Naish 9.562 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 21 uren geleden, Liquid Li0n zei: Ik ben wel tevreden met mijn Norta. Enkel denk ik toch die begrenzing er eens uit te halen ze. stoort me mateloos dat ge zo snel tegen die limiter zit...26,x op teller en het is gedaan, hatelijk. Pff een elektrische fiets... Wie wil dat nu... Weegt meer dan een gewone want je zeult die batterijen mee, dat is toch veel minder rijplezier. Altijd dat zoeken naar plaatsen waar je kan laden.... Constant dat bezig zijn op de fiets om je resterende batterij te bekijken, geef mij maar een gewone daar duw je gewoon en je geraakt overal Die beperking in snelheid, nooit miserie mee op een gewone fiets Als je sneller wil dan 25 komen er meteen bijkomende kosten bij van verzekering Aankoop is ook veel hoger dan een gewone fiets Pfff wie wil dat nu... Dat is toch geen vooruitgang... 1 6 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 1 minuut geleden, Naish zei: Pff een elektrische fiets... Wie wil dat nu... Weegt meer dan een gewone want je zeult die batterijen mee, dat is toch veel minder rijplezier. Altijd dat zoeken naar plaatsen waar je kan laden.... Constant dat bezig zijn op de fiets om je resterende batterij te bekijken, geef mij maar een gewone daar duw je gewoon en je geraakt overal Die beperking in snelheid, nooit miserie mee op een gewone fiets Als je sneller wil dan 25 komen er meteen bijkomende kosten bij van verzekering Aankoop is ook veel hoger dan een gewone fiets Pfff wie wil dat nu... Dat is toch geen vooruitgang... En gevaarlijk!!!!11!!1!! Je zet van die mensen die niet met de fiets kunnen rijden op zo'n vermogens en die rijden gewoon de poort van de buren in. Hoeveel ongevallen zouden er zo al gebeurd zijn!! 3 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Ter info: er bestaan nu elektrische fietsen die quasi zo goed rijden als een gewone wanneer je de motor niet gebruikt. Je geraakt dus altijd overal zonder problemen. Om je een idee te geven: ben onlangs met de dochter gaan fietsen en de tocht op mijn e race bike gedaan, zonder de motor aan te zetten. Ik had een gemiddelde van 28 en dan heb ik me niet 100% gegeven (en erbij zeggen dat ik mijn slechtste conditie ooit ben). Heel mijn e bike garage is, op de speedbike na, volledig omgezet naar deze nieuwe soort e bikes, die veel en veel korter bij een gewone fiets staan dan bij de "klassieke" e bike. Er is 1 probleem: mensen geloven niet dat dat sneller is dan een gewone e bike (uitvoerig bewezen) (tenzij natuurlijk voor mannen die constant een zeer steile berg willen oprijden en afdalen) en bovendien stuurt als een gewone fiets. Echt waanzin die nieuwe technologie. Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Zojuist, Polygoon zei: En gevaarlijk!!!!11!!1!! Je zet van die mensen die niet met de fiets kunnen rijden op zo'n vermogens en die rijden gewoon de poort van de buren in. Hoeveel ongevallen zouden er zo al gebeurd zijn!! Dat klopt een zeer grote toename van fietsongelukken te wijten aan onkunde en het gebrek van veilige uitrusting, door de hogere snelheid. Helemaal juist ! De grote stijging van doden en hersentrauma's ligt bij ongelukken zonder een "derde". De helft van de ongelukken op kruispunten komt door fietser die hun voorrang niet geven trouwens. 1 Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 2 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ter info: er bestaan nu elektrische fietsen die quasi zo goed rijden als een gewone wanneer je de motor niet gebruikt. Je geraakt dus altijd overal zonder problemen. Om je een idee te geven: ben onlangs met de dochter gaan fietsen en de tocht op mijn e race bike gedaan, zonder de motor aan te zetten. Ik had een gemiddelde van 28 en dan heb ik me niet 100% gegeven (en erbij zeggen dat ik mijn slechtste conditie ooit ben). Ja dat kan ik geloven... Maar het is ter vervanging van een stadsfiets van 580 eur en ik had graag beetje in hetzelfde budget gebleven 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Zojuist, Jokke_vlo zei: Ter info: er bestaan nu elektrische fietsen die quasi zo goed rijden als een gewone wanneer je de motor niet gebruikt. Je geraakt dus altijd overal zonder problemen. Om je een idee te geven: ben onlangs met de dochter gaan fietsen en de tocht op mijn e race bike gedaan, zonder de motor aan te zetten. Ik had een gemiddelde van 28 en dan heb ik me niet 100% gegeven (en erbij zeggen dat ik mijn slechtste conditie ooit ben). Dat is misschien voor JOUW situatie maar wat met al die mensen die thuis niet kunnen laden? Of als je elke dag verder dan x km wil rijden, want zo zijn er ook mensen hé! En dat noemen ze dan VOORUITGANG! 4 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Lees eens goed vriend: ik moet niet laden, ik kan ook zonder motor perfect rijden. Geen range anxiety (ik kan trouwens met mijn race fiets 160 km rijden op 1 lading) en zonder laden ook geen probleem, ik kan dus niet stilvallen of me compleet choco moeten duwen. Bovendien heb ik een losse extender die ik kan meenemen waar ik wil want overal is er wel een pries, zelfs op mijn boot Uw grap mist dus zijn doel, sorry. Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 3 minuten geleden, Naish zei: Ja dat kan ik geloven... Maar het is ter vervanging van een stadsfiets van 580 eur en ik had graag beetje in hetzelfde budget gebleven Tja 580 euro voor een goede e bike gaat niet lukken. Trouwens 580 euro dat zijn voor een beetje deftige fiets prijzen van 5 jaar geleden (pre covid). Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 5 minuten geleden, Jokke_vlo zei: ik kan trouwens met mijn race fiets 160 km rijden op 1 lading Amai, mijn auto is het al beu na 40km 1 Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 3 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Tja 580 euro voor een goede e bike gaat niet lukken. Trouwens 580 euro dat zijn voor een beetje deftige fiets prijzen van 5 jaar geleden (pre covid). Beetje zoals de prijs van een V60 van 5 jaar geleden en dat is nu ook serieus gestegen. Stel dat ik nu een geste doe en er 25% bijdoe, dan moet dat toch lukken zonder dat ze het als een stap terug moet ervaren 4 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Lees eens goed vriend: ik moet niet laden, ik kan ook zonder motor perfect rijden. Geen range anxiety (ik kan trouwens met mijn race fiets 160 km rijden op 1 lading) en zonder laden ook geen probleem, ik kan dus niet stilvallen of me compleet choco moeten duwen. Bovendien heb ik een losse extender die ik kan meenemen waar ik wil want overal is er wel een pries, zelfs op mijn boot Uw grap mist dus zijn doel, sorry. Klinkt als fanboyisme 1 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Het gaat zelfs zo ver dat we voor de nieuwe race fiets naar motoren gaan met MINDER wattage, omdat het gewoon niet nodig is om op zo een fiets 200 watt of meer extra te kunnen krijgen. Minder wattage=kleiner=lichter=kleinere batterij = kleiner in ruimte = lichter. Bovendien met een systeem waarbij je zonder motor amper wrijvingsverlies hebt (minder dan 0.3%) Lichter: minder wattage nodig om zelfde snelheid te halen ook. Het enige probleem is dat zo weinig mensen daar inzicht in hebben en alleen praten over batterij, wattage en nm. 1 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 1 minuut geleden, Naish zei: Beetje zoals de prijs van een V60 van 5 jaar geleden en dat is nu ook serieus gestegen. Stel dat ik nu een geste doe en er 25% bijdoe, dan moet dat toch lukken zonder dat ze het als een stap terug moet ervaren Klinkt als fanboyisme Ik ben absoluut fan van de nieuwe generatie ja, nee het is het beste van de twee werelden, je hoeft niet eens een kant te kiezen. DAT is vooruitgang Ik hoef niet te doen alsof een gewone e bike geen nadelen heeft. Zalig he? Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: Ik ben absoluut fan van de nieuwe generatie ja, nee het is het beste van de twee werelden, je hoeft niet eens een kant te kiezen. DAT is vooruitgang Ik hoef niet te doen alsof een gewone e bike geen nadelen heeft. Zalig he? Niet overdrijven héééé... Er zijn inderdaad nadelen aan een niet e-bike: lastiger en stinkt... 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 En zorg maar dat je plastieken handschoenen van de Total bij hebt om die vuile kabel vast te pakken! Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 @Jokke_vlo Welke merken met damesfietsen kwamen er ook alweer uit jouw stal? Dan kijk ik daar ook eens tussen. 't Is niet omdat we het allemaal niet altijd akkoord zijn met elkaar dat we elkaar niets mogen gunnen. 1 Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Granville. Mijn schoonmoeder heeft er eentje en is er mega content van. Ze brak er net haar arm en pols mee, scheurde haar oogkas open en kneusde vanalles, maar ze deed het wel in stijl en er is amper schade aan de fiets zelf 1 2 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Granville Urban Jungle (top tip !) Yoors Scott Bergamont Enne : love that spirit 1 Quote
Jenkins 2.089 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 26 minuten geleden, Hazen zei: @Jokke_vlo Welke merken met damesfietsen kwamen er ook alweer uit jouw stal? Dan kijk ik daar ook eens tussen. 't Is niet omdat we het allemaal niet altijd akkoord zijn met elkaar dat we elkaar niets mogen gunnen. Mijn madam heeft een Granville uit @Jokke_vlozijn stal en is daar uiterst tevreden over. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 1 uur terug, Jokke_vlo zei: Ik ben absoluut fan van de nieuwe generatie ja, nee het is het beste van de twee werelden, je hoeft niet eens een kant te kiezen. DAT is vooruitgang Ik hoef niet te doen alsof een gewone e bike geen nadelen heeft. Zalig he? Gelukkig had je door dat het een grap was. Ik snap, met de beste wil van de wereld, die race "e-bikes" niet. Dat je een elektrische fiets kiest voor je woon-werk e.d. om te vermijden dat je zweet e.d. meer kan ik inkomen. Maar een fiets die je koopt om te sporten, daar dan een motortje opzetten (tenzij je fysiek niet kan fietsen). Zijn de Addict RC 20 en die e-bike 20 dezelfde fiets maar met/zonder motor? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 (aangepast) Hier ook zes Granville s in de familie, gamma gaan bekijken nadat ik Jokke zijn pand paar jaar terug was gaan bezoeken. 2 worden erg veel gebruikt, inclusief fietskar. Doen het aanzienlijk beter dan de niet Granville elektrische fietsen in de familie. (Waar batterij en motor al van vervangen is, problemen met remmen, onderdelen die loskomen, gebroken spaak,...) 27 augustus 2024 aangepast door Tjeu 1 Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 12 minuten geleden, Polygoon zei: Ik snap, met de beste wil van de wereld, die race "e-bikes" niet. Dat je een elektrische fiets kiest voor je woon-werk e.d. om te vermijden dat je zweet e.d. meer kan ik inkomen. Maar een fiets die je koopt om te sporten, daar dan een motortje opzetten (tenzij je fysiek niet kan fietsen). Ik zie het fenomeen soms eens voorkomen in andere groepen... Daar is het duidelijk dat het mensen zijn die zonder motor niet meer kunnen blijven rijden met de groep... Dus vangen ze de mindere conditie, oudere leeftijd,... op met de elektrische ondersteuning. Denk dat nog steeds het merendeel van de toeristen in groep rijden en niet solo... Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 (aangepast) 1 uur geleden, Naish zei: Pff een elektrische fiets... Wie wil dat nu... Weegt meer dan een gewone want je zeult die batterijen mee, dat is toch veel minder rijplezier. Altijd dat zoeken naar plaatsen waar je kan laden.... Constant dat bezig zijn op de fiets om je resterende batterij te bekijken, geef mij maar een gewone daar duw je gewoon en je geraakt overal Die beperking in snelheid, nooit miserie mee op een gewone fiets Als je sneller wil dan 25 komen er meteen bijkomende kosten bij van verzekering Aankoop is ook veel hoger dan een gewone fiets Pfff wie wil dat nu... Dat is toch geen vooruitgang... als ik dat hier zo lees heb je wel gelijk. Dat is de eerste keer dat ik met u eens overeenkom. In een ander topic hier op het forum gebeurt dat nooit. Ook is die fiets qua recyclage een ramp met die batterij! We kunnen het dus best bij een traditionele fiets houden Naish. Net zoals bij auto's he. 27 augustus 2024 aangepast door Liquid Li0n 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 @Hazen dingen waar je nog op kan letten en waar ik persoonlijk wel en geen geld extra voor zou geven. Ga zeker in de werkplaats kijken en naar fietsen die toekomen of vertrekken voor onderhoud. Als je één gevonden hebt die je leuk vindt, bekijk ook 2dehands. Niet om die daar te kopen, maar voor de zelfde reden als dat je in de werkplaats wil kijken; je wilt weten hoe zo een fiets ouder wordt. Kom je veel gebroken plastic delen tegen, zitten er gaten in de handvaten, scheuren de zadels, zijn de lampen nog de originele en vooral: roesten ze? Dat zijn allemaal kwaliteitsindicatoren. Ja, een alu frame roest niet, maar veel rand organen en bouten zijn vaak niet van alu. En daar zit wel verschil op. Een roeste bout kan uiteraard geen kwaad, maar het zorgt er wel voor dat je fiets optisch snel verouderd en er minder waardevol uitziet. Dat ontsiert. Dito met chroom (vooral rond de vork als die nog klassiek telescopisch is) Check ook de frame stijfheid. Op mijn vorig werk reed ik onderandere vaak met een Kalkhof M20. Ik vond dat frame echt belachelijk slap. Ok, ik rij ook als een idioot en heb daar +50 km/h uit gekregen. Maar vooral de torsiestijfheid was een ramp. Dat stuur ging alle kanten op (links rechts) en dat rijdt echt niet fijn. Je handen krijgen zwaardere/onverwachtse klappen in putten. Een bagagedrager die naam waardig is ook fijn, voor als er later kinderstoelen nodig zouden zijn. Bekijk ook dat die er makkelijk en degelijk op bevestigd kan worden. Een bagagedrager kan enkel te klein zijn. Neem grote spatborden. niets mottiger dan natte voeten door in een plas te rijden. Staar je niet blindt op versnellingen. Ik veronderstel even dat ze niet vaak sneller zal rijden dan 25 km/h. 5 versnellingen is daarvoor voldoende. Meer mag, maar alles boven de 7 heeft meer showwaarde dan meerwaarde. Voor een stadsfiets vind ik 6 nog steeds het beste. Uiteraard riem aandrijving. Ketting zou ik echt niet meer doen. Heeft geen enkel voordeel (behalve prijs). Voorlamp 50 lux is voldoende voor in donker te rijden (zelf zien). Meer is leuk. Minder is te weinig. Vering is fijn. Schijfremmen zou ik zeker wel extra voor betalen. En dan echt wel hydraulische, geen met kabel. Remgevoel is zuiverder. Ik geniet daar keer op keer van Een zadel moet goed zitten =/= zo groot en dik mogelijk zijn. Kies voor een bikefit die naam waardig. Goed gezeten is drie keer zover gefietst. 1 Quote
wiely 85 Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Op 30/7/2024 om 10:33, Sibo Berebrouckx zei: Deze ochtend ook geluisterd. Interessant . Welke episode aub? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 On 8/27/2024 at 1:05 PM, Polygoon said: Gelukkig had je door dat het een grap was. Ik snap, met de beste wil van de wereld, die race "e-bikes" niet. Dat je een elektrische fiets kiest voor je woon-werk e.d. om te vermijden dat je zweet e.d. meer kan ik inkomen. Maar een fiets die je koopt om te sporten, daar dan een motortje opzetten (tenzij je fysiek niet kan fietsen). Dat is vooral voor assistentie bergop. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.