kefkie 2.685 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Voor mij is een hybride ideaal. Tijdens de week pendelen tussen kantoor en thuis (7km enkele rit) op de EV stand. In het weekend of tijdens langere ritten, is het op benzine te doen. 2 Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Op 24/7/2024 om 10:27, josenjef zei: Financieel is dat achteraf bekeken goed uitgedraaid, de onzekerheid bij aankoop was de restwaarde, die EV had net zo goed minder waard kunnen geweest zijn op dit moment dan de ICE. Mocht hij het ding nu nog verder rijden zou zijn voordeel wel groter worden, omdat onderhoudskosten dan zwaarder gaan doorwegen. Ik denk dat je van die restwaarde gaat verschieten wat de EV nog waard is (en niet in positieve zin). Op 24/7/2024 om 10:44, Polygoon zei: Ja, nog steeds de volle 180km zoals bij lancering Op 24/7/2024 om 12:23, Rabbit zei: Ik kan u toch met recht en reden zeggen dat een i3 120ah 220-240 km haalt in de winter en 280 in de zomer. Afgaand op ervaringen van collega's is het nu ook niet dat een EQB 250 zoveel verder rijdt he Zoals Asserti zegt: de mensen die een stadswagentje met 4 plekken nemen, hebben niet de ambitie om veel kilometers te malen. 17 uren geleden, Fr79 zei: Die eerste i3 (2013-2016) met 22kwh haal je max. 130km mee en in de winter met moeite 100 en dan mag je nog niet teveel autostrade doen. Haal je een van de laatste productiejaren met 42kwh dan betaal je daar nog 20k€ voor Wij hebben 1 van die eerste en ik heb die gekocht voor 13k euro 2jaar geleden met 100k km op de teller. Cataloog nieuw was dat bijna 49k euro. In de zomer wordt die "gratis" geladen door de overschot op de panelen. voor 90% van onze verplaatsingen voldoet de beperkte range en we hebben nog nooit extern moeten laden. Ik rij echt graag met die wagen en ik zou er zelfs 1 bij kopen maar dan met de 42kwh ter vervanging van een ICE B-klasse mocht deze versleten zijn. 11 uren geleden, Bjorno zei: De EV is zeker voor vele mensen een handigere wagen dan een ICE maar ook omgekeerdn hangt allemaak vanaf wat je wil doen met je wagen. En hier vind ik het ook fout dat werknemers enkel nog kunnen kiezen tussen een EV, een zeer nutteloze wagen voor velen ook. De overheid duwt de bedrijven natuurlijk ook naar EV als "goedkoopste" oplossing fiskaal gezien. Of dat in de toekomst zo gaat blijven weet ik niet omdat de restwaarde echt wel schrijnend is voor de EV omwille van het feit dat de particulier er niet echt op zit te wachten omdat ze vaak te duur zijn maar ook omdat er heel veel mensen de mogelijkheid niet hebben om de wagen thuis op te laden. Ook verzekeringsbewijs verwacht ik ergens een stijging in de premies bij de EV bij omnium aangezien EV precies veel sneller economisch verloren verklaard worden. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 3 minutes ago, d_s said: De overheid duwt de bedrijven natuurlijk ook naar EV als "goedkoopste" oplossing fiskaal gezien. Niet enkel de bedrijven he. Het bedrijf kan toch toelaten wat ze willen, de werknemer zal wel 2 keer nadenken als hij het verschil in VAA ziet. 3 minutes ago, d_s said: Ook verzekeringsbewijs verwacht ik ergens een stijging in de premies bij de EV bij omnium aangezien EV precies veel sneller economisch verloren verklaard worden. En slechtere ongevallenstatistieken hebben. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 17 uren geleden, Fr79 zei: Die eerste i3 (2013-2016) met 22kwh haal je max. 130km mee en in de winter met moeite 100 en dan mag je nog niet teveel autostrade doen. Haal je een van de laatste productiejaren met 42kwh dan betaal je daar nog 20k€ voor Je vindt al i3 vanaf 10k Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Niet enkel de bedrijven he. Het bedrijf kan toch toelaten wat ze willen, de werknemer zal wel 2 keer nadenken als hij het verschil in VAA ziet. Klopt maar als je het dan aanbiedt als bedrijf en er zijn werknemers die een wagen kiezen met gewone verbrandingsmotor dan "hang" je er als bedrijf ook wel aan + hoeveel zouden er dan niet een wagen met gewone verbrandingsmotor bestellen om daarna pas te beseffen wat de gevolgen zijn (en dan mag je dat als bedrijf in koeien van letters op de voorwaarden zetten, ze hebben dat dan niet gelezen). Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 minuut geleden, Asserti zei: Je vindt al i3 vanaf 10k Maar niet met de "grote" batterij. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 2 minutes ago, d_s said: Klopt maar als je het dan aanbiedt als bedrijf en er zijn werknemers die een wagen kiezen met gewone verbrandingsmotor dan "hang" je er als bedrijf ook wel aan + hoeveel zouden er dan niet een wagen met gewone verbrandingsmotor bestellen om daarna pas te beseffen wat de gevolgen zijn (en dan mag je dat als bedrijf in koeien van letters op de voorwaarden zetten, ze hebben dat dan niet gelezen). Fiscale aftrek in de firma is overrated. Als je 20% belastingen betaalt kost je dat dus maximaal 20%. Dat kan je zonder problemen in je lease budget steken. 1000 voor een EV, 800 voor een ICE bv, om effe wat ronde getallen te gebruiken. En met het verschil in aankoopprijs waarbij de EV duurder is heb je straks nog dezelfde auto ook. Dat VAA hebben ze al jaar en dag, het is niet dat dat een nieuw principe is, en de formule is ook ongewijzigd. Ik zie daar dus geen problemen. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 3 minuten geleden, d_s zei: hoeveel zouden er dan niet een wagen met gewone verbrandingsmotor bestellen om daarna pas te beseffen wat de gevolgen zijn (en dan mag je dat als bedrijf in koeien van letters op de voorwaarden zetten, ze hebben dat dan niet gelezen). Ik heb het echt helemaal gehad met die betuttelende houding, "wat als de domme medemens de voorwaarden niet leest" Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 minute ago, Polygoon said: Ik heb het echt helemaal gehad met die betuttelende houding, "wat als de domme medemens de voorwaarden niet leest" Ja maar dat zuigt hier hier ook maar uit zijn duim. Dat probleem bestaat al jaar en dag. Het is nu niet dat elke auto vroeger zo goedkoop was qua VAA. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 minuut geleden, Polygoon zei: Ik heb het echt helemaal gehad met die betuttelende houding, "wat als de domme medemens de voorwaarden niet leest" Dan gaat die klagen bij de baas, de rest van de medewerkers, de vakbond, .... . Wat als die domme medemens die kabel niet ziet liggen bij u op de stoep en er over valt. Jij hebt miserie maar die gaat dan ook klagen bij de gemeente die mogelijks (mede)verantwoordelijk wordt gesteld als ze hier geen reglement rond hebben, dat komt dan nog eens in de gazet, ... . Mooi vb is die elektrocutie van die 2 jongeren. Een familielid komt dan even voor de camera vertellen dat het eigenlijk de schuld is van de NMBS. De platen omheining is niet hoog genoeg, de paal staat te dicht bij de omheining, er stond geen vermelding dat het gevaarlijk was, .... . Dat kun je dan toch ook niet geloven dat 1 die mens dat zegt en 2 dat dat nog eens uitgezonden wordt. 1 Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja maar dat zuigt hier hier ook maar uit zijn duim. Dat probleem bestaat al jaar en dag. Het is nu niet dat elke auto vroeger zo goedkoop was qua VAA. Maar daar werd in de bedrijven vroeger ook al naar gekeken en telkens als de wetgeving hierin wijzigde dan wijzigde ook vaak de carpolicy in de bedrijven. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Just now, d_s said: Dan gaat die klagen bij de baas, de rest van de medewerkers, de vakbond, .... . Wat als die domme medemens die kabel niet ziet liggen bij u op de stoep en er over valt. Jij hebt miserie maar die gaat dan ook klagen bij de gemeente die mogelijks (mede)verantwoordelijk wordt gesteld als ze hier geen reglement rond hebben, dat komt dan nog eens in de gazet, ... . Mooi vb is die elektrocutie van die 2 jongeren. Een familielid komt dan even voor de camera vertellen dat het eigenlijk de schuld is van de NMBS. De platen omheining is niet hoog genoeg, de paal staat te dicht bij de omheining, er stond geen vermelding dat het gevaarlijk was, .... . Dat kun je dan toch ook niet geloven dat 1 die mens dat zegt en 2 dat dat nog eens uitgezonden wordt. Gouden regel nummer 1: het is altijd de schuld van een ander. Gisteren in Brussel op de fiets: ik rijd op het fietspad, er komen rechts auto's uit een straat. Ik heb voorrang (staan haaientanden rechts van het fietspad). Komt er ene af, die ziet dat ik niet stop en moet alles dichtgooien. Direct gevolgd door gezwaai, getoeter en geflikker. Dat was ook niet zijn schuld dat hij bruusk moest remmen ... Quote
ex-Mooseman 14.602 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 23 minuten geleden, d_s zei: Dan gaat die klagen bij de baas, de rest van de medewerkers, de vakbond, .... . Wat als die domme medemens die kabel niet ziet liggen bij u op de stoep en er over valt. Jij hebt miserie maar die gaat dan ook klagen bij de gemeente die mogelijks (mede)verantwoordelijk wordt gesteld als ze hier geen reglement rond hebben, dat komt dan nog eens in de gazet, ... . Mooi vb is die elektrocutie van die 2 jongeren. Een familielid komt dan even voor de camera vertellen dat het eigenlijk de schuld is van de NMBS. De platen omheining is niet hoog genoeg, de paal staat te dicht bij de omheining, er stond geen vermelding dat het gevaarlijk was, .... . Dat kun je dan toch ook niet geloven dat 1 die mens dat zegt en 2 dat dat nog eens uitgezonden wordt. Ik heb me er gisterenavond tijdens het Journaal ook aan zitten opjagen... Ik lees vandaag dan nog in de krant dat de bovenste plaat van die afsluiting (die in intacte toestand toch makkelijk twee meter hoog is), nog afgebroken is door het gewicht van die dwazen die er boven op stonden. 19 & 20 jaar oud... dat zou toch al een beetje verstand mogen hebben. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Tja, heb ooit een soortgelijke discussie gehad omdat er 2 mongolen op een kraan van 150 meter hoog geklauterd waren, en er daags nadien beelden van gepost hadden op sociale media. Zelfs als er géén hek staat zou je moeten weten dat dat niét de bedoeling is, denk ik dan. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 43 minuten geleden, ir_fuel zei: Fiscale aftrek in de firma is overrated. Als je 20% belastingen betaalt kost je dat dus maximaal 20%. Dat kan je zonder problemen in je lease budget steken. 1000 voor een EV, 800 voor een ICE bv, om effe wat ronde getallen te gebruiken. En met het verschil in aankoopprijs waarbij de EV duurder is heb je straks nog dezelfde auto ook. Dat VAA hebben ze al jaar en dag, het is niet dat dat een nieuw principe is, en de formule is ook ongewijzigd. Ik zie daar dus geen problemen. VAA voor verbrandingsmotoren stijgt de komende jaren wel gigantisch. Co2 bijdrage voor het bedrijf gaat ook gigantisch de lucht in Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Just now, Asserti said: VAA voor verbrandingsmotoren stijgt de komende jaren wel gigantisch. Daar zaten ze dit jaar al ineens in de shit mee. Gelukkig dat het een verkiezingsjaar was. Het zal volgend jaar wel gewoon passeren met de standaard formule en bijhorende verhoging, gok ik. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 2 uren geleden, saabi zei: I - zelfs volgeladen dringt een laadbeurt zich op als ik 's anderendaags , tijdens de winter bij de bakker wil geraken). Want je buitenverblijf heeft geen stopcontact? je kan toch gerust met een paar % ginds aankomen en hem in een stopcontact steken? Dan heb je de dag nadien genoeg om achter pistolekes te gaan. ( maar ik begrijp je wel hoor, je hebt meer zekerheid) Quote
ex-Mooseman 14.602 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 8 minuten geleden, tuscani zei: Want je buitenverblijf heeft geen stopcontact? je kan toch gerust met een paar % ginds aankomen en hem in een stopcontact steken? Dan heb je de dag nadien genoeg om achter pistolekes te gaan. ( maar ik begrijp je wel hoor, je hebt meer zekerheid) Na eventjes zoeken vond ik een foto van het buitenverblijf 1 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 49 minuten geleden, ir_fuel zei: Daar zaten ze dit jaar al ineens in de shit mee. Gelukkig dat het een verkiezingsjaar was. Het zal volgend jaar wel gewoon passeren met de standaard formule en bijhorende verhoging, gok ik. De truc dan was toch dat ze wltp gingen nemen IPV nedc als waarde voor het voertuig? Handig want nu is alles nog hoger tov de grondwaarde Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 uur geleden, Asserti zei: Je vindt al i3 vanaf 10k Moh, totaal geen nut eigenlijk, maar nu wil ik er gelijk 1. 56 minuten geleden, JanC zei: Tja, heb ooit een soortgelijke discussie gehad omdat er 2 mongolen op een kraan van 150 meter hoog geklauterd waren, en er daags nadien beelden van gepost hadden op sociale media. Zelfs als er géén hek staat zou je moeten weten dat dat niét de bedoeling is, denk ik dan. Beetje respect ajb. Mogelijks kent mijn vrouw ze. 4 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 uur geleden, Asserti zei: Je vindt al i3 vanaf 10k T zal dan toch geen 42kwh zijn. Vind er mij anders eens ene voor 10k, dan koop ik die direct. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Ben eens benieuwd wat BDW&co in petto zullen hebben van nieuwe belastingen om de begroting voor Europa iet of wat aanvaardbaar te maken. Kans dat EV's fiscaal de dans gaan blijven ontspringen lijkt me heel erg klein. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 2 minuten geleden, Fr79 zei: Ben eens benieuwd wat BDW&co in petto zullen hebben van nieuwe belastingen om de begroting voor Europa iet of wat aanvaardbaar te maken. Kans dat EV's fiscaal de dans gaan blijven ontspringen lijkt me heel erg klein. + mogelijks op basis van gewicht erbij in de berekening. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 3 minutes ago, d_s said: + mogelijks op basis van gewicht erbij in de berekening. Welkom in Wallonië. 1 Quote
Rabbit 3.131 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Deze maand is een zeer flauwe maand qua klantenbezoeken (om niet te zeggen, bijna geen), omdat de meeste in verlof zijn. De meeste ritten bestaan dan ook uit schoolruns en dergelijke. Op een normale maand haal ik toch wel een 75-80% van mijn 3000-5000 km/ maand op full EV. Dus zeggen dat PHEV's geen nut hebben vind ik een beetje kort door de bocht. Het community average verraadt inderdaad wel een ander verhaal. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.