Ga naar inhoud

Autonoom rijdende auto's

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Geplaatst:

Kans is dat je geen Level 5 autonoom rijdende auto gaat bezitten, en parking dus irrelevant wordt.

Geplaatst:
6 uren geleden, flupke73 zei:

hoe gaan die ondergrondse parkings inrijden?

of zijn die stuurloze enkel voor taxi en deel-auto's?

4 uren geleden, wooter zei:

Kans is dat je geen Level 5 autonoom rijdende auto gaat bezitten, en parking dus irrelevant wordt.

Flupke: Best al je garages verkopen want ze gaan waardeloos worden :D 

Gast wooter
Geplaatst:

Jij lacht, maar in Aalst vroegen ze zich inderdaad nog af of het loonde om een ondergrondse garage aan te leggen... Je moet die kosten er nl. zien uit te krijgen vooraleer voor 1/10e van de kost zijn firmawagen of eigen wagen inwisselt op een Uber taxi zonder chauffeur. En een Uber moet je ook niet parkeren, die haalt je op en rijdt vervolgens verder nadat je op bestemming bent.

Geplaatst:

Dat vragen ze zich af omdat politici wereldvreemd zijn en de auto zien als vergif.

Als je zoals in Gent de wagen buitenpest moet je nadien niet verwonderd zijn dat de mensen niet meer komen. Maar dan pest je meteen ook een heleboel handelaars :) 

En op gebied van verkeer is Aalst inderdaad een ramp. Ze doen ook niets om de doorstroming te verbeteren

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik wacht nog altijd op die autonome auto's die in winterse omstandigheden rondrijden. Hoe gaat zo een ding al bv om met het fenomeen aquaplaning.

Gast wooter
Geplaatst:
24 minutes ago, dragonfly said:

Dat vragen ze zich af omdat politici wereldvreemd zijn en de auto zien als vergif.

Als je zoals in Gent de wagen buitenpest moet je nadien niet verwonderd zijn dat de mensen niet meer komen. Maar dan pest je meteen ook een heleboel handelaars :) 

En op gebied van verkeer is Aalst inderdaad een ramp. Ze doen ook niets om de doorstroming te verbeteren

Ik denk dat je daar te eenvoudig over gaat. De reden bij Aalst was wel degelijk dat men zich afvraagt of er binnen 20 jaar nog auto's in die garage gaan staan, van bewoners en bezoekers.

De vraag is nl. niet of autonoom rijdende taxi's het individuele autovervoer gaan overnemen, maar wanneer.

Ik weet dat dat ongelofelijk klinkt, maar het duurde 13 jaar tussen een moment dat iedereen met paard en kar reed, en dat iedereen met auto reed. Het duurde 10 jaar tussen het eerste digitale fototoestel dat beschikbaar was voor consumenten, en het verdwijnen van analoge fotografie als voorname vorm van fotografie. Het duurde 7 jaar tussen de release van de iPhone en het moment dat Microsoft hun mobiele telefonie van Nokia stopte. In 1985 vroeg AT&T waar de markt van de mobiele telefonie zou zijn in 2000, en McKinsey verwachtte 900.000 abonnementen. In 2000 zat men aan 109 miljoen abonnementen.

Tuurlijk wacht fuel op die autonome auto's die bij winterse omstandigheden rondrijden, maar het zou naïef zijn om technologische vooruitgang en de kunde om dergelijk probleem op te lossen plots in twijfel te trekken.

Kom ik dan bij "waarom zou je überhaupt je eigen auto weg doen voor een autonoom rijdende taxi?". Omdat men verwacht dat het abonnement op zo een taxidienst 1/10e gaat kosten van wat het eigendom, beheer en energiekosten van je eigen auto nu kost. Een elektrisch rijdende auto heeft een factor 10 minder bewegende onderdelen, dus ook minder slijtage en kan dus ook meer kilometers rijden alvorens economisch waardeloos te zijn (ref. de 800000 km garantie die Tesla geeft op batterijen en aandrijflijn), maar jij gaat een auto niet 30 jaar houden om maar 2 uur per dag te rijden en 22 uren per dag te parkeren. Taxibedrijven kunnen er wel economische winst uit halen door zo een EV's die afstand op 3 jaar te laten rijden, en met een robo-chauffeur valt ook nog eens de loonkost van 3 chauffeurs weg om zo een taxi 24/24 te laten rijden.

Bedrijven zullen dus niet 2 keer nadenken alvorens de 900€/maand per firmawagen om te zetten naar een abonnement van 100€/maand, met de garantie dat de werknemer en zijn gezin ook nog eens veilig thuis geraken na een avondje stappen en te diep in het glas te kijken. En als je dan ook privé de kinderen veilig naar een fuif of bioscoop kan laten rijden en terug thuis brengen zonder te moeten rekenen op een onbetrouwbare BOB, zal dat concept ook in de privé erg aanslaan.

De eerste mens die geen rijbewijs meer gaat halen is al lang geboren...

Geplaatst:
10 minutes ago, wooter said:

De eerste mens die geen rijbewijs meer gaat halen is al lang geboren...

Gene zever, maar dat zei ik in de week al tegen mijn dochter. Dat ze waarschijnlijk nooit met de auto zal moeten leren rijden, want tegen dat ze oud genoeg is zal de auto wel zelf rijden.

Ze is 6 jaar btw.

Gast wooter
Geplaatst:

Nog wat indicatoren...

• LIDAR, de technologie om rondom objecten te herkennen, kostte in 2012 70K per stuk. In 2014 was deze technologie gezakt tot 1K per stuk, in 2015 250$ per stuk en momenteel koop je zo een component voor 90$
  • Computers; in het jaar 2000 kocht je voor 46 miljoen een 1 TeraFlop computer. In 2016 kon je 2,3 TeraFlops kopen aan 59$, en nu kan je voor die prijs bij Nvidia 7 TeraFlops kopen.
  • Vergelijkbaar; Moore's Law. 
  • Jaar na jaar worden zonnepanelen gemiddeld 25% goedkoper (=energie wordt goedkoper); batterijen worden jaar na jaar 20% goedkoper (=opslag van energie)
  • Alles is software tegenwoordig. Heel wat game studios vinden geen developers meer, die zitten tegenwoordig allemaal AI te programmeren bij Waymo, Uber, ...
  • Maar niet alleen software voor de auto zelf te laten rijden, maar ook software om die zelfrijdende auto makkelijker te verkopen... Niet meer een zware backoffice en allerlei papieren en telefoons en transacties, maar apps die de link vormen tussen consument en leverancier. Heel wat Ride Sharing initiatieven, Car Sharing initiatieven, Fleet initiatieven, On demand mogelijkheden, integratie met publiek en multimodal transit, ... Transport as a Service. Hoever moet een DriveNow van BMW transitioneren van een Car Sharing platform naar een autonoom taxiplatform?
Gast wooter
Geplaatst:

Bottom line is dat mensen hun gedrag aanpassen voor iets dat makkelijker is (Uber, Airbnb, ...) of goedkoper (Uber, Airbnb, ...) of beide. Als Uber in België 20000 zelfrijdende taxi's neerplaatst en de ritten 80% goedkoper worden omdat Ali en Mohammed niet meer betaald moeten worden, dan zou je al heel veel van je auto moeten houden om elke dag nog zelf in je eigen auto aan te schuiven, terwijl de Uber klant zit te facebooken.

Geplaatst:
1 minute ago, wooter said:

Nog wat indicatoren...

• LIDAR, de technologie om rondom objecten te herkennen, kostte in 2012 70K per stuk. In 2014 was deze technologie gezakt tot 1K per stuk, in 2015 250$ per stuk en momenteel koop je zo een component voor 90$

Als het al zoveel is.

Trouwens, in mijn robotstofzuiger zit al jaren een lidar, en die zal heus geen 1K gekost hebben in 2014 :P

• Vergelijkbaar; Moore's Law. 

Die is afgelopen

• Jaar na jaar worden zonnepanelen gemiddeld 25% goedkoper (=energie wordt goedkoper); batterijen worden jaar na jaar 20% goedkoper (=opslag van energie)

Maar 1 probleem. Capaciteit. En dan heb ik het niet over de capaciteit van de batterij, maar productiecapaciteit. Dat begint nu al een serieus issue te worden en er moeten nog X merken op de markt komen met hun EV's. Denk dat daar serieuze prijs bottlenecks gaan komen te zitten wegens niet genoeg capaciteit bij leveranciers.

Gast wooter
Geplaatst:

En dat je van jouw auto houdt, tot daar aan toe, maar wat als je na 2 jaar dan zegt "ja, ik doe mijn krel weg en ga ook zo een abonnement regelen met een app", aan wie ga je dan nog je 150pk dieselstoof verkopen?

Gast wooter
Geplaatst:

Mijn punt: zorg dat je in de jaren met de zwarte balk geen eigen auto meer bezit... En misschien best ook nog 2-3 jaar vroeger rekent.

Stranded individual ownership betekent mensen die nog een auto bezitten, maar deze hebben achtergelaten omdat ze met een app hun autonome taxi's bestellen en betalen, omdat dat goedkoper is dan hun eigen auto nog verzekeren en vol benzine/diesel gieten.

image.png.6ceffb7e610ba9d5f378e428c89ebf85.png

Gast wooter
Geplaatst:
3 minutes ago, ir_fuel said:

Maar 1 probleem. Capaciteit. En dan heb ik het niet over de capaciteit van de batterij, maar productiecapaciteit. Dat begint nu al een serieus issue te worden en er moeten nog X merken op de markt komen met hun EV's. Denk dat daar serieuze prijs bottlenecks gaan komen te zitten wegens niet genoeg capaciteit bij leveranciers.

Die druk op capaciteit is al enkele jaren zo, en toch zakken die prijzen ook constant :). Recente statistieken geven aan dat dit ook tot 2017 zo door gaat.

image.thumb.png.0bc49b75244e70c1985c2cf1b5f64d2c.png

Geplaatst:

Moet je geen schrik van hebben. Die stukken zijn toch niet RoHS compliant :P 

Geplaatst:

Groot déjà-vu gehalte op deze pagina.

Geplaatst:
10 uren geleden, wooter zei:

In 1985 vroeg AT&T waar de markt van de mobiele telefonie zou zijn in 2000, en McKinsey verwachtte 900.000 abonnementen. In 2000 zat men aan 109 miljoen abonnementen.

Toen ik in consulting zat heb ik op een soortgelijk project gewerkt waarbij een importeur zich afvroeg of ze hun automotive afdeling moesten divesten (:ninja:). Eén van de topics waar we naar gekeken hebben was de impact van autonoom rijdende auto's op hun business model. Ons beeld hierbij was dat de penetratiegraad van dergelijke auto's in onze contreien de komende 10 jaar beperkt ging blijven. 

• Die 2 uur gebruiken vs 22 uur niet-gebruiken is waar, maar 70% (POOMA) van de mensen met een auto heeft die nodig op hetzelfde moment. Het is niet zo dat elke auto plots door >5 mensen kan gebruikt worden (cfr. uw € 900 -> € 100 berekening)
  • Dat zo een sharing model van Uber kan werken binnen een dense omgeving, geloof ik. Maar in het doorsnee gehucht gaat het binnen 10 jaar echt niet rendabel zijn om zelfrijdende Ubers te laten rondrijden.
  • Dat level 5 zal wel komen, maar ook dat zal nog wel een paar jaar duren. Zal toch een serieuze dealbreker vormen als je in winterse omstandigheden zoals gisteren niet meer kan rekenen op je 'TaaS'.
  • Uber heeft het nu al niet gemakkelijk om met zijn huidig business model op te boksen tegen het gelobby. Eens zien hoe vlot dat dat gaat gaan als ze naast taxi-chauffeurs ook nog eens iedereen in de autosector op de tenen gaan trappen :D
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, de messias zei:

Toen ik in consulting zat heb ik op een soortgelijk project gewerkt waarbij een importeur zich afvroeg of ze hun automotive afdeling moesten divesten (:ninja:). Eén van de topics waar we naar gekeken hebben was de impact van autonoom rijdende auto's op hun business model. Ons beeld hierbij was dat de penetratiegraad van dergelijke auto's in onze contreien de komende 10 jaar ging blijven stijgen. 

• Die 2 uur gebruiken vs 22 uur niet-gebruiken is waar
  • Dat zo een sharing model van Uber kan werken binnen een dense omgeving, geloof ik
  • Dat level 5 zal komen
  • Uber heeft het gemakkelijk om met zijn huidig business model op te boksen tegen het gelobby. 

Heb het wat aangenamer gemaakt om te lezen! @wooter

Geplaatst:
16 minutes ago, de messias said:

Toen ik in consulting zat heb ik op een soortgelijk project gewerkt waarbij een importeur zich afvroeg of ze hun automotive afdeling moesten divesten (:ninja:). Eén van de topics waar we naar gekeken hebben was de impact van autonoom rijdende auto's op hun business model. Ons beeld hierbij was dat de penetratiegraad van dergelijke auto's in onze contreien de komende 10 jaar beperkt ging blijven. 

• Die 2 uur gebruiken vs 22 uur niet-gebruiken is waar, maar 70% (POOMA) van de mensen met een auto heeft die nodig op hetzelfde moment. Het is niet zo dat elke auto plots door >5 mensen kan gebruikt worden (cfr. uw € 900 -> € 100 berekening)
  • Dat zo een sharing model van Uber kan werken binnen een dense omgeving, geloof ik. Maar in het doorsnee gehucht gaat het binnen 10 jaar echt niet rendabel zijn om zelfrijdende Ubers te laten rondrijden.

Toch iemand die wat nuchter nadenkt ....

Heb het hier een tijdje geleden al geschreven. Al die "disrupties" van de laatste jaren. Als plattelandsbewoner in Wallonië valt daar bitter weinig van te merken ...

Ik zal eens wat eten bestellen via Deliveroo, of een Uber laten komen, of een pakje laten leveren met Parcify .... ah nee  .... oops 

Het enige waar ik het niet mee eens ben is die level 5. Ik denk dat dat sneller gaat gaan dan je zou denken.

Langs de andere kant blijft het ook gokken. Sommige dingen in technologie gaan super snel, andere waarvan je verwacht had dat ze er al lang hadden moeten zijn blijven ook maar aanmodderen. 

Bekijk anders eens de hype rond chatbots, speech recognition en NLP. Allemaal ongelofelijk, tot je het in de praktijk gaat gebruiken en je beseft snel dat dat allemaal nog zeer beperkt is.

Gast wooter
Geplaatst:

Anderzijds, die plattelandsbewoner heeft ook al een auto. En in tegenstelling tot Uber en Deliveroo moet er niemand fysiek in de buurt wonen om zo een plattelandsbewoner te helpen. Tuurlijk gaat level 5 huurdiensten er in stedelijke gebieden sneller zijn en zal je ook piekprijzen moeten betalen tijdens de spits, maar wat niet is kan nog komen.

Geplaatst:
15 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik wacht nog altijd op die autonome auto's die in winterse omstandigheden rondrijden. Hoe gaat zo een ding al bv om met het fenomeen aquaplaning.

goede vraag eigenlijk?

wat doet die wagen, als er opeens een slip ingezet is? als je zelf uw stuur vast hebt, kan je nog proberen redden wat er te redden valt. maar hoe lost een comp dat op?

Geplaatst:
Zojuist, tuscani zei:

goede vraag eigenlijk?

wat doet die wagen, als er opeens een slip ingezet is? als je zelf uw stuur vast hebt, kan je nog proberen redden wat er te redden valt. maar hoe lost een comp dat op?

Moet eens proberen om zonder te bruuskeren, met ESP aan een wagen in een slip te krijgen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid