Ga naar inhoud

Dieselgate


Gast wooter

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, Joske zei:

Mijne euro5 diesel blijft nog effe. En de euro 0 diesel ook, zoals hem door de keuring geraakt. emoji846.png
 

In het begin van de euro 6 zijn ze er achter gekomen dat sommige euro 6 diesel vuiler waren dan euro 5 in de praktijk... zegt genoeg....  De komende 10 jaar hebben we tijd om naar euro 6d over te schakelen... De euro norm was gewoon niet realistisch... opgesteld en gemeten/gecontroleerd.  Bedrijven worden gerund door mensen.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat mijn Euro 5 ook nog een lang en gelukkig leven mag leiden nadat ik 'm in de toekomst verkoop. Hopelijk krijg ik er bovendien nog iets voor! In Polen of Litouwen zijn er gelukkig geen Lage Emissie Zones. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polen en Litouwen zouden wel eens veel sneller een inhaalbeweging kunnen maken dan je denkt.

Dat is al met meer eco maatregelen gebeurd ginder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bud wijzer zei:

Polen en Litouwen zouden wel eens veel sneller een inhaalbeweging kunnen maken dan je denkt.

Dat is al met meer eco maatregelen gebeurd ginder.

Dan rekenen we op de Russen en de Grieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bud wijzer zei:

Polen en Litouwen zouden wel eens veel sneller een inhaalbeweging kunnen maken dan je denkt.

Dat is al met meer eco maatregelen gebeurd ginder.

Op vlak van auto's betwijfel ik dat ten zeerste. Nergens rijden er meer oude Audi's, Mercedessen en BMW's rond dan daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is het geleden dat je nog eens daar was? 😉

Ik kom er maandelijks en zie een zéér snelle inhaalbeweging.

Oekraïne en Litouwen lopen zeker nog achter, maar Polen staat al op een heel ander niveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polen is een groot land natuurlijk. Er zijn oude vuile steden (gelijk wij hier charleroi hebben) maar ook toffe moderne. 

Maar bvb in Krakow is de luchtkwaliteit zeer slecht omdat er vanalles en nog wat wordt opgestookt om huizen te verwarmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, stijn82 zei:

Polen is een groot land natuurlijk. Er zijn oude vuile steden (gelijk wij hier charleroi hebben) maar ook toffe moderne. 

Maar bvb in Krakow is de luchtkwaliteit zeer slecht omdat er vanalles en nog wat wordt opgestookt om huizen te verwarmen. 

Ik reis heel Polen door, mag ik wel zeggen, tot tegen de Russische grens toe.  Zelfs de oude "vieze stadjes", zoals Radom of Bialystok zien er tegenwoordig al aardig opgekalafaterd uit.

De bruinkool is inderdaad een heel ander probleem. De hele winter ruik je het in heel Polen. En Krakau heeft dan nog de pech dat het geografisch in een soort van "pan" ligt, waardoor alles blijft hangen daar.

En de conservatieve regering wil nog van geen wijken weten, dus zal dat nog wel een paar jaar aanslepen.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, William Blake said:

Dat het weer gesjoemel is.

Laat me zeggen dat ze niet bepaald het voordeel van de twijfel genieten, noch dat de bron objectief is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bud wijzer zei:

Ik reis heel Polen door, mag ik wel zeggen, tot tegen de Russische grens toe.  Zelfs de oude "vieze stadjes", zoals Radom of Bialystok zien er tegenwoordig al aardig opgekalafaterd uit.

Doet ge ook Oekraine aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, ir_fuel zei:

Laat me zeggen dat ze niet bepaald het voordeel van de twijfel genieten, noch dat de bron objectief is.

begrijpelijk, en het is een bedenking die ik mij ook maakte, maar het zijn niet meer dan vermoedens

Link naar reactie
Delen op andere sites

DDDe dieselprijs in België is de duurste in Europa. Dat kopt De Tijd vandaag, na een vergelijking van de Europese gemiddelde dieselprijzen. Deze week kost diesel in ons land gemiddeld € 1,61 per liter. Dat is meer dan in Italië (€ 1,58), Finland (€ 1,56) en Zweden (idem). Frankrijk, waar afgelopen weekend één dode en verschillende gewonden vielen tijdens massale protesten tegen de hoge dieselprijzen, staat met € 1,50 per liter, pas op de zesde stek.

Spectaculaire prijsstijging

De dieselprijs ging de afgelopen jaren in ons land spectaculair de hoogte in (zie hier). Onder meer omdat de accijns op diesel werd gelijkgeschakeld met die op benzine, maar ook omwille van het fameuze clicquetsysteem, dat telkens een deel van een prijsdaling op dieselbrandstof (een gevolg van de inherente prijsschommelingen op de oliemarkten), omzette in extra belasting. Dat clicquetsysteem heeft sinds afgelopen zomer z’n maximum bereikt.

€ 5,5 mijlard

Afgelopen jaar streek de overheid niet minder dan € 5,5 miljard op aan accijnzen op benzine en diesel. Daarbovenop komt ook nog eens ruim € 1 miljard aan rechtstreeks BTW-inkomen (de accijns is immers ook nog aan BTW onderworpen, zie de samenstelling van de brandstofprijs hier). In 2017 bedroeg het totale inkomen uit accijnzen nog slechts € 4,7 miljard.

Op 1 januari zal de overheid de accijns op brandstof naar alle verwachting weer indexeren.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mag ik hier even inpikken op het elektrische wagens topic?

als het niet mag mogen de mods het wegsmijten. ( Al heb ik liever dat ze het ergens parkeren in de krochten van het internet, en dan terug plaatsen na 24u in het juiste topic. dat spaart mij wat typwerk. :D )

 

Zeker geen rel maar @wooter (hopelijk sta ik niet op je negerlijst :D )

Quote

De economische realiteit dat mensen met een budget van 15K meestal tweedehands kopen en dus lang nog niet aan een EV toe zijn,

 momenteel blijven de "goedkopere" nieuwe zoals je zelf schrijft veel te duur voor de helft van onze bevolking. en de huidige 2dehandse blijven kunstmatig hoog gehouden door zoals bij tesla met al overnameprijzen vast te leggen bij aankoop. als de regering (eigenlijk de hele wereld) dan zoals ze nu bezig is iedereen begint te verplichten naar elektrische wagens te gaan, dan moet er toch dringend iets veranderen? Want ik zie precies nog niet direct een elektrische wagen op de 2dehandse markt komen aan pakweg 15K ( ik vergeet even de 500e want die verkopen ze hier in aalst wel aan die prijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik in het EV topic al zei: 20 jaar geleden hadden GM en Toyota al elektrische auto's rondrijden. Toen ze door gelobby de emissiewetten lieten veranderen, hebben ze alle geleaste EV's terug genomen en verschroot.

Al jarenlang zeggen constructeurs dat ze niet kunnen en al jarenlang geeft de overheid door gelobby toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid