Jump to content
Guest wooter

Deelmobiliteit

Recommended Posts

Goesting    167
Goesting

Alleen in de auto zitten is slecht?

Dat ze de leasing policies dan maar eens aanpassen, zodat het gebruik van BlaBlaCar en dergelijke legaal is in je bedrijfswagen.

Heb dit vroeger nog gedaan op lange ritten en dat was een lollige bijverdienste tijdens de werkuren (ik moest de verplaatsing toch doen), maar bij de vernieuwde leasing policy was het dan ineens expliciet verboden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    269
Liquid Li0n
5 minuten geleden, Goesting zei:

Alleen in de auto zitten is slecht?

Dat ze de leasing policies dan maar eens aanpassen, zodat het gebruik van BlaBlaCar en dergelijke legaal is in je bedrijfswagen.

Heb dit vroeger nog gedaan op lange ritten en dat was een lollige bijverdienste tijdens de werkuren (ik moest de verplaatsing toch doen), maar bij de vernieuwde leasing policy was het dan ineens expliciet verboden.

klopt, maar dat zeggen ze natuurlijk nooit. En dit gaat zeker nu in corona tijd niet veranderen. Op het werk moeten alle verplaatsingen nu met de auto gebeuren. Ze keuren het gebruik van openbaar vervoer af voor binnenlandse en buitenlandse reizen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CAS    4,887
CAS
2 uren geleden, Goesting zei:

Alleen in de auto zitten is slecht?

Dat ze de leasing policies dan maar eens aanpassen, zodat het gebruik van BlaBlaCar en dergelijke legaal is in je bedrijfswagen.

Heb dit vroeger nog gedaan op lange ritten en dat was een lollige bijverdienste tijdens de werkuren (ik moest de verplaatsing toch doen), maar bij de vernieuwde leasing policy was het dan ineens expliciet verboden.

Heb er eens +200 euro mee gehad op 1 rit. 1 persoon van Lille naar Reims, daar 2 aparte personen meegepikt, eentje Dijon en andere iets verder maar nog in de buurt. Dan in Marseille 2 opgepikt en in Lille weer afgezet. 

Soms wijs, maar soms ook enorm lastige mensen voor lange rit. Ook 1 die klaagde dat ik super sympathiek was maar wel een kwartier te laat! Terwijl ik 45min vroeger dan afgesproken was aangekomen... Ook 1 keer iemand die enorm hard stonk. 

Wel mee gestopt toen ik per week meer dan 700euro binnen haalde. In begin geen erg, maar toen alles elektronisch werd vertrouwde ik dat toch niet TOV belastingen. In begin kon je ook al eens zeggen dat ze het mochten houden. Of lager dan wat site zei. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goesting    167
Goesting

Als je aan dergelijke bedragen per week zit, kan je moeilijk nog over een sporadische activiteit spreken. Net dit artikel gevonden hierover, en het is best wel interessant: https://www.wegwijzer.be/van-blablacar-tot-uber-meerijden-naar-je-reisbestemming-mogelijke-valkuilen-en-hoe-ze-te-ontwijken

Je moet de kandidaat-passagiers inderdaad wel wat screenen. Ik heb eens een Afrikaanse autohandelaar gehad die mee ging uit Berlijn naar een garage in Aalst. Die had daar een occasie gekocht om er meteen terug mee naar Berlijn te rijden. Die kerel was best OK, maar die heeft gans het traject zitten bellen, en die had aan die garage laten weten dat we daar na 6u reistijd gingen zijn. Die had gewoon de meest optimistische reistijd van op Google Maps doorgegeven, dit terwijl wij reden op een vrijdag in een van de drukste spitsmaanden. Ah ja, en ik moet ook niet stoppen om te eten zeker? Uiteindelijk 2u later toegekomen en nog gezaag moeten horen dat ik maar 200km/u had moeten rijden zodat hij op tijd op zijn afspraak was. :lolz:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    269
Liquid Li0n

ja of ge zult het net andersom hebben misschien, vele die klagen dat ge net te snel rijdt terwijl ze al blij mogen zijn dat ze kunnen meerijden met een deftige wagen ipv op de boerenkar van flixbus* te moeten kruipen! 

 

* ik moet wel zeggen dat die keren dat ik flixbus gebruikt heb best wel ca va was en mooie nieuwe bussen en crazy cheap!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mazdastruction    2,731
Mazdastruction
4 uren geleden, ir_fuel zei:

Benieuwd wat er uit voort komt. Artikel is - zoals vaak - wel opnieuw erg suggestief. Ze laten uitschijnen dat het rijden met een elektrische step op dit moment nooit verzekerd is.

Verschillende familiale verzekeringen dekken in hun polis het rijden met de elektrische step. Dus dan ben je verzekerd. 

Maar beslissing van grondwettelijk hof kan desalniettemin een katalysator zijn die verstrengde regelgeving in gang zal zetten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Timo    13,338
Timo
32 minutes ago, Mazdastruction said:

Benieuwd wat er uit voort komt. Artikel is - zoals vaak - wel opnieuw erg suggestief. Ze laten uitschijnen dat het rijden met een elektrische step op dit moment nooit verzekerd is.

Verschillende familiale verzekeringen dekken in hun polis het rijden met de elektrische step. Dus dan ben je verzekerd. 

Maar beslissing van grondwettelijk hof kan desalniettemin een katalysator zijn die verstrengde regelgeving in gang zal zetten. 

Durf er op te gokken dat je straks wel een helm moet dragen + verzekering moet gaan afsluiten tegen letsel aan jezelf en anderen en voor de step zelf.

Plus voor de banken speelt dat ook in hun voordeel, dat is weer een nieuwe bron van inkomsten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    37,731
ir_fuel
2 minutes ago, Timo said:

Durf er op te gokken dat je straks wel een helm moet dragen + verzekering moet gaan afsluiten tegen letsel aan jezelf en anderen en voor de step zelf.

Wegens gemotoriseerd, idd. Momenteel valt dat onder de familiale verzekering, maar die is niet verplicht.

2 minutes ago, Timo said:

Plus voor de banken speelt dat ook in hun voordeel, dat is weer een nieuwe bron van inkomsten. 

banken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Timo    13,338
Timo
52 minutes ago, ir_fuel said:

Wegens gemotoriseerd, idd. Momenteel valt dat onder de familiale verzekering, maar die is niet verplicht.

banken?

Verzekering voor je step, speed pedelec, ... Nieuwe centjes voor ze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polygoon    7,519
Polygoon
6 uren geleden, Timo zei:

Verzekering voor je step, speed pedelec, ... Nieuwe centjes voor ze. 

Bank =/ verzekeraar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CAS    4,887
CAS

Als je ziet hoe een Fransman met zijn eigen auto om gaat is het wel nog zot dat ze daar zo iets durven starten. Regelmatig die lelijke koten gezien maar wist eigenlijk niet dat dat deel auto's waren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
knight-rider    69
knight-rider

Van 2011 tot 2018, dus dat systeem heeft toch zo'n 7 jaar bestaan? Een fiasco noem ik iets dat niet aanslaat en vrij snel of toch max na 1 of 2 jaar al afgevoerd word.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,905
Tjeu
12 minuten geleden, knight-rider zei:

Van 2011 tot 2018, dus dat systeem heeft toch zo'n 7 jaar bestaan? Een fiasco noem ik iets dat niet aanslaat en vrij snel of toch max na 1 of 2 jaar al afgevoerd word.

En bovendien heeft Renault ook een contract binnengehaald om de honderden wagens van Autolib te vervangen door 2.000 Zoë's en Twizzy's. Daarnaast zijn er gaande weg nog eens 500 iOn-C-Zero's (Free2 Move), 800 Smart EQ's (Share Now), 500 extra Zoë's (Zity), 300 ICE's Clio's/Fiat 500 (Ada Paris) bijgekomen. 

En dan heb je nog Communauto, Getaround en Ubeeqo waar ik de cijfers van het aantal (niet elektrische) wagens niet terug kan vinden. 

Het kan best zijn dat Autolib niet het commerciële succes was dat ze verhoopt hadden, maar het heeft wel de bal aan het rollen gebracht. En van al bovenstaande zullen er wel nog zijn die kopje onder zullen gaan, maar ook die hun plaats zal ingenomen worden. Feit blijft dat de markt van de deelmobiliteit sterk groeit (is dan ook de reden waarom Citroën de Ami gemaakt heeft) en dat iedere deelwagen gemiddeld 10 andere wagens van de weg haalt (netto 9 wagens winst dus). 

Ik dacht dat ze in 2019 in Parijs en omstreken aan 4.000 deelwagens zaten (cijfer uit een presentatie die ik eens gehad heb, vind geen bron online die kan bevestigen), goed voor 36.000 wagens minder die je geparkeerd moet krijgen. Dat zijn stilaan mooie stappen vooruit.    

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    37,731
ir_fuel
21 hours ago, Liquid Li0n said:

lekker te rotten na flop, doet me denken aan die berg elektrische fietsen in China enkele jaren terug.

https://www.hln.be/auto/honderden-elektrische-autos-staan-al-drie-jaar-weg-te-roesten-op-een-frans-veld-na-mislukt-experiment~a7c40d92/

Lijkt me vooral iets dat 10 jaar te vroeg gelanceerd is.

Als je al kijkt naar de batterij-technologie bv.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions