Ga naar inhoud

Varia oldtimers


tuscani

Aanbevolen berichten

Op 28/12/2019 om 20:45, walter zei:

Mijn eerste auto was zo een Clio,  inderdaad solide en praktisch maar nu niet meteen iets wat ik nu als youngtimer zou kopen.

Die 850i echter, verdorie wat een ketel en wat een geil interieur... Maar de prijzen zijn er ook naar ondertussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste auto was zo een Clio,  inderdaad solide en praktisch maar nu niet meteen iets wat ik nu als youngtimer zou kopen.

M'n eerste auto (in 2008) was een Clio 1.1 van '94. Was een lichte vracht (ex-Electrabel wagentje dat gebruikt werd door de meteropnemers en dat m'n vader destijds (rond 2002) voor een appel en een ei heeft kunnen overnemen toen het toenmalige Electrabel/Gaselwest (later Indexis, Eandis en tegenwoordig Fluvius) hun wagenpark vernieuwde (de opvolgers waren o.a. Fiat Punto's). Voordien hadden m'n ouders altijd maar één auto gehad. M'n vader reed dan met onze normale gezinsauto en de Clio werd hoofdzakelijk door m'n moeder gebruikt (voornamelijk voor korte ritjes rond de kerk voor/tijdens haar werk (thuiszorg).

 

M'n moeder is me er vaak mee komen ophalen na school aan het station. Die Clio had nog een manuele choke en was sinds we hem hadden berucht om (zelfs al was ie al warmgereden en choke reeds volledig uit) al stotterend stil te vallen als we vertraagden voor een kruispunt bvb. Als onzekere puber schaam je je wel wat voor zo'n dingen want die auto was met z'n wit-blauwe Electrabel kleuren sowieso al opvallend genoeg (dus kwam extra marginaal over in m'n gedachten (bullshit natuurlijk achteraf gezien)).

 

Toen in 2008 m'n rijbewijs gehaald en de Clio gekregen als eerste auto, met gemengde gevoelens. De niet-toffe kleurencombinatie was één ding (als 18-jarige autoliefhebber had ik liever iets coolers gehad natuurlijk), het moeten spelen met choke en gas om niet stil te vallen telkens je moet vertragen aan een kruispunt of zo was iets vervelender als je net je rijbewijs gehaald hebt en voor het eerst alleen ergens naartoe rijdt. default_biggrin.gif

 

Het was ook de allerkaalste uitvoering die je kon krijgen, werkelijk geen enkele optie (behalve de LV-ombouw dan), overal harde monotone grijze plastiek vanbinnen, geen servo (van alle servoloze auto's die ik gehad heb staat deze toch ergens bovenaan) en vieze interieurgeur die permanent bleven herinneren aan een verleden als rijdende asbak van in z'n meteropname-dagen, geen radio (dat vond ik als muziekfanaat eigenlijk nog het ergste, heb toen zelfs speciaal een setje armtierige (was wel van Sony duus duur genoeg, maar toch) bassloze speakers gekocht die je via AUX op je MP3-speler kon aansluiten, deftige compacte bluetooth speakers waarmee elke tiener nu mee rondloopt bestonden toen nog niet (of waren erg duur)). Enfin, een jaartje en een kleine 3000 km (ik werkte toen nog niet maar ging nog naar school en deed dus amper km's) later werd ie afgekeurd en werd na overleg met de ouders besloten er geen verloren kosten meer in te steken. default_biggrin.gif M'n nonkel heeft 'm dan voor een appel en een ei overgekocht, hersteld en nog 15k bijgezet op de teller tot ie weer stukken had anderhalf jaar later of zo. Daarna vloog ie aan de kant (werd als schietschijf gebruikt door m'n neven met hun loodjesgeweer), tot ie na een paar jaar in 2016 uiteindelijk bij 't oud ijzer in de crusher terecht kwam:

 

0f90bf69046dbd97931aa9e571acf1e2.jpg&key=065a5f89382efee75d4927ee9ae4e38f061781328855b1b9ff21bf2fb89b24c4

 

 

 

Na de Clio kwam de opvolger, een Polo Coupé facelift uit '91, wat toen écht als 'heel oude auto' gezien werd (want nog drie (!) jaar ouder dan de al 14 jaar oude Clio), alles boven de 10 jaar was toen eigenlijk stokoud, terwijl dat nu toch anders is. Eigenlijk beschouw ik die Polo als m'n eerste échte auto. Was ook erg basic (zat aanvankelijk ook geen radio in maar werd snel gefixt) en 100cc minder dan de Clio (for what it's worth) maar zo kwam ik op VW fora terecht en ontvlamde de oldtimer-vonk (kort erna kwam m'n eerst (voor mij) échte oldie, een Jetta Mk1 van '82 waar ik veel plezier van gehad heb en op het (lange) lijstje van "auto's die ik eigenlijk had moeten houden" staat). Nadien zijn er nog vele oldies gevolgd. default_biggrin.gif

 

 

De Polo Mk2 op z'n coolst (maar anderhalf maandje zo rondgereden want die verlaging was zo'n kut setje van TA-technix dat ik 2dehands gekocht had, maar de voorste dempers zaten er niet bij dus botste constant tegen het eind van de standaard dempers bij elk putje)

e66926b049a7e9cbfc414d807c1894cc.jpg&key=d9b20b824925b506cf8f692b6a3407a37f3b6805f908e9c84c023eeb3ac7dff4

 

 

De Jetta default_wub.png (nog foto's van verkoper in 2010)

fedf421f973336820bdb7e385df043b8.jpg&key=dbcd1c8f520279696ea3510e4c1beb83c218ac0d666b04efc3320633f292a3ae

 

58be465446c1c50b3626f58e657a4c26.jpg&key=10d9bae24f221bd540208ee8cb410bdcc07d18ca4f92fbf91fc4f977be2b9000

 

De Polo Mk1 die ik ook nog een paar maand gehad heb (erg mooi en leuk maar bodem was rot)

da98f0ba7222a181ac46749572e2e23c.jpg&key=46ab076507495516d82cc40de72a29ede54a9d9f9b5cc4c4cc24ae0c5b7bf2b2

 

M'n eerste E30 met toen amper 90k km op de teller, die ik kocht als daily omdat de Jetta hobby ipv daily werd (had ik ook nooit mogen weg doen)

d739dc2d06d8a1604173da0447a63011.jpg&key=8747b41990bbcb24bf0a86c3a897e8c7fe22540c017fec97c737420c4770b53e

 

Hier tijdens een Watersportbaan meet (ofwel van E30 forum ofwel van de fameuze 'spontane last-minute meeting' van AF)

c3035c96c76d903107e8ecf8d68a15f3.jpg&key=e635f16bc6ade590b8793fbba64ceded5cd542bed0e1c366d3a2024efd306d8a

 

 

Etc.. default_biggrin.gif

 

Maar zo'n Clio zegt me dus weinig als oldtimer, tenzij een Clio Williams dan misschien (maar ook al te duur). Terwijl ik af en toe toch eens het schaarse aanbod van oldie Polo'tjes durf te bekijken. default_biggrin.gif

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die polo achteraf nog naar [mention=221]WV.[/mention] gegaan?

Nope, WV. had de zijne al, en was een groene en facelift met de plastieken bumpers met amper km's en quasi mint. De mijne kwam oorspronkelijk uit Zweden (naar België gereden door degene waar ik 'm van kocht, die in Zweden een luchtgekoelde VW Variant gekocht had en die Polo gekocht had om de 100 km tussen vliegveld en Variant verkoper te overbruggen. Is daarna met behulp van een vriend met die 2 VW's van Zweden naar België gereden). :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 2/1/2020 om 22:53, Ian zei:

M'n eerste auto (in 2008) was een Clio 1.1 van '94. Was een lichte vracht (ex-Electrabel wagentje dat gebruikt werd door de meteropnemers en dat m'n vader destijds (rond 2002) voor een appel en een ei heeft kunnen overnemen toen het toenmalige Electrabel/Gaselwest (later Indexis, Eandis en tegenwoordig Fluvius) hun wagenpark vernieuwde (de opvolgers waren o.a. Fiat Punto's). Voordien hadden m'n ouders altijd maar één auto gehad. M'n vader reed dan met onze normale gezinsauto en de Clio werd hoofdzakelijk door m'n moeder gebruikt (voornamelijk voor korte ritjes rond de kerk voor/tijdens haar werk (thuiszorg).

 

M'n moeder is me er vaak mee komen ophalen na school aan het station. Die Clio had nog een manuele choke en was sinds we hem hadden berucht om (zelfs al was ie al warmgereden en choke reeds volledig uit) al stotterend stil te vallen als we vertraagden voor een kruispunt bvb. Als onzekere puber schaam je je wel wat voor zo'n dingen want die auto was met z'n wit-blauwe Electrabel kleuren sowieso al opvallend genoeg (dus kwam extra marginaal over in m'n gedachten (bullshit natuurlijk achteraf gezien)).

 

Toen in 2008 m'n rijbewijs gehaald en de Clio gekregen als eerste auto, met gemengde gevoelens. De niet-toffe kleurencombinatie was één ding (als 18-jarige autoliefhebber had ik liever iets coolers gehad natuurlijk), het moeten spelen met choke en gas om niet stil te vallen telkens je moet vertragen aan een kruispunt of zo was iets vervelender als je net je rijbewijs gehaald hebt en voor het eerst alleen ergens naartoe rijdt. default_biggrin.gif

 

Het was ook de allerkaalste uitvoering die je kon krijgen, werkelijk geen enkele optie (behalve de LV-ombouw dan), overal harde monotone grijze plastiek vanbinnen, geen servo (van alle servoloze auto's die ik gehad heb staat deze toch ergens bovenaan) en vieze interieurgeur die permanent bleven herinneren aan een verleden als rijdende asbak van in z'n meteropname-dagen, geen radio (dat vond ik als muziekfanaat eigenlijk nog het ergste, heb toen zelfs speciaal een setje armtierige (was wel van Sony duus duur genoeg, maar toch) bassloze speakers gekocht die je via AUX op je MP3-speler kon aansluiten, deftige compacte bluetooth speakers waarmee elke tiener nu mee rondloopt bestonden toen nog niet (of waren erg duur)). Enfin, een jaartje en een kleine 3000 km (ik werkte toen nog niet maar ging nog naar school en deed dus amper km's) later werd ie afgekeurd en werd na overleg met de ouders besloten er geen verloren kosten meer in te steken. default_biggrin.gif M'n nonkel heeft 'm dan voor een appel en een ei overgekocht, hersteld en nog 15k bijgezet op de teller tot ie weer stukken had anderhalf jaar later of zo. Daarna vloog ie aan de kant (werd als schietschijf gebruikt door m'n neven met hun loodjesgeweer), tot ie na een paar jaar in 2016 uiteindelijk bij 't oud ijzer in de crusher terecht kwam:

 

0f90bf69046dbd97931aa9e571acf1e2.jpg&key=065a5f89382efee75d4927ee9ae4e38f061781328855b1b9ff21bf2fb89b24c4

 

 

 

Na de Clio kwam de opvolger, een Polo Coupé facelift uit '91, wat toen écht als 'heel oude auto' gezien werd (want nog drie (!) jaar ouder dan de al 14 jaar oude Clio), alles boven de 10 jaar was toen eigenlijk stokoud, terwijl dat nu toch anders is. Eigenlijk beschouw ik die Polo als m'n eerste échte auto. Was ook erg basic (zat aanvankelijk ook geen radio in maar werd snel gefixt) en 100cc minder dan de Clio (for what it's worth) maar zo kwam ik op VW fora terecht en ontvlamde de oldtimer-vonk (kort erna kwam m'n eerst (voor mij) échte oldie, een Jetta Mk1 van '82 waar ik veel plezier van gehad heb en op het (lange) lijstje van "auto's die ik eigenlijk had moeten houden" staat). Nadien zijn er nog vele oldies gevolgd. default_biggrin.gif

 

 

De Polo Mk2 op z'n coolst (maar anderhalf maandje zo rondgereden want die verlaging was zo'n kut setje van TA-technix dat ik 2dehands gekocht had, maar de voorste dempers zaten er niet bij dus botste constant tegen het eind van de standaard dempers bij elk putje)

e66926b049a7e9cbfc414d807c1894cc.jpg&key=d9b20b824925b506cf8f692b6a3407a37f3b6805f908e9c84c023eeb3ac7dff4

 

 

De Jetta default_wub.png (nog foto's van verkoper in 2010)

fedf421f973336820bdb7e385df043b8.jpg&key=dbcd1c8f520279696ea3510e4c1beb83c218ac0d666b04efc3320633f292a3ae

 

58be465446c1c50b3626f58e657a4c26.jpg&key=10d9bae24f221bd540208ee8cb410bdcc07d18ca4f92fbf91fc4f977be2b9000

 

De Polo Mk1 die ik ook nog een paar maand gehad heb (erg mooi en leuk maar bodem was rot)

da98f0ba7222a181ac46749572e2e23c.jpg&key=46ab076507495516d82cc40de72a29ede54a9d9f9b5cc4c4cc24ae0c5b7bf2b2

 

M'n eerste E30 met toen amper 90k km op de teller, die ik kocht als daily omdat de Jetta hobby ipv daily werd (had ik ook nooit mogen weg doen)

d739dc2d06d8a1604173da0447a63011.jpg&key=8747b41990bbcb24bf0a86c3a897e8c7fe22540c017fec97c737420c4770b53e

 

Hier tijdens een Watersportbaan meet (ofwel van E30 forum ofwel van de fameuze 'spontane last-minute meeting' van AF)

c3035c96c76d903107e8ecf8d68a15f3.jpg&key=e635f16bc6ade590b8793fbba64ceded5cd542bed0e1c366d3a2024efd306d8a

 

 

Etc.. default_biggrin.gif

 

Maar zo'n Clio zegt me dus weinig als oldtimer, tenzij een Clio Williams dan misschien (maar ook al te duur). Terwijl ik af en toe toch eens het schaarse aanbod van oldie Polo'tjes durf te bekijken. default_biggrin.gif

 

 

 

Ik had een RL, in speciale uitvoering Campus: servostuur, radio-CD en schuifdakje.

Maar het bleef een Clio. Zo een Jetta MK1 ook nog onder mijn gat gehad voor enkele tientallen km's, dat reed plezanter dan een Clio.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, lancer-evo zei:

Ik zou eigenlijk nog zo'n Clio 16v willen.. maar vind die maar eens unmolested.

Kans om eentje te vinden niet groter in Frankrijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 23/2/2020 om 13:34, Soul zei:

f1569479fe83d05d20710a01289df5741f19884d

 

 

 

Dit was mijn vader zijn eerste auto, een Mazda 1000. Hij had een rode, 3-deurs. Met witte tankklep :)

 

Op 23/2/2020 om 13:38, Soul zei:

 

0f096649c6f2ca52188031bfd78c4a3d001422e5

1977 Mazda RX3

 

 

En deze heeft hij ook gehad, maar bij ons had die een ander front (minder mooi) en heette Mazda 929. Bordeaux-rood exemplaar, 1800 benzine.

Edit: de RX4 heeft hij gehad, de RX3 heette bij ons 818, en was eveneens minder mooi dan de RX.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid