Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

1 hour ago, Tommie said:

Die small talk hoeft niet hoor, nog nooit tegen iemand staan praten bij een laadpaal.

Onderweg naar Denemarken in november wel iets interessanter gevonden om te doen met de madam in de wagen tijdens 't wachten. :ninja:  

Tot Joop met zijn familie op de plaats naast je komt staan met veel kabaal :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook vrij gerust in eerlijk gezegd, puur naar het aantal plaatsen kijkend. Waar ik wel wat voor vrees is piekbelasting. Toen ik die keer in Barchon 5 minuten moest laden stond ik op de laatste vrije plaats. Worst case kom je zo ergens toe en mag je 40 minuten wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is een ICE reflex die niet klopt.

Je rijdt niet met koude motor, en je verbruikt ook niet meer met koude motor, en binnendoor verbruikt een EV niet meer dan op de snelweg.

Je hebt altijd het effect van de opstart van alle systemen (verwarming/airco/batterijmanagement...). Op mijn oprit is het verbruik natuurlijk relatief gigantisch, doe je vervolgens een ritje van 10km of 100km maakt toch een groot verschil qua efficiëntie. En ik doe gewoonlijk hooguit maar een 30-tal kilometers enkele rit (& soms zelfs maar 500 meter 🙂). De boordcomputer past zich aan op mijn gebruik van de wagen, daardoor letterlijk elke keer ik een langere afstand doe is de uiteindelijke radius groter dan de geschatte radius bij vertrek. (Het demovoertuig van Audi wat constant langere afstanden deed had daardoor een grotere geschatte actieradius). Je snapt mijn punt dan toch, want op de autosnelweg aan 120km/u (niet dadelijk de meest efficiënte plek voor een EV) steeg mijn actieradius. Go figure.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Logic zei:

Je moet het zeggen zoals het is, met een EV op reis gaan IS stresserend(er)...
Tot je eraan gewend bent denk ik, want weinigen die de ervaring hebben zullen tegenwoordig anders beweren. Of ze moeten al op plaatsen rijden waar er minder voorzieningen zijn om te kunnen laden.

Ik ben vorige maand voor het eerst met de Taycan op vakantie geweest naar Frankrijk en ik vond het net véél ontspannender op vakantie gaan dan met ICE en wel om deze redenen:

- Laadstress is nergens voor nodig, er zijn laadpalen genoeg (in Frankrijk dan toch)

- De aangegeven aankomsttijd is ook daadwerkelijk de aankomsttijd. Bij een ICE houdt deze geen rekening met tank- & stopbeurten. De laadbeurten zijn mee ingecalculeerd en als je je aan de laadtijden houdt klopt het aankomstuur.

- Het is een stuk socialer om op die manier op vakantie te gaan. Aan de eerste laadpaal van Ionity in Metz stonden nog Belgen - een i4 M50 en een andere Taycan - te laden en bij de volgende Ionity stonden we daar terug allemaal gelijk. Vanzelfsprekend begin je dan te babbelen met elkaar en vliegt de tijd zo voorbij

Omwille van het "gratis" laden in Frankrijk op de ondergrondse parkings en sommige hotels, alsook het goedkope Ionity tarief bij Porsche, heb ik maar €169 elektriciteit verbruikt voor een traject van 3.900km. Geen enkele ICE zou met dat nadoen...

Ik heb wel 2x gereden op een zondag en ik kan er inkomen dat het op een zaterdag een stuk stresserender zal zijn en je dikwijls aan de laadpalen zult moeten aanschuiven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Spoilt666 zei:

Het is een stuk socialer om op die manier op vakantie te gaan. Aan de eerste laadpaal van Ionity in Metz stonden nog Belgen - een i4 M50 en een andere Taycan - te laden en bij de volgende Ionity stonden we daar terug allemaal gelijk. Vanzelfsprekend begin je dan te babbelen met elkaar en vliegt de tijd zo voorbij

Dat is mij nu niet meteen een voordeel om eerlijk te zijn :D 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Viel me ook op tijdens mijn trip naar Italië ... op een dinsdag gereden en overal méér dan voldoende vrije palen.

1 keer maar gezien dat ze allemaal bezet waren, net boven Lyon.

 

Schoonzoon is daarentegen met een Polestar naar het Baskenland geweest met 3 man in de auto, en 3 fietsen er achterop. Gemiddeld verbruik 28kwH

Zij hebben toch zo'n uurtje verloren, vooral door niet werkende palen onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, bud wijzer said:

Viel me ook op tijdens mijn trip naar Italië ... op een dinsdag gereden en overal méér dan voldoende vrije palen.

1 keer maar gezien dat ze allemaal bezet waren, net boven Lyon.

 

Schoonzoon is daarentegen met een Polestar naar het Baskenland geweest met 3 man in de auto, en 3 fietsen er achterop. Gemiddeld verbruik 28kwH

Zij hebben toch zo'n uurtje verloren, vooral door niet werkende palen onderweg.

kWh 😉

 

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat is mij nu niet meteen een voordeel om eerlijk te zijn :D 

Het waren toevallig wel allemaal leuke mensen 😆 Het gesprek zou anders snel afgelopen zijn langs mijn kant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Spoilt666 said:

Het waren toevallig wel allemaal leuke mensen 😆 Het gesprek zou anders snel afgelopen zijn langs mijn kant...

Waar heb je het dan over? Hoe geweldig een EV wel niet is? :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar heb je het dan over? Hoe geweldig een EV wel niet is? :D 

Nee, of je een Mars of Bounty hebt gekozen om te snacken. En in 't geval van Hollanders uit Maaskantje: of die Bountry in de frituur moet of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is een ICE reflex die niet klopt.

Je rijdt niet met koude motor, en je verbruikt ook niet meer met koude motor, en binnendoor verbruikt een EV niet meer dan op de snelweg.

Ik dacht van wel, want de batterij is nog koud dan. Of verwarm jij altijd voor?

Ik merk toch een hoger verbruik in het begin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, tuscani said:

Ik dacht van wel, want de batterij is nog koud dan. Of verwarm jij altijd voor?

Dat hangt toch van het weer af dan. In de zomer valt er niet veel voor te verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat hangt toch van het weer af dan. In de zomer valt er niet veel voor te verwarmen.

maar dan wel weer binnenruimte te koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Screenshot_20230829_093001_Tesla.thumb.jpg.7056de16d1bf5f00332f15b3ac2e97da.jpg

ik ga niet teveel reclame maken maar..................... momenteel kan je dus gratis laden bij tesla sc. een Promo die net gestart is.

We komen net van Oostende dus heb Sally opgestuurd om te gaan laden in Aalst. ben benieuwd hoe druk het er gaat zijn. :lol: (zal misschien nog kunnen meevallen aangezien hij daar nog tesla only is. maar bij de andere.....)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het artikel van de pers.

 

 

Quote

 

Tesla viert dat het vandaag tien jaar geleden is dat het in Europa zijn eerste Superchargerstation opende. Tesla trakteert en wel op gulle wijze. Vandaag kun je met elke elektrische auto gratis laden bij de Tesla Superchargers. Ook in Nederland!

Tesla opende op 29 augustus 2013 zijn eerste Supercharger-laadstations in Noorwegen. Inmiddels zijn de Superchargers van Tesla in meer dan 36 landen te vinden. In november 2021 startte Tesla een pilot waarbij ook elektrische auto's van andere merken dan Tesla bij zijn Superchargers konden laden. Om de tiende verjaardag van zijn Europese laadstations te vieren, mag vandaag iedereen met een elektrische auto bij een Tesla Supercharger zijn auto opladen.

Gratis laden kan vanaf 09:00 uur vandaag tot en met 23:59 vanavond. Op laadsessies die om uiterlijk om 23:59 gestart zijn, worden geen kosten gerekend. Start je na 00:00 uur met laden? Dan begint de meter uiteraard wél te lopen. Momenteel heeft Tesla in Europa 660 Superchargerstations met in totaal meer dan 9.200 Superchargers.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus gelukt deze morgen. Van 30% naar 80% geladen voor 0€. Toeval wil dat Sally nog naar Gent moest, en ik nog eens naar Oostende deze avond. Batterij zal dus weer leeg zijn vanavond, dus kan ik nog eens gratis gaan laden. :party:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/8/2023 om 08:40, Daann zei:

Ga het nu niet terug opzoeken, maar een ix1 laadt max aan 130kw (ofzo) en de Tesla aan 250kw

Zoiets moet de oorzaak zijn, ik kan me niet inbeelden hoe je anders VIER uur moet opladen :tct:

Ik sta hier net weer gratis te laden ( voor de 2de keer vandaag)

 

20230829_212417.thumb.jpg.a900968c0041c5128fe74ec69d8eec62.jpg

1290km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

Ik sta hier net weer gratis te laden ( voor de 2de keer vandaag)

 

20230829_212417.thumb.jpg.a900968c0041c5128fe74ec69d8eec62.jpg

1290km/u.

En hoeveel euro heb je nu uitgespaard met daar nog een halfuur te staan schilderen? Ieder zijn hobby.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, krikke zei:

En hoeveel euro heb je nu uitgespaard met daar nog een halfuur te staan schilderen? Ieder zijn hobby.

30min heb ik er niet gestaan, en laden moest ik toch. toeval wou dat ik de avond ervoor net van oostende kwam en ik dinsdagavond terug moest om mijn dochter op te halen. zoals ik eerder al schreef, gebruik ik nooit sc tenzij op verlof, en nu kwam het net uit. Dus heb ik er idd 2 keer gaan aan hangen. Sc staan op 6km van mijn huis, dus niet echt een omweg, en ik moest voor de winkel toch mails nakijken en beantwoorden wegens op weekend geweest. Aangezien hij dan ook nog 17% stond zou ik hem thuis niet voordelig kunnen laden hebben wegens te lang in tijdsspanne en geen zon. 😉  (de eerste keer 's morgens moest Sally daar zijn voor boodschappen dus geen verlies in tijd)

Het zou me dus 2keer een volledige dag of nacht gekost hebben om hem op 50% te krijgen, en dan weer 40% leeg te rijden door de rit.

 

hoeveel het zou gekost hebben? ik vermoed een 120kW, dus een 50 a 60 € ofzo?

 

ik wou de rest van het forum maar wijzen op het gratis laden die periode, maar zal het in het vervolg niet meer melden. dan blijven de Teslaladers vrij :D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid