Jump to content

volkswagen stopt in 2026 met de ontwikkeling van diesel en benzine motoren


thor
 Share

Recommended Posts

De titel geeft het aan, is dit bluf of realiteit.

zie artikel

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181206_04013746

 

Brussel -

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft zichzelf een duidelijk doel gesteld: vanaf 2026 wordt de productie van verbrandingsmotoren, voor diesel- en benzineauto’s tot het absolute minimum herleid. Dat heeft chef strategie Michael Jost gezegd tijdens een conferentie in thuisstad Wolfsburg. Er wordt nog een volgende generatie verbrandingsmotoren uitgerold, maar daarna wil Volkswagen een radicale shift maken naar elektrische motoren.

 
 

Jost zei, volgens conferentieorganisator Handelsblatt, dat er tegen 2050 geen enkele auto meer mag rondrijden met een verbrandingsmotor, willen we de doelen van het klimaatakkoord van Parijs halen. Volkswagen rekent erop rond 2040 de laatste auto’s met een verbrandingsmotor te verkopen. Volgens Jost komen de laatste nieuwe modellen van diesel- en benzineauto’s begin jaren 30 op de markt. “Onze collega’s werken nu aan de laatste voertuigen die niet CO2-neutraal zijn”, aldus Jost.

Mogelijk rijden na 2050 wel nog altijd modellen met een diesel- of benzinemotor rond in landen waar de oplaadinfrastructuur onvoldoende is, gaf Jost wel toe.

“We hebben een duidelijke verantwoordelijkheid hier, we maakten fouten”, gaf Jost toe, verwijzend naar het emissieschandaal dat in 2014 uitbrak rond de Duitse autobouwer.

Midden november had Europa’s grootste autobouwer al aangekondigd zijn investeringen in elektromobiliteit, autonoom rijden en digitalisering de komende vijf jaar te doen stijgen tot 44 miljard euro. Van dat bedrag is 30 miljard euro bestemd voor elektromobiliteit, zei topman Herbert Diess toen.

 

 

Edited by thor
Link to comment
Share on other sites

Guest wooter
4 hours ago, thor said:

Ze gaan dus best nog een paar kerncentrales bijbouwen om al die elektrische wagens te laten rijden. 😁

Als iedereen elektrisch rijdt, is er minder benzine en diesel nodig en is er minder energie nodig om raffinaderijen te laten draaien om benzine en diesel te raffineren uit aardolie.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, wooter said:

Als iedereen elektrisch rijdt, is er minder benzine en diesel nodig en is er minder energie nodig om raffinaderijen te laten draaien om benzine en diesel te raffineren uit aardolie.

blijkbaar een quote van Elon Musk

Quote

You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours." 

https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

blijkbaar zitten die nummers er dicht bij

Quote

The idea that "6 kilowatt-hours of electricity is consumed per gallon of electricity" sure seems plausible, especially given the huge amount of all kinds of resources consumed. Whether or not it's an accurate figure for electricity consumption at the refinery is not entirely important. Instead, understanding the bigger picture is important because there is a tremendous expenditure of resources on a global scale, as well as the global environmental impact, just to keep the fossil fuel game going.

Human society is putting gobs and gobs of resources into gasoline production. That stuff represents potential which could flower in a different direction, serving other purposes. Instead of the toxic mess we're suffering thanks to the fossil fuel industry, couldn't we have nice clean renewable energy systems everywhere?

The idea Elon Musk tells us, that there will be no problem supplying electricity to electric cars if only we stop refining oil into gasoline, is tantalizing. But doesn't focusing on "electricity consumed to refine crude oil" make us miss the big picture? Shouldn't we instead focus on the enourmous cost our society is paying?

 

Link to comment
Share on other sites

wooter heeft een punt. mijn buikgevoel wou het afschrijven als larie. het verbruik van elektriek zal wel veranderen qua karakter: verspreid bij de mensen thuis in plaats van op een industriele site, en met een volledig ander tijdstip waarop de elektriciteit verbruikt wordt. beide stellen hun eigen problemen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Maar ook daar ga je sturing zien, naar noodzaak en prijs. Als je stroom duurder is in de vooravond dan na middernacht, ga je ook je auto na middernacht willen laden. En als de stroomvraag verplaatst van industriële omgevingen naar woonzones, dan kan men daarop inspelen door eenvoudig te vergunnen lokale batterijopslag in plaats van gascentrales te moeten herorganiseren.

Er zal wat veranderen, en met het sluiten van kerncentrales zitten we niet met een overschot of een CO2-gunstige productie, maar het is allerminst onmogelijk om op elektrische voertuigen over te schakelen.

Bovenal zal er nog altijd een positieve invloed zijn op uitstoot van CO2, en zeker ook andere, giftige, stoffen, doordat we met z'n allen niet meer massaal aardolie gaan raffineren, transporteren en lokaal gaan verbranden, terwijl onze nodige elektriciteitsproductie dus niet in die mate toeneemt dat het gunstige effect gecompenseerd wordt.

Link to comment
Share on other sites

Het blijft een feit dat onze politici dringend een deftige langetermijnvisie van energiebevoorrading en opslag gaan moeten uitwerken.

En zich niet meer mogen laten leiden door huidige sentimenten (laat de groenen maar wat roepen in de woestijn).

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Het is een beetje te laat voor dat. De markt zal zelf keuzes maken, en die markt gaat niet meer kiezen voor dure projecten die 5 tot 15 jaar duren om te bouwen omdat de alternatieven elk jaar 20% goedkoper worden.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje zoals kiezen voor nieuwe gevechtsvliegtuigen.

De vorige keer kon je nog gaan voor het F-16 project, omdat die 40j gingen meegaan. En zo geschiedde.

Nu houdt dat F-35 project weinig steek, binnen 20 jaar is het concept van een vliegtuig met een beperkende piloot er in obsolete. 

Link to comment
Share on other sites

14 uren geleden, Phil zei:

Fake news.

...vanaf 2026 wordt de productie van verbrandingsmotoren, voor diesel- en benzineauto’s tot het absolute minimum herleid.

Beetje zoals Volvo hun persbericht een tijd geleden. Ze gingen ook geen verbrandingsmotoren meer bouwen. En als je verder leest, komt het er op neer dat ze geen gewone meer gaan bouwen maar wel nog hybrides. 

 

https://www.hln.be/auto/volvo-cars-maakt-vanaf-2019-alleen-nog-elektrische-wagens~a98a2cf0/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2018 at 10:12 PM, wooter said:

Als iedereen elektrisch rijdt, is er minder benzine en diesel nodig en is er minder energie nodig om raffinaderijen te laten draaien om benzine en diesel te raffineren uit aardolie.

heb eens gepolst bij mijn vrienden die werken in de haven van Antwerpen

https://www.exxonmobil.be/nl-be/company/locations/belgium/antwerp-refinery?sc_lang=nl-BE

Quote

Het relatieve energieverbruik van de raffinaderij behoort tot de laagste in de industrie. De raffinaderij beschikt sinds 2009 over een hoogefficiënte warmtekrachtcentrale, of cogeneratie-eenheid. Met een vermogen van 130 Megawatt levert de Cogen meer elekriciteit dan de raffinaderij en de twee polymeerfabrieken van ExxonMobil samen verbruiken. De Cogen produceert niet alleen elektriciteit en stoom, maar verhit daarnaast ongeveer de helft van de aardolie waaruit de raffinaderijproducten wordt gemaakt. Dit slimme gebruik van de opgewekte warmte zorgt voor een hoog energierendement en dus een forse reductie van de CO2-uitstoot.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Je weet toch wat dat betekent? Dat ze zelf een elektriciteitscentrale hebben staan om hun energieverbruik te voorzien. Als de raffinageactiviteiten verminderen of wegvallen, kan je dat vermogen dus aanwenden aan de rest van het elektriciteitsnet, zoals bv het opladen van auto's.

Link to comment
Share on other sites

mja nee, die centrale wordt deels gevoed door het proces zelf

Quote

Bij cogeneratie of warmtekrachtkoppeling wordt warmte afgevangen die ontstaat tijdens het productieproces. Dankzij het gecombineerd opwekken van elektriciteit en stoom op onze raffinaderijen kunnen onze fabriekscomplexen een zeer hoog energierendement halen.

https://corporate.exxonmobil.com/en/technology/energy-efficiency/cogeneration/overview

Edited by teus_
Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Het staat er toch zelf? De verlieshitte wordt gebruikt om de helft van de aardolie te verwarmen.

Laat me het zo stellen: als er stoom nodig is om elektriciteit te genereren, wie genereert de stoom dan? En met welke middelen?

Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2018 at 4:21 PM, wooter said:

Het staat er toch zelf? De verlieshitte wordt gebruikt om de helft van de aardolie te verwarmen.

Laat me het zo stellen: als er stoom nodig is om elektriciteit te genereren, wie genereert de stoom dan? En met welke middelen?

geen idee wat je bedoelt. een deel van de elektriciteit kan men gaan recupereren bij het proces, wat de  nummers van zoveel kW/liter brandstof toch wat minder kwistig maakt. het is niet alsof je die gerecupereerde energie voor iets anders gaat gebruiken, als we allemaal elektrisch rijden. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • Wutputt
      By Wutputt
      Ik ga binnenkort nog ‘ns in de Alpen gaan rijden. Mijn beestje drinkt echter liefst 98. Maar in de Alpen zijn de tankstations met 98 nogal beperkt.
      Kent er iemand een website of app om tankstations te vinden in Italië en Zwitserland? Waar het mogelijk is om op type brandstof te sorteren.
       
    • Polygoon
      By Polygoon
      Blijkbaar is VW aan de slag gegaan met een elektrische transporter: 

      “VW ID.Buzz testing seems to have started as a prototype has been spotted on the back of a trailer with "Elektrofahrzeug" plate. VW is using a modified Transporter platform that's shorter and wider than the standard van to cover up the ID.Buzz's form.”
    • Polygoon
      By Polygoon
      Ik zag nog geen topic voor deze, enkel voor de ID.3
      Het scoop topic vind je hier: VW I.D. - Pagina 2 - EV Scoops & Prototypes - AutoMinded.be
       

    • Audi S8
      By Audi S8
      https://www.motor1.com/news/445378/2021-volkswagen-id4/




    • Jochen
      By Jochen
      Ik ben op zoek naar een betrouwbare garage regio Limburg. Iemand tips? Liefst iemand die wat gespecialiseerd is in VAG.
      Het is voor mijn vriendin haar Polo, de voorste elektrische ruiten werken niet meer. Koffer gaat soms niet open. Als ik dat naar de dealer breng kost dat 1/2 de prijs van de auto waarschijnlijk
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions