Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

het wordt hier toch allemaal wel heel geromantiseerd verteld. Als ik de verhalen van collega's, of eergisteren op de kerstfeest familie bijeenkomst, het allemaal aanhoor. Het is veel frustratie en gedoe. Het is ook een mindset natuurlijk. Als je tegenwringt gaat het altijd moeilijker. 

Ik ben blij dat ik het momenteel nog niet heb. Misschien over 10 jaar bv. Wanneer er solid state batterijen zijn. Wanneer je geen apps noch laadkaarten nodig hebt, wanneer je op je werk gratis kan opladen en thuis je auto, of op een mobiele batterij voor je appartement, kan afladen...

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

het wordt hier toch allemaal wel heel geromantiseerd verteld. Als ik de verhalen van collega's, of eergisteren op de kerstfeest familie bijeenkomst, het allemaal aanhoor. Het is veel frustratie en gedoe. Het is ook een mindset natuurlijk. Als je tegenwringt gaat het altijd moeilijker. 

Ik ben blij dat ik het momenteel nog niet heb. Misschien over 10 jaar bv. Wanneer er solid state batterijen zijn. Wanneer je geen apps noch laadkaarten nodig hebt, wanneer je op je werk gratis kan opladen en thuis je auto, of op een mobiele batterij voor je appartement, kan afladen...

Couldn't agree more..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

Als ik de verhalen van collega's, of eergisteren op de kerstfeest familie bijeenkomst

Langs de andere kant, zijn dat de personen waar je op moet vertrouwen?
Vraag hen de ervaringen met een gewone auto eens. 
De helft heeft nog nooit van het rechterbaanvak gehoord, ze tuffen allemaal aan 60 op een baan 70 want de boetes zijn duur geworden etc. etc.

Wij zijn nu eenmaal allemaal "powerusers" van wagens met z'n voor- en nadelen. Wij rijden waarschijnlijk ook meer km's op een maand dan zij op een gans jaar.
Als ik aan m'n vrienden zeg dat ik vrijdag voor een rondje golf naar Parijs rijd, verklaren ze me ook allemaal zot.
Zo lang in de wagen zitten voor maar 5 uur golf ...

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

wanneer je op je werk gratis kan opladen en thuis, of op mobiele batterij voor je appartement, kan afladen

Geloof maar niet dat je werkgever jouw elektriciteit thuis gaat betalen :lolz: 
Dan ga je nog lang mogen wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Geloof maar niet dat je werkgever jouw elektriciteit thuis gaat betalen :lolz: 
Dan ga je nog lang mogen wachten.

Je zou er van verschieten hoeveel er dat zinnens zijn en zelfs er niets verkeerd van inzien..... ( werknemers bedoel ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wel waar.  Mijn schoonpa ging het mij en mijn schoonbroer dit weekend ook weer eens allemaal uitleggen, hoe je moet rijden op een autosnelweg...   Hij heeft dit jaar geen 1.000 km met de auto gereden.  Minder dan mijn weekgemiddelde (en dat alleen nog met firmasleur), en mijn schoonbroer doet er ook vlot 50 à 60.000 kilometer per jaar.  We hebben eens naar elkaar gekeken, geknikt, en nog een stukje kerstbuche gegeten.

 

  • Vind ik leuk 3
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Langs de andere kant, zijn dat de personen waar je op moet vertrouwen?
Vraag hen de ervaringen met een gewone auto eens. 
De helft heeft nog nooit van het rechterbaanvak gehoord, ze tuffen allemaal aan 60 op een baan 70 want de boetes zijn duur geworden etc. etc.

Wij zijn nu eenmaal allemaal "powerusers" van wagens met z'n voor- en nadelen. Wij rijden waarschijnlijk ook meer km's op een maand dan zij op een gans jaar.
Als ik aan m'n vrienden zeg dat ik vrijdag voor een rondje golf naar Parijs rijd, verklaren ze me ook allemaal zot.
Zo lang in de wagen zitten voor maar 5 uur golf ...

 

klopt ook wel. Ze gaan niet naar de duitse kerstmarkt, want vinden geen plaats. ze flippen al mentaal en ze hebben het nog niet geprobeerd.

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Geloof maar niet dat je werkgever jouw elektriciteit thuis gaat betalen :lolz: 
Dan ga je nog lang mogen wachten.

haha ik zie nu al vaak een fietsbatterij op de bureaus liggen die dan vol is tegen de avond. En gsm's worden ook tenslotte opgeladen op het werk. Dus de auto zal ook wel zo gebeuren. 's morgens aankomen op het werk, 's avonds even een vehicle2gridje doen met de laadpaal thuis en de volgende dag opnieuw, binnen enkele jaren.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BMWMB zei:

Als jij in Verviers al moet gaan laden, dan ben je al niet vertrokken met een volle batterij. Ook weet je dat Wallonië niet betrouwbaar is qua laden, dus als je met een halve batterij zou verrtrokken zijn, dan had je beter effe bij Fastned in Diepenbeek de auto volgeladen. Ik rijd al 180k km elektrisch, en heb nog nooit gehad dat mijn lader niet ontgrendelde...

Daar hebt ge helemaal gelijk in dat we niet vertrokken zijn met een volle batterij. Achteraf gezien hadden we  idd beter in Tongeren of Diepenbeek effe opgeladen. Maar zo'n dag was al hectisch genoeg. Zonder de laadperikelen is het natuurlijk wel chill rijden.

Op die 5000km hebben we al alles mee gemaakt, paal die niet ontgrendelde, palen die t nie doen, of gigantisch belachelijk traag laden, kaart die nie werkt... ID-softwarekuren... ID-assistance die er bijna 2u over doet om alleen nog maar de telefoon op te nemen...

VW maakt op deze manier geen reclame voor elektrisch rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Joske zei:

VW maakt op deze manier geen reclame voor elektrisch rijden.

Je zegt dat alsof het iets slechts is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/12/2023 om 22:48, Polygoon zei:

Geen idee of het onder een roadtrip valt maar ik zit de eerste keer "in de problemen".
Potentieel een paar routes die zouden kunnen maar geen enkele is beter dan de andere.
Allemaal toch rond de 2 uur laden (ik wil met minstens 20% batter aankomen in Versailles)

  • Antwerpen-Koksijde-Versailles-Koksijde
  • Antwerpen-Versailles-Antwerpen
  • Antwerpen-Versailles-Koksijde

Het is zoals @Naish al enkele keren aanhaalde.
Het wordt pas problematisch als je twee keer je rijbereik moet rijden.

Kleine rectificatie. M’n ABRP stond nog op 123% van de toegelaten snelheid. Als ik gewoon 100% van de toegelaten snelheid neem moet ik maar 1 keer laden voor 25 minuten in de heen rit  

PEBCAK :lolz: 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Liquid Li0n zei:

dat heet vooruitgang man. Maar vroeger was niet alles beter hoor, zeggen ze dan 🤭🤦‍♂️

Met 10 euro kom je er niet denk ik. Een ID5 heeft minstens 77kwh.

Antwerpen - Versailles is op google maps 4u15 minuten. Je tankt 's morgens en rijdt er heen, hoeft geen hotel met laadpaal te zoeken en hebt zelfs nog brandstof over om daar wat rond te rijden. Incl een stop pakt 4u30 a 5u.
5u43m volgens de screenshot hierboven MAAR je moet met 100% vertrekken. Dus 's morgens je appartementje uit en laadpaal gaan opzoeken, tot 100 laden, 2x onderweg laden en dan hopen dat je aan het hotel kan laden...dit is dus gemakkelijk 2 uur langer onderweg zijn eer je aan de bar van het hotel kan neerploffen. 😵‍💫

Beetse overdreven dees. Waarom zou je savonds je auto al niet aan de openbare paal hangen? Dan is die ‘‘s ochtends ook vol

45 minuten geleden, Polygoon zei:

Kleine rectificatie. M’n ABRP stond nog op 123% van de toegelaten snelheid. Als ik gewoon 100% van de toegelaten snelheid neem moet ik maar 1 keer laden voor 25 minuten in de heen rit  

PEBCAK :lolz: 

Mijn gedacht.

oh nee wat een drama!

 

Nuja, ik sta hier ook in zfr met de 3l gasverbrander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/12/2023 om 09:16, Joske zei:

Ja, dat zijn allemaal mooie plannen, maar afgelopen weekend is nog maar eens gebleken dat een berg van de laadpalen nog niet betrouwbaar zijn en/of werken.

Vrijdagmiddag om 13u vertrokken richting Ulm (D) Normaal doen we dat in 5,5-6u. Begon in Verviers met een paal die niet werktte, dichtsbijzijnde volgens de routeplanner van VW was 20km richting Luik ipv Duitsland. Daarna volgende stop leverde de paal maar 47kW ipv de geafficheerde 300 (ID.5 lust maar 125kW) dus weer vertraging. Volgende stop was geen probleem. Laatste stop hebben we een uur moeten wachten omdat de paal de stekker niet wou ontgrendelen. => resultaat 9.5u onderweg. Nu viel het mee omdat we bij een kameraad konden overnachten.
Normaal is het heen en terug op dezelfde dag, dan zouden we de sjaak zijn.

Tripje Ulm wordt hier wel niet met eender welke ev-routeplanner voorbereid, wordt zo dikwijls gedaan dat het gewoon instappen en rijden is, die EV-routeplanners sturen u heel duitsland rond waar ge dan op bouwstelle en shit stoot.

Uiteindelijk staat ge om de 160ish km ergens minstens een half uur te koekeloeren want verder dan 80% laden is nog meer tijdverspilling. Op lange trips gebruikt ge maar 60-65% van de laadcapaciteit. Bij 20% begint die van zijn oren te maken dat ge moet laden. 

Gebruik je de slimme gps van de wagen? En je kan gerust tot 5% rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan anders bevestigen dat het nog altijd effectief een hoop geknoei is en voor stress kan zorgen. Ik heb nog niet echt problemen gekend maar wat ik bv vorig weekend gezien heb dat wil je toch niet meemaken op dezelfde rit, als je niet alleen bent en/of als je op een bepaald uur ergens moet zijn: (onderstaande was niet tijdens dezelfde rit, maar op een periode van een week)

- gestuurd worden naar een snellader die op een afgesloten bedrijfsparking staat (enkel te bereiken tijdens de kantooruren)

- gestuurd worden naar een Fastned station waar alle laders bezet zijn, en geen alternatief krijgen tot je gewoon voorbij rijdt en terug de snelweg op gaat.

- gestuurd worden naar een snellader ergens anders waar je eerste kaart niet werkt, je tweede wel, en waar je bij contact met de aanbieder van de eerste kaart die 100% dekking belooft enkel als antwoord krijgt "dan moet je bellen naar het nummer dat op de lader staat". Ja, daar gaat veel volk oppakken zondagavond om 19h. 

- een lader van Smappee die je enkel kan gebruiken met de Smappee app, en die door die eigen Smappee app niet als lader wordt herkend.

- publieke laders die op de kaart staan maar in de praktijk onvindbaar zijn of gewoon opengezette laders zijn aan iemand zijn huis/oprit en die eigenlijk gewoon voor fiscaal gefoefel dienen want je kan er gewoon niet bij.

 

 

  • Thanks Friendly 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ik kan anders bevestigen dat het nog altijd effectief een hoop geknoei is en voor stress kan zorgen. Ik heb nog niet echt problemen gekend maar wat ik bv vorig weekend gezien heb dat wil je toch niet meemaken op dezelfde rit, als je niet alleen bent en/of als je op een bepaald uur ergens moet zijn: (onderstaande was niet tijdens dezelfde rit, maar op een periode van een week)

- gestuurd worden naar een snellader die op een afgesloten bedrijfsparking staat (enkel te bereiken tijdens de kantooruren)

- gestuurd worden naar een Fastned station waar alle laders bezet zijn, en geen alternatief krijgen tot je gewoon voorbij rijdt en terug de snelweg op gaat.

- gestuurd worden naar een snellader ergens anders waar je eerste kaart niet werkt, je tweede wel, en waar je bij contact met de aanbieder van de eerste kaart die 100% dekking belooft enkel als antwoord krijgt "dan moet je bellen naar het nummer dat op de lader staat". Ja, daar gaat veel volk oppakken zondagavond om 19h. 

- een lader van Smappee die je enkel kan gebruiken met de Smappee app, en die door die eigen Smappee app niet als lader wordt herkend.

- publieke laders die op de kaart staan maar in de praktijk onvindbaar zijn of gewoon opengezette laders zijn aan iemand zijn huis/oprit en die eigenlijk gewoon voor fiscaal gefoefel dienen want je kan er gewoon niet bij.

 

 

Ik zei dat vroeger wel eens:

Er is een groot verschil tussen elektrisch rijden en Tesla rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/12/2023 om 09:16, Joske zei:

Ja, dat zijn allemaal mooie plannen, maar afgelopen weekend is nog maar eens gebleken dat een berg van de laadpalen nog niet betrouwbaar zijn en/of werken.

Vrijdagmiddag om 13u vertrokken richting Ulm (D) Normaal doen we dat in 5,5-6u. Begon in Verviers met een paal die niet werktte, dichtsbijzijnde volgens de routeplanner van VW was 20km richting Luik ipv Duitsland. Daarna volgende stop leverde de paal maar 47kW ipv de geafficheerde 300 (ID.5 lust maar 125kW) dus weer vertraging. Volgende stop was geen probleem. Laatste stop hebben we een uur moeten wachten omdat de paal de stekker niet wou ontgrendelen. => resultaat 9.5u onderweg. Nu viel het mee omdat we bij een kameraad konden overnachten.
Normaal is het heen en terug op dezelfde dag, dan zouden we de sjaak zijn.

Tripje Ulm wordt hier wel niet met eender welke ev-routeplanner voorbereid, wordt zo dikwijls gedaan dat het gewoon instappen en rijden is, die EV-routeplanners sturen u heel duitsland rond waar ge dan op bouwstelle en shit stoot.

Uiteindelijk staat ge om de 160ish km ergens minstens een half uur te koekeloeren want verder dan 80% laden is nog meer tijdverspilling. Op lange trips gebruikt ge maar 60-65% van de laadcapaciteit. Bij 20% begint die van zijn oren te maken dat ge moet laden. 

Geen idee waar je vertrekt, maar vanuit Gent geeft ABRP 1u laden in totaal.

In de baustelle is je verbruik laag, moet je minder laden!

 

IMG_9359.thumb.png.c23d116ffefff4046c5f6c0d31f47a67.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, DDke said:

Ik zei dat vroeger wel eens:

Er is een groot verschil tussen elektrisch rijden en Tesla rijden. 

Dat is in deze irrelevant. Ik kan ook naar een Tesla Supercharger rijden, maar die liggen ook niet altijd op de route die je aan het doen bent of in de buurt van je bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Asserti said:

Geen idee waar je vertrekt, maar vanuit Gent geeft ABRP 1u laden in totaal.

In de baustelle is je verbruik laag, moet je minder laden!

 

IMG_9359.thumb.png.c23d116ffefff4046c5f6c0d31f47a67.png

Ja, en welk stuk van:

- Begon in Verviers met een paal die niet werkte,

- dichtstbijzijnde volgens de routeplanner van VW was 20km richting Luik ipv Duitsland.

- Daarna volgende stop leverde de paal maar 47kW ipv de geafficheerde 300 (ID.5 lust maar 125kW)

- Laatste stop hebben we een uur moeten wachten omdat de paal de stekker niet wou ontgrendelen.

 

Heb je gemist? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Asserti zei:

Geen idee waar je vertrekt, maar vanuit Gent geeft ABRP 1u laden in totaal.

In de baustelle is je verbruik laag, moet je minder laden!

 

IMG_9359.thumb.png.c23d116ffefff4046c5f6c0d31f47a67.png

Dat klopt, maar:

a. we gebruiken de GPS van de ID5 gewoon, eigenlijk zelf gene gps, de weg is ondertussen zo gekend dat we dat eerder rijden als nu 1u die snelweg, dan 1,5u die snelweg, dan 1u zo, 1,5u zo en dan nog wat binnendoor.

b. wie gaat er ergens stoppen om 8 min te laden als ge weet da ge nog 400km moet doen en nog terug naar huis moet. 

Normaal doen we zoals ik zei dit tripje op maandag, dan ga ik 's morgens om 6u nie eerst een uur routes beginnen plannen. T is zo al stressvol genoeg, omdat we er echt op tijd moeten zijn plannen we al minstens een uur extra voor onvoorzienigheden als een verkeersongeluk.
Ten laatste om 7u30 rijden we weg, om 16u moet mijn vriendin in de buurt van Ulm zijn, om 19u kunnen we daar terug vertrekken, en dan is het liefst zo snel mogelijk naar huis want dinsdag is gewoon werkendag hier. Nu hebben we nog de luxe om wat extra voertuigen hier te hebben staan, maar allemaal maar met 2 zitplaatsen, soms gaat vriendin hare papa mee of moeten we daar nog een 3de persoon mee pakken...

Zoals ik al zei, niet het typische gebruik van een auto op dit moment maar voor ons nu wel effe gewoon de realiteit.

Voor mijn woonwerkverplaatsingen is dat kot goed genoeg, hier kunt ge toch nergens harder dan 110km/u op de snelweg op de uren dat ik er ben. Kwestie van elke 4dagen nen dag aan de laadpaal te hangen op t werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Asserti zei:

Das duidelijk een andere route!

Heb de indruk dat hij mss ook wel wat te vroeg wil gaan laden. Je kan gerust tot 5% rijden.

Er zijn momenten bij dat we echt tot 5% door rijden, zoals ik al schreef, gps volgen we zo niet, meestal is t als de melding komt "batterij onder 20% wilt u een lader zoeken".

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Joske zei:

Dat klopt, maar:

a. we gebruiken de GPS van de ID5 gewoon, eigenlijk zelf gene gps, de weg is ondertussen zo gekend dat we dat eerder rijden als nu 1u die snelweg, dan 1,5u die snelweg, dan 1u zo, 1,5u zo en dan nog wat binnendoor.

b. wie gaat er ergens stoppen om 8 min te laden als ge weet da ge nog 400km moet doen en nog terug naar huis moet. 

 


Wat baten kaars en bril..

Als je lange afstanden doet met een bev gebruik je best altijd de gps. Dien auto is slimmer dan jij, beschikt over meer info en kan jou de beste route geven. Als zo’n ABRP zegt van 8mn te laden, ook al ben je nog maar net vertrokken, doe dat gewoon. Dan kom je wat later niet in de problemen.

Je hoeft ook helemaal geen uur te plannen of te stressen. Instappen, gps instellen en de auto vertrouwen. En het niet proberen beter te weten :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Joske said:

 

b. wie gaat er ergens stoppen om 8 min te laden als ge weet da ge nog 400km moet doen en nog terug naar huis moet. 

 

Dat kan het verschil maken tussen ergens in the middle of nowhere een lader moeten gaan zoeken, of 40km verder geraken waar je aan de Fastned/Ionity kan gaan hangen op de snelweg.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de light versie gedaan van een roadtrip met een EV, zijnde een roadtrip met een hybrid.

Ik ben blij dat ik er nog 95/98 kon ingieten miljaar.

Nevele -> Kaprun -> Nevele en nog wat rondrijden lokaal was de opdracht. Met een range van 40km elektrisch heb ik uiteraard het meeste gedaan op brandstof, maar toch heb ik lokaal het meeste elektrisch gedaan en weldegelijk steeds proberen laden wanneer er kans voor was. Rondrijden om te laden tijdens heen/terug heb ik echter niet gedaann, want dat is zinloos op zo'n lange afstanden.

De bevindingen:
- In het doorgaan en terugkeren speciaal een wegrestau gekozen met een laadpaal -> 2 keer hetzelfde resultaat: de auto begint te laden (blauw lampje + bevestiging op de paal). Als ik 1.5 uur later terug ben zie ik een rood kruis op de paal staan met de boodschap dat ze defect is + 'the problem has been reported'. De range stond dan telkens op 35km, terwijl de batterij zo goed als leeg is op de indicator. Sowieso een probleem met de BMW zelf dus (die range indicatie), telkens 0 kwh delivered volgens de app, wel mogen betalen voor de wachtkosten
- Lokaal vaak laadpalen die onvindbaar zijn zitten zoeken. Een tankstation zie je tenminste direct staan, hier is het soms wat zoeken
- 1 laadpaal die niet wou ontgrendelen. Als ik de auto dan ontgrendelde kon ik de kabel verwijderen aan de auto zelf, maar niet aan het laadstation. Opnieuw verbinden, badgen, laden proberen starten en dan de melding krijgen dat hij vol is deed de sessie wel stoppen zodat de draad loskwam aan beide kanten.
- Bij de laatste laadstop had ik nog 20km range nodig om aan Total Habay La Neuve te geraken en dus te tanken met de tankkaart. Auto ingestoken, beginnen laden.... niks geen errors, maar gewoon niks er bij ook niet. In de app is geen spoor te vinden van de laadsessie. Bizar. Niks 20km dus, met als gevolg dat ik dan trager ben gaan rijden om er toch te geraken. Helaas wil dat spel dan zijn batterij wat bijladen eens ze volledig leeg is, waardoor het verbruik stijgt. In Luxemburg dus een splash en dash mogen doen ter waarde van 3 liter :')
- Als ik dan toch kon laden, dan viel ik wel achterover van de kosten: 0.65 euro opstartkosten, 0.12 euro per minuut dat je verbonden bent (laden of niet laden maakt niet uit) en dan energieprijzen tussen de 0.72 en 0.85. Als je rekent dat ik 3.5 uur moet laden om mijn batterijtje van 12 te vullen, dan zien de kosten er zo uit:
-- Verbinding: 0.65 euro
-- Minutengeld: 0.12*3.5*60 = 25.2 euro (ik ben effectief niet blijven hangen, gewoon laden en gaan)
-- Kostprijs energie: 12*0.72 = 8.64 euro
--> Dat is 34.49 euro per 40km, of 86.225 euro per 100km. Een Dodge Viper kost ongeveer 25 euro aan naft per 100km volgens Spritmonitor. De prijs die ik hier uitreken is aan een gewoon 22kw/h laadpunt; niet eens een snellader. Als ik het zelf zou moeten betalen zou ik daar toch niet kunnen mee lachen wtf. Je hebt gewoon geen grip op de kosten van je trip. Als je de wereld wil redden kun je dus beter een Lamborghini V12 kopen en de rest van het budget spenderen aan het planten van bomen en het kopen van CO2 offset certificaten, dan heb je er zelf ook nog iets aan. 

Een voorbeeldje:
IMG_2072.PNG

Wel positief:
- Mijn laadpas werkte overal
- Ontdooien is verleden tijd met de standverwarming aan de laadpaal. Toch wel handig in de bergen 🙂 

IMG_1990.JPG

EV's blijven dus voor janetten, ze niet bijlange niet zo gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, leuk of goedkoop als een gewone conventionele auto. Als de bedrijven het niet konden aftrekken, dan reden we imo allemaal nog altijd met diesel. Je moet imo zot zijn om dat te kopen als particulier.

Het is een fameus driftwapen dat ding, maar doe mij toch maar een F20 120d als daily en één of andere raket op benzine als toy.

Edith zegt dat het gemiddelde verbruik op 6,7L/100 lag, terwijl de (zwaar inferieure) Benz tevreden was met 4.2-4.5 op dit soort trips.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik kan anders bevestigen dat het nog altijd effectief een hoop geknoei is en voor stress kan zorgen. Ik heb nog niet echt problemen gekend maar wat ik bv vorig weekend gezien heb dat wil je toch niet meemaken op dezelfde rit, als je niet alleen bent en/of als je op een bepaald uur ergens moet zijn: (onderstaande was niet tijdens dezelfde rit, maar op een periode van een week)

- gestuurd worden naar een snellader die op een afgesloten bedrijfsparking staat (enkel te bereiken tijdens de kantooruren)

- gestuurd worden naar een Fastned station waar alle laders bezet zijn, en geen alternatief krijgen tot je gewoon voorbij rijdt en terug de snelweg op gaat.

- gestuurd worden naar een snellader ergens anders waar je eerste kaart niet werkt, je tweede wel, en waar je bij contact met de aanbieder van de eerste kaart die 100% dekking belooft enkel als antwoord krijgt "dan moet je bellen naar het nummer dat op de lader staat". Ja, daar gaat veel volk oppakken zondagavond om 19h. 

- een lader van Smappee die je enkel kan gebruiken met de Smappee app, en die door die eigen Smappee app niet als lader wordt herkend.

- publieke laders die op de kaart staan maar in de praktijk onvindbaar zijn of gewoon opengezette laders zijn aan iemand zijn huis/oprit en die eigenlijk gewoon voor fiscaal gefoefel dienen want je kan er gewoon niet bij.

 

 

Wanneer je dit eens voor hebt is dat allemaal te relativeren, maar ik ben ook benieuwd hoe het er voor ons gaat uitzien nu onze gezinswagen ook een EV wordt binnen een paar weken. Tot nu toe was onze EV 2de wagen en dan is dat een zaligheid omdat je die dan kan gebruiken waarvoor hij het best is.

De drukte bij Fastned zie je gewoon toenemen. Ik zie vaak die in Bekkevoort en die is nooit leeg maar ook zelden vol. Die in Sterrebeek zie ik meerdere malen per week zowel in de spits als in weekends, die is de laatste maanden altijd druk en soms zelfs vol. Ongelooflijk verschil met een jaar geleden, ik denk dat veel Brusselse EV rijders die niet kunnen thuis laden daar hun vaste laadplek hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid