Ga naar inhoud

Autonoom rijdende auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Dat is toch levensgevaarlijk man, daar zouden ze van mij echt keihard tegen mogen optreden dat getokkel op ipads en smartphones achter het stuur, wil niet weten hoeveel accidenten die dingen al veroorzaakt hebben. Maar owee als je te snel rijdt :roll:

Helemaal mee eens in een klassieke auto. Maar wat in een Tesla op de snelweg? Of later wanneer er zelfs geen stuur meer in zo een zelfrijdende auto wordt gemonteerd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wordt veiliger, mensen leven langer, komen alsmaar meer mensen op deze bol. Maar alle jobs worden wel geautomatiseerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, ST TDCi said:

Ik zou op zich geen problemen hebben met een zelfrijdende truck. Ik rijd op zich graag met de truck, maar het is nu niet dat je "echt" rijplezier haalt uit het treintje rijden aan 90km/u. MAAR daar tegenover staat dat ik me wel ergens zorgen maak over de impact van zo'n uitvinding op de economie. In bepaalde sectoren gaat het moeilijk zijn om een chauffeur volledig uit te sluiten, dan denk ik bijvoorbeeld aan distributie. In andere sectoren, waar bijvoorbeeld een tankwagen van fabriek A naar fabriek B rijdt 350km verderop zou dat dan weer perfect kunnen. De truck begeeft zich naar de geprogrammeerde locatie en iemand van het bedrijf koppelt de slang aan en zet de pomp aan. Eens gelost/geladen is er wederom geen menselijke interactie nodig en kan de truck weer autonoom naar het volgende adres. Daar zit je dan met een chauffeur die overbodig is geworden... Het kan veel goedkoper zonder hem EN sneller, want van verplichte rij- en rusttijden heeft een computer geen last. Dat zou veel veranderen in de logistiek. En ook in het verkeer, want waar 's nachts nu de parkings langs de autosnelweg VOL staan met trucks zouden die trucks gewoon aan het rijden zijn (of een groot deel ervan)... Minder verkeer overdag dus = minder file.

Tanken is nog een leuke in zo een verhaaltje, hoe ga je die volgooien? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Alles wordt veiliger, mensen leven langer, komen alsmaar meer mensen op deze bol. Maar alle jobs worden wel geautomatiseerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



Daarom denk ik dat je in de toekomst echt moet gaan denken aan een basisloon voor iedereen. Er kunnen tussen nu en volledige AI zoveel dingen geautomatiseerd worden dat er voor veel mensen gewoon geen werk meer zal zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Tanken is nog een leuke in zo een verhaaltje, hoe ga je die volgooien? 

Dat is toch het meest eenvoudige vraagstuk? Als zo een vrachtwagen autonoom kan rijden, kan ie ook autonoom naar een laadpunt rijden en zich aansluiten. Zelfs mijn grasmachine kan dat al.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, wooter said:


Dat is toch het meest eenvoudige vraagstuk? Als zo een vrachtwagen autonoom kan rijden, kan ie ook autonoom naar een laadpunt rijden en zich aansluiten. Zelfs mijn grasmachine kan dat al.

Ja voor die 200 km gevalletjes uit het artikel, wat bij grotere afstanden met verbrandingsmotor? Want zo zijn er ook al verschillende prototypes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Tesla zal in september hun Semi aankondigen en de geruchten zijn dat ze concurrentieel willen zijn met huidige long distance vrachtwagenbouwers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch levensgevaarlijk man, daar zouden ze van mij echt keihard tegen mogen optreden dat getokkel op ipads en smartphones achter het stuur, wil niet weten hoeveel accidenten die dingen al veroorzaakt hebben. Maar owee als je te snel rijdt :roll:

Ik weet het. [emoji57] Toch doe ik het.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/7/2017 at 10:34 AM, ir_fuel said:

Het probleem met een taxi zoals het vandaag de dag in België bestaat is het dat het een drama is naar service toe. Als ik "snel" een taxi aan mijn deur wil moet ik die 24h op voorhand boeken, en dan nog loop je het risico dat hij niet komt opdagen (vraag me niet hoe ik het weet ...). Om van de rijkunsten en service van de gemiddelde chauffeur nog maar te zwijgen (Ah ge wilt met kaart betalen? Zucht, kreun, vage uitleg over bakske in koffer, technisch probleem blablabla .... en dan nog hopen op drinkgeld en zitten talmen met wisselgeld geven .... fts).

Uber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog altijd geen Uber in BE?

Wat een apenland. Ik heb vorige week in Griekenland alles met Uber gedaan en vandaag heb ik mijn madame even gauw van de luchthaven naar huis laten brengen door van hier (zit in Wenen) een Uber ginds te boeken. Geen rompslomp met betaling, je kan perfect de chauffeur volgen, redelijke kost,...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar gewone Uber wel? Ik gebruik normaal gezien de normale Uber. Werkt uitstekend. 

Enige dat autonoom rijden nog kan bieden, is dat er niemand aan boord zit. Nadeel is wel dat je nog steeds zelf moet parkeren terwijl de Uber doorrijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, The Swede said:

Nog altijd geen Uber in BE?

Half.

ttz in Brussel werkt dat, edoch elke chauffeur moet aan exact dezelfde regels voldoen als een gewone taxichauffeur mbt licentie, taksen en type voertuig, en vooral dat laatste is eigenlijk problematisch.

1 hour ago, The Swede said:

Wat een apenland. Ik heb vorige week in Griekenland alles met Uber gedaan en vandaag heb ik mijn madame even gauw van de luchthaven naar huis laten brengen door van hier (zit in Wenen) een Uber ginds te boeken. Geen rompslomp met betaling, je kan perfect de chauffeur volgen, redelijke kost,...

I know. Ik gebruik het ook veel in 't buitenland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan de ene kant begrijp ik wel dat ze niet staan te springen voor een uber dienst maar als ze altijd de toekomst zo in de weg gaan staan...

zo hadden ze ook internetbankieren moeten verbieden of internetaankopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Audi heeft plechtig aangekondigd dat ze met hun nieuwe A8 de eerste L3 autonoom rijdende auto hebben!

  • Te koop vanaf 2018
  • beperkt op snelwegen met middenberm
  • Enkel in Duitsland
  • maximum 60 km/u

Weinig nieuws dus. Ze gebruiken de technologie van MobilEye, zelfde als wat in de eerste generatie AP zit van Tesla.

 

1ad228787a0519e5022751f6ce1f7949.jpg

 

A178318_large.jpg

 

A178308_large.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Waar ze wel gelijk in zouden hebben - als het spel effectief beschikbaar gaat zijn - is dat men echt over L3 kan spreken, in die zin dat de auto en de constructeur verantwoordelijk worden bij een ongeval terwijl die assistent werkt.

Waar slaat dit op?

Wel, Tesla heeft al enige tijd zogenaamde L2 niveau van autonoom rijden. Dat wil zeggen dat de auto in bepaalde taken helpt, maar op legaal gebied de bestuurder 100% verantwoordelijk blijft. Dat blijkt ook uit ongevallen waarbij het autosteer systeem van Tesla het plots niet meer weet en de automobilist onmiddellijk moet ingrijpen.

L3 kenmerkt zich daarentegen in 3 verschillen:

  1. continue monitoring van de omgeving
  2. bij problemen een handover tijd van 10-15 seconden (dit in tegenstelling tot de panic beep beep van Tesla)
  3. de auto (en constructeur) zijn verantwoordelijk bij een ongeval wanneer de L3 mode geactiveerd is.

Tesla heeft nu punt 2 en 3 niet in productie, en er zijn ongevallen waaruit blijkt dat punt 1 ook nog niet op punt staat.

Eigenlijk komt het erop neer dat Audi belooft dat - afhankelijk van de wetgeving per land - hun systeem bij activatie betekent dat de bestuurder effectief 10-15 seconden de tijd gaat hebben om in te grijpen bij een probleem, en bij een ongeval Audi aansprakelijk is.

Direct roept dit al vragen op:

  • in welk land is de wet zo al geregeld dat een constructeur verantwoordelijkheid draagt over de auto waarin de persoon achter het stuur niet de bestuurder was op het moment van de aanrijding?
  • En in hoeverre mate zal het systeem niet voorgeprogrammeerd zijn om bij het naderen van wegenwerken de controle terug te geven aan de automobilist?

Als je het zo leest en bekijkt, lijkt het inderdaad op een beperkte vorm van autonoom rijden:

  1. op wegen waar tegemoet komend verkeer gescheiden is door een middenberm
  2. bij snelheden onder de 60 km/u
  3. in landen waar de wetgeving L3 autonoom rijden toelaat

In de praktijk is dit momenteel in geen enkel land. Het zou dus wel eens goed kunnen zijn dat Duitsland het eerste land zou zijn waar dit zou toegelaten zou worden, en dan pas in 2019. Hoe ver ben je dan voor op de rest?

sae-autonomy-standards.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

https://www.inverse.com/article/34231-tesla-ceo-elon-musk-says-regular-cars-will-be-like-horses-in-20-years

Quote

Fully autonomous. There will not be a steering wheel. Twenty years? It will be like having a horse. People have horses, which is cool. There will be people who have non-autonomous cars, like people have horses. It would just be unusual to use that as a mode of transport.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, ik vertrouw dat toch niet.
Het is een computer die het voertuig dan bestuurd, maar als je ziet wat hackers nu al doen, computersystemen overnemen en zo.
Wat als ze de besturing van zo een auto's overnemen? En wat met virussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel "systemen" zijn organisch gegroeid, waarbij veiligheid geen primair belang was. Bijvoorbeeld het internet, of het besturingssysteem van windows. Die dingen zijn wijdverspreid in gebruik, blijven groeien, en wordt beveiliging constant er aan gebreid. Aan het justitiegebouw in Brussel zit men constant te verbouwen, maar in essentie is het onmogelijk om dat gebouw "veilig" te maken.  Je kunt niet even alles stil leggen om de boel opnieuw op te bouwen zoals het hoort. 

Iets dat vanaf 0 is opgebouwd met veilighed in gedachten, da's een andere zaak.
Linux, Mac en android/apple gsm's zijn anders, die hebben meestal zelfs geen virusscanner. 
Tesla is alles vanaf 0 begonnen, in een tijd waar men erg bewust is van hackers en de impact van IT problemen, in een sector waar veiligheid een topprioriteit is. Ze zullen zich wel indekken, en de systemen danig opbouwen om veilig te zijn. 
Iphone encryptie is bvb ontzettend moeilijk om te kraken (https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/22/apple-fbi-san-bernardino-iphone-method-for-cracking )
De playstation 3 was van 2006/2007. 80 miljoen stuks verkocht, een industrie die kreunt onder de piraterij, en pas in 2011 lukte het iemand om die finaal te kraken.  

Iets veilig maken kan echt wel... 

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-7-2017 om 21:17 zei wooter:

Waar ze wel gelijk in zouden hebben - als het spel effectief beschikbaar gaat zijn - is dat men echt over L3 kan spreken, in die zin dat de auto en de constructeur verantwoordelijk worden bij een ongeval terwijl die assistent werkt.

Waar slaat dit op?

Wel, Tesla heeft al enige tijd zogenaamde L2 niveau van autonoom rijden. Dat wil zeggen dat de auto in bepaalde taken helpt, maar op legaal gebied de bestuurder 100% verantwoordelijk blijft. Dat blijkt ook uit ongevallen waarbij het autosteer systeem van Tesla het plots niet meer weet en de automobilist onmiddellijk moet ingrijpen.

L3 kenmerkt zich daarentegen in 3 verschillen:

  1. continue monitoring van de omgeving
  2. bij problemen een handover tijd van 10-15 seconden (dit in tegenstelling tot de panic beep beep van Tesla)
  3. de auto (en constructeur) zijn verantwoordelijk bij een ongeval wanneer de L3 mode geactiveerd is.

Tesla heeft nu punt 2 en 3 niet in productie, en er zijn ongevallen waaruit blijkt dat punt 1 ook nog niet op punt staat.

Eigenlijk komt het erop neer dat Audi belooft dat - afhankelijk van de wetgeving per land - hun systeem bij activatie betekent dat de bestuurder effectief 10-15 seconden de tijd gaat hebben om in te grijpen bij een probleem, en bij een ongeval Audi aansprakelijk is.

Direct roept dit al vragen op:

  • in welk land is de wet zo al geregeld dat een constructeur verantwoordelijkheid draagt over de auto waarin de persoon achter het stuur niet de bestuurder was op het moment van de aanrijding?
  • En in hoeverre mate zal het systeem niet voorgeprogrammeerd zijn om bij het naderen van wegenwerken de controle terug te geven aan de automobilist?

Als je het zo leest en bekijkt, lijkt het inderdaad op een beperkte vorm van autonoom rijden:

  1. op wegen waar tegemoet komend verkeer gescheiden is door een middenberm
  2. bij snelheden onder de 60 km/u
  3. in landen waar de wetgeving L3 autonoom rijden toelaat

Niet autonoom dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid