Ga naar inhoud

Deelmobiliteit


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Net zoals openbaar vervoer is zo een deelsysteem niet echt corona proof ook al zeggen ze dat het allemaal veilig is. 

Ik heb, van de moment dat Poppy scooters had, geen scooty meer gebruikt. Als er vele zo zijn dan is dat logisch dat Scooty ermee stopt. 

 

En idd, die scooters... Voor een 500 euro wil ik zo een afgeragd scooterke wel eens kopen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag. Zouden jullie openstaan voor deelmobiliteit met een beperkte groep mensen. Stel je gaat wonen in een appartementsblok of op een verkaveling en je zou de mogelijkheid krijgen om (mits een maandelijkse bijdrage, bv in een appartementsblok mee verrekend in de vaste kosten) gebruik te kunnen maken van een extra wagen (die je dan wel moet delen met andere bewoners). Hiermee zou je bv een 2de wagen kunnen uitsparen.

Waarom zou je het eventueel wel of niet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, d_s zei:

Vraag. Zouden jullie openstaan voor deelmobiliteit met een beperkte groep mensen. Stel je gaat wonen in een appartementsblok of op een verkaveling en je zou de mogelijkheid krijgen om (mits een maandelijkse bijdrage, bv in een appartementsblok mee verrekend in de vaste kosten) gebruik te kunnen maken van een extra wagen (die je dan wel moet delen met andere bewoners). Hiermee zou je bv een 2de wagen kunnen uitsparen.

Waarom zou je het eventueel wel of niet doen?

Wat is het voordeel t.o.v. deelmobiliteit met een grote groep mensen? 
Ik schat mijn buren niet properder of vuiler in dan de gemiddelde belg ... :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat is het voordeel t.o.v. deelmobiliteit met een grote groep mensen? 
Ik schat mijn buren niet properder of vuiler in dan de gemiddelde belg ... :) 

Beschikbaarheid. In de (groot)steden is dat minder een probleem maar in de dorpen is de beschikbaarheid van deelmobiliteit toch niet echt voorhanden.

Bij een kleinere groep heb je dan ook meer sociale controle en het is altijd dezelfde wagen. Je kunt het kuisen van de wagen mee opnemen in de vaste kosten. De wagen staat aan je woning (bij een appartement).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, d_s said:

Beschikbaarheid. In de (groot)steden is dat minder een probleem maar in de dorpen is de beschikbaarheid van deelmobiliteit toch niet echt voorhanden.

Bij een kleinere groep heb je dan ook meer sociale controle en het is altijd dezelfde wagen. Je kunt het kuisen van de wagen mee opnemen in de vaste kosten. De wagen staat aan je woning (bij een appartement).

Het probleem is dat je geen garanties hebt dat die auto ter beschikking is. Stel dat je het met 1 wagen kunt doen, behalve woensdag want dan moet de zoon naar de muziekles gevoerd worden en gehaald. Je zal dan zien dat 2 keer op 3 die auto op woensdag door iemand anders in gebruik is.

Is geen oplossing IMO.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is geen oplossing IMO.

Of geen volledige oplossing. Er zijn altijd manieren om fluctuaties op te vangen of te dempen: een tweede systeem van autodelen/huren op grotere schaal dat kan opgeroepen worden als het eerste de vraag niet kan opvangen. Eventueel met fluctuerende prijs om het nog iets verder te rekken.

Pas wanneer ge gecoordineerd piekgebruik hebt belast ge het geheel zwaar: als om een of andere reden iedereen tegelijk de auto wilt gebruiken. 

Het laatste dat ik las over deelgebruik was dat we naar een toekomst gingen waar een eigen auto een uitzondering was, niet de regel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Of geen volledige oplossing. Er zijn altijd manieren om fluctuaties op te vangen of te dempen: een tweede systeem van autodelen/huren op grotere schaal dat kan opgeroepen worden als het eerste de vraag niet kan opvangen. Eventueel met fluctuerende prijs om het nog iets verder te rekken.

Pas wanneer ge gecoordineerd piekgebruik hebt belast ge het geheel zwaar: als om een of andere reden iedereen tegelijk de auto wilt gebruiken. 

Het laatste dat ik las over deelgebruik was dat we naar een toekomst gingen waar een eigen auto een uitzondering was, niet de regel.

Het gaat hier over een deelauto in een woonwijk. Niet over Poppy / Cambio / ... in Brussel-centrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Het laatste dat ik las over deelgebruik was dat we naar een toekomst gingen waar een eigen auto een uitzondering was, niet de regel.

Ja dat is ook uitgevonden door van die Dansaert-bobo's, die niet beseffen dat er nog mensen rondlopen die niet in een centrumstad wonen.

Ze krijgen hiet nog niet rendabel in gebieden waar het volk letterlijk boven mekaar woont, wat gaan ze het doen renderen daarbuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja dat is ook uitgevonden door van die Dansaert-bobo's, die niet beseffen dat er nog mensen rondlopen die niet in een centrumstad wonen.

Ze krijgen hiet nog niet rendabel in gebieden waar het volk letterlijk boven mekaar woont, wat gaan ze het doen renderen daarbuiten.

Wie is Dansaert? Ik dacht aan een studie over artificiele intelligentie en wat er moest gedaan worden omwille van de competitie met China.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het probleem is dat je geen garanties hebt dat die auto ter beschikking is. Stel dat je het met 1 wagen kunt doen, behalve woensdag want dan moet de zoon naar de muziekles gevoerd worden en gehaald. Je zal dan zien dat 2 keer op 3 die auto op woensdag door iemand anders in gebruik is.

Is geen oplossing IMO.

 

Daar heb je volledig gelijk in maar de vraag is of dat dan nog opweegt tegenover de kost van zelf toch die 2de wagen te hebben en die dus altijd ter beschikking te hebben maar die 70% van de tijd stil staat. Bepaalde andere ritten zijn natuurlijk niet tijdsgebonden en kan je plannen dus en dan kom je misschien aan een percentage van 1 of 2 keer in de week waarbij je nog een 2de wagen nodig hebt en er is geen beschikbaar. De behoefte 100% invullen zal nooit kunnen.

En uiteindelijk wordt er nu tussen ouders ook afgesproken om beurtelings te rijden dus dat zou dan ook perfect kunnen.

Anderzijds moet er voor het gebruik ook concrete afspraken  gemaakt worden waarvoor die wagen echt dient.  Het kan bv niet zijn dat deze gebruikt wordt voor woon-werk verkeer want dan staat de wagen de hele dag op een andere plaats zonder dat die door anderen gebruikt kan worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, d_s said:

Daar heb je volledig gelijk in maar de vraag is of dat dan nog opweegt tegenover de kost van zelf toch die 2de wagen te hebben en die dus altijd ter beschikking te hebben maar die 70% van de tijd stil staat.

Als je ergens niet geraakt is dat een probleem he. Weegt dat op tegen tegen uwe kleine zeggen "geen hobbies meer voor u, we hebben geen 2e auto meer".

1 minute ago, d_s said:

Bepaalde andere ritten zijn natuurlijk niet tijdsgebonden en kan je plannen dus en dan kom je misschien aan een percentage van 1 of 2 keer in de week waarbij je nog een 2de wagen nodig hebt en er is geen beschikbaar. De behoefte 100% invullen zal nooit kunnen.

Ja, maar als dat elke week is, of nog erger, je moet elke week hopen dat die auto er staat als je hem nodig hebt, zorgt dat voor stress.

1 minute ago, d_s said:

En uiteindelijk wordt er nu tussen ouders ook afgesproken om beurtelings te rijden dus dat zou dan ook perfect kunnen.

Dan ga je er vanuit dat iedereen inschikkelijk is en er nergens dubbele boekingen zijn. Als de ene naar het zwembad moet om 13H en de andere naar de paardrijles om 13h en dat ligt 20km van mekaar wordt het moeilijk.

 

Ik zie dat niet goedkomen eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Het probleem is dat je geen garanties hebt dat die auto ter beschikking is. Stel dat je het met 1 wagen kunt doen, behalve woensdag want dan moet de zoon naar de muziekles gevoerd worden en gehaald. Je zal dan zien dat 2 keer op 3 die auto op woensdag door iemand anders in gebruik is.

Is geen oplossing IMO.

 

Oke, wat denk je van 2 deelauto's. Voor de zekerheid. 

Of misschien 3, stel dat ze alle 2 in gebruik zijn en ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan natuurlijk wel met een online google sheet werken om de auto te reserveren want je zal idd altijd zien dat iemand dan net de auto heeft genomen omdat deze net voor een noodgeval (zelfs een pakje boter voor het tuinfeest is voor sommige al een noodgeval) en jij er dan staat met zoontje om naar de hobbyclub te gaan...

Of wat ga je doen met beschadigingen die telkens gebeuren door dezelfde persoon maar wel door een groep moet betaald worden. In het begin is dat allemaal leuk maar uiteindelijk blijft dat maar een eenmalig iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Timo zei:

Oke, wat denk je van 2 deelauto's. Voor de zekerheid. 

Of misschien 3, stel dat ze alle 2 in gebruik zijn en ...

Gewoon 1 deelauto per appartement, probleem opgelost.

Ah wacht, ... :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Timo zei:

Oke, wat denk je van 2 deelauto's. Voor de zekerheid. 

Of misschien 3, stel dat ze alle 2 in gebruik zijn en ...

Dat is een volgende. Per hoeveel gezinnen moet je een deelauto voorzien dat het 1 betaalbaar blijft maar dat het 2 ook voor de gezinnen voldoende bruikbaar is?

En er moet idd. gewerkt worden met een reserveringstool.

Ook rekening mee houden dat bv bij een appartement je maar 1 autostaanplaats of garage moet kopen. Is ook een besparing.

Anderzijds zijn er nu ook genoeg gezinnen die noodgedwongen maar 1 auto hebben maar die misschien wel te vinden zijn om in dit systeem in te stappen.

Ouderen hebben vaak nog een auto om op bepaalde momenten mobiel te zijn maar ze rijden geen 2.000 km per jaar. Zij kunnen dit gebruiken als enige wagen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

JOf wat ga je doen met beschadigingen die telkens gebeuren door dezelfde persoon maar wel door een groep moet betaald worden. In het begin is dat allemaal leuk maar uiteindelijk blijft dat maar een eenmalig iets.

Omnium, maar je kan dat ook wel contractueel mee opnemen dat de brokkenpiloten uit het systeem vallen na x-accidenten + werken met een (hoge) forfait die zelf moet betaald worden bij eigen fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/8/2020 om 16:57, Goesting zei:

Een hippe wijk in Brussel. Scroll hier eens door om een idee te krijgen van wat daar leeft: https://twitter.com/Dansaertvl

beetje zoals Zurgenborg in Antwerpen dus...ik kan er uitspraken over doen maar deze ga ik niet op het forum zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/13/2020 at 2:43 PM, d_s said:

Omnium, maar je kan dat ook wel contractueel mee opnemen dat de brokkenpiloten uit het systeem vallen na x-accidenten + werken met een (hoge) forfait die zelf moet betaald worden bij eigen fout.

Ik wens u trouwens veel succes om zoiets verzekerd te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/8/2020 om 14:00, ir_fuel zei:

Ja, maar als dat elke week is, of nog erger, je moet elke week hopen dat die auto er staat als je hem nodig hebt, zorgt dat voor stress.

Dit. Je kan ook nooit eens zeggen "verdorie, ik heb NU een auto nodig". Nuja, je kan dat voorhebben, en geluk hebben, maar voor hetzelfde geld kan je met de fiets in de gietende regen iets gaan afhalen.

Hier staat als 2e wagen een golf 4, marktwaarde 1000 euro, dus quasi geen afschrijving. Tax en verzekering samen 750 euro/jaar, Op maandbasis is dat 62.50. Verbruiken doet dat haast niets en het onderhoud is ook bijna verwaarloosbaar. En dat oud ding rijdt niet minder aangenaam dan die Cambio C2'tjes en anderen.

Daartegen kan je een deelauto nemen waar je elke keer als je ergens naartoe wil dat ding moet boeken, voor je start een check doen, codes intikken, km standen intikken bij tanken etc. etc. Laat al maar zijn...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/8/2020 om 11:44, d_s zei:

Vraag. Zouden jullie openstaan voor deelmobiliteit met een beperkte groep mensen. Stel je gaat wonen in een appartementsblok of op een verkaveling en je zou de mogelijkheid krijgen om (mits een maandelijkse bijdrage, bv in een appartementsblok mee verrekend in de vaste kosten) gebruik te kunnen maken van een extra wagen (die je dan wel moet delen met andere bewoners). Hiermee zou je bv een 2de wagen kunnen uitsparen.

Waarom zou je het eventueel wel of niet doen?

Ik ben te veel liefhebber van rollend materieel om dat te delen met anderen. De allervoornaamste reden: ik heb (als liefhebber) geen "generieke" eisen (genre: het moet bollen, het moet veilig zijn, het moet zo weinig mogelijk verbruiken, het moet een zo interessant mogelijke ratio binnenruimte/buitenafmetingen hebben, ...), maar net zeer "specifieke" eisen, die vaak subjectief zijn en te linken zijn aan die zgn. liefhebberij.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/8/2020 om 06:59, gTa zei:

Ik ben te veel liefhebber van rollend materieel om dat te delen met anderen. De allervoornaamste reden: ik heb (als liefhebber) geen "generieke" eisen (genre: het moet bollen, het moet veilig zijn, het moet zo weinig mogelijk verbruiken, het moet een zo interessant mogelijke ratio binnenruimte/buitenafmetingen hebben, ...), maar net zeer "specifieke" eisen, die vaak subjectief zijn en te linken zijn aan die zgn. liefhebberij.

Maar het geeft misschien de mogelijkheid om je dan zelf wel een liefhebberswagen te kopen omdat je de mogelijkheid hebt van een deelwagen die je om praktische redenen soms wel nodig hebt (ruimte, zitplaatsen, ... ) en nu moet een compromis sluiten bij je privéwagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit. Je kan ook nooit eens zeggen "verdorie, ik heb NU een auto nodig". Nuja, je kan dat voorhebben, en geluk hebben, maar voor hetzelfde geld kan je met de fiets in de gietende regen iets gaan afhalen.
Hier staat als 2e wagen een golf 4, marktwaarde 1000 euro, dus quasi geen afschrijving. Tax en verzekering samen 750 euro/jaar, Op maandbasis is dat 62.50. Verbruiken doet dat haast niets en het onderhoud is ook bijna verwaarloosbaar. En dat oud ding rijdt niet minder aangenaam dan die Cambio C2'tjes en anderen.
Daartegen kan je een deelauto nemen waar je elke keer als je ergens naartoe wil dat ding moet boeken, voor je start een check doen, codes intikken, km standen intikken bij tanken etc. etc. Laat al maar zijn...
Wij hebben in de familie ook altijd zoiets rondbollen. Nu zit die bij mijn zus omdat die tussen 2 bedrijfswagens in zat. Met "vreemden" moet alles wat formeler en dat kan je als een last zien.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid