Ga naar inhoud

2021 Lucid Air


Wutputt

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik ben toch wat bang van al die nieuwe merken, bv ook Lotus met de Eletre...... allemaal organisaties die NIET klaar zijn om de nodige service te bieden imo. Blijkbaar ligt men hier daar niet wakker van? 

Lotus heeft het al moeilijk met z'n huidige service als je kijkt hoe weinig servicepunten er zijn :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact, ik ken de verhalen maar al te goed. Laat staan dat we nu geld aan totaal nieuwe merken gaan geven waar we geen benul hebben over service. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, PJH zei:

Uiteindelijk is het in mijn hoofd weer eens zeer eenvoudig. Als een auto nu 100 of 1000pk heeft, je kiest zelf hoeveel ervan je gebruikt. Als je dat niet deftig kunt doseren, dan zou je eigenlijk niet met een auto mogen rijden.

Grote verschil met vroeger is dat de TC/ESP jan modaal nog kan redden als hij teveel gas geeft in een bocht met zijn achtertrekker in de regen, maar als jan modaal niet doorheeft wat zijn stopafstand gaat worden na 3 sec WOT met zo'n EV spel is er inderdaad een probleem die niet meer op te lossen valt met safety features en dat probleem wordt alleen maar groter als uwen bak plots 2.6 ton weegt. Maar is dat de schuld van de wagen? Imo niet nee.

't zelfde met die argumenten dat een EV dramatisch is voor als je je van pedaal vergist. Als je je van pedaal vergist, misschien moet je dan met de trein gaan? Da's ook een EV en dan zit je tussen je eigen soort. Je moet daarom de auto niet de schuld geven é zeg :D

 

Tgoh, wat het in een EV "gevaarlijk" maakt is dat het mechanische gevoel weg is dat bij die snelheid hoort. De feedback van motor en versnellingsbak maken dat snel rijden in een ICE wagen geconnecteerd is. In een EV druk je in feite gewoon op een knop en dat gaat lineair vooruit tot de software stop zegt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik ben toch wat bang van al die nieuwe merken, bv ook Lotus met de Eletre...... allemaal organisaties die NIET klaar zijn om de nodige service te bieden imo. Blijkbaar ligt men hier daar niet wakker van? 

Lynk&Co is daar ook een mooi voorbeeld van. De reden dat die toch success hebben is volgens mij vooral dat hun proposition uniek is en de verbintenis minder lang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Die drempel verlaagt nu enorm door ev's, omdat je voor de TCO prijs van je destijds-op-de-firma-gekochte-3-liter-dieselstoof nu een auto onder je kont krijgt met 911 prestaties qua accelereren.

absoluut

eerste keer dat ik in 3de versnelling alles open zette en de 720S op boost kwam dacht ik ook WTF da's gevaarlijk :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik ben toch wat bang van al die nieuwe merken, bv ook Lotus met de Eletre...... allemaal organisaties die NIET klaar zijn om de nodige service te bieden imo. Blijkbaar ligt men hier daar niet wakker van? 

't Is een nieuwe speler op de markt, dus dat is uiteraard een risico.

CEO & COO is Peter Rawlinson. De man die bij Tesla Vice President of Vehicle Engineering and Vehicle Engineer of the Tesla Model S was. Als je een half uurtje op LinkedIn zoekt, zie je duidelijk dat de meerderheid van de mensen op enig niveau bij Lucid ex-Tesla werknemers zijn. 't Is dus duidelijk waar ze hun kennis gehaald hebben...

60% van Lucid is trouwens in handen van Saudi Arabië. Ze noteren sinds september 2020 ook op Nasdaq.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Exact, ik ken de verhalen maar al te goed. Laat staan dat we nu geld aan totaal nieuwe merken gaan geven waar we geen benul hebben over service. 

De vraag gaat zijn of we er nu wel geld aan gaan geven. Ik zie dat nog niet zo dadelijk gebeuren. Kijk naar MG. Prijstechnisch een no-brainer als je ziet wat je er voor krijgt, een merk dat bekent in de horen klinkt (hoewel het niets meer meeheeft van zijn geschiedenis), dat heeft dan al iets dealernetwerk en toch is de verkoop ervan beperkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, josenjef zei:

Tgoh, wat het in een EV "gevaarlijk" maakt is dat het mechanische gevoel weg is dat bij die snelheid hoort. De feedback van motor en versnellingsbak maken dat snel rijden in een ICE wagen geconnecteerd is. In een EV druk je in feite gewoon op een knop en dat gaat lineair vooruit tot de software stop zegt. 

Ja en nee.....

Nee: als ik in mijn zweefvliegtuig zit heb ik in feite weinig referentiepunten. Ik heb geen mechanische referentie als ik rechtdoor vlieg (want ik voel de druk op de roeren niet dan), ik heb geen visuele referentie want als je op 1500 meter hoogte aan het cruisen bent tegen 100 of tegen 200km/h.... er zijn geen bomen die plots sneller voorbij komen en je ziet de aarde onder je ook maar marginaal sneller passeren. En toch kan ik u zeggen hoe snel we ongeveer vliegen, en als ik aan het versnellen ben kan ik ook inschatten wanneer ik uit een duik moet komen om een bepaalde snelheid te vliegen als we terug horizontaal zijn. Dat komt gewoon door de hoeveelheid geluid (windruis, ook bij auto's aanwezig) en hoe lang ik "op de gas duwde" (x-aantal seconden de snuit naar voor in een hoek van 15° onder de horizon = xxx km/h er bij, net zoals jij ook weet dat als je "ongeveer zo lang" op het gas duwt je "ongeveer zo snel gaat". Veel autobeheersing komt dus van het gewoon zijn aan, en dus is een EV inschatten voor mij ook gewoon een kwestie van gewenning. Ja het is anders dan onze auto's uit de jaren 80, net zoals iemand die met een pre-war rijdt ook gaat denken dat hij 100 rijdt als hij in de praktijk 160 aant doen is met m'n E30 bvb. De sensaties zijn anders, maar dat went wel

Ja: ja het is gevaarlijk voor de normale mens. Helaas zit iedereen bijna achter zijn stuur zonder dat ze nadenken of een verbintenis hebben met de elementen. Die mensen zijn nu ook al niet bezig met hoeveel rpm hun auto draait aan 200km/h. Je kunt ook niet verwachten dat mensen dat weten als ze niet al teveel kilometers doen, en al zeker niet als het de 70-jarige moemoe is die naar de colruyt aan het rijden is. Dus inderdaad, die mensen gaan mss sneller rijden dan dat ze op gevoel zouden denken, maar in de praktijk zijn dat meestal die mensen die nu 50 rijden waar ze 70 mogen, dus misschien is het nog zo slecht niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Kartfreak said:

't Is een nieuwe speler op de markt, dus dat is uiteraard een risico.

CEO & COO is Peter Rawlinson. De man die bij Tesla Vice President of Vehicle Engineering and Vehicle Engineer of the Tesla Model S was. Als je een half uurtje op LinkedIn zoekt, zie je duidelijk dat de meerderheid van de mensen op enig niveau bij Lucid ex-Tesla werknemers zijn. 't Is dus duidelijk waar ze hun kennis gehaald hebben...

Ja geweldig, maar stel dat je binnen 6 maand die auto hebt. Hoeveel servicepunten zijn er in België? Maakt dan toch niet uit wie de CEO is?

Denk dat die mensen eerst wakker liggen van auto's bouwen zonder dat ze uiteen vallen en er zoveel mogelijk van verkopen. Hoe we dat gaan servicen is dan een "luxeprobleem".

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

De Y een suv?

Dan moet ik er dringend eens mee in het veld gaan crossen achter hooi. 

Denk dat ik even snel zou vastzitten met de XC60 hoor :lolz: 

voor de eenvoud in mijn hoofd bestaat het gamma van Tesla uit volgende modellen:

kleine sedan, kleine SUV

grote sedan, grote SUV

en ja… ik weet dat de model S een vijfdeurs is :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, josenjef zei:

Lynk&Co is daar ook een mooi voorbeeld van. De reden dat die toch success hebben is volgens mij vooral dat hun proposition uniek is en de verbintenis minder lang is.

Euhm… zowel Lynk&co als Polestar maken gebruik van het service netwerk van Volvo… is toch nog iets anders dan van een leeg blad te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Parsifal zei:

Denk dat ik even snel zou vastzitten met de XC60 hoor :lolz: 

voor de eenvoud in mijn hoofd bestaat het gamma van Tesla uit volgende modellen:

kleine sedan, klein busje

grote sedan, grote busje

en ja… ik weet dat de model S een vijfdeurs is :D 

Fixed it for you.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Mja, nee.

De motor heeft een drempel omdat je daar nog eens een specifiek rijbewijs voor moet halen en dat dus niet aan iedereen besteed is.

Bij een auto werd die filter geregeld door het feit dat snelle auto's handenvol geld kostten, niet alleen in aanschaf maar in running cost (en als je de crash video's ziet met supercars bestuurd door meer geld dan talent dan zegt dat al genoeg). Die drempel verlaagt nu enorm door ev's, omdat je voor de TCO prijs van je destijds-op-de-firma-gekochte-3-liter-dieselstoof nu een auto onder je kont krijgt met 911 prestaties qua accelereren.

Dat, gecombineerd met het feit dat er met bedrijfswagens over het algemeen wat ruwer wordt omgesprongen. Maar vooralsnog zie ik niet veel zotte toeren, hopelijk blijft het zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, JanC said:

Dat, gecombineerd met het feit dat er met bedrijfswagens over het algemeen wat ruwer wordt omgesprongen. Maar vooralsnog zie ik niet veel zotte toeren, hopelijk blijft het zo. 

De verzekeringsmaatschappijen en carrosserieën spreken u tegen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Die drempel verlaagt nu enorm door ev's, omdat je voor de TCO prijs van je destijds-op-de-firma-gekochte-3-liter-dieselstoof nu een auto onder je kont krijgt met 911 prestaties qua accelereren.

 

9 uren geleden, Parsifal zei:

Ik ga nu de switch maken van een SUV die in 10,2 sec. naar 100 gaat naar een SUV die dat in 3,7 sec. doet... Eigenlijk gewoon waanzin als je dat zo bekijkt...

Klopt, en dat heeft al zijn gevolgen -> 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/25/elektrische-auto-s-test/

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/70-procent-meer-ongevallen-met-elektrische-autos

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, JanC zei:

Een aantoonbare correlatie tussen krachtige EV's en schadegevallen? 

Zie links hierboven.

Moet daarom nog geen extreem krachtige EV te zijn. Er zijn genoeg chauffeurs die van een diesel met 115pk naar een EV gaan met ±200pk.
Bijna een verdubbeling van vermogen en instant koppel + ander remgedrag, dat kan al voor problemen genoeg zorgen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Parsifal zei:

Euhm… zowel Lynk&co als Polestar maken gebruik van het service netwerk van Volvo… is toch nog iets anders dan van een leeg blad te beginnen.

Onderhoud wel, maar dat was nu niet hun grootste probleem het voorbije jaar 🙂 Zag onlangs een interview met Lynk&Co CEO en die zei dat hun organisatie niet klaar was om alle vragen en bestellingen op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid