Ga naar inhoud

BMW G80/G81/G82/G83 M3 & M4


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, Dimitri zei:

compleet andere nieren/ bumpers of het front van de Alpina.

Wat is er op dit moment beschikbaar aan nosejobs? Mijn Zwitserse kameraad overweegt deze op zijn bestelde M3 Touring 🤔

https://www.adro.com/products/bmw-g8x-m3-m4-front-bumper

Ik ben er nog niet overtuigd van.

comparison-adro-stock-g82-front-bumper-side-by-side_1000x.jpg

adro-g8x-m3-m4-front-bumper-aero-kit-front-q_1000x.jpg

comparison-adro-stock-g82-front-bumper-split_1000x.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, davy zei:

Aan Filip D.?

Neen, die heb ik spijtig genoeg net moeten afbellen.

Ik was de afgelopen dagen niet op 't werk , wagen was ondertussen blijkbaar al verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tommie said:

Neen, die heb ik spijtig genoeg net moeten afbellen.

Ik was de afgelopen dagen niet op 't werk , wagen was ondertussen blijkbaar al verkocht.

Gij zijt altijd op congé precies 😛 

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net voor 't verlof moest ik m'n M140i binnen brengen bij de dealer, en daar stond een M3 touring in de showroom klaar voor levering.

IMG20230331154534.thumb.jpg.6f327a5e85b1f9e4c3a5b050621bb1fd.jpg

Ik ben geen fan van de matzwarte lak (zacht uitgedrukt), maar de combinatie met het (optioneel?) carbon op bepaalde koetswerkelementen gaat wel goed! 
Voor m'n eigen M3 touring zou ik me de (vermoedelijk heftige) meerprijs van zowel de matte lak als het carbon langs buiten, besparen.

IMG20230331154545.thumb.jpg.d2ea600deca7f7f99f1c38890c846f44.jpg

Helaas ... die neus of meer bepaald die nieren ... dat blijft "zelfs met een plaat op" echt een verschrikking. Punt, andere lijn. De aartslelijke oplossing voor de sensor van de afstandsradar erbovenop ... hoe hard kan je de bal mis slaan. 😞  Met een minder extreme versie van "nier", die niet doorliep over de bumperstructuur tot beneden, zou dat so-wie-so een pak knapper geweest zijn.

IMG20230331154553.thumb.jpg.2f737c84b12f1087de2184dca3f861fb.jpg

Het viel met deze buiten-"kleur" ook op dat de sexy vormen eigenlijk voor een groot deel verborgen worden. Jammer, toch. Maar dat is d'office zo met de meeste matte lakken (idem met uni-kleuren). En het glanzend zwarte vlak van de verduisterde ruiten zijn esthetisch ook geen hulp, wat dit exemplaar betreft. (Op geen enkel exemplaar, wat mij betreft, maar hier doet het precies nog extra nadeel.)

En bij de 3e foto vielen me, toen ik die nam, ook nog 2 andere punten op:

1. Dit is rommelig, om niet te zeggen slordig & lelijk afgewerkt:

IMG20230331154602.thumb.jpg.bc29d5007c5d856f54624ac5301aed24.jpg

En hier valt dat dan nog minder op omdat de koetswerkkleur matzwart is.....

 

2. Deze neep oogt toch somewhat gekunsteld, een beetje geforceerd.

IMG20230331154612.thumb.jpg.37fa230d907cb8dd871bbc7109fb44ff.jpg

IMG20230331154620.thumb.jpg.b4b322e16b18be4953ab352e19756bb4.jpg

Ik begrijp dat dat het gevolg is van de keuze om geen ander deurpaneel te willen maken en homologeren. Nochtans zou de welving erg mooi op natuurlijke wijze al ergens in de deur kunnen beginnen, om zo de brede stance nog extra te benadrukken. En 't zou minder geforceerd overkomen.

Bij de Audi's RS maakt men (dacht ik) ook specifieke deurpanelen om de bredere schouders op esthetisch beter passende wijze (dan wat BMW hier doet) te integreren. Dat ware toch duidelijk de betere keuze geweest.

 

Bij de one-off BMW E46 M3 touring heeft men in Garching toen ook de keuze gemaakt om de standaarddeur van de E46 touring te behouden en de bredere wielkassen ook met zo'n neep te starten net ná de deur.

e46-bmw-m3-touring-prototype_100832353_h.jpg

Voor een one-off kan ik dat nog beter begrijpen, hier bij de serieversie zou 't toch knapper geweest zijn indien men Audi RS-gewijs een 'dedicated' M-achterdeur zou hebben gehomologeerd waarmee men de verbrede achterschouders beter over de zijkant zou kunnen verdelen.

Enkele van de kerels die een eigenbouw E46 M3 touring hebben gemaakt, deden dat wel en visueel vind ik dat toch knapper:

bmw-m3-touring-e46-zelfbouw-4.jpg

bmw-m3-touring-e46-hungary-2.jpg

De deur wordt hier mee uitgeflared waardoor de ronding rond het wielgast (dus de verbrede wielkas) mooier is verdeeld. ❤️  

 

 

Voor de rest: een testrit zou me vermoedelijk helemaal over de streep trekken. Visueel vind ik de Alpina B3 touring duidelijk de mooiere auto, niet in het minst omdat die z'n neus aan te kijken valt (itt deze). Maar de mist anderzijds wel die ongelofelijke stance van de M3 touring ... de M3 is duidelijk de minder mooie maar wel de visueel véél indrukwekkender auto van de 2. Je moet natuurlijk met de brute, extraverte, een beetje parvenu/kermis looks van de M3/M4 van deze generatie om kunnen, maar indien dat lukt: moet een absurd leuke daily zijn.

Een Alpina B3 touring of dit ... 't zou toch verdorie een lastige keuze worden tussen die twee.

  • Vind ik leuk 7
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mankeer nog de opmerking over de deurklink achteraan die precies te hoog zit tov die vooraan. Dat klopt gelijk echt niet en eens je er op let is het mottig² :D

2021-BMW-M3-Side-Profile.jpg

Maar goed, 't dient om mee te rijden. Laat ons blij zijn dat er nog 6 soepbekers onder de motorkap steken, ipv fisherprice brol of een opgefokte 4 pitter

  • Vind ik leuk 2
  • Whut?! 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren waren er een paar aan de Nordschleife. Ook ene met andere ophanging en nog dikkere stance. A-mai. 

We zeiden anderzijds allemaal hetzelfde: front blijft echt lelijk, ook irl. Nu, het feit dat het wit met gele plaat was, dat heeft ook niet geholpen (al was het zicht langs achteren met zwarte velgen dik ok).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Naar de 5 gaan zien (zie scoops) en stond uiteraard ook een M3 Touring in de hal.  Voor mij ziet ie er te "vet" uit, te opvallend of druk achteraan.  Smaken en goestingen uiteraard, voor mij iets te opvallend, maar dat is voor ieder iets anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren staan bekijken op de Zeeland rit. Zeer imposante machine wel. Ont-zet-tend dik. 

Maar die matzwarte hierboven, dat is het TOTAAL niet voor mij. Die kist valt sowieso al genoeg op. En dan die zwarte ramen :sick:

Geef dat een leuk metaalkleurke, donkergroen bijvoorbeeld en dat moet een fantastische daily gezinsbak zijn. Ik zou daar graag eens een testrit mee doen eigenlijk. Zal wel mindblowing zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/4/2023 om 15:11, PJH zei:

Ik mankeer nog de opmerking over de deurklink achteraan die precies te hoog zit tov die vooraan. Dat klopt gelijk echt niet en eens je er op let is het mottig² :D

2021-BMW-M3-Side-Profile.jpg

Maar goed, 't dient om mee te rijden. Laat ons blij zijn dat er nog 6 soepbekers onder de motorkap steken, ipv fisherprice brol of een opgefokte 4 pitter

@Tommie Heb jij daar eigenlijk een verklaring voor? Het was mij nog nooit opgevallen, maar op deze foto valt het wel plots heel hard op. Bij vorige generaties lag die klink toch altijd op die lijn in de carrosserie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was me zelf ook nog niet opgevallen, maar heeft te maken met de knik in het achterpaneel volgens mij.

Ik had het liever niet geweten 😅

 

IMG_6224.JPEG

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, anders zei:

@Tommie Heb jij daar eigenlijk een verklaring voor? Het was mij nog nooit opgevallen, maar op deze foto valt het wel plots heel hard op. Bij vorige generaties lag die klink toch altijd op die lijn in de carrosserie?

3 uren geleden, -Fred- zei:

Was me zelf ook nog niet opgevallen, maar heeft te maken met de knik in het achterpaneel volgens mij.

Ik had het liever niet geweten 😅

image.png.c3e9c8c7f8f2f10cfd13cd68882d92b2.png

image.png.26cde695cbd63b0d1761d2079911f8d1.png

Het breedste punt van de deurklinken ligt exact op de koetswerkneep (rode lijn) die achteraan ongeveer aan de zijdelingse punt van de achterlichten vertrekt en zo naar beneden loop richting voorwiel ... maar die neep stopt ergens ter hoogte van het voorste zijpaneel ...

... én er zit helaas ook nog een tweede koetswerkneep (gele lijn) die aan de zijdelingse punt van de voorlichten vertrekt (eerste halve meter onzichtbaar door de spanning van de voorste wielkas) en omhoog loopt. Die eindigt ergens voorbij de achterste deurgreep.

Die twee evenwijdige horizontale lijnen versterken het beeld dat de voorste deurklink te laag zit (of de achterste te hoog), omdat de lijn waarop de klinken zit véél minder duidelijk aanwezig is dan de contrastvolle gordellijn (grens koetswerk-raamlijsten) en die loopt dus niet evenwijdig met de karakterlijnen in het koetswerk.

Op de foto hieronder zie je de dubbele (bijna evenwijdige lopende) karakterlijn goed, op de achterste/onderste daarvan zijn de klinken uitgelijnd:

image.png.9720881967c429957d8574f2d1735cdd.png

Helaas dus niet evenwijdig met de gordellijn.

En zelfs de 2 karakterlijnen lopen niet exact evenwijdig want de ruimte tussen de holte van de achterste deugreep en de bovenste neep is kleiner dan die vooraan.

Designmatig geen topprestatie, inderdaad. Had veel beter gekund.

 

Gevolg ook van het steeds maar drukker wordende designs, die bezwaarlijker mooier te noemen zijn dan voorheen. Geleidelijk aan evolueren we naar astronomical monstrosities zoals b.v. de laatste Hyundai Tucson ... dat is zo'n gigantische mengelmoes van lijnen en blinkertjes en lampjes en volumes en karakterlijnen en whatnot, dat het zowat de grootste verschrikking is sinds lang op wielen gezet. "We don't know how to copy all those other vehicles anymore, there are too many design languages to choose from ... so we put them ALL in ONE car!"

Road Test Review: All New 2022 Hyundai Tucson

BMW heeft ook al zo'n miskleun van jewelste (van voor tot achter, bedoel ik dan, en dus niet enkel maar de pig's nose van de M3/M4), in de vorm van de XM. 😞

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gTa zei:

image.png.c3e9c8c7f8f2f10cfd13cd68882d92b2.png

image.png.26cde695cbd63b0d1761d2079911f8d1.png

Het breedste punt van de deurklinken ligt exact op de koetswerkneep (rode lijn) die achteraan ongeveer aan de zijdelingse punt van de achterlichten vertrekt en zo naar beneden loop richting voorwiel ... maar die neep stopt ergens ter hoogte van het voorste zijpaneel ...

... én er zit helaas ook nog een tweede koetswerkneep (gele lijn) die aan de zijdelingse punt van de voorlichten vertrekt (eerste halve meter onzichtbaar door de spanning van de voorste wielkas) en omhoog loopt. Die eindigt ergens voorbij de achterste deurgreep.

Die twee evenwijdige horizontale lijnen versterken het beeld dat de voorste deurklink te laag zit (of de achterste te hoog), omdat de lijn waarop de klinken zit véél minder duidelijk aanwezig is dan de contrastvolle gordellijn (grens koetswerk-raamlijsten) en die loopt dus niet evenwijdig met de karakterlijnen in het koetswerk.

Op de foto hieronder zie je de dubbele (evenwijdige) karakterlijn goed, op de achterste/onderste daarvan zijn de klinken uitgelijnd:

image.png.9720881967c429957d8574f2d1735cdd.png

Helaas dus niet evenwijdig met de gordellijn.

En zelfs de 2 karakterlijnen lopen niet exact evenwijdig want de ruimte tussen de holte van de achterste deugreep en de bovenste neep is kleiner dan die vooraan.

Designmatig geen topprestatie, inderdaad. Had veel beter gekund.

 

Gevolg ook van het steeds maar drukker wordende designs, die bezwaarlijker mooier te noemen zijn dan voorheen. Geleidelijk aan evolueren we naar astronomical monstrosities zoals b.v. de laatste Hyundai Tucson ... dat is zo'n gigantische mengelmoes van lijnen en blinkertjes en lampjes en volumes en karakterlijnen en whatnot, dat het zowat de grootste verschrikking is sinds lang op wielen gezet. "We don't know how to copy all those other vehicles anymore, there are too many design languages to choose from ... so we put them ALL in ONE car!"

Road Test Review: All New 2022 Hyundai Tucson

 

Goeie uitleg!

Het is bijna moeilijk te geloven dat dit dan uit dezelfde stal komt:

spacer.png

Nu, ik vind de M3 zeker niet lelijk (buiten de neus dan), maar het is idd wat te veel van het goede.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, anders zei:

Nu, ik vind de M3 zeker niet lelijk (buiten de neus dan), maar het is idd wat te veel van het goede.

Hij volgt de trend van de drukkere designs en idd, dan krijg je een toch wat té extravert ogende auto. Voor velen geen probleem, ik zou er à la limite ook mee kunnen leven.

De afzichtelijke neus, daarentegen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, gTa said:

Gevolg ook van het steeds maar drukker wordende designs, die bezwaarlijker mooier te noemen zijn dan voorheen. Geleidelijk aan evolueren we naar astronomical monstrosities zoals b.v. de laatste Hyundai Tucson ... dat is zo'n gigantische mengelmoes van lijnen en blinkertjes en lampjes en volumes en karakterlijnen en whatnot, dat het zowat de grootste verschrikking is sinds lang op wielen gezet. "We don't know how to copy all those other vehicles anymore, there are too many design languages to choose from ... so we put them ALL in ONE car!"

Road Test Review: All New 2022 Hyundai Tucson

BMW heeft ook al zo'n miskleun van jewelste (van voor tot achter, bedoel ik dan, en dus niet enkel maar de pig's nose van de M3/M4), in de vorm van de XM. 😞

 

Die zullen gezegd hebben "wat Toyota kan doen wij ook, maar beter"

image.png

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat deze twee voorbeelden aangehaald worden, dat zijn het soort designs waar ik bijna kwaad van word als ik ze te vaak zie.
Bij die Hyundai heb je dan nog die afzichtelijke DRL, zo druk dat een mens er moe van zou worden...
In datzelfde rijtje:

Kia Sportage 2022 rijtest: kansrijker dan ooit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Gisteren staan bekijken op de Zeeland rit. Zeer imposante machine wel. Ont-zet-tend dik. 

Maar die matzwarte hierboven, dat is het TOTAAL niet voor mij. Die kist valt sowieso al genoeg op. En dan die zwarte ramen :sick:

Geef dat een leuk metaalkleurke, donkergroen bijvoorbeeld en dat moet een fantastische daily gezinsbak zijn. Ik zou daar graag eens een testrit mee doen eigenlijk. Zal wel mindblowing zijn. 

 

Dit was dus de mijne😀

Ondertussen al bijna 4000km en hij blijft me ieder moment verbazen, 1 van de beste dagelijks bruikbare gezinswagen die ik al gehad heb!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, gTa zei:

image.png.c3e9c8c7f8f2f10cfd13cd68882d92b2.png

image.png.26cde695cbd63b0d1761d2079911f8d1.png

Het breedste punt van de deurklinken ligt exact op de koetswerkneep (rode lijn) die achteraan ongeveer aan de zijdelingse punt van de achterlichten vertrekt en zo naar beneden loop richting voorwiel ... maar die neep stopt ergens ter hoogte van het voorste zijpaneel ...

... én er zit helaas ook nog een tweede koetswerkneep (gele lijn) die aan de zijdelingse punt van de voorlichten vertrekt (eerste halve meter onzichtbaar door de spanning van de voorste wielkas) en omhoog loopt. Die eindigt ergens voorbij de achterste deurgreep.

Die twee evenwijdige horizontale lijnen versterken het beeld dat de voorste deurklink te laag zit (of de achterste te hoog), omdat de lijn waarop de klinken zit véél minder duidelijk aanwezig is dan de contrastvolle gordellijn (grens koetswerk-raamlijsten) en die loopt dus niet evenwijdig met de karakterlijnen in het koetswerk.

Op de foto hieronder zie je de dubbele (bijna evenwijdige lopende) karakterlijn goed, op de achterste/onderste daarvan zijn de klinken uitgelijnd:

image.png.9720881967c429957d8574f2d1735cdd.png

Helaas dus niet evenwijdig met de gordellijn.

En zelfs de 2 karakterlijnen lopen niet exact evenwijdig want de ruimte tussen de holte van de achterste deugreep en de bovenste neep is kleiner dan die vooraan.

Designmatig geen topprestatie, inderdaad. Had veel beter gekund.

BMW heeft ook al zo'n miskleun van jewelste (van voor tot achter, bedoel ik dan, en dus niet enkel maar de pig's nose van de M3/M4), in de vorm van de XM. 😞

 

Wordt expres gedaan. Als er dan schade gereden wordt is het bingo $$$$$$. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, davy zei:

Dit was dus de mijne😀

Ondertussen al bijna 4000km en hij blijft me ieder moment verbazen, 1 van de beste dagelijks bruikbare gezinswagen die ik al gehad heb!

Goed bruikbaar, en tegelijk ook bonkers als het eens kan / als er eens plaats is. Neem ik aan.

❤️ 

Ik ben blij met mijn M140i als daily, maar ik mis toch het krankzinnige kantje eraan, zeg maar. :D 
Eigenlijk best veel zin om een (E36/8 Z3) M Coupé te gaan zoeken als daily. Moet maf zijn. ❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid