Ga naar inhoud

Dieselgate


Gast wooter

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...

De euro6d temp zou proper zijn, maar het is too little too late. En wanneer gaan ze die euro 5 ‘en eindelijk uit het verkeer halen?

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20180927_03787877/de-propere-diesel-hij-bestaat

De propere diesel, hij bestaat

STUTTGARTModerne dieselmotoren die beantwoorden aan de milieunorm Euro 6d Temp stoten in vergelijking met Euro 5 en Euro 6b tot 85 procent minder stikstofoxiden of NOx uit. Dat blijkt uit metingen van de Duitse automobilistenclub ADAC. “Maar niemand wil dat nog horen, laat staan dat iemand het wil geloven”, aldus Mark Pecqueur, hoogleraar autotechniek aan de Thomas More hogeschool.

Guido CLOOSTERMANS

Sinds het uitbreken van het Volkswagenschandaal, waarbij met illegale software werd geprobeerd de uitstoot van NOx te verdoezelen, is diesel een vies woord. De verkoop van dieselwagens daalt, in heel wat steden worden vervuilende dieselwagens geweerd. Maar de ene diesel is de andere niet, zo blijkt althans uit metingen van de ADAC. 

Sinds 2003 onderwerpt de ADAC nieuwe automodellen aan een verbruiks- en emissietest, waarbij onder meer de uitstoot van stikstofoxiden of NOx wordt gemeten. De Ecotest van ADAC is strenger dan de officiële meting en combineert de officiële meting die gebeurt op een proefstand met een test in het dagelijkse verkeer en een meting op de autosnelweg. Het resultaat is een emissiemeting die dichter bij de realiteit staat.

Euro 6d Temp

Oudere dieselmotoren scoorden tot dusver slecht op het vlak van NOx. In het dagelijkse verkeer stoten ze immers een veelvoud uit van wat werd gemeten tijdens de officiële test. Daar komt nu verandering in. De ADAC testte recent 25 auto’s die beantwoorden aan de milieunorm Euro 6d Temp. 

 
 

1a6c6150-c1c6-11e8-a008-a07b48808922.png

 

Bron: ADAC 

Uit de metingen blijkt dat de uitstoot van NOx van de nieuwe dieselmotoren gevoelig lager ligt dan bij dieselmotoren die nog beantwoorden aan de milieunormen Euro 5 en Euro 6b. De nieuwe dieselmotoren stoten gemiddeld 85 procent minder NOx uit dan Euro 5-motoren en gemiddeld 76 procent minder NOx dan Euro 6b-motoren. Bovendien beantwoorden ze niet alleen op de testbank aan de normen maar ook in de praktijk. Dat komt door de toevoeging van AdBleu, een product dat stikstofoxiden omzet in stikstof en water. Zoals de roetfilter komaf maakte met de uitstoot van fijn stof, maakt AdBlue nu komaf met de uitstoot van NOx.

Hebben we de dieselmotor dan te vroeg afgeschreven? Daar lijkt het op. Hoogleraar autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More hogeschool is niet verrast door de meetresultaten. “We weten allang dat het dankzij de AdBlue-technologie perfect mogelijk is om een propere dieselmotor te ontwikkelen. Door de strengere normen komen die nu ook op de markt. Moderne dieselmotoren zijn zelfs properder dan benzinemotoren. Probleem is dat niemand dat nog wil horen, laat staat dat het iemand wil geloven.” 

Te laat

Of de nieuwe meetresultaten de dieselmotor in ere herstellen, is nog de vraag. Milieuorganisatie Greenpeace is niet onder de indruk van de emissiemetingen. “De uitstoot van diesel kan aanzienlijk verminderd worden”, aldus Joeri Thijs. “Maar als je het volledige spectrum van reëel rijgedrag in rekening brengt, stoten ook Euro 6d Temp-diesels nog veel ongezonde NOx en andere uitlaatgassen uit.”

Volgens Thijs is dit hoe dan ook “too little, too late”. Hij verwijst daarmee naar een recente studie van de ngo Transport & Environment, waaruit blijkt dat er vandaag nog steeds 43 miljoen vervuilende dieselwagens rondrijden op Europese wegen. Alleen al in België gaat het over bijna 2 miljoen wagens. Een zware erfenis uit het verleden.

Ook over de test van de ADAC is er volgens Joeri Thijs een en ander te zeggen. “De omstandigheden van de test zijn niet erg uitdagend en ook de emissies bij een koude motor worden niet gemeten. Hoe dan ook, dieselgate heeft het failliet van de verbrandingsmotor aangetoond. Het is nu aan de overheid om de industrie te dwingen om betaalbare emissievrije voertuigen op de markt te brengen.”

Volgens Mark Pecqueur is het dan weer perfect mogelijk om een deel van die oude dieselmotoren aan te passen aan de huidige normen. “Natuurlijk kunnen we daar de consument niet voor laten opdraaien. Dat is aan de overheid en de industrie, die er door jarenlang gelobby voor gezorgd heeft dat de reële emissies nooit goed werden gemeten.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder en nuchter. TL;DR: enige reden waarom er nu Euro 6dTemp motoren zijn die wel de normen halen, is omdat de fabrikanten nu eindelijk (met o.m. AdBlue) de normen willen halen, en omdat de testers nog altijd de hoeken ervan af rijden om gunstige waarden te toveren. Zolang je met een Euro6dTemp kan blijven rijden hoewel de Adblue op is of je nog altijd doortrekt of op koude motor rijdt, zit je boven die waardes.

Verder blijf ik het opvallend vinden hoe men op zo een korte tijd zoveel innovatie heeft kunnen doen voor diesels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral de industrie die zijn hachje probeert te redden inderdaad, want erg veel redenen zijn er als consument niet meer om nog in een nieuwe dieselwagen te investeren. 

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/belgische-verkoop-dieselauto-s-op-nieuw-dieptepunt/10068113.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, wooter zei:

Helder en nuchter. TL;DR: enige reden waarom er nu Euro 6dTemp motoren zijn die wel de normen halen, is omdat de fabrikanten nu eindelijk (met o.m. AdBlue) de normen willen halen, en omdat de testers nog altijd de hoeken ervan af rijden om gunstige waarden te toveren. Zolang je met een Euro6dTemp kan blijven rijden hoewel de Adblue op is of je nog altijd doortrekt of op koude motor rijdt, zit je boven die waardes.

Verder blijf ik het opvallend vinden hoe men op zo een korte tijd zoveel innovatie heeft kunnen doen voor diesels.

Doorrijden zonder adbleu?

aan 20 km/h ja en dat is nog altijd rapper dan een EV zonder stroom idd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder diesel is er geen economie niet meer want zonder camions valt alles stil

En camions op Electriciteit zijn voorlopig een utopie want met een range van 120km kan je heel weinig doen en een motor op gas die geen 2 dagen kan stilstaan ook niet want deze moet je voor stilstand van een paar dagen de druk volledig weghalen uit het systeem

Of we moeten naar camions gaan van 60 ton en de Wooter zit nu al te zagen dat ze alles kapot rijden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Brunault said:

Doorrijden zonder adbleu?

aan 20 km/h ja en dat is nog altijd rapper dan een EV zonder stroom idd

Da's ook een argument dat op niks trekt want een diesel zonder diesel rijdt even hard als een EV zonder stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, Brunault said:

Zonder diesel is er geen economie niet meer want zonder camions valt alles stil

En camions op Electriciteit zijn voorlopig een utopie want met een range van 120km kan je heel weinig doen en een motor op gas die geen 2 dagen kan stilstaan ook niet want deze moet je voor stilstand van een paar dagen de druk volledig weghalen uit het systeem

Of we moeten naar camions gaan van 60 ton en de Wooter zit nu al te zagen dat ze alles kapot rijden 

Niemand zegt dat je vandaag diesel moet afschaffen.

Ik zeg enkel dat de industrie er heel wat aan lijkt te doen om niet te moeten omschakelen, omdat natuurlijk hetzelfde blijven doen heel wat goedkoper en winstgevender is dan heel je core business moeten herinrichten. Mooi voorbeeld is net die Adblue: al hoe lang rijden vrachtwagens met adblue rond, en waarom was dat niet voor auto's hetzelfde?

Die alternatieven voor diesel, die komen er wel, maar niemand wil de eerste zijn want de eerste moet ook het meeste investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dieselverhaal is zeker nog niet ten einde net zoals EV zeker de oplossing niet is voor een beter milieu

LNG kan een oplossing zijn voor het vrachtvervoer maar de techniek is zeker nog niet optimaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik morgen een nieuwe auto moet kopen, zal het een euro 6d temp diesel zijn. Liefst een jonge, tweedehands. Zitten rond de 200pk en 400 Nm... 

Die voldoen in de meeste gevallen al aan de euro 6d, dus liefst geen suv...

Benzine, teveel accijnzen op de brandstof en te hoog verbruik.  Fiscaal geen voordeel... het voordeel geef je aan accijnzen op de brandstof terug.  Er vanuitgaande dat je minstens 30000 km per jaar doet.

Elektrisch te duur in aankoop, risicokapotaal plus bijhorende verzekering. En verouderde techniek binnen 10 jaar. (Restwaarde) en groene premie is om te lachen.

Dit gaat over mijn situatie... en is voor iedereen anders.

 

 

 

 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, stijn82 zei:

En wanneer gaan ze die euro 5 ‘en eindelijk uit het verkeer halen?

Wel een beetje realiteitszin behouden hé. Auto's rijden nu eenmaal 20 jaar rond. Het rijdt begot nog vol Euro 3 en 4. Al die auto's uit het verkeer halen en vervangen door nieuwe productie is wel ecologisch? En hoe stel je voor dat mensen die enkel oude auto's kunnen betalen dat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Jeroen_M5 said:

Wel een beetje realiteitszin behouden hé. Auto's rijden nu eenmaal 20 jaar rond. Het rijdt begot nog vol Euro 3 en 4. Al die auto's uit het verkeer halen en vervangen door nieuwe productie is wel ecologisch? En hoe stel je voor dat mensen die enkel oude auto's kunnen betalen dat doen?

Als men er echt iets wil aan doen, dan moet en voor euro 4 en lager schroot en overname premies beginnen uitdelen. Zo heeft het men ons in de tijd ook gelapt, 15% ecopremie op alles met minder dan een bepaald uitstoot (periode 2010-2011 dacht ik). Dat zijn allemaal euro5'jes en voornamelijk diesels, die golf 6 bluemotion (zoals ik zelf 1 heb) in het bijzonder werd toen verkocht als gek. Wij hebben ons toen een Nissan Pixo nieuw gekocht voor 5999€, haalbare kaart voor iemand met zelfs een klein inkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, wooter zei:


Ze laten blijven rijden is ook niet ecologisch.

En wat gaan die mensen nu kopen, voor laat ons zeggen € 20000 met dezelfde brandstofkost.  En die oude blijft ook nog rijden...  zeker zonder premie.  Vergeet ook niet dat de waarde van de dieselwagens gekelderd zijn... Omdat de regering opeens het licht gezien heeft...

Ik kan me niet voorstellen dat een diesel euro 5 met 150000km naar de schroot gaat.

In Duitsland geven ze €2000 korting voor de inlevering van een euro 5.... Belgie? Niets....

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid