Ga naar inhoud

Motorhelmen


gTa

Aanbevolen berichten

Motor/zithouding heeft enorm veel invloed op geluid.

GSX-R had minder geluid dan een Multistrada bijvoorbeeld. Gaat puur over windgeruis.. met een naked zit je meer in de wind maar is het puur de aero van de helm zelf.

Het aantal uren achtereen maakt ook een enorm verschil. Ik rijd met enorm drmpende doppen op maat, maar verdraag ook weinig. Ik kan daar naar het einde van een rijdag (>8 uur netto rijtijd)  oprecht gek van worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

En bij een racer kan de lucht via het ruitje recht onder je helm blazen.

Dat is heel persoonlijk, de ene is veel langer dan de ander, zit wat meer gebogen dan de ander, etc.

De windstroom kwam bij mijn GSX-R zowat perfect, ik had heel weinig last van windgeruis. De Multistrada stond notoir bekend voor problemen op dat vlak en maakt je zowat doof (geen grap). Naar het schijnt veroorzaakt door de spiegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, msxx said:

Dat is heel persoonlijk, de ene is veel langer dan de ander, zit wat meer gebogen dan de ander, etc.

KAN

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige helm werd plots ook een heel stuk stiller toen ik t eerst met de Brutale reed in vergelijking met de VFR.

Heb dat met de VFR altijd een beetje gevonden, verschillende ruitjes geprobeerd, en t laatste wat ik gehad heb was t stilste, maar dus nog lawaaiering in vergelijking met helemaal niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruiten zorgen erg vaak voor (veel) meer lawaai. Ofwel moet je achter een "etalage" zitten. Ik heb nog geen één reisenduro gereden (BMW, Ducati, KTM, Honda) die niet extreem veel turbulentie en dus lawaai creëert rond je helm. Vreselijk.

't Beste blijft helemaal in de wind, vind ik. Is ook 'n hele goeie "luchtrem" om je wat in te tomen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/5/2021 om 12:55, gTa zei:

Ruiten zorgen erg vaak voor (veel) meer lawaai. Ofwel moet je achter een "etalage" zitten. Ik heb nog geen één reisenduro gereden (BMW, Ducati, KTM, Honda) die niet extreem veel turbulentie en dus lawaai creëert rond je helm. Vreselijk.

't Beste blijft helemaal in de wind, vind ik. Is ook 'n hele goeie "luchtrem" om je wat in te tomen.

Crap, ik was nochtans aan het kijken voor zo'n kort ruitje voor op de triple. Maar dus geld int water volgens u? Iets zoals onderstaande bvb.

 

 

 

 

IMG_20180507_105009905_1525963037330.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Frekkel zei:

Crap, ik was nochtans aan het kijken voor zo'n kort ruitje voor op de triple. Maar dus geld int water volgens u? Iets zoals onderstaande bvb.

 

 

 

 

IMG_20180507_105009905_1525963037330.jpg

Zoiets is zeer persoonlijk. Zou je moeten testen.

Wat dat doorgaans doet, is je buik en misschien je borst uit de wind zetten. Maar daarboven heb je (ter hoogte van de rijder) nog een 20 à 30 cm verstoorde luchtstroom, aka turbulentie, aka lawaai. En bij mij komt dat met dat "sportruitje" ongeveer tot aan m'n kin. Ik moet dus met overdreven gestrekte rug en met opzet wat naar voor gaan zitten om uit die turbulenties te blijven. Hate that. Ding vliegt er binnenkort weer af. Veel beter zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na zes jaar met twee Shoei GT-air van het eerste type, nu aan het rijden met het nieuwste model, GT air II en ik moet zeggen dat het een verbetering is. Stiller en beter geventileerd en duidelijk betere optische kwaliteit zonnevizier

Daarvoor altijd met Arai RX7RR gereden, maar denk niet dat ik rap terug ga. Bouwkwaliteit van het vizier met name en het draagcomfort schat ik echt een stap hoger in bij de Shoei

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Zoiets is zeer persoonlijk. Zou je moeten testen.

Wat dat doorgaans doet, is je buik en misschien je borst uit de wind zetten. Maar daarboven heb je (ter hoogte van de rijder) nog een 20 à 30 cm verstoorde luchtstroom, aka turbulentie, aka lawaai. En bij mij komt dat met dat "sportruitje" ongeveer tot aan m'n kin. Ik moet dus met overdreven gestrekte rug en met opzet wat naar voor gaan zitten om uit die turbulenties te blijven. Hate that. Ding vliegt er binnenkort weer af. Veel beter zonder.

Dan denk ik er nog eens verder over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/3/2021 at 3:39 PM, Tjeu said:

Ook geen weet van. 

Jammer dat potjes zo gevaarlijk zijn... Het blijft zoooo fijn om open te rijden. :inlove: 
Plezierritjes (met viziertje omhoog, tenzij bij regen) =
JfRHQxs1tkMTy3UVj1Gvm0sSsyLp4yHRYEHgRa4c

Of als ik regen verwacht soms nog eens

101412703.jpg

Pendelen = 

bc.88.76.SharkRaceRProAKYAntNeongelb2161

 

Lange ritten = 

arai_chaser_leopard_blue.jpg

 

 

Jet is aan vervanging toe, is tien jaar oud... En potje zal nu ook aan zijn zes jaar zitten. Na zes jaar vervang ik normaal steeds een helm, gezien de XPS dan zijn schokdempende eigenschappen begint te verliezen, wordt dan meer spons dan 'krokant'. 
als er nog eens een helm komt, zal het wss toch weer Arai worden. Ondanks ik erg tevreden ben van Shoei, vind ik ze te grof van interieurstof. In vergelijking met de teddybeer stof van Arai of Shark lijkt zo een shoei van schuurpapier gemaakt te zijn. 

 

 

Arai das min merk hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Na 84 jaar twijfelen ... vervanger voor m'n versleten BMW System 6 gekocht. :party: 

Qua pasvorm gaan de nieuwe Schuberth me niet meer. Passen wel goed: Shoei, HJC en (sommige) AGV, Arai en LS2. Passen mij niet: Shark, Givi, Bell en dus sommige AGV's, Arai en LS2's.
Gezien ik eigenlijk geen systeemhelm (klaphelm) hoef en ik m'n zonnevizier ook niet zo heel vaak gebruik, dacht ik met ofwel een GT-Air ofwel een NXR te landen.
GT-Air paste me perfect, NXR ook. GT-Air II past me ook erg goed maar ik had tot nu toe nog geen GT-Air II gekocht omdat ik vermoedde dat er binnenkort een NXR II zou komen.
Effectief, ding is er nu. Bij RAD even NXR2 kort opgezet: zat me even goed (quasi perfect) als de GT-Air II maar ik was teleurgesteld over het (hoge) gewicht ervan voor een sportieve integraalhelm. 50 grammetjes minder dan een GT-Air II...

In de shop dan toch weer bij de AGV SportModular verzeild geraakt. Die helm past voor de meeste mensen helemaal niet zo goed, mij gek genoeg wel. Is ook megalicht (helm en kinschaal in carbon), heeft ook vizier, ... enz.
'k was het echt beu van te twijfelen dus de AGV toegezegd. Mooie korting op, ook!

Ik kan nog kiezen uit 2 kleuren:

image.jpeg.fa7c5ae711fa2fbb75bd8fc89df7d35b.jpeg AGV Sportmodular Ray Carbon-Wit-Geel Fluo - Systeemhelm voor op de moto |  RAD

De linkse is mat (= nadeel) carbon met retroflecterende strepen.
De rechtse is glanzend (= voordeel) carbon met deels wit (= voordeel qua temperatuur) en geel.
Initieel dacht ik de matte te nemen maar vandaag er op zitten kijken en ik denk voor de wit/carbon/gele te gaan.

 

bol.com | Agv Sportmodularrbon White Yellow Fluo Systeemhelm - Motorhelm -  Maat XXL

 

 

Nu nog een avondje bijlezen over intercommekes, want dat is nog niet beslist.
Cardo Freecom 4+ of Sena SF2 of ... ?

In de loop van volgende week mogen ze dan alles mooi installeren.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Op 22/10/2021 om 20:38, gTa zei:

Na 84 jaar twijfelen ... vervanger voor m'n versleten BMW System 6 gekocht. :party: 

Qua pasvorm gaan de nieuwe Schuberth me niet meer. Passen wel goed: Shoei, HJC en (sommige) AGV, Arai en LS2. Passen mij niet: Shark, Givi, Bell en dus sommige AGV's, Arai en LS2's.
Gezien ik eigenlijk geen systeemhelm (klaphelm) hoef en ik m'n zonnevizier ook niet zo heel vaak gebruik, dacht ik met ofwel een GT-Air ofwel een NXR te landen.
GT-Air paste me perfect, NXR ook. GT-Air II past me ook erg goed maar ik had tot nu toe nog geen GT-Air II gekocht omdat ik vermoedde dat er binnenkort een NXR II zou komen.
Effectief, ding is er nu. Bij RAD even NXR2 kort opgezet: zat me even goed (quasi perfect) als de GT-Air II maar ik was teleurgesteld over het (hoge) gewicht ervan voor een sportieve integraalhelm. 50 grammetjes minder dan een GT-Air II...

In de shop dan toch weer bij de AGV SportModular verzeild geraakt. Die helm past voor de meeste mensen helemaal niet zo goed, mij gek genoeg wel. Is ook megalicht (helm en kinschaal in carbon), heeft ook vizier, ... enz.
'k was het echt beu van te twijfelen dus de AGV toegezegd. Mooie korting op, ook!

Ik kan nog kiezen uit 2 kleuren:

 AGV Sportmodular Ray Carbon-Wit-Geel Fluo - Systeemhelm voor op de moto |  RAD

De linkse is mat (= nadeel) carbon met retroflecterende strepen.
De rechtse is glanzend (= voordeel) carbon met deels wit (= voordeel qua temperatuur) en geel.
Initieel dacht ik de matte te nemen maar vandaag er op zitten kijken en ik denk voor de wit/carbon/gele te gaan.

 

bol.com | Agv Sportmodularrbon White Yellow Fluo Systeemhelm - Motorhelm -  Maat XXL

 

 

Nu nog een avondje bijlezen over intercommekes, want dat is nog niet beslist.
Cardo Freecom 4+ of Sena SF2 of ... ?

In de loop van volgende week mogen ze dan alles mooi installeren.

Vandaag voor 't eerst ermee op pad.

Pasvorm is uitstekend (da's uiteraard zeer persoonlijk).

Bediening kinstuk (systeemhelm) is solide en makkelijk. Grote knop/greep die je met één hand makkelijk ontgrendelt en opent.
Het kinstuk blijft minder fix open staan in geopende stand dan de BMW System 6, maar ik gebruik dat enkel maar om de helm op te zetten en weer af te doen (handig als brillendrager).
Ik rijd nooit met 't kinstuk open (denk ook niet dat deze helm gehomologeerd is daarvoor, de BMW-helm dan weer wel).

Kinstuk is ook volledig in carbon, 't is de enige helm die dat heeft op de markt (afaik). Voel je zeer goed: is bijzonder licht en dus ook de helm is van een gewicht dat je eerder bij de sportieve integraalhelmen verwacht.

Vizierbediening is een beetje wennen: deze is gelockt (dicht of in verluchtingsstand), je moet dus de knop indrukken om 't omhoog te kunnen klappen. Lukt perfect met één hand maar 't moet nog een beetje in de muscle memory ingeprogrammeerd worden.

Verluchting is awesome. Zoveel luchtiger (indien gewenst) dan de BMW systeemhelm die-ie komt te vervangen. Aangezien ik ne zweter ben en 't niet snel koud heb --> top, dit.

Licht getint vizier is minder diep getint dan het getinte vizier van de BMW. Ik rijd daar altijd mee rond en op nachtelijke ritten was het BMW-vizier soms toch een tik te donker.
Dit is dus beter (er bestaat ook nog een donkerder variant). Bovendien zit binnenin nog het inklapbare zonnevizier, dat je erbovenop kan gebruiken.

Bediening zonnevizier is 't meest wennen, zit aan dezelfde kant (linker onderrand helm) maar ik vind 't nog niet trefzeker. Ook hier nog wat muscle memory programmatietijd nodig.

Stabiliteit in de wind is beter dan de BMW-systeemhelm, wat logisch is aangezien deze een stuk kleiner is qua omvang.
De BMW was ook niet consistent in z'n geluidsproductie: dead straight was zat er een best luide suis in, enkele graden scheef en 't was weg.
Deze AGV Sportmodular is dead straight stiller maar blijft even "luid" (nog altijd stil). Zonder oordoppen is het verschil merkbaar, mét oordoppen is het verschil eigenlijk onbestaande. (Heb ze vandaag back to back gereden.)
Hoe sneller je rijdt, hoe meer voordeel de AGV heeft; op hogere snelheid (130+) is die zelfs mét oordoppen merkbaar stiller dan de BMW.

Heb de Cardo Freecom 4 laten installeren, met JBL speakers owzekers feestje! Nou ja, 't blijven helmspeakers maar effectief: als je met oordoppen rijdt is de geluidskwaliteit helemaal niet zo desastreus (zoals mijn vorige Sena SMH5).
Er zit een ingebouwde FM-radio in, eigenlijk nog wel fijn om StuBru op de achtergrond te hebben, zo hoor je ook nog eens 't nieuws 🙂   Heeft ook stembediening, b.v. "Hey Cardo, play music" en "Hey Cardo, volume up". Werkt feilloos.
Stembediening laat ook toe om Hey Google of Siri met stem aan te spreken en dingen te laten doen. Lukt b.v. perfect om zo m'n Waze-app op te starten maar daarna kan je niet meer per stem een bestemming invoegen.
Dat gaat dan weer wel met Google Maps: "Hey Google, navigeer", daarna vraagt da madammeken een bestemming en die valt perfect in te spreken. Tof!

Tot nu toe content!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de schaalgrootte? Ik had destijds een Schuberth systeemhelm. In vergeljking met mijn integraalhelmen van erna was ik precies een astronaut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, ir_fuel zei:

En de schaalgrootte? Ik had destijds een Schuberth systeemhelm. In vergeljking met mijn integraalhelmen van erna was ik precies een astronaut.

Erg klein, voor een systeemhelm. Grootte van een sportievere integraalhelm. En soortgelijk gewicht, ook.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Nood aan nieuwe helm want m’n Schuberth C3 is van 2013, en de binnenvoering valt uiteen. Dacht er aan de opvolger te kopen, de C5, maar die past me niet. Vreemd, ik dacht dat die helm zowat hetzelfde zou zijn als de C3.

C3 Pro verkopen ze nog steeds, is nochtans al een helm van jaren oud. Wellicht zelfde pasvorm als de C3?

 

Wat is eigenlijk een goei merk/model als go to helm? Moet niet per se flip up zijn.

aangepast door 3000
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helm is heel persoonlijk. Ik ben fan van arai, maar vind ze te duur (1 gehad). Shoei zit me ook goed en heb ik veelvuldig gehad (6 tal), maar de voering is wat te ruw. 

Nu terug shark (vierde keer), is als knuffelbeer aan doen. Lekker knus. Traploze vizier is wel vervelend (waait makkelijker dicht) en stil is die ook niet. Wel licht en comfortabel. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit een Arai gehad, zou er wel eens eentje willen.

Tot vorige generatie fan van Schuberth, maar sinds de nieuwe lijn passen me veel minder goed.

Shoei past me erg goed, enkele keren bijna eentje gekocht maar 't is er nog nooit van gekomen.

Laatste helm is een AGV, nl. de SportModular. Lichtste systeemhelm met ingebouwd zonnevizier die er is (of die ik kon vinden), pasvorm is eerder smal (wat goed past op mijn hoofd), helm is ook redelijk stil en (tot nu toe) comfortabel. En een dubbel-D sluiting.

Shark past me lang geen kanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arai heeft nu trouwens de “instap-lijn” onder de naam Profile-V. Heeft de typische Arai vorm (voor mij perfect) maar is een pak betaalbaarder tov de RX  modellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even polsen naar mensen met ervaring met het laten spuiten van helmen?

@ir_fuel @Jokke_vlo

Ik heb absoluut geen idee wat dat kost. Dat je dat niet hebt voor 200 euro lijkt me evident, maar wat kost het dan wél?

Kennen jullie adressen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

Even polsen naar mensen met ervaring met het laten spuiten van helmen?

@ir_fuel @Jokke_vlo

Ik heb absoluut geen idee wat dat kost. Dat je dat niet hebt voor 200 euro lijkt me evident, maar wat kost het dan wél?

Kennen jullie adressen?

We hebben het hier dan niet over in 1 kleur spuiten, maar een livery?

Je zit snel aan 600 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

We hebben het hier dan niet over in 1 kleur spuiten, maar een livery?

Je zit snel aan 600 euro.

In mijn geval zou 't geen livery zijn, neen.

Eén of twee kleuren spuiten, een gedeeltelijke helm. (Dus b.v. een striping in 1 of 2 kleuren.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid