nu eens de fietssnelwegen overdekken met zonnepanelen waarvan de opbrengst gaat naar het onderhoud en de overdekkingskost en de winst naar de investeerder (wie dat ook is) dat zou een win win kunnen zijn. Plots veel meer mensen op de fiets. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Dat gaat over kilometers in 1 dag denk ik, maal het aantal keer dat dat gebeurt. Als ik 1 keer 1000km doe ben ik geen veelrijder. Doe ik 100 keer 500km/dag ben ik dat wel. Los daarvan, ik stel me daar toch de vraag welke "veelrijder" in België het niet kan met een deftige EV, tenzij ze gewoon de werkgever willen saboteren. Stel dat je 500km/dag moet doen. Op ons wegennet wens ik je veel succes met alle files/werken. Je gaat dat niet afwerken in 5 uur. Zeer productieve werkdag noem ik dat. Maargoed, dan nog. Je vertrekt met 100% batterij. Je gaat 1 keer 20 minuten moeten snelladen en dan geraak je er, als je bv met een i4 eDrive40 rijdt. idd. Ik doe al een paar jaar 35k per jaar met een EV. En ik moet soms effe laden idd. Mijn grootste probleem is zorgen dat 'm thuis snel genoeg terug vol is als ik laat aankom en vroeg moet vertrekken, maar dat valt misschien 10 keer per jaar voor. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Just now, Jokke_vlo said: Dat is nu net mijn punt idd...... dan is er geen win win of geen vooruitgang, daar moet men dus aan werken. Het openbaar vervoer in Rotterdam bv is fantastisch, een stad vlakbij. Maar mocht men nu eens de fietssnelwegen overdekken met zonnepanelen waarvan de opbrengst gaat naar het onderhoud en de overdekkingskost en de winst naar de investeerder (wie dat ook is) dat zou een win win kunnen zijn. Plots veel meer mensen op de fiets. Fietsnelwegen? Die heb ik leren kennen op mijn trip toen ik terugkwam uit Nederland. Sommige stukken zijn echt Dat zijn gewoon woonwijken die men dan tot fietsstraat heeft omgetoverd. Voila een stuk fietssnelweg. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Just now, DDke said: Mijn grootste probleem is zorgen dat 'm thuis snel genoeg terug vol is als ik laat aankom en vroeg moet vertrekken, maar dat valt misschien 10 keer per jaar voor. Als je aan 11kW kan laden is dat spel op 8 uur vol, als hij volledig leeg is. Het moet toch al erg zijn dat je geen 8 uur thuis kan doorbrengen tussen 2 ritten. Als dat de norm is zou ik toch eens beginnen nadenken over hoe je leeft Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Je weet toch ook dat dat de volgende stap wordt, eens ze iedereen in een EV hebben geduwd. Eerst fiscaal stimuleren, en daarna gaan we ze alsnog straffen want "elke auto op de weg is er eentje te veel". Daar wordt toch ook niet geheimzinnig over gedaan? De overheid heeft altijd gezegd dat het fiscaal gunstig regime voor EV's er puur is om mensen over de streep te trekken en de transitie te versnellen. Er wordt nergens onder stoelen of banken gestoken dat dit een tijdelijke maatregel is die niet zal blijven. Wel lullig is dat er nog steeds geen duidelijkheid is over hoe de toekomst eruit gaat zien. Belasting op vermogen? Op gewicht? Dat zou er wel moeten zijn, zeker voor particulieren die hun wagen gemiddeld 10 jaar houden. Die moeten nu wel weten wat hen te wachten staat, welke criteria belangrijk zijn bij aankoop. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 9 minuten geleden, DDke zei: Interessant. Hoe doe jij dat dan met woon/werk verkeer? Of rij je echt zoveel naar klanten/leveranciers? Ik ben consultant: ik heb geen woon/werk verkeer. Als ik me verplaats naar een opdracht is dat beroepsmatig. Ja het OVERGROTE DEEL van mijn verplaatsingen zijn idd voor het werk, ik doe weinig privé verplaatsingen. En als ik het zou uitmelken kom ik zelfs niet aan 10% (ik zou bv op vakantie kunnen gaan naar Zuid Frankrijk maar onze distributeur in Montpellier bezoeken en de rit tot daar en terug beroepsmatig kunnen bekijken. (wat ik niet doe trouwens). Bovendien heb ik privé nog een sportwagen die duurder is dan mijn beroepsmatige auto EN een Macan S familie wagen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.