Ga naar inhoud

Ergernissen van nieuwe car-tech


mrbbs

Aanbevolen berichten

Op 28/12/2023 om 10:09, ir_fuel zei:

Van nieuwe car tech gesproken .... hier nog mensen op hun BMW iDrive een "cadeautje" van BMW gekregen voor de feesten? :lolz:

yup, is wel leuk, maar niet echt nodig natuurlijk.

Op 28/12/2023 om 10:40, mrbbs zei:

Ik zou liefst nog een auto kunnen kopen zonder al die onzin. Het is dezelfde weg aan het opgaan als een smartphone. Je wordt overal gevolgd, ze zien alles wat je doet,...

Als ik in de 940 kruip, is dat simpel. Veel minder afgeleid.

In de BMW: Drie dagen geleden ineens afspeellijst op Spotify gewijzigd naar een specifieke artiest nadat ik herstartte na een tankbeurt. Geen idee waarom. Had geen zin om te tikkelen en tokkelen op het scherm en kende de vorige lijst niet meer, dus dan maar op DAB gezet. Top. Op weg naar de Ardennen. En ineens slechte ontvangst, en ik ga nu al enkele jaren naar die regio, FM hield het langer vol. Geen probleem, alsnog Spotify en wat stembedieningen geprobeerd. Is wel gelukt. Gisteren teruggekeerd naar huis. Wil op het punt dat DAB wegviel terug op de zender van 3d geleden zetten, en door een hobbeltje in het wegdek selecteer ik per ongeluk een andere zender uit de lijst. Ik wil terug naar de vorige: weg uit de lijst (ontvangst onvoldoende). Dan maar via app op mijn telefoon muziek gestreamd naar de iDrive. Man, man, man ... voor een beetje muziek. Wat een afleiding.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Steekt een cassetje in nji…

 

😜

dat is nu wel het heel ander uiterste :D

Maar het probleem is dat er zo veel combinaties van situaties zijn in een compleet verbonden systeem, dat we altijd zullen blijven geconfronteerd worden met ergens een hapering of storing. En ik zeg vaak "we zijn er nog niet met onze vooruitgang" maar je moet je daar ergens bij neerleggen of tenminste proberen te begrijpen of het wordt niet meer plezant. En dan vraag ik me af wat nonkel Jules hiervan vindt die op 80-jarige leeftijd nog een nieuwe auto koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Bompa zei:

dat is nu wel het heel ander uiterste :D

Maar het probleem is dat er zo veel combinaties van situaties zijn in een compleet verbonden systeem, dat we altijd zullen blijven geconfronteerd worden met ergens een hapering of storing. En ik zeg vaak "we zijn er nog niet met onze vooruitgang" maar je moet je daar ergens bij neerleggen of tenminste proberen te begrijpen of het wordt niet meer plezant. En dan vraag ik me af wat nonkel Jules hiervan vindt die op 80-jarige leeftijd nog een nieuwe auto koopt.

Ik zie mijn ma geen moderne auto meer kopen, dat gaat alleen maar een gevaar voor haar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Bompa zei:

dat is nu wel het heel ander uiterste :D

Maar het probleem is dat er zo veel combinaties van situaties zijn in een compleet verbonden systeem, dat we altijd zullen blijven geconfronteerd worden met ergens een hapering of storing. En ik zeg vaak "we zijn er nog niet met onze vooruitgang" maar je moet je daar ergens bij neerleggen of tenminste proberen te begrijpen of het wordt niet meer plezant. En dan vraag ik me af wat nonkel Jules hiervan vindt die op 80-jarige leeftijd nog een nieuwe auto koopt.

Ik heb nu het gemak van in de drie wagens dezelfde interface te hebben met android auto voor alles wat navigatie en muziek en zo is. Ik houd het bewust beperkt tot dat omdat het dan telkens geen zoektocht wordt. Zelfs in mijn oude Vito is dat een stap vooruit want die was te simpel, waardoor bluetooth voor navigatie en spotify en zo teveel gedoe was.

Ik hoop dat onze Volvo niet te hard gaat afwijken binnenkort met zijn native Google systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij BMW heb je Spotify via Apple CarPlay (en Android auto, ook wss), maat ook rechtstreeks via we UI van de wagen.

en dat per gebruiker.

en ze hebben elk hun eigen leven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/12/2023 om 10:09, ir_fuel zei:

Van nieuwe car tech gesproken .... hier nog mensen op hun BMW iDrive een "cadeautje" van BMW gekregen voor de feesten? :lolz:

 Wat moet dat dan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/28/2023 at 10:40 AM, mrbbs said:

Ik zou liefst nog een auto kunnen kopen zonder al die onzin. Het is dezelfde weg aan het opgaan als een smartphone. Je wordt overal gevolgd, ze zien alles wat je doet,...

Mijn grootste ergernis is dat je al die smartphone flakiness ook nog eens importeert in je auto wanneer je bv. Android Auto gebruikt. Ik krijg zo de laatste tijd weer "Google Podcasts" te zien op mijn Android Auto scherm elke keer ik mijn auto start, hoewel ik die app nog nooit gebruikt heb, ik ze expliciet gedisabled heb in de Android Auto settings, en Google zelf de app gaat stopzetten in 2024 :fp:

Of de keer dat de temperatuur maandenlang in °F werd weergeven ipv °C, hoewel ik echt álles in metric gezet had.

Of de keren dat ik een zwart scherm had in Waze, en de enige oplossing was om de auto te stoppen, motor af te leggen, en mijn telefoon te herstarten. Leuk, zo'n ad-hoc debug sessie in het midden van een 12 uur lange rit richting je vakantiebestemming.

Of elke keer dat Android auto flipt of uitvalt als er ook maar het minste beetje storing is op het bluetooth signaal (bv. aan péage, portalen voor registratie vrachtwagens, grensovergangen, ...)

Of de complete onbetrouwbaarheid van spraaksturing: in Waze werkt het totaal niet, hoewel ik heel graag "stop navigation" of "mute navigation" zou kunnen zeggen op bepaalde momenten in plaats van door menu's te scrollen. Voor mijn muziek is het elke keer gokken wat hij gaat doen. 33% kans voor elke optie: ofwel gewoon weigeren, ofwel het proberen af te spelen in Google Podcasts, ofwel compleet de verkeerde titel doorgeven aan mijn muziekspeler. En elke keer hij iets mis doet, ben je uiteraard afgeleid want het is ergerlijk ... ik ben dus maar compleet gestopt met spraaksturing te gebruiken. De Google madam heeft zo ooit eens terug geantwoord: "that's not very nice" toen ik eens vloekte op haar als ze het weer eens verkeerd deed. Dát had ze dan wel verstaan :lolz:

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Bij BMW heb je Spotify via Apple CarPlay (en Android auto, ook wss), maat ook rechtstreeks via we UI van de wagen.

en dat per gebruiker.

en ze hebben elk hun eigen leven.

 

Klopt, ook via Android auto. En dat is de reden waarom het fout loopt, te veel mogelijkheden en combinaties, met elk hun randvoorwaarden en pogingen om ons te helpen.

Anderzijds is er wel een enorm gemak, wat we ook niet mogen negeren. Koppeling met agenda, bestemmingen afgestemd op historiek (bv als je elke woensdag naar plaats x gaat, wordt dat al gepresenteerd in de auto), en tal van andere dingen.

Filmpje nieuwjaar ook gehad, idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is er een nieuwe lichtshow gekomen. Vanavond eens opzetten, de buren zullen dan  weer komen kijken wat er gaande is.  😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/1/2024 at 10:48 AM, Bompa said:

bestemmingen afgestemd op historiek (bv als je elke woensdag naar plaats x gaat, wordt dat al gepresenteerd in de auto), en tal van andere dingen.

Wel nogal ambetant als je elke woensdag naar de hoeren gaat ipv je klant, en een woensdag tijdens je verlof moet je samen met je vrouw vertrekken.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een leuke:

"Navigate home" tegen je BMW zeggen, en dat ding weigert, want je auto staat in achteruit en de camera wordt weergegeven op het display :D .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/31/2023 at 9:43 AM, Bompa said:

dat is nu wel het heel ander uiterste :D

Maar het probleem is dat er zo veel combinaties van situaties zijn in een compleet verbonden systeem, dat we altijd zullen blijven geconfronteerd worden met ergens een hapering of storing.

+ het NIMBY aspect.

"Ah Android Auto / Carplay valt uit in situatie X? Mja, daar gaan we geen tijd in steken hoor, daar moet Google / Apple maar zelf eens naar zien als te veel gebruikers klagen. Wat ons betreft is het klaar. Ze moeten maar de ingebouwde systemen gebruiken".

 

Blijf het ook geweldig vinden hoe mijn BMW nu al meermaals op mijn scherm een bericht zet dat de telefoon niet kan gekoppeld worden wegens niet-compatibele Bluetooth versie, terwijl hij ondertussen een podcast af aan het spelen is via die telefoon. Toch al een keer of 4 voorgehad nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/12/2023 om 16:11, janvkn zei:

Mijn grootste ergernis is dat je al die smartphone flakiness ook nog eens importeert in je auto wanneer je bv. Android Auto gebruikt. Ik krijg zo de laatste tijd weer "Google Podcasts" te zien op mijn Android Auto scherm elke keer ik mijn auto start, hoewel ik die app nog nooit gebruikt heb, ik ze expliciet gedisabled heb in de Android Auto settings, en Google zelf de app gaat stopzetten in 2024 :fp:

Of de keer dat de temperatuur maandenlang in °F werd weergeven ipv °C, hoewel ik echt álles in metric gezet had.

Of de keren dat ik een zwart scherm had in Waze, en de enige oplossing was om de auto te stoppen, motor af te leggen, en mijn telefoon te herstarten. Leuk, zo'n ad-hoc debug sessie in het midden van een 12 uur lange rit richting je vakantiebestemming.

Of elke keer dat Android auto flipt of uitvalt als er ook maar het minste beetje storing is op het bluetooth signaal (bv. aan péage, portalen voor registratie vrachtwagens, grensovergangen, ...)

Of de complete onbetrouwbaarheid van spraaksturing: in Waze werkt het totaal niet, hoewel ik heel graag "stop navigation" of "mute navigation" zou kunnen zeggen op bepaalde momenten in plaats van door menu's te scrollen. Voor mijn muziek is het elke keer gokken wat hij gaat doen. 33% kans voor elke optie: ofwel gewoon weigeren, ofwel het proberen af te spelen in Google Podcasts, ofwel compleet de verkeerde titel doorgeven aan mijn muziekspeler. En elke keer hij iets mis doet, ben je uiteraard afgeleid want het is ergerlijk ... ik ben dus maar compleet gestopt met spraaksturing te gebruiken. De Google madam heeft zo ooit eens terug geantwoord: "that's not very nice" toen ik eens vloekte op haar als ze het weer eens verkeerd deed. Dát had ze dan wel verstaan :lolz:

Gisteren ook nog een leuke gehad met Waze. Ik heb een aantal uren aan tafel gezeten met enkele Arabische kennissen en dat is dan meestal een afwisseling van Nederlands en Arabisch.

Ik rij erna de Antwerpse ring op naar huis en ipv de melding "opgelet, flitspaal" kreeg ik de leuke woorden "kamira alsurea" te horen. 😅

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Iemand een idee waarom bij wagens uitgerust met adaptive cruise control de gewone cruise control niet kan worden gebruikt.

Ik vind die adaptive cruise control f*cking vervelend: de afstand tot je voorligger kan gewoon niet kort genoeg worden ingesteld.

Met gewone cruise control kan ik van Oostende tot Brussel rijden zonder dat ik de cruise control hoeft af te zetten, gewoon anticiperend rijden. Met adaptive cruise control is dat gewoon onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel u voor dat je beide kan gebruiken... Hoeveel aanrijdingen zouden er dan niet zijn met als reden "ik heb op het verkeerde knopje gedrukt"

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, -Fred- zei:

Stel u voor dat je beide kan gebruiken... Hoeveel aanrijdingen zouden er dan niet zijn met als reden "ik heb op het verkeerde knopje gedrukt"

Valt goed mee, op de Formentor heeft @IbifaHodat kunnen instellen met Vagcom. Je moet in de BC echt gaan zoeken achter de CC.
Bij elke restart kiest hij automatisch voor ACC. 

Maar op lange afstanden is het altijd op CC. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige merken (waaronder Toyota/Lexus) kan je idd switchen tussen beide functies. Voor de rest heb ik ook een hekel aan ACC. Of toch in ons verkeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, ik had er geen idee van dat het blijkbaar niet zo evident is om te switchen tussen ACC en CC. 
(nog nooit een auto met ACC gehad, natuurlijk :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, mrbbs said:

Iemand een idee waarom bij wagens uitgerust met adaptive cruise control de gewone cruise control niet kan worden gebruikt.

Eh, dat klopt niet.

Als ik bij de mijne ACC aan zet en ik druk een paar seconden op de knop om de afstand tot de voorligger in te stellen valt die functie uit en heb ik een gewone CC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid