Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

41 minuten geleden, dragonfly zei:

Dan is Tesla goedkoper

hoe bedoel je? de laadkosten? Dat had ik je al eens geschreven. 😉

ik heb laadbeurten gehad van 0.26€ tot 0.42€ per kW. Frankrijk bv was het goedkoopste, en Belgie (hoe kan het ook anders) het duurste. (enkel bij tesla sc, dus niet van verschillende merken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, tuscani zei:

hoe bedoel je? de laadkosten? Dat had ik je al eens geschreven. 😉

ik heb laadbeurten gehad van 0.26€ tot 0.42€ per kW. Frankrijk bv was het goedkoopste, en Belgie (hoe kan het ook anders) het duurste. (enkel bij tesla sc, dus niet van verschillende merken)

Het zou kunnen dat dat al eens stond hier maar al die Tesla SC die je deed, zijn die enkel toegankelijk voor Tesla’s of staan die open of is dat een verschil per laadpaal? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Polygoon zei:

Het zou kunnen dat dat al eens stond hier maar al die Tesla SC die je deed, zijn die enkel toegankelijk voor Tesla’s of staan die open of is dat een verschil per laadpaal? 

kan je eigenlijk niet zien (allez ik niet, want ik mag overal gaan) maar ik vermoed dat er niet veel zijn die niet open waren voor andere merken. Want bij de meeste stond er wel een bmw, skoda of mercedes tussen. de niet tesla rijders, zien de niet open locaties, gewoon niet staan op hun app. bv Aalst ga je als niet tesla rijder niet op je app staan hebben.  ik wil gerust wel eens proberen een screenshot te nemen van waar ik ze allemaal zie, als je wilt. dan kan je vergelijken, of er werkelijk veel zijn die niet open zijn, of het er maar een paar zijn.

prijs is normaal hetzelfde als je een abonnement neemt. als je enkel de app neemt, betaal je wel meer.

het verhaal dat ze superchargers afsluiten voor andere merken bij drukte, geloof ik trouwens spijtig genoeg niet. Want  bij eentje toegekomen, waar er zogezegd nog 2 vrij waren van de 12 en het was er maar eentje, want er stond een eqc te laden op 2 plaatsen. dus ik had de laatst beschikbare en nadien kwamen er nog tesla's en bmw's toe. en op een andere locatie ook net de laatste kunnen inpalmen, met achter mij nog een vw id4. op een andere locatie waren er wel nog genoeg plaatsen, (24 in totaal) maar er stonden bv 8 tesla's en 5 andere (polestar, skoda,...)

(misschien lelijk van mij, maar dat is zonde. Want was voor mij 1 van de hoofdredenen om Tesla te kiezen. je hebt/had de zekerheid van plaats )

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

kan je eigenlijk niet zien (allez ik niet, want ik mag overal gaan) maar ik vermoed dat er niet veel zijn die niet open waren voor andere merken. Want bij de meeste stond er wel een bmw, skoda of mercedes tussen. de niet tesla rijders, zien de niet open locaties, gewoon niet staan op hun app. bv Aalst ga je als niet tesla rijder niet op je app staan hebben.  ik wil gerust wel eens proberen een screenshot te nemen van waar ik ze allemaal zie, als je wilt. dan kan je vergelijken, of er werkelijk veel zijn die niet open zijn, of het er maar een paar zijn.

prijs is normaal hetzelfde als je een abonnement neemt. als je enkel de app neemt, betaal je wel meer.

het verhaal dat ze superchargers afsluiten voor andere merken bij drukte, geloof ik trouwens spijtig genoeg niet. Want  bij eentje toegekomen, waar er zogezegd nog 2 vrij waren van de 12 en het was er maar eentje, want er stond een eqc te laden op 2 plaatsen. dus ik had de laatst beschikbare en nadien kwamen er nog tesla's en bmw's toe. en op een andere locatie ook net de laatste kunnen inpalmen, met achter mij nog een vw id4. op een andere locatie waren er wel nog genoeg plaatsen, (24 in totaal) maar er stonden bv 8 tesla's en 5 andere (polestar, skoda,...)

(misschien lelijk van mij, maar dat is zonde. Want was voor mij 1 van de hoofdredenen om Tesla te kiezen. je hebt/had de zekerheid van plaats )

Zou voor mij enkel voor int buitenland zijn. In België moet ik het met de landkaart van m’n WG doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Polygoon zei:

Zou voor mij enkel voor int buitenland zijn. In België moet ik het met de landkaart van m’n WG doen. 

Ik denk dat je dan best eens zoekt op " open voor niet tesla " ofzo en bekijkt of er wat op de baan liggen die je zou willen doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, tuscani zei:

kan je eigenlijk niet zien (allez ik niet, want ik mag overal gaan) maar ik vermoed dat er niet veel zijn die niet open waren voor andere merken. Want bij de meeste stond er wel een bmw, skoda of mercedes tussen. de niet tesla rijders, zien de niet open locaties, gewoon niet staan op hun app. bv Aalst ga je als niet tesla rijder niet op je app staan hebben.  ik wil gerust wel eens proberen een screenshot te nemen van waar ik ze allemaal zie, als je wilt. dan kan je vergelijken, of er werkelijk veel zijn die niet open zijn, of het er maar een paar zijn.

prijs is normaal hetzelfde als je een abonnement neemt. als je enkel de app neemt, betaal je wel meer.

het verhaal dat ze superchargers afsluiten voor andere merken bij drukte, geloof ik trouwens spijtig genoeg niet. Want  bij eentje toegekomen, waar er zogezegd nog 2 vrij waren van de 12 en het was er maar eentje, want er stond een eqc te laden op 2 plaatsen. dus ik had de laatst beschikbare en nadien kwamen er nog tesla's en bmw's toe. en op een andere locatie ook net de laatste kunnen inpalmen, met achter mij nog een vw id4. op een andere locatie waren er wel nog genoeg plaatsen, (24 in totaal) maar er stonden bv 8 tesla's en 5 andere (polestar, skoda,...)

(misschien lelijk van mij, maar dat is zonde. Want was voor mij 1 van de hoofdredenen om Tesla te kiezen. je hebt/had de zekerheid van plaats )

Meest ambetante is dat ze soms 2 plekken moeten inpakken, voor de rest is ‘t voordeel dat aan een idle fee van €1/min de meest er max 20 min staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/8/2023 om 10:08, Liquid Li0n zei:

collega van bij mij op het werk heeft zo een Volvo XC40 recharge gekregen en was er nu mee naar Ierland op reis gegaan. was de eerste keer met een Full EV.
Vóór de overzet in Frankrijk hadden ze een hotelletje geboekt vlak bij een publieke laadpaal om de auto bij te laden tot 100% omdat er op de boot niet geladen kan worden en ze dan ook ineens een 300 a 350 km gerust zijn. Wat blijkt nu, ze hebben daar 100 euro moeten betalen want die auto heeft daar gestaan met volle batterij voor 3 of 4 uur op die plek. Je mag er blijkbaar enkel staan om te laden en niet zomaar parkeren. 🤦‍♂️

Ook had ze 2 laadkaarten bij en het was vaak wisselen omdat de ene wel ging en de andere niet. met kredietkaart betalen kon op sommige plekken. Maar met gewone bankkaart zoals bij tankstations gaat nergens.

In de gaten houden via de app en desnoods amperage verminderen om (nog) trager op te laden kan een truc zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/11/2023 at 10:08 AM, Liquid Li0n said:

Wat blijkt nu, ze hebben daar 100 euro moeten betalen want die auto heeft daar gestaan met volle batterij voor 3 of 4 uur op die plek. Je mag er blijkbaar enkel staan om te laden en niet zomaar parkeren. 🤦‍♂️

Je mag dat waarschijnlijk wel maar je betaalt per minuut 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Ken said:

In de gaten houden via de app en desnoods amperage verminderen om (nog) trager op te laden kan een truc zijn. 

Wees daar maar niet zo zeker van. Ik heb ondertussen toch al laadpalen gezien waar je altijd een prijs per kWh + een prijs per minuut betaalt, vanaf de eerste minuut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren dagje +500 km kilometer gedaan. 

259 km enkel.

Vertrokken aan 100% met 403 km autonomie die hij aangaf wat je niet haalt op de snelweg. 

In het gaan na 124 km ongeveer halfweg 15 min bijgeladen tot 80%. Toegekomen op eindbestemming met 200 km autonomie over, daar niet bijgeladen.

In het terugkeren na 57 km geladen, terug tot 80% geladen in 20 min en thuisgekomen met nog 19% over. 

Allemaal goed te doen, al zouden sommigen het niet zien zitten om bij terugkeren om half 4 in de nacht 20 min te staan laden.  Maar gezien dat bij een groot tankstation was, even iets gedronken, naar het toilet geweest en het was zo voorbij. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus op nipt 500 km twee keer een dik kwartier, los van het van en op de snelweg rijden, geladen, en toch thuis komen met een batterij van minder dan 20 %.

Blij dat ik nog eventjes niet full elektrisch ga

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt allemaal goed mee, is wel aanpassen, geef ik toe, de knop in je hoofd van 'even 5 minuten tanken en terug 500 km rijden' moet je loslaten, dan is dit goed te doen. 

Ik weet dat niet in jou geval maar in mijn geval zijn dagen van 500 km een uitzondering, als het 2x op een jaar voorvalt zal het al veel zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ex-Mooseman said:

Dus op nipt 500 km twee keer een dik kwartier, los van het van en op de snelweg rijden, geladen, en toch thuis komen met een batterij van minder dan 20 %.

Blij dat ik nog eventjes niet full elektrisch ga

Hij heeft wel een kleine batterij he.

Ik heb gisteren 440km gereden met een fiets achterop de auto. Dat zorgt voor minstens 20% meerverbruik op de snelweg. Ik heb 1 keer geladen aan een snellader. Hoe lang dat heeft geduurd weet ik niet want ik ben ondertussen 45 minuten gaan fietsen :D . Ben thuis gekomen met 30% over.

edit: en nee dat was niet aan 110 op de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Dus op nipt 500 km twee keer een dik kwartier, los van het van en op de snelweg rijden, geladen, en toch thuis komen met een batterij van minder dan 20 %.

Blij dat ik nog eventjes niet full elektrisch ga

Hangt af van de batterij 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter referentie:

Ik heb vorig weekend onderstaande gedaan tegen max toegelaten snelheid + 6 op gps en vmax (160 gps) waar toegelaten. 

image.thumb.png.cf1a35cb9ba4e53e06e3e367bb86bbbd.png

Ik heb 1 keer 8min moeten superchargen. Zo erg is het allemaal ook weer niet. 😉 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook makkelijk 500 km halen met één enkele stop hoor. Langer dan 8 min wel. Lijkt mss niet zo omdat ik 2x opgeladen heb in het voorbeeld van gisteren maar dat was eerder uit 'praktische' overwegingen. Als ik tot 100% thuis laad haal ik er 300 km uit minstens, dan even snelladen tot 80% en er kunnen er minstens 200km bij. Kom je ook aan 500km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Aan 90 slipstreamend achter een camion :D 

Haha aan 130 km/h zal het mss moeilijker zijn 🙈

Eergisteren lange tijd ook eens aan 120 gereden, veel scheelt het niet in verbruik met 110 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/8/2023 om 13:08, ex-Mooseman zei:

Dus op nipt 500 km twee keer een dik kwartier, los van het van en op de snelweg rijden, geladen, en toch thuis komen met een batterij van minder dan 20 %.

Blij dat ik nog eventjes niet full elektrisch ga

Idealiter had hij op z'n bestemming geladen en dan had hij onderweg nooit moeten stoppen.

 

Donderdagavond met een iX xDrive40 Gent-Parijs gedaan en vrijdagavond terug. Spijtig genoeg telkens vergeten om een foto te nemen van het verbruik etc. Om 14u vertrokken, om 17u45 stond ik in Parijs, incl 2x een omweg van minstens 15mn om een lifter op te pikken en af te zetten. Google maps geeft 3,5u reistijd op, dus zeker geen slechte tijd. Volgens de GPS kon ik de afstand van +-320km rijden zonder bijladen. Grotendeels aan 130 op teller, de laatste 100km autosnelweg naar 120 gezakt, anders ging het niet lukken zonder bijladen.

GPS ingesteld dat ik mocht toekomen met 5% rijbereik, wat nog ongeveer 40km is. Ruim voldoende om in een stad een laadpaal te vinden. 5km voor aankomst stelde de auto me voor om naar laadpalen te zoeken in de buurt van de bestemming, er waren er een 7-tal op 40m stappen van het hotel. Aangekomen met nog 8% batterij over en ingestoken aan een 7kW lader. De laatste 20 a 30mn stonden we vooral aan te schuiven, of stadsverkeer aan 30 a 50km/u. Dan zie je die batterij amper zakken.

's ochtends tegen 10-11u was de wagen vol, heb hem dan in de ondergrondse gezet en daarmee was de kous af. Zero drama. Net zoals m'n rit naar Amsterdam zonder problemen of zorgen elektrisch op citytrip.

De grootste zorg is de lokale wetgeving, moet je nog een apart parkeerticket kopen of niet, hoe lang mag je blijven staan aan de paal als de wagen vol is, ... Dat is overal net iets anders en dat zoek je best op voorhand op. Ook al eens kijken waar er laadpalen in de buurt zijn helpt de gemoedsrust, maar is eigenlijk overbodig.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus iets wat ik waarschijnlijk nog moet "leren", wegens te weinig gebruik makend van openbare laders, of deels door de fout van Tesla.

In het heenrijden naar Italie, had ik het al geschreven, dat ik na een overnachting vertrokken was met 46% lading en ik daardoor na een 1.5u rijden al een stop moest doen van 30min, omdat we de bergen ingingen. Ipv dus 's avonds hem nog ergens te gaan inpluggen, omdat ik eigenlijk vond dat dat hetzelfde is. (of je hem nu s' avonds gaat opladen en er gaat bijzitten of 's morgens. maar 's avonds zal ik het waarschijnlijk minder vervelend gevonden hebben)

in het terugrijden, heb ik dezelfde fout gemaakt, maar dan door mijn eigen loempe fout. Er stonden sc op de hotelparking, waar ik met mijn shellrecharge kon laden (ik was gaan kijken aan de palen). maar het koppige in mijzelf (en het iets teveel vertrouwende in Tesla) vond het niet nodig om hem daar vlug aan te hangen en de dag nadien wel te laden volgens de wagen zelf. Hij gaf immers een rit van 2u op tot de volgende sc, wat ideaal was om wat eten in te slaan. Maar zoals ik had moeten weten, de dag nadien, zie je de rest% tijdens het rijden zo zakken, en heb ik zelf een vroegere stop ingepland. Ook al gaf hij nog voldoende aan, maar geen zin in teveel "stress".

Ik heb het al eens geschreven, ofwel is hij de snellere rijstijl nog niet gewoon wegens te weinig in zijn geheugen. Ofwel houd hij daar geen rekening mee en kijkt hij gewoon naar ideaal verbruik en niet naar max toegelaten snelheid. En zo stond ik dus na 1u al weer stil te laden. 't was dan eigenlijk ook geen nadeel, want de laadplaats die ikzelf dus ingepland had, was beter voorzien van accommodatie, en had snellere laders 250kW ipv 125kW welke hij aangaf. Maar 't was dus wel een stop die ik had kunnen vermijden door mij gewoon op 100% te zetten aan het hotel zelf. (en dus geen Tesla sc te gebruiken)

Dus deels Tesla zijn fout, omdat hij geen kleine openbare of zelfs andere sc aangeeft op zijn gps. Hij gaat enkel voort op zijn eigen netwerk. Dat is zeker niet slecht. maar in de stad of bv op reis aan een intermarche of dergelijke, vertikt hij het om een lader aan te geven. en dat is dan zonde. Temeer ze hun eigen netwerk openstellen en ze gewoon via google gps werken, zouden de andere laadpalen daar zeker mogen opkomen, maar die worden dus gewoon onzichtbaar gemaakt. (winkels en alle andere google pins staan er op, maar dus geen laadpalen :rolleyes: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/23/2023 at 9:24 AM, Asserti said:

Donderdagavond met een iX xDrive40 Gent-Parijs gedaan en vrijdagavond terug. Spijtig genoeg telkens vergeten om een foto te nemen van het verbruik etc. Om 14u vertrokken, om 17u45 stond ik in Parijs, incl 2x een omweg van minstens 15mn om een lifter op te pikken en af te zetten. Google maps geeft 3,5u reistijd op, dus zeker geen slechte tijd. Volgens de GPS kon ik de afstand van +-320km rijden zonder bijladen. Grotendeels aan 130 op teller, de laatste 100km autosnelweg naar 120 gezakt, anders ging het niet lukken zonder bijladen.

Dat ding verbruikt dus meer dan een i4 M50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid