ir_fuel 58.442 Geplaatst: 11 november 2024 Auteur Geplaatst: 11 november 2024 5 minutes ago, ICM said: Is dat nog altijd een ding, die overrevs? Kan die ontsteking ondertussen niet snel genoeg worden onderbroken? Als ik in 4e bol aan 9000rpm, ik leg de motor af, ik druk de koppeling in, gooi hem in 1e en los de koppeling, dan heb je niet noodzakelijk een ontsteking nodig om brokken te rijden, vrees ik. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 6 uren geleden, Jules_W zei: Mja, hoe analoog is zo’n GT3 nog? Ik volg uw betoog wel, maar anno 2024 koop je geen analoge auto’s meer. Koop u een 996 GT3 als je dat wilt. 5 uren geleden, Jules_W zei: Ik vraag me ook af in hoeverre sommige van die moderne sportauto’s effectief beter rijden met een manuele bak? Ik denk zelfs helemaal niet. Natuurlijk is het wel een andere ervaring en je wekt voor jezelf de indruk dat je harder moet werken of zelfs een betere chauffeur bent dan iemand die automaat rijdt omdat je op het scherpst van de snee moet tiphielen maar langs de andere kant; Manuele bakken in 2024 revmatchen automatisch en quasi iedereen die ik ken is daar lyrisch over en gebruikt dat fulltime. Dus waar zit het dan nog? Ik heb zelf kort een paar laps met een PDK 992 GT3 op Mettet gereden en daar een manuele bak in steken zou ik persoonlijk helemaal geen meerwaarde vinden. Ik heb er niet lang mee gereden maar toch… Die auto gaat volgens mij veel te hard om nog manueel te schakelen. Idem met bv een Alpine a110. Ik weet dat ik daar soms over doorboom, maar zo goed jongens, no chance dat ik dat manueel zou kopen. No chance. De prestaties kan je tegenwoordig gewoon NERGENS gebruiken. Dus het prestatieverschil tussen manueel en automaat maken niet uit. En inderdaad, niemand koopt dit om dit af te raggen op circuit. Als je geld hebt om dit af te raggen, dan heb je ook geld om je een echte circuitauto te kopen. Het gaat over de rijervaring. Het feit dat je zelf nog het rijplezier hebt volledig de controle te hebben over het toerental waarop je motor draait, dat je de mechaniek nog voelt door de pook en de koppeling. Flippers aan het stuur geven me gewoon een playstation gevoel. En zoals hoger reeds gezegd door fuel, men heeft tegenwoordig een electrische stuurbekrachtiging, stabiliteitscontrole, etc. Dus wat schiet er ons nog van echt rijplezier over? Als het is voor het gemak, dan koop je je beter een Mercedes SL. 1 Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 12 minuten geleden, The Swede zei: Het feit dat je zelf nog het rijplezier hebt volledig de controle te hebben over het toerental waarop je motor draait, dat je de mechaniek nog voelt door de pook en de koppeling. Deze man begrijpt het 7 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 De zotte prijzen van de vorige GT3 zijn precies ook verleden tijd. https://finder.porsche.com/de/de-DE/details/porsche-911-gt3-mit-touringpaket-gebraucht-2X9M39?model=911&model-generation=992&model-generation=992-2&transmission=manual&order=price_asc Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 Nu de 992.2 er is, zullen de prijzen van de 992.1 wel weer wat zakken. Je vindt er zeker onder de 200k euro, wat toen de nieuwprijs was. De eigenaars die nu verkopen hebben dus amper geld verloren. Toch blijven GT3-prijzen heel stabiel, want een 991.2 GT3 touring vind je amper onder de 170k euro, en die dingen zijn ondertussen al 6 jaar op de markt. Ik ben ook heel benieuwd hoe deze prijzen gaan evolueren de komende jaren, en dan denk ik ook aan alle generaties GT3. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 22 uren geleden, Geertt zei: Geweldig dik. Hoe werkt zo'n prė-order? Volledige config doorgeven, prijs bekend, en wachten tot het officieel kan doorgegeven worden? Pré-order is een ondertekende bon, voorschot betalen, met de mondelinge bevestiging dat je een productie-slot hebt, maar eigenlijk kunnen ze het pas met zekerheid zeggen eens ze geconfigureerd en echt besteld kunnen worden. Op de pre-order staat dus ook dat het 'onder voorbehoud beschikbaarheid' is, en dat de levertijd nog niet bekend is. Configureren zou kunnen 'eind van het jaar'. Eerdaags dus. 11 uren geleden, Naish zei: Ik nu een manuele en nog altijd super content van mijn keuze... In bmwmb zijn geval echter zou ik een manuele pakken zeker als je dat naast je Vantage automaat gaat zetten. En de redenering om de 964 te pakken als je manueel wil rijden gaat niet op voor mij. Voor mij doe je andere ritten met een Vantage/GT3 vs een oldtimer... Vandaag ben ik met de Vantage in de Ardennen gaan rijden, en was eigenlijk wel een beetje nerveus, want het was de eerste keer dat ik met koud en nat weer dat eens ging doen. Zo'n Vantage is conceptueel toch wat anders met de motor voorin, en dus veel minder grip op de achteras, maar ik moet zeggen, als je bij het accelereren de gaspedaal beheerst induwt, dan valt het wel mee. Aangezien ik niet de skills heb van Freddy Loix, heb ik alle elektronica aangelaten. Bij zo'n ritten mis ik inderdaad wel een manuele versnellingsbak, want dan heb je gewoon veel meer controle over hoe de auto zich gedraagt. Met de automaat, in automatische modus, schakelt de versnellingsbakterug en op op momenten dat je het eigenlijk niet wil, en schakelen met de flippers kan ook, maar dat is toch bijlange niet hetzelfde dan echt manueel van versnelling veranderen met gebruik van een koppelingspedaal. Het klopt dat tegenwoordig alle auto's alle nodige electronica en optie's hebben om gemakkelijker en veiliger te rijden, maar het zelf schakelen, met voetenwerk erbij, geeft toch veel meer betrokkenheid bij het rijden... Om die reden rijd ik ook zo graag met de 964, en deze heeft ook al servostuur en ABS. Ik heb nu idd een omdtimer, en een moderne cabrio die sportief en ook comfortabel is, dus zou een manuele versnellingsbak in de GT3 touring een logische keuze zijn. Hmmm, ik ga er nog eens nadenken. Alleszins, als ik onze Benoît moet laten kiezen, dan zou het snel beslist zijn. Hij is fan van een manuele versnellingsbak. 9 uren geleden, Speedhunter zei: Cruisen op de boulevard is nu eenmaal aangenamer in een automaat Mijn auto's zijn geen garage-queens, dus worden er ook langere afstanden gedaan, en dan is het soms wel plezant om gewoon lui te cruisen. De moderne automaten schakelen fantastisch snel en goed, dus ideaal om zelfs sportief te cruisen. 7 uren geleden, Soul zei: Beter rijden... Wat is beter rijden ? Harder werken... Is het niet eerder iets gevoelsmatigs ? Dat je met een handgeschakelde bak intiemer/closer bent met de wagen ? En dat dat nu net een zekere meerwaarde is tijden het rijden. Zo is dat! Met een manuele versnellingsbak moet je harder werken, en ben je dus meer betrokken bij het rijden. 1 Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 1 uur geleden, PJH zei: Deze man begrijpt het Harris zegt een aantal keren dat de Touring zou moeten zijn zoals deze S/T, maar dat is dus niet het geval. De 992.2 heeft nu ook wel een kortere overbrenging van de versnellingsbak, en als je het 'lightweight pack' neemt, heb je ook het kortere pookje. Dan is het nog geen S/T, maar het komt wel al dichter in de buurt. Het zou wel dik zijn, met lightweight pack, manuele bak, en dan die bloedmooie magnesium wielen... 5 Quote
Geertt 4.039 Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 Daarstraks een mooie vergelijking aan de Ring. Ge kunt maar één ding zeggen als ge langs die 992 staat: los erover. Maf. Echt maf. Er was weer vanalles wat op de trackday. Puur qua looks valt een 991 GT3 (niet RS) me eigenlijk op als sweet spot. Quote
Alexx 3.767 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 Idem. Voor mij is de 991 RS 1 van de mooiste en meest tijdloze 911. 1 Quote
Naish 9.595 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 De 992 RS vind ik ook niet wauw... Dat is er voor mij over en kan je idd niet meer mooi noemen. Dat is overdreven en bruut, dat wel... 16 uren geleden, Jules_W zei: Ik vraag me ook af in hoeverre sommige van die moderne sportauto’s effectief beter rijden met een manuele bak? Ik denk zelfs helemaal niet. Natuurlijk is het wel een andere ervaring en je wekt voor jezelf de indruk dat je harder moet werken of zelfs een betere chauffeur bent dan iemand die automaat rijdt omdat je op het scherpst van de snee moet tiphielen maar langs de andere kant; Manuele bakken in 2024 revmatchen automatisch en quasi iedereen die ik ken is daar lyrisch over en gebruikt dat fulltime. Dus waar zit het dan nog? Ik heb zelf kort een paar laps met een PDK 992 GT3 op Mettet gereden en daar een manuele bak in steken zou ik persoonlijk helemaal geen meerwaarde vinden. Ik heb er niet lang mee gereden maar toch… Die auto gaat volgens mij veel te hard om nog manueel te schakelen. Idem met bv een Alpine a110. Ik weet dat ik daar soms over doorboom, maar zo goed jongens, no chance dat ik dat manueel zou kopen. No chance. In heel de discussie PDK vs Manueel haal je hier nu wel de plaats aan waar ik ook PDK zou prefereren. Als je echt veel op circuit gaat rijden en daar het onderste uit de kan wil, dan moet je PDK nemen. Maar dat gaat David niet doen. 9 uren geleden, BMWMB zei: Vandaag ben ik met de Vantage in de Ardennen gaan rijden, en was eigenlijk wel een beetje nerveus, want het was de eerste keer dat ik met koud en nat weer dat eens ging doen. Zo'n Vantage is conceptueel toch wat anders met de motor voorin, en dus veel minder grip op de achteras, maar ik moet zeggen, als je bij het accelereren de gaspedaal beheerst induwt, dan valt het wel mee. Aangezien ik niet de skills heb van Freddy Loix, heb ik alle elektronica aangelaten. Bij zo'n ritten mis ik inderdaad wel een manuele versnellingsbak, want dan heb je gewoon veel meer controle over hoe de auto zich gedraagt. Met de automaat, in automatische modus, schakelt de versnellingsbakterug en op op momenten dat je het eigenlijk niet wil, en schakelen met de flippers kan ook, maar dat is toch bijlange niet hetzelfde dan echt manueel van versnelling veranderen met gebruik van een koppelingspedaal. Het klopt dat tegenwoordig alle auto's alle nodige electronica en optie's hebben om gemakkelijker en veiliger te rijden, maar het zelf schakelen, met voetenwerk erbij, geeft toch veel meer betrokkenheid bij het rijden... Om die reden rijd ik ook zo graag met de 964, en deze heeft ook al servostuur en ABS. Ik heb nu idd een omdtimer, en een moderne cabrio die sportief en ook comfortabel is, dus zou een manuele versnellingsbak in de GT3 touring een logische keuze zijn. Hmmm, ik ga er nog eens nadenken. Alleszins, als ik onze Benoît moet laten kiezen, dan zou het snel beslist zijn. Hij is fan van een manuele versnellingsbak. Ik zou in jou geval idd eens goed denken. Zeker als het je bedoeling is om de vantage of iets anders ernaast te houden... Als het is om te gaan cruisen dan is de vantage in cabrio vorm sowieso een betere keuze. Je koopt dit ding om iets meer beleving te hebben bij het rijden, iets harder, iets meer hardcore te zijn,... Dus dan lijkt me een manuele een betere keuze. En ja het is iets moeilijker en je bent er iets meer mee bezig, maar je bent sneller voldaan. En laat ons eerlijk zijn, dat ding is bloedsnel op de openbare weg, dus als het allemaal wat trager een goeie beleving kan geven, dan is dat volgens mij een goeie zaak. Ivm je opmerking voor langere afstanden en zo, dat ding heeft zoveel power dat je in high gear of in een vaste versnelling zo makkelijk zoveel bereik hebt met de toerentalrange dat je ook op je gemak kan rijden zonder constant te schakelen... En ja, als ik op rondritten eens goed aan het doorperen ben, dan merk ik idd als er een lang breed stuk aan ben dat ik wat plaats verlies op een automaat voor je, maar als het weer leuk wordt, dan haal je dat snel weer op Quote
Luv4DLM 1.285 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 8 uren geleden, Geertt zei: Er was weer vanalles wat op de trackday. Puur qua looks valt een 991 GT3 (niet RS) me eigenlijk op als sweet spot. Deze heb ik er zondag gespot, het heeft wel iets maar ik ben nog steeds voor de 991.2 RS Quote
Monterey Jack 6.514 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 34 minuten geleden, Naish zei: En ja, als ik op rondritten eens goed aan het doorperen ben, dan merk ik idd als er een lang breed stuk aan ben dat ik wat plaats verlies op een automaat voor je, maar als het weer leuk wordt, dan haal je dat snel weer op Dat laatste is een dooddoener die niets te maken heeft met de vergelijking manueel of PDK. Als je meer durft en beter kan sturen haal je met heel wat minder materiaal ook een GT3 PDK in als het begint te draaien. Zelfs in een bochtige sectie is een PDK in het voordeel. Ik zou persoonlijk ook altijd PDK nemen, het manueel schakelen voegt voor mij persoonlijk weinig plezier toe. Enkel maar meer last eigenlijk Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 25 minuten geleden, Monterey Jack zei: Als je meer durft en beter kan sturen haal je met heel wat minder materiaal ook een GT3 PDK in als het begint te draaien. Toon voelt zich aangesproken https://www.instagram.com/stories/direct/3499498685064365182_50070882669 4 Quote
Jules_W 4.886 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 1 uur terug, Naish zei: De 992 RS vind ik ook niet wauw... Dat is er voor mij over en kan je idd niet meer mooi noemen. Dat is overdreven en bruut, dat wel... In heel de discussie PDK vs Manueel haal je hier nu wel de plaats aan waar ik ook PDK zou prefereren. Als je echt veel op circuit gaat rijden en daar het onderste uit de kan wil, dan moet je PDK nemen. Maar dat gaat David niet doen. Ik zou in jou geval idd eens goed denken. Zeker als het je bedoeling is om de vantage of iets anders ernaast te houden... Als het is om te gaan cruisen dan is de vantage in cabrio vorm sowieso een betere keuze. Je koopt dit ding om iets meer beleving te hebben bij het rijden, iets harder, iets meer hardcore te zijn,... Dus dan lijkt me een manuele een betere keuze. En ja het is iets moeilijker en je bent er iets meer mee bezig, maar je bent sneller voldaan. En laat ons eerlijk zijn, dat ding is bloedsnel op de openbare weg, dus als het allemaal wat trager een goeie beleving kan geven, dan is dat volgens mij een goeie zaak. Ivm je opmerking voor langere afstanden en zo, dat ding heeft zoveel power dat je in high gear of in een vaste versnelling zo makkelijk zoveel bereik hebt met de toerentalrange dat je ook op je gemak kan rijden zonder constant te schakelen... En ja, als ik op rondritten eens goed aan het doorperen ben, dan merk ik idd als er een lang breed stuk aan ben dat ik wat plaats verlies op een automaat voor je, maar als het weer leuk wordt, dan haal je dat snel weer op Kan jij op rondritten die kar dan echt uitwringen? Ik heb nu 2 openroads rondritten gedaan met mijn M2 en daar had ik altijd het gevoel op 80% te moeten rijden. Veel te weinig marge. Ik reed laatst achter 2 130i’s en een Z4 coupé op een rondrit in de ardennen, daar amuseer ik mij harder mee dan met mijn M2 denk ik. Op een circuit is dat omgekeerd. Quote
Lotuzzz 17.097 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 1 uur terug, Naish zei: En ja, als ik op rondritten eens goed aan het doorperen ben, dan merk ik idd als er een lang breed stuk aan ben dat ik wat plaats verlies op een automaat voor je, maar als het weer leuk wordt, dan haal je dat snel weer op Los van PDK of manueel, als op een constante tijd van 2 seconden achter iemand rijdt is dat aan 180 per uur 100 meter, en aan 36 per uur 20 meter. Quote
Capitol 630 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar in David zijn plaats zou ik zeker de manuele kiezen, vermits de Vantage een automaat is. Quote
Naish 9.595 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 15 minuten geleden, Jules_W zei: Kan jij op rondritten die kar dan echt uitwringen? Ik heb nu 2 openroads rondritten gedaan met mijn M2 en daar had ik altijd het gevoel op 80% te moeten rijden. Veel te weinig marge. Ik reed laatst achter 2 130i’s en een Z4 coupé op een rondrit in de ardennen, daar amuseer ik mij harder mee dan met mijn M2 denk ik. Op een circuit is dat omgekeerd. Zeker niet! En al zeker niet door het feit dat ik er regelmatig doe met mijn vrouw en die is ondertussen wel gewend dat ik doorpeer en dan zit ze op haar gsm terwijl ze op rondritten meevolgt en meekijkt dus dan mag het nog harder gaan. Maar als het richting 200 gaat dan gaat ze toch ook al eens laten merken dat niet veel sneller moet. Ze heeft meer moeite met een spelende kont, dus snel gaan mag. Maar van zodra ze dat gat voelt gaan panikeert ze sneller. Nu dat is ook al aan het veranderen en al zeker door haar af en toe eens wat filmpjes te tonen van wat 'mogelijk' is zonder dat het een crash is 7 minuten geleden, Lotuzzz zei: Los van PDK of manueel, als op een constante tijd van 2 seconden achter iemand rijdt is dat aan 180 per uur 100 meter, en aan 36 per uur 20 meter. Klopt, maar je snapt wat ik bedoel... Ik zeg niet dat ik niet kan volgen, maar soms merk je dat met je manueel in 3 uit een bocht komt en zo doortrekt waar je met pdk nog even snel zou teruggaan naar zijn 2. 1 Quote
Naish 9.595 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 3 minuten geleden, Capitol zei: Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar in David zijn plaats zou ik zeker de manuele kiezen, vermits de Vantage een automaat is. Dat is trouwens de voornaamste reden voor mij hoor, die vantage. Had hij gezegd dat er terug een GT3 komt in plaats van zijn vantage, dan zou ik hem zelfs PDK adviseren... Quote
Naish 9.595 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 Trouwens op die manier zal het soms voor een oplossing zorgen als hij voor de garage staat en twijfelt wat hij moet pakken... Goh, nu is een automaat cabrio toch beter geschikt of goh, nu heb ik toch eens zin om heel gefocused echt te gaan rijden. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 10 uren geleden, BMWMB zei: Harris zegt een aantal keren dat de Touring zou moeten zijn zoals deze S/T, maar dat is dus niet het geval. De 992.2 heeft nu ook wel een kortere overbrenging van de versnellingsbak, en als je het 'lightweight pack' neemt, heb je ook het kortere pookje. Dan is het nog geen S/T, maar het komt wel al dichter in de buurt. Het zou wel dik zijn, met lightweight pack, manuele bak, en dan die bloedmooie magnesium wielen... Ja, maar dan zou de S/T geen bestaansreden meer hebben... Ben ook met Naish akkoord dat de 992 GT3 RS niet echt mooi is. Spectaculair om zien misschien... als je 7 jaar oud bent. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 3 uren geleden, Naish zei: Trouwens op die manier zal het soms voor een oplossing zorgen als hij voor de garage staat en twijfelt wat hij moet pakken... Goh, nu is een automaat cabrio toch beter geschikt of goh, nu heb ik toch eens zin om heel gefocused echt te gaan rijden. Ik kan dat beamen. Niet met auto's, maar wel (een beetje) met moto's en evenzeer met snowboards en windsurfen. Kiezen is verliezen. Maar da's echt geen reden om niet te diversifiëren, vind ik. Het vergt echt weinig moeite om ervoor te zorgen dat dat je plezier niet verknalt. Als je jezelf gewoon oplegt niet te talmen over de andere optie die je niet nam ("Had ik nu maar...") maar blij te zijn met wat je effectief op pad bent ... dan is dat ook effectief zo. Trouwens, elke situatie is anders dus je kan niet weten dat die andere optie effectief beter zou geweest zijn (in tegendeel: niks is perfect dus ook dat zou nadelen hebben gehad). Wat wel kan is dat je door teveel keuze op den duur zaken hebt die nauwelijks of niet (meer) aan bod komen ... dan kan je wel gaan twijfelen om ze weg te doen. Van dié twijfel heb ik veel vaker last Quote
-Fred- 829 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 Is een manuele in herverkoop ook niet altijd een pluspunt? Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 3 uren geleden, The Swede zei: Ja, maar dan zou de S/T geen bestaansreden meer hebben... Why not? Na de 991.1 R kwam er ook een manuele 991.2 GT3 touring. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.