kwiekie 3.008 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 19 uren geleden, Parsifal zei: Ik ga hier ook nog even m'n vraag stellen. Eind maart trek ik met m'n Tesla model S 100D op skiverlof... Was oorspronkelijk niet van plan om hier winterbanden onder te steken, maar aangezien ik nu dus naar de alpen moet, heb ik weinig keuze... Ik heb alleen geen enkel idee welke band ik zou moeten overwegen. 4 seizoenen of echte winterbanden? Iemand tips? De auto heeft 4WD, geen idee of dat iets uitmaakt. Momenteel staan er Michelin Pilot sport 4S onder. Allseasons hebben minder rolweerstand dan echte winterbanden. + presteren ook beter in de regen. En als je er pakt met 3PMSF symbool, heb je zeker in combo met je 4WD genoeg grip op sneeuw ook. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 19 minuten geleden, kwiekie zei: Allseasons hebben minder rolweerstand dan echte winterbanden. + presteren ook beter in de regen. En als je er pakt met 3PMSF symbool, heb je zeker in combo met je 4WD genoeg grip op sneeuw ook. Beetje een dubbele altijd hè, ja 4wd helpt bij tractie en versnellen, maar bij remmen doet dat niet veel. Ik zou me dus vooral focussen op het verschil bij remmen tussen de 4seizoens en de winters. 2 Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 Ja idd. Optrekken is het probleem niet. Gestopt geraken echter Quote
kwiekie 3.008 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 2 minuten geleden, Monterey Jack zei: Beetje een dubbele altijd hè, ja 4wd helpt bij tractie en versnellen, maar bij remmen doet dat niet veel. Ik zou me dus vooral focussen op het verschil bij remmen tussen de 4seizoens en de winters. Verschil is klein tussen winter en allseason. Bron: tyrereviews.com Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 Nu goed, het blijft voorzichtig rijden uiteraard, in de sneeuw. Wat een enorme geruststelling is bij 4WD icm zo een winter-gekeurde all-season is dat je weet dat je nergens vast gaat komen te staan. Mijn vrouw haar MX-5 staat op pure winterbanden, maar dan nog is dat oppassen bij momenten. Als ze hier thuis de oprit af rijdt en ze stopt net met haar achterwielen in de goot staat ze bv vast, winterbanden of niet. 1 Quote
kwiekie 3.008 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-All-Season-Tyres-2024-2025.htm Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 6 minutes ago, kwiekie said: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-All-Season-Tyres-2024-2025.htm Zijn grafieken geven wel een fout beeld soms, als je ze niet goed bekijkt: Dat geeft de indruk dat een zomerband 8 keer minder stopafstand heeft dan de 2e in de rij, terwijl het over een paar meter gaat. 1 Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 4 uren geleden, SB-01 zei: Op de Seat Ibiza van mijn vriendin liggen all season banden van het merk "Laufenn". Nooit eerder van gehoord, en dat blijkt afkomstig te zijn uit de Hankook fabrieken. Ik moet zeggen dat ik vanmorgen aangenaam verrast was over rij eigenschappen van die bandjes. Daarnaast ook tevreden van de Hankook zomerbanden die op de Ford Ka liggen. De garagist zei een tijdje terug ook nog dat Hankook kwalitatief zeker wel OK is. Hankook is ondertussen zeker OK. Laufenn is hun C-merk en te vermijden, scoort doorgaans pover. Als 't gekregen banden zijn van de werkgever, kan je niet veel mekkeren, maar daar zelf geld aan uitgeven is niet de slimste zet. 1 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 Denk inderdaad voor de All-seasons te gaan... Wel kut aangezien ik net nieuwe zomerbanden gekocht had... Dat wordt kostelijk Voor zo 4 model S banden zit je toch makkelijk aan de 1000 euro incl. plaatsing. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 januari 2025 Geplaatst: 9 januari 2025 3 uren geleden, Parsifal zei: Denk inderdaad voor de All-seasons te gaan... Wel kut aangezien ik net nieuwe zomerbanden gekocht had... Dat wordt kostelijk Voor zo 4 model S banden zit je toch makkelijk aan de 1000 euro incl. plaatsing. Banden die niet gemonteerd zijn, slijten niet. Als je je kar dus nog wel even houdt/gebruikt, is dat eenvoudigweg een toekomstige kost die je wat vroeger draagt. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 Op 9/1/2025 om 15:26, Parsifal zei: Denk inderdaad voor de All-seasons te gaan... Wel kut aangezien ik net nieuwe zomerbanden gekocht had... Dat wordt kostelijk Voor zo 4 model S banden zit je toch makkelijk aan de 1000 euro incl. plaatsing. Wat zijn 4 model S banden? Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 Zojuist, The Swede zei: Wat zijn 4 model S banden? Banden voor een Tesla Model S Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 Op 9/1/2025 om 13:09, ir_fuel zei: Nu goed, het blijft voorzichtig rijden uiteraard, in de sneeuw. Wat een enorme geruststelling is bij 4WD icm zo een winter-gekeurde all-season is dat je weet dat je nergens vast gaat komen te staan. Mijn vrouw haar MX-5 staat op pure winterbanden, maar dan nog is dat oppassen bij momenten. Als ze hier thuis de oprit af rijdt en ze stopt net met haar achterwielen in de goot staat ze bv vast, winterbanden of niet. Ook een punt inderdaad: wat verwacht je van je banden in de winter en wat wil je in de sneeuw? De ene ziet die paar dagen sneeuw als vagevuur waar je doormoet en is blij als hij zijn wagen er zonder blikschade, vastzitten en bruine onderbroeken doorbrengt. Dan verwacht je geen topprestaties van je winterband. Dan zijn er mensen die ook bij besneeuwde wegen snel willen kunnen rijden. En dan wordt het moeilijker. Dan wil je een heel goede winterband, maar moet je compromissen sluiten in Belgie (en zelfs Zwitserland) waar winters eerder nat dan besneeuwd zijn: je banden gaan te vaak gewoon asfalt zien, slijten en serieus wat van hun prestaties verloren hebben eens het weer eens sneeuwt. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 5 minuten geleden, Parsifal zei: Banden voor een Tesla Model S En wij worden verondersteld te weten welke maat dat is, welk merk,... Als Cayenne rijder, vind ik dat een koopje, als BMW E39 rijder vind ik dat stervens duur. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 22 minuten geleden, The Swede zei: Ook een punt inderdaad: wat verwacht je van je banden in de winter en wat wil je in de sneeuw? De ene ziet die paar dagen sneeuw als vagevuur waar je doormoet en is blij als hij zijn wagen er zonder blikschade, vastzitten en bruine onderbroeken doorbrengt. Dan verwacht je geen topprestaties van je winterband. Dan zijn er mensen die ook bij besneeuwde wegen snel willen kunnen rijden. En dan wordt het moeilijker. Dan wil je een heel goede winterband, maar moet je compromissen sluiten in Belgie (en zelfs Zwitserland) waar winters eerder nat dan besneeuwd zijn: je banden gaan te vaak gewoon asfalt zien, slijten en serieus wat van hun prestaties verloren hebben eens het weer eens sneeuwt. Dat laatste wordt zo vaak vergeten: "ik heb winterbanden hoor, en ze zijn nog zeer goed want ze hebben nog 4 à 5 mm profiel!". De doorsnee euro-winterband (ik vermoed nordics ook, mogelijks zelfs nog wat méér) heeft altijd 8 en meestal 9 mm profieldiepte, ik zag onlangs een test waarbij er eentje 10 mm profieldiepte had. Maar de sipes in de profielblokken zijn maar 4 (soms 3, maximaal 5) mm diep. Als je dus de volle prestaties/voordelen van een winterband wil, is die eigenlijk op (= versleten) als er nog 4 mm profiel rest. Ziet er niet versleten uit, is het in termen van competenties in winterse omstandigheden wel. Qua afwateringscapaciteit zal er nog altijd meer overblijven dan bij een zomerband met 4 mm profiel (land-to-sea ratio van een winterband is altijd duidelijk lager) dus in onze zachte winters valt dat quasi nooit op ... tot je op die brug vol ijzel wil gaan remmen, of je een besneeuwde hellende oprit op wil. Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 @dragonfly was de discussie over banden te hevig? Of gewoon fout topic? Ik vond dit een faire discussie, niet met hoogoplopende emotie of zo Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 3 minuten geleden, Jokke_vlo zei: @dragonfly was de discussie over banden te hevig? Of gewoon fout topic? Topic 1 Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 1 uur geleden, gTa zei: Dat laatste wordt zo vaak vergeten: "ik heb winterbanden hoor, en ze zijn nog zeer goed want ze hebben nog 4 à 5 mm profiel!". De doorsnee euro-winterband (ik vermoed nordics ook, mogelijks zelfs nog wat méér) heeft altijd 8 en meestal 9 mm profieldiepte, ik zag onlangs een test waarbij er eentje 10 mm profieldiepte had. Maar de sipes in de profielblokken zijn maar 4 (soms 3, maximaal 5) mm diep. Als je dus de volle prestaties/voordelen van een winterband wil, is die eigenlijk op (= versleten) als er nog 4 mm profiel rest. Ziet er niet versleten uit, is het in termen van competenties in winterse omstandigheden wel. Qua afwateringscapaciteit zal er nog altijd meer overblijven dan bij een zomerband met 4 mm profiel (land-to-sea ratio van een winterband is altijd duidelijk lager) dus in onze zachte winters valt dat quasi nooit op ... tot je op die brug vol ijzel wil gaan remmen, of je een besneeuwde hellende oprit op wil. Of ze verduren van te liggen… of er is een keer een zomer mee blijven rijden dat verandert het dna van die winterbanden ongelofelijk in de verkeerde richting Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: @dragonfly was de discussie over banden te hevig? Of gewoon fout topic? Ik vond dit een faire discussie, niet met hoogoplopende emotie of zo Ik heb na het sluiten ervan nog 3 relevante/on-topic posts door kunnen geven (de knop Reply was er nog) maar die zijn opgeslokt in de metaverse, helaas. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 januari 2025 Geplaatst: 10 januari 2025 1 uur geleden, Mich zei: Of ze verduren van te liggen… of er is een keer een zomer mee blijven rijden dat verandert het dna van die winterbanden ongelofelijk in de verkeerde richting Nog 4 à 5 mm profiel (dus ze lijken niet versleten maar zijn het wel) + 1 of zelfs 2 generaties oud + DOT 2015 oid = quasi zeker dat je op een inert blok schuivend hard rubber dabbert, idd. Quote
SB-01 4.345 Geplaatst: 2 februari 2025 Geplaatst: 2 februari 2025 Iemand enig idee wanneer de Michelin CrossClimate 3 zou kunnen uitkomen? Ik lees online dat versie 1 uit 2015 stamt en versie 2 uit 2020. Lijkt me dus dat niet heel erg lang meer kan duren? Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 2 februari 2025 Geplaatst: 2 februari 2025 Zou wel eens kunnen. Met de CC2 zijn ze qua prestaties wat meer richting winter/sneeuw gegaan, waardoor het nu één van de meest "winterband-like" A-merk allseasons is op de markt. Op droog/nat is die nog altijd (zeer) goed, maar niet van de allerbeste. Zou wel eens kunnen dat men met de 3 terug meer de gulden middenweg gaat opzoeken. Sowieso: de 2 en zelfs de 1 zijn nog altijd zeer goeie banden. Maar er zijn zeker even goeie of zelfs betere alternatieven (Goodyear, Continental, Pirelli, b.v.) voor soms minder geld. Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 2 februari 2025 Geplaatst: 2 februari 2025 Tussen de CC1 en de CC2 was er ook nog de CC+. Na de 2 hebben ze vooral ingezet op hun CC gamma te verbreden, zo kwamen er de SUV en de Agilis varianten bij. Ik kan momenteel nog niks terug vinden van een 3. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 3 februari 2025 Geplaatst: 3 februari 2025 14 uren geleden, knight-rider zei: Tussen de CC1 en de CC2 was er ook nog de CC+. Was dat niet eigenlijk exact dezelfde band (qua profiel) als de CC1 maar met een andere compound? Met dan nog de benefits inzake levensduur vooral na halfweg (dus indien al wat versleten) en geen echte winst qua competenties? Welja, wat het dus een evolutie ofte een andere band maakt, ge hebt gelijk. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 18 februari 2025 Geplaatst: 18 februari 2025 Opgelet: betreft banden voor de Noord-Amerikaanse markt. De Europese versies zijn er niet bij. Dus voor ons eigenlijk maar een beperkt nut, bovenstaande test. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.