Ga naar inhoud

DS-9


The Swede

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zelfs in mijn camionette werkt dat perfect :D 

Dus hoe minder glasoppervlak de wagen heeft, hoe beter het werkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee het ligt aan mij Swede.

Toch raar dat mijn Porsche dat perfect doet. Zit nochtans dezelfde idioot achter het stuur om aan de airco knoppen te prutsen.

Groot verschil is opp glas. Zoals Swede zegt, is een Range (zonder infrarood reflecterend glas) daar extreem gevoelig aan. En dus "nog slechter" dan al zijn BMW's die hij al gehad heeft. Ik heb dat ook al vastgesteld in een Range (vorige generatie, 2 exemplaren). Opwarmeffect was al stevig, maar het warmtegevoel door zonne- of infraroodinstraling was zelfs extreem.

ik denk dat daar een deel van de "oplossing" ligt, in het besef dat de stralingswarmte die je op je lichaam ervaart door zonne-instraling, geen gestegen temperatuur van de lucht rond je is. De sensoren van de klimaatregeling kunnen dat dus niet vaststellen (maar mimic'en die vaststelling wel door zonnesensoren) maar wij als persoon ervaren dat zeer sterk. Als je dat wil counteren door je automatische klimaatregeling (grondig) aan te passen, dan zet je de kraan open voor (mogelijks langdurig) gejojo.

Mijn huidige heeft infrarood-reflecterend glas daar waar het kan én (ten opzichte van m'n vorige) ook nog eens een glazen panoramadak. Temperatuurschommelingen zijn minder uitgesproken dan in de vorige, die geen infraroodwerend glas had. M'n '1 daarvoor had daar nog minder last van, ondanks glazen zonnedak. Wat ik wel vaststel: dichtschuifbare hemel van een glazen zonnedak bij direct zonlicht dicht doen = véél constanter temperatuur-aanvoelen, zelfs al is dat (denk ik toch) infraroodwerend.

Maar ik ben daar ook helemaal niet gevoelig aan en ik stel vast dat veel mensen daar bijzonder gevoelig aan zijn. Ben twee keer met m'n neef meegereden h&t Zolder, één keer was op een warme zomerdag met veel zon. Die zat werkelijk elke minuut de ingestelde temperatuur aan te passen, per (soms) 2 of 3 graden per keer. Op, neer, op, neer. En maar foeteren. :fp:   (En 't was geen BMW.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tjeu zei:

Dus hoe minder glasoppervlak de wagen heeft, hoe beter het werkt? 

 

4 minuten geleden, gTa zei:

Groot verschil is opp glas.

Nou nou, wel kijk eens aan :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Tjeu said:

Dus hoe minder glasoppervlak de wagen heeft, hoe beter het werkt? 

Al eens de voorruit van een camionette gemeten? Qua glasoppervlak :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, The Swede zei:

Hoe regel ik de relatieve vochtigheid met een koud/warm knop?

En ik geloof dat fuel en ik hier gewoon hetzelfde vragen: een automatische airco die doet wat hij moet doen: automatisch de temperatuur stabiel houden.

Waarom kan Mercedes dat en BMW niet? Waarom kan de airco in een 320E van 1992 dat zonder probleem maar die in een 7 of X5 / X7 van 2020 kan dat niet? 

Je S-klasses hadden allebei al standaard gelaagd glas met infrarood-werende eigenschappen.
De vroegere BMw's '7 hadden dat enkel optioneel, je laatste '7 weet ik niet van buiten.
De X5 heeft dat standaard niet, enkel optioneel. De X7 heeft het - dacht ik - wel standaard.

Dat maakt het grootste deel van 't verschil uit, vermoed ik. (Zie hoger: die ervaren stralingswarmte voel je wel, maar is niet meetbaar voor de temperatuursensoren in de auto. Bij een auto met infraroodreflecterend glas is die stralingswarmte er véél minder of zelfs bijna niet en wordt de auto.klimaatregeling dus als "beter" ervaren.) Blijft over: je bewering over je W124 ... maar we weten allemaal dat jij een historiek hebt van zéér selectief en ook subjectief herinneren. Zelfs met jouw Range trouwens, da's er nog eentje met een shitload aan m² glas dat niet infraroodreflecterend is, kan zeker de oorzaak zijn waarom je een sterk schommelend temperatuurgevoel hebt in die auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al eens de voorruit van een camionette gemeten? Qua glasoppervlak :lol: 

Vaak een issue in camionettes, ja. Voordeel bij camionettes is dat het aantal sensoren een pak beperkter is, er meestal geen links/rechts regeling is en je bovenop de motor zit (quasi) en er (zoals bij de meeste auto's) een redelijk groot open volume achter je bevindt dat ook gekoeld/gewarmd moet worden. 

Bij je Spyder (met dak dicht) is dat effect quasi onbestaande wegens erg weinig glas. Geen idee of de voorruit IR-reflecterend is?

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat ir-werend glas, dat is dat spul waar je coyote niet door kan zeker?

Denk 't wel, yep. Heeft zo'n blauwige schijn, van buiten (in de zon) bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Vaak een issue in camionettes, ja. Voordeel bij camionettes is dat het aantal sensoren een pak beperkter is, er meestal geen links/rechts regeling is en je bovenop de motor zit (quasi) en er (zoals bij de meeste auto's) een redelijk groot open volume achter je bevindt dat ook gekoeld/gewarmd moet worden. 

er is "geen" groot open volume achter. Daar zit namelijk een scheidingswand. 

1 minute ago, gTa said:

Bij je Spyder (met dak dicht) is dat effect quasi onbestaande. Geen idee of de voorruit IR-reflecterend is.

Nee dat is niet.

1 minute ago, gTa said:

Denk 't wel, yep. Heeft zo'n blauwige schijn, van buiten (in de zon) bekeken.

Is dat dan ook geen probleem voor als je wil gps'en op je GSM?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, msxx zei:

Zelf playlist maken he... 

En die cd's omzetten naar digitaal en op je harde schijf zetten. (van je gsm, of van je auto zelf of usb)

Das niet hetzelfde, 's morgens voor het cd-rek staan en enkele cd's selecteren voor die dag 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

er is "geen" groot open volume achter. Daar zit namelijk een scheidingswand. 

vandaar "open", waarmee ik bedoel: zonder scheidingswand.

Quote

Is dat dan ook geen probleem voor als je wil gps'en op je GSM?

Nope, smartphone aan de luchtmond krijgt perfect GPS-ontvangst. (Edit: nu ik dat zeg, tijdje terug stel ik vast dat m'n GSM soms geen GPS-ontvangst meer kreeg ... was omdat de luchtmond waaraan hij hing nog open stond en de smartphone dus op z'n achterkant koude lucht geblazen kreeg ... toen ik dat besefte eens proef op de som genomen en effectief: bij erg koude GSM (achterzijde) in de auto plots geen GPS-ontvangst meer. :D )  

Bij mijn schoonpa (E-klasse met infraroodwerende voorruit) ligt zijn coyote-bakske beneden in 't bergvak waar bij de meeste auto's de pook zit: redelijk betrouwbaar GPS-ontvangst. Bij mijn mam (BMW '6 met infrarood-reflecterende voorruit) ligt er ook een Coyote in het "asbak"-bergvak: nooit GPS-problemen. (maar daar speelt het stoffen dak misschien in 't voordeel)

Is dus sterk auto-afhankelijk én ik denk dat dat in den beginne meer een probleem was dan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

vandaar "open", waarmee ik bedoel: zonder scheidingswand.

Ik ben niet mee hoor.

In 99% van de camionetten zit die wand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

én ik denk dat dat in den beginne meer een probleem was dan nu.

Moet zoiets zijn. Ik herinner me toch veel problemen vroeger. Je had toen ook echt uitsparingen in de voorruit om bv je telepeage te hangen of ze werkte niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Moet zoiets zijn. Ik herinner me toch veel problemen vroeger. Je had toen ook echt uitsparingen in de voorruit om bv je telepeage te hangen of ze werkte niet.

Dat heeft de mijne nu dan weer wél! Télépéage-bakje werkt niet als ik hem gewoon vast heb in m'n hand aan 't stuur (dat zit bij mij in de armsteun opgeborgen, hangt niet aan m'n ruit), ik moet hem écht in die IR-reflectievrije zone houden (net naast de binnenspiegel) of 't biept niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

 

Dat heeft de mijne nu dan weer wél! Télépéage-bakje werkt niet als ik hem gewoon vast heb in m'n hand aan 't stuur (dat zit bij mij in de armsteun opgeborgen, hangt niet aan m'n ruit), ik moet hem écht in die IR-reflectievrije zone houden (net naast de binnenspiegel) of 't biept niet. 

Dat heb ik bij de mijne ook hoor, zonder IR ruit.

Ik plak hem dus gewoon aan de voorruit. Probleem opgelost :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik ben niet mee hoor.

In 99% van de camionetten zit die wand.

Of ik ben niet mee met jou. :lol: 

Los van het chilly effect van een camionette (groot volume koude lucht + koudestraling door vaak slecht geïsoleerde ruimte, als 't al geen blote plaat is) warmt dat, vind ik, wel snel op ne keer dat de motor op temperatuur is. Maar het opwarmgevoel door zonne-instraling door die voorruit vind ik ook extreem opvallen en dan haalt een airco niks uit behalve je een snotneus of koppijn bezorgen; :D  (Geen ervaring met auto.klimaatregeling in camionettes.) 

Eén keer met een camionette zonder scheidingswand meegereden (paar keer h&w om kiezel en grond) en dat viel niet te verwarmen, continu koud, nochtans blazers vollenbak warme lucht. Kan me inbeelden dat dat met koelen ook zo moet zijn: ne keer dat de warmte binnen zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat heb ik bij de mijne ook hoor, zonder IR ruit.

Ik plak hem dus gewoon aan de voorruit. Probleem opgelost :) 

Ik gebruik het niet vaak genoeg om dat continu hangen te hebben, en het moet best regelmatig mee met de moto en uitzonderlijk ook 'es in de camionette of in de auto van m'n schoonpa. Je kan dat wel uit houdertje klikken, maar toch. Vind 't lelijk, dus vliegt bij mij in opbergvak onder armsteun. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, gTa said:

en dan haalt een airco niks uit behalve je een snotneus of koppijn bezorgen; :D  (Geen ervaring met auto.klimaatregeling in camionettes.) 

 

De mijne heeft automatische klimaatregeling. De vorige was manuele airco en ik was dat kotsbeu. Daar zit je dus constant aan te draaien.

29 minutes ago, gTa said:

Eén keer met een camionette zonder scheidingswand meegereden (paar keer h&w om kiezel en grond) en dat viel niet te verwarmen, continu koud, nochtans blazers vollenbak warme lucht. Kan me inbeelden dat dat met koelen ook zo moet zijn: ne keer dat de warmte binnen zit...

Dat is een drama idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, gTa said:

Ik gebruik het niet vaak genoeg om dat continu hangen te hebben, en het moet best regelmatig mee met de moto en uitzonderlijk ook 'es in de camionette of in de auto van m'n schoonpa. Je kan dat wel uit houdertje klikken, maar toch. Vind 't lelijk, dus vliegt bij mij in opbergvak onder armsteun. :D 

Ik gebruik dat ook in meerdere voertuigen. 

tip: 3M foam tape. Ik trek dat gewoon met tape en al van de ruit en plak het op een andere :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik gebruik dat ook in meerdere voertuigen. 

tip: 3M foam tape. Ik trek dat gewoon met tape en al van de ruit en plak het op een andere :D 

Eindelijk! Ik heb al ettelijke houders in auto's moeten laten hangen. :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, The Swede said:

:lolz: :lolz: 

Gene zever. En ge hebt daar echt niet veel van nodig. Een klein stukje is genoeg om dat vast te houden. een paar mm breed en dan verticaal plakken aan 1 kant op de voorzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

Gene zever. En ge hebt daar echt niet veel van nodig. Een klein stukje is genoeg om dat vast te houden. een paar mm breed en dan verticaal plakken aan 1 kant op de voorzijde.

Ge doet me aan een bedrijf in uw buurt denken (Mactac) waar ze ooit es éne met van die tape op een pallet vastbonden 😂

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ir_fuel zei:

Dit idd.

Iedere keer als je "media" selecteert is het prijs.

Ik heb het soms nog erger voor. Ik zet Spotify op bij vertrek en 10 seconden later beslist mijn auto "nah, dit gaan we niet doen" en stopt hij met Spotify spelen en begint dat bewuste nummer af te spelen :fp: 

Herkenbaar.  Maar dat is dus volgens mij eerder de iPhone die dit doet, dan de auto.  Ik heb het ook op de Mercedes, en deze zomer was het ook van dat in een Opel Astra rental.  En ik kan me niet indenken dat een Astra een eigen wil zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid