Ga naar inhoud

Audi E-tron GT en RS E-tron GT


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Audi breidt zijn elektrische aanbod uit met de E-tron GT. Een flitsend vormgegeven GT die z'n basis deelt met de Porsche Taycan. Naast een (voorlopige) basisversie krijgen we ook direct de RS E-tron GT voorgeschoteld.

Highlights

  • E-tron GT direct ook als RS
  • 530 pk (basis) of 646 pk (RS)
  • 488 km rijbereik
  • Snelladen: 100 km in 5 minuten

Wat in 2018 begon met de spraakmakende E-tron GT Concepten eind vorig jaar concreter werd met een gecamoufleerd pre-productiemodel ontaardt nu in de E-Tron GT en RS E-tron GT. Een volledig elektrische vierdeurs die prestaties levert waar menig sportauto met verbrandingsmotor jaloers op wordt. Dat geldt zeker voor de RS-versie, maar daarover straks meer.

Audi E-tron GT

Audi E-tron GT

 

 

E-tron GT

De basis ligt voorlopig namelijk bij de reguliere E-tron GT. Zoals in één oogopslag te zien is, heeft Audi de conceptversie slechts op detailniveau nog bijgeschaafd. Het uiterlijk is dan ook geen grote verrassing meer, maar velen zullen dat ongetwijfeld geen probleem vinden. De 4,99 meter lange en slechts 1,41 meter hoge E-tron GT is een opvallende verschijning en behalve het esthetische aspect van het ontwerp zit ook het aerodynamische deel wel goed. De E-tron GT heeft namelijk een Cw-waarde van slechts 0,24. Geen overbodige luxe dat-ie efficiënt door de lucht snijdt, want met zo'n 2.300 kilo is de van twee elektromotoren voorziene E-tron GT bepaald geen lichte auto.

Dankzij een stevig vermogen moet dat gewicht desondanks goed van z'n plaats komen. De standaard op 19-inch wielen staande E-tron GT beschikt over 476 elektrische pk's en 630 Nm koppel. Met een boostfunctie kun je dat 2,5 seconden lang opkrikken naar 530 pk. Als dat is ingeschakeld, schiet de E-tron GT in 4,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Bij 245 km/h is de koek pas op. Het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen en daarbij zorgt een tweetraps transmissie ervoor dat het extra efficiënt opgebouwd wordt. Overigens rijdt de E-tron GT bij rustig rijden en voldoende grip enkel met voorwielaandrijving. Als er sportiever gereden wordt en/of extra grip nodig is, schakelt de motor op de achteras ook aan en doen de achterwielen mee. Bij gas los gaat de auto 'zeilen' en met remmen win je energie terug. Het remmen gebeurt zelfs voor een groot deel (tot 0,3 G vertraging) door de motor(en), waarmee er volgens Audi tot een vermogen van 265 kW stroom teruggewonnen kan worden.

Wie bekend is met de techniek van de Porsche Taycan, weet dat er ook van het bijladen van de E-tron GT veel verwacht mag worden. De Audi heeft dezelfde 800 Volt-techniek aan boord en dat draagt eraan bij dat het accupakket met een netto-capaciteit van 86 kWh in slechts 5 minuten 100 km actieradius bij kan laden aan een 270 kW-snellader. In 23 minuten moet je van 5 naar 80 procent kunnen laden. Wie 'm thuis aan gelijkstroom hangt, kan in eerste instantie met 11 kW bijladen. In een later stadium volgt 22 kW, vernam AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Daarmee is de accu volgens Audi in 5 uur vol. Als de boel op 100 procent staat, moet je volgens de WLTP-cyclus 488 km ver kunnen komen.

Audi E-tron GT

Audi E-tron GT

Interieur

Het geheel laat zich bedienen vanuit een interieur dat onmiskenbaar van Audi afkomstig is en wellicht net iets minder spetterend oogt dan het exterieur doet vermoeden. Herkenbaarheid troef, maar het ziet er prima uit. Op een centraal in het dashboard geplaatst 10,1-inch infotainmentscherm draait Audi's laatste versie van het MMI-systeem, dat standaard ook met spraakassistent te bedienen is. Via Audi Connect kunnen er tal van diensten op opgeroepen worden of extra aangeschaft worden. Optioneel zijn zaken als Alexa-spraakassistent en navigatie met Google Earth. Verder voorziet een 12,3-inch digitaal instrumentarium je van alle relevante rij-informatie.

De E-tron GT is een vierzitter en volgens Audi moet je ook op de twee stoelen achterin riant plaats kunnen nemen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Audi het accupakket daar zo diep mogelijk in de bodem verwerkt. De sportieve stoelen zijn naar wens met imitatieleer bekleed. Geen echt leer meer, want Audi gaat naar eigen zeggen liever voor een 'leervrije' toekomst en heeft zodoende kunstleer ontwikkeld op basis van gerecycled materiaal. Helemaal van deze tijd.

Audi RS E-tron GT

Audi RS E-tron GT

RS

Zoals gezegd komt de E-tron GT ook direct als RS op de markt. Daarbij hanteert Audi Sport een wat andere aanpak dan we gewend zijn. Bij de E-tron GT geen dik uitgebouwde koets of grotere inlaten; nee, de RS E-tron GT onderscheidt zich aan de buitenkant door niet veel meer dan RS-logo's en vier donkere ringen in z'n grille van de reguliere versie. “De E-tron is zo al prachtig en breed genoeg. De RS onderscheidt zich met z’n prestaties,” was de korte verklaring van Audi hierover aan AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Opvallend, maar op zich heeft men wel gelijk dat de prestaties van een andere orde zijn. In de RS-versie leveren de twee elektromotoren samen namelijk maar liefst 598 pk en 830 Nm. Met de boostfunctie komt het tijdelijk uit op 646 pk. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die slechts 3,3 seconden in beslag neemt. Dat zijn cijfers waarvoor je bij Porsche op de Taycan Turbo aangewezen bent. Toch houdt de Taycan Turbo S nog voldoende voordeel ten opzichte van zijn Audi-neef.

In de RS doet verder hetzelfde accupakket dienst als in de reguliere versie, maar er zijn wel degelijk technische zaken die de RS standaard heeft en de 'gewone' E-tron GT niet. Zo is er het een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, keramische remmen en adaptieve dempers. Ook staat-ie op 20-inch of optioneel 21-inch wielen, waar de standaardmaat 19-inch is. Daarbij heeft de RS E-tron GT standaard matrix-ledkoplampen en kun je bijtekenen voor Audi Laser Light. Optioneel is vierwielbesturing leverbaar. Overigens geldt dat deze zaken ook leverbaar worden voor de reguliere E-tron GT, maar bij de RS stap je dus niet alleen qua vermogen gelijk hoog in.

Audi RS E-tron GT

Audi RS E-tron GT

Breder aanbod

In mei verwacht Audi Nederland de eerste E-trons GT in de showroom en dat zijn dan dus gelijk de voorlopige basisversie en de RS. Het ligt vanwege het grote gat tussen die twee versies voor de hand dat er nog eentje tussenkomt. Wellicht wordt dat dan de S E-tron GT, met een basisvermogen van pakweg 550 pk. Ook is het zeker niet ondenkbaar dat er nog een versie ónder de voorlopige instapper komt. Porsche onthulde onlangs immers een Taycan met enkel achterwielaandrijving, dikke kans dat Audi ook dat voorbeeld volgt. In dat geval zal de vanafprijs dan waarschijnlijk onder de € 100.000 uitkomen, maar voor de nu gepresenteerde varianten kun je logischerwijs op bedragen daarboven rekenen. De precieze prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
 

autoweek.nl

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik me afvraag: 

Dat ding moet minstens 100k kosten, wat hem dus niet ver van de Taycan zet. Bijna ernaast. En de koets is ook hetzelfde segment.

Ik vraag me af of dat prijsverschil niet te klein is. Gaan mensen dan niet voor de “real deal” gaan, want face it, het zijn echt 2 dezelfde auto’s.

Maar wel een geslaagde kist ja. Ik hoop dat ze een cheapere variant uitbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaan heel zeker nog goedkopere varianten komen. Audi heeft in de e-tron ook nog lichtere motoren met 312pk en 408pk, en die ook tot 25k euro minder kosten dan de versie met 530pk. Wel allemaal met Quattro, itt de Taycan met 408pk die RWD is.

Maar, ik denk ook dat de Taycan een zeer grote concurrent is in eigen huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal dan meer een keuze worden voor het design wat je het meeste aanstaat, als de prijzen toch vrij gelijk gaan liggen en onderhuids is het ook al dezelfde auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog geen zicht op alle opties en wat die moeten kosten bij deze GT, maar zo’n Taycan tikt toch aardig aan als je die iet of wat aardig wil uitrusten. Zelf de goedkoopste krijg ik met de grootste moeite niet onder de 100k. Integendeel zelf 🙈

aangepast door yvesken
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, yvesken zei:

En nog geen zicht op alle opties en wat die moeten kosten bij deze GT, maar zo’n Taycan tikt toch aardig aan als je die iet of wat aardig wil uitrusten. Zelf de goedkoopste krijg ik met de grootste moeite niet onder de 100k. Integendeel zelf 🙈

Misschien dat er daar wel wat verschil zal inzitten inderdaad. Maar zoals ze er nu bijstaan met gelijk optiepolitiek moet je toch al een serieus Audi fan zijn om voor de etron te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waarom een RS6 kopen als je ook een Panamera ST kan kopen?

Good question 😂 Heb geen idee van de prijzen van die dingen, maar zo een St is in vergelijkbare performance toch nog een stuk duurder.

Als dat niet zo, dan kan ik maar bedenken dat “smaak” een grote drijfveer is. Wat denk ik ook wel meespeelt is dat een Audi algemeen meer aanvaard om mee naar er klanten te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wel straf dat je je moet blauw betalen voor een RS die niet sneller van 0 - 100 spurt dan een Tesla Model 3. :ninja:

Im Out GIF

deze kerel brengt het pijnlijke vergelijk naar boven met de Model S

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, BMWMB zei:

Er gaan heel zeker nog goedkopere varianten komen. Audi heeft in de e-tron ook nog lichtere motoren met 312pk en 408pk, en die ook tot 25k euro minder kosten dan de versie met 530pk. Wel allemaal met Quattro, itt de Taycan met 408pk die RWD is.

Maar, ik denk ook dat de Taycan een zeer grote concurrent is in eigen huis.

Er is geen "basis" model van deze E-tron GT gepland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Audi S8 zei:

Er is geen "basis" model van deze E-tron GT gepland.

Zit jij aan de Audi bron misschien Slempie ? (of wat t ook weer was 😬)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Wel straf dat je je moet blauw betalen voor een RS die niet sneller van 0 - 100 spurt dan een Tesla Model 3. :ninja:

Im Out GIF

Zelfs trager en veel duurder dan een een standaard Model S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is dat maar voor een beperkt aantal mensen doorslaggevend.

Als ik uitkijk naar een nieuwe wagen dan selecteer ik in deze volgorde:

1. Type wagen.

2. Uiterlijk (exterieur en interieur). Vind ik de wagen niet mooi, komt hij sowieso niet in aanmerking.

3. Prijs uitgerust zoals ik wens. Lijkt me logisch. Al is er altijd wel wat rek op het budget moest hierdoor een bepaalde wagen toch nog lukken. Hierin wordt ook al de TCO opgenomen, dus ook VAA.

4. Sportiviteit. Hoeft geen spurtbom te zijn, maar ik rijd wel graag vlot. Sub 8 naar 100 speelt wel mee. Maar dat een wagen dan in 3 ipv 5 seconden naar 100 kan boeit me eigenlijk dan weer niet echt.

5. Indien elektrisch, een aanvaardbare range. Zolang ik voor het hoofdverbruik vlot toekom is het goed voor mij. Alles boven de 150km bij vriestemperatuur vind ik dus ok.

 

Als ik dit lijstje toepas op Model 3 / Model S / GT / Taycan, en ik ga er even van uit dat budget bv 110k is, dan wint voor mij de GT. De Model 3 valt bv af omdat ik die met de beste wil van de wereld niet mooi vind. De S vind ik er ondertussen al wat gedateerd uitzien, en ook niet de mooiste van de klas (maar zeker niet lelijk). De GT en Taycan voldoen aan alle eisen, met dan het grote voordeel voor de GT dat ik die echt heel mooi vind. Dat ik voor hetzelfde geld met een Porsche zou kunnen rijden maakt mij niet uit, het merk doet er eigenlijk weinig toe voor mij. Ik rijd nu met een Q5, dus dat lijkt misschien toch dat ik meer naar Audi neig, maar het had evengoed een BMW X3 of een Volvo XC60 kunnen zijn. De puzzelstukjes vielen gewoon in het voordeel van de Q5.

De Model 3 is dan weer een pak goedkoper dan de andere 3, maar dat speelt enkel mee moest de 3 aan alle eisen voldoen en er dus een pak knapper uitzien. Want dan zal de lagere prijs meespelen. Anders is het budget voorzien en mag het dus opgesoupeerd worden. (Ik ben ook iemand die gewoon extra opties aanvinkt als blijkt dat dankzij de gegeven korting er opnieuw ruimte is in het budget)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, yvesken zei:

Als ik dit lijstje toepas op Model 3 / Model S / GT / Taycan, en ik ga er even van uit dat budget bv 110k is, dan wint voor mij de GT. De Model 3 valt bv af omdat ik die met de beste wil van de wereld niet mooi vind. De S vind ik er ondertussen al wat gedateerd uitzien, en ook niet de mooiste van de klas (maar zeker niet lelijk). De GT en Taycan voldoen aan alle eisen, met dan het grote voordeel voor de GT dat ik die echt heel mooi vind. Dat ik voor hetzelfde geld met een Porsche zou kunnen rijden maakt mij niet uit, het merk doet er eigenlijk weinig toe voor mij.

Mooie vergelijking, met begrijpelijke keuze.👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/11/2021 at 12:03 AM, BMWMB said:

Maar, ik denk ook dat de Taycan een zeer grote concurrent is in eigen huis.

Ik vermoed dat het de VW groep niet veel kan schelen of je de Audi of de Porsche bestelt, als je maar bij andere merken weg blijft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel volledig deze man zijn mening. Aan de buitenkant is deze e-tron GT knap, maar het is zonde dat het interieur zo weinig vernieuwend is. Ik ben dus niet de enige die dat vindt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid