Ga naar inhoud

BMW i4


Phil

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

We konden deze week op ons bedrijf een scala aan 'mobiliteitsoplossingen' testen, en als dat dan onder andere een i4 M50 is, why not. Met een gezonde portie scepsis ingestapt en een toch wel grote smile uitgestapt.

Het voorspelbare is dat dat retesnel is, maar de echte verrassing was de kalibratie van de primaire bedieningsorganen, i.e. vooral de pedalen en het stuur. Veel natuurlijker dan in rechtstreekse concurrent Polestar2 Dual die ik recent ook mocht rijden. Plots klopt dat vrij zware maar communicatieloze stuur ook, een betere match dan in de BMW ICE's. Alle rijmodi eens geprobeerd, en die vond ik ook vrij subtiel, helemaal niet zo karikaturaal als andere merken soms doen. Grote fan van de B-stand op de pook, dat is die met maximale regeneratie en dus perfect voor one pedal driving; zeker in start-stop verkeer anticipeer je nog meer en geeft het een belonend gevoel niet te moeten remmen. Maar voelt dus allemaal zeer vertrouwd, ook al door de klassieke berline-opbouw, bekende rijhouding met de zeer goede zeteltjes. Het 'grote' scherm vond ik in de praktijk eigenlijk wel vrij klein, maar met zo'n hoge resolutie heb je niet echt meer nodig.

Pas als je enkele uren later terug in een lichte wagen stapt (en we spreken toch over minus 700 a 800kg) merk je dat verschil, zeker in de snelle rechtse gevolgd door linkse doordraaier van afrit Lille. De i4 bij de transitie van rechts naar links zelfs een fractie van een seconde moeite om de koetswerkcontrole te verzekeren, ook al is het zwaartepunt laag. Daar toont mijn oude Peugeot toch een pakje meer finesse, maar in sé stoorde het niet bij de i4. 

Maar wat een moeiteloze raket, en desgewenst ook geschikt om (en dan ben je nog ver van full pull) gewoon zeer vlot te rijden, hoewel EV toch altijd meer blijft uitnodigen tot cruisen dan echt dynamisch. In die zin ergens ook spijt dat ik de iX niet gekozen had, dit zou een nóg homogener geheel kunnen vormen. En P.S. dat San Remo is ge-wel-dig in de ochtendzon.

 

IMG_20220922_092330433.jpg

IMG_20220922_090613107.jpg

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijft een beetje mijn gevoel erbij. Leuke auto, maar ik vond ook dat hij "rare" koetswerkbewegingen deed als je er sneller mee begint te rijden.

In een SUV merk je dat minder omdat die geenszins uitnodigt tot sportief rijden en ook door die slappere ophanging en de hogere zit, wordt dat wat weggevlakt. Bij die I4 voel je dat er imo iets net een beetje minder klopt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rabbit zei:

Je beschrijft een beetje mijn gevoel erbij. Leuke auto, maar ik vond ook dat hij "rare" koetswerkbewegingen deed als je er sneller mee begint te rijden.

In een SUV merk je dat minder omdat die geenszins uitnodigt tot sportief rijden en ook door die slappere ophanging en de hogere zit, wordt dat wat weggevlakt. Bij die I4 voel je dat er imo iets net een beetje minder klopt.

Maar misschien lag het deels ook aan mezelf, omdat modulaties van het, ahem, stroompedaal veel plotser op de lastwissel werken dan bij een gaspedaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tommie zei:

i4 eDrive35 vanaf vandaag bestelbaar.

Ik neem aan dat dit model er voornamelijk is om lease rijders waarvoor de eDrive40 net te duur is over de streep te trekken?

Er is toch geen kat die voor die 3,3k prijsverschil het kleinere batterij pakket gaat nemen dat dan nog eens trager laadt? Of is dit stiekem de best rijdende i4 met RWD & lager gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Race7 said:

Ik neem aan dat dit model er voornamelijk is om lease rijders waarvoor de eDrive40 net te duur is over de streep te trekken?

Er is toch geen kat die voor die 3,3k prijsverschil het kleinere batterij pakket gaat nemen dat dan nog eens trager laadt? Of is dit stiekem de best rijdende i4 met RWD & lager gewicht?

Het geheime wapen is het mechanisch sper op de achteras.

hoop ik

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, Maaher said:

Dat DC laden aan 180kW, da's toch niet zo'n enorm verschil t.o.v. de 205kW van de eDrive40? 

Je moet ook naar de complete laadcurve kijken. Je laadt geen batterij van 0 naar 100 aan 180kW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
14 hours ago, Tommie said:

Is niet eens veraf. 

Tank turns. :inlove: 

Als ik nog eens 18 maand wacht kan ik hem dan hebben? :D Tegen dan heb ik dat prijsverschil bijeen gespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Als ik nog eens 18 maand wacht kan ik hem dan hebben? :D Tegen dan heb ik dat prijsverschil bijeen gespaard.

Misschien heb je hem wel sneller dan de andere :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Monterey Jack said:

Misschien heb je hem wel sneller dan de andere :D 

Zou me niks verbazen. Kan misschien beter 2 i4 edrive35's kopen en er 1 i4 M70 van maken :lolz:

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pak geslaagder dan de M50 imho. (waarbij mij de opgekleefde koetswerkverbreders achteraan storen, en het feit dat velen denken dat het een elektrische 'M' is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid