Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Die Duitse Carwow heeft dat al vaak aangetoond met verschillende filmpjes. Ze doen een test met de diesel versie en een test met de EV versie, en vaak is de diesel goedkoper per km (en natuurlijk ook nog eens in aankoop).

1 uur geleden, korneeldebruyn zei:

Moraal van het verhaal: niet te vaak opladen dus?😁

dat is het eigenlijke doel zeker, dat we alleen gewoon thuisblijven en niet meer op reis gaan 😉

1 uur geleden, Polygoon zei:

 

En dan klagen dat ze er met hun Peugeot 208 EV met 5kW batterij eeuwen over doen :lolz: 

ja, maar dan zeggen ze dat ze met een betaalbare auto deze test willen doen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, PJH said:

Maar wat heeft zuinigheid er mee te maken.... Als je een tesla van 100kwh aan die lader hangt of een 320e met 12kwh, de stroom blijft toch extreem duur? 

Niet als je per minuut betaalt en je hebt amper vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Liquid Li0n said:

dat is het eigenlijke doel zeker, dat we alleen gewoon thuisblijven en niet meer op reis gaan 😉

Ah hier, nog zo ne WEF wappie ....

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ah hier, nog zo ne WEF wappie ....

hahaha :D

Ineens hun motto hier eens citeren:

In 2030 you'll own nothing and will be happy.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Liquid Li0n said:

hahaha :D

Ineens hun motto hier eens citeren:

In 2030 you'll own nothing and will be happy.

 

Ne WEF wappie dus.

Die quote is compleet uit de context getrokken, maargoed, rel maar lustig verder op X en in de betere Facebook groep waar mensen zitten "die hun eigen research hebben gedaan en wiens ogen zijn open gegaan".

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een benzine of diesel koopt, dan moet je ergens gaan tanken, want je kan die niet zelf maken. Met elektriciteit is dat anders... Als je thuis kan laden, dan is dat al flink goedkoper dan aan zo'n laadpaal, en het wordt nog interessanter als je de elektriciteit zelf opwekt. 

In mijn geval is laden veel goedkoper dan tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, PJH zei:

Ik beweer toch ook nergens dat ik zuinig probeer te zijn of dat ik let op de euro's. Dat spel heeft nu 7000km, waarvan misschien 5% zijwaarts :')

Maar wat heeft zuinigheid er mee te maken.... Als je een tesla van 100kwh aan die lader hangt of een 320e met 12kwh, de stroom blijft toch extreem duur? 

En inderdaad, ik probeer zoveel mogelijk te laden omdat de werkgever dat vraagt. Doe ik dat niet, dan moet ik sowieso naar een EV wat een serieus nadeel is voor mijn gebruiksprofiel (vaak lange afstanden met sportieve rijstijl).

Het is goed dat je veel laadt, maar probeer te kijken naar de prijs wat het laden kost, want uw voorbeeld is echt wel extreem duur. Er zijn veel goedkopere laadpalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, BMWMB zei:

Er zijn veel goedkopere laadpalen.

Dat is het net. Ik heb er geen gevonden. Vandaar mijn onbegrip over de prijzen en de vraag hoe dat komt, zodat ik er rekening kan mee houden.

Ik heb het gevoel dat je met een EV niet weet of je 10 cent of 10 euro gaat betalen en dat het vooral afhangt van gebied tot gebied. Alles in de buurt van Kaprun was pay per minute + afgenomen stroom. In Nevele hier hebben we dat nergens. Hoe kun je dan zeggen dat een EV x-euro kost.... je weet dat nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Kaprun kan je je 70kWh bev batterij opladen voor 60eur bij BMW Charging.

60c om te starten 

40c per kWh

4,8eur per uur

7u om vol te laden komt op 62,6eur. Voor 300km rijbereik is dat iets duurder dan diesel of naft, maar nu ook niet dramatisch veel duurder. Anderzijds moet je er mss sowieso parkeerkosten betalen 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Asserti zei:

In Kaprun kan je je 70kWh bev batterij opladen voor 60eur bij BMW Charging.

60c om te starten 

40c per kWh

4,8eur per uur

7u om vol te laden komt op 62,6eur. Voor 300km rijbereik is dat iets duurder dan diesel of naft, maar nu ook niet dramatisch veel duurder. Anderzijds moet je er mss sowieso parkeerkosten betalen 

 

 

iets duurder dan diesel of naft bovenop de duurdere aanschafprijs. Alle geluk zijn het hier allemaal leasewagens 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik kan anders bevestigen dat het nog altijd effectief een hoop geknoei is en voor stress kan zorgen. Ik heb nog niet echt problemen gekend maar wat ik bv vorig weekend gezien heb dat wil je toch niet meemaken op dezelfde rit, als je niet alleen bent en/of als je op een bepaald uur ergens moet zijn: (onderstaande was niet tijdens dezelfde rit, maar op een periode van een week)

- gestuurd worden naar een snellader die op een afgesloten bedrijfsparking staat (enkel te bereiken tijdens de kantooruren)

- gestuurd worden naar een Fastned station waar alle laders bezet zijn, en geen alternatief krijgen tot je gewoon voorbij rijdt en terug de snelweg op gaat.

- gestuurd worden naar een snellader ergens anders waar je eerste kaart niet werkt, je tweede wel, en waar je bij contact met de aanbieder van de eerste kaart die 100% dekking belooft enkel als antwoord krijgt "dan moet je bellen naar het nummer dat op de lader staat". Ja, daar gaat veel volk oppakken zondagavond om 19h. 

- een lader van Smappee die je enkel kan gebruiken met de Smappee app, en die door die eigen Smappee app niet als lader wordt herkend.

- publieke laders die op de kaart staan maar in de praktijk onvindbaar zijn of gewoon opengezette laders zijn aan iemand zijn huis/oprit en die eigenlijk gewoon voor fiscaal gefoefel dienen want je kan er gewoon niet bij.

 

 

Het enigste wat ik hierop kan zeggen is dat je mss onderweg op chargemap de paal al eens kan opzoeken en de reviews bekijken. 
Spijtig dat die dingen toch nog regelmatig roet in het eten strooien

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Asserti said:

Het enigste wat ik hierop kan zeggen is dat je mss onderweg op chargemap de paal al eens kan opzoeken en de reviews bekijken. 

Het is een fucking laadpaal, geen sterrenrestaurant :lolz:

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

iets duurder dan diesel of naft bovenop de duurdere aanschafprijs. Alle geluk zijn het hier allemaal leasewagens 😆

Ik zou nooit m’n kletterende diesel met 115 pk verkiezen boven mijn EV. Als ik morgen budget heb voor een hobby wagen is dat uiteraard gewoon een naft. Die distinctie kan jij niet maken lijkt het. 

Of wil jij niet maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik zou nooit m’n kletterende diesel met 115 pk verkiezen boven mijn EV. Als ik morgen budget heb voor een hobby wagen is dat uiteraard gewoon een naft. Die distinctie kan jij niet maken lijkt het. 

Of wil jij niet maken. 

begrijpelijk. Wij als autoliefhebber of hier op het forum zijn wat apart. Een Jan modaal of gepensioneerde van 70 gaat kijken naar de prijs. Niet naar de pk of rijbeleving.

terwijl voor de meeste gepensioneerde zo een EV eigenlijk een goeie uitkomst zou zijn, ze doen amper kilometers of reizen met de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, PJH zei:

Dat is het net. Ik heb er geen gevonden. Vandaar mijn onbegrip over de prijzen en de vraag hoe dat komt, zodat ik er rekening kan mee houden.

Ik heb het gevoel dat je met een EV niet weet of je 10 cent of 10 euro gaat betalen en dat het vooral afhangt van gebied tot gebied. Alles in de buurt van Kaprun was pay per minute + afgenomen stroom. In Nevele hier hebben we dat nergens. Hoe kun je dan zeggen dat een EV x-euro kost.... je weet dat nooit

Ik heb eens op mijn Shell Recharge app gekeken, en in Kaprun staan meerdere laadpalen van 11kW. Kostprijs telkens € 0,53 per kWh en € 0,05 per minuut. Voor de snelladers is het € 0,83 per kWh en geen extra kosten per minuut. 

Ik neem er nog eens uw laadbeurt bij.

spacer.png

Dit zou met Shell Recharge dus € 2,82 laadkost en € 4,25 minuutkost hebben = € 7.07 wat minder dan de helft is. Superchargen een paar honderd meter verder zou mij zelfs maar € 4,42 gekost hebben, wat minder dan 1/3 is van uw laadkost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Het is een fucking laadpaal, geen sterrenrestaurant :lolz:

Dan moet je niet klagen dat je niet wist dat de laadpaal onbereikbaar stond. Beetje vreemde opmerking 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Asserti said:

Dan moet je niet klagen dat je niet wist dat de laadpaal onbereikbaar stond. Beetje vreemde opmerking 

Hoe noemen ze dat? Victim blaming?

Stel je voor dat je dat moet beginnen doen voor benzinepompen ...

 

Dus onderweg stelt mijn auto TIJDENS DE RIT een laadpaal voor, en ik moet dan effe al rijdend gaan opzoeken hoe de reviews van dat ding zijn. Besef je hoe onzinnig dat is?

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar verwijt ik je iets? Ik geef je een tip zodat je bepaalde problemen kan voorkomen, jij lacht me uit.

Jij bent diegene die tijd verliest en onnodig moet omrijden. Als je dat graag doet is dat ook goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Asserti said:

Waar verwijt ik je iets?

Dat ik niet moet klagen (aka het is mijn schuld) want ik moet maar reviews van laadpalen opzoeken onderweg eer ik beslis zomaar te geloven wat de GPS van mijn auto me vertelt .... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het dus mag samenvatten:

- gebruik altijd de navi van de wagen ipv een third party app, als je een lange rit wil doen met laadstops, want die weet het altijd beter.

- gebruik altijd een third party app, want de navi van de wagen weet het niet altijd beter.

 

Alright ...

Het staat dus niet op punt.

Wat ik ook niet snap is dat er geen enkel systeem is bij BMW om fouten te melden. Ik weet hier ergens een snellader staan, maar die staat gewoon aan de foute kant van de straat aangegeven. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan zeggen dat je er geen zin in hebt, of je kan het ridiculiseren. Jij koos voor het tweede en nu ween je dat ik aan victim blaming doe? Actie > reactie

De tools zijn er, net zoals ik een bev rijder niet kan verplichten om z’n intelligente gps te gebruiken over lange afstanden kan ik jou niet verplichten om reviews te checken voor je een laadpaal kiest. De risicos moet je dan maar bijnemen. Dat is jouw keuze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Asserti said:

Je kan zeggen dat je er geen zin in hebt, of je kan het ridiculiseren. Jij koos voor het tweede en nu ween je dat ik aan victim blaming doe? Actie > reactie

De tools zijn er, net zoals ik een bev rijder niet kan verplichten om z’n intelligente gps te gebruiken over lange afstanden kan ik jou niet verplichten om reviews te checken voor je een laadpaal kiest. De risicos moet je dan maar bijnemen. Dat is jouw keuze

Jij maakt er gewoon een belachelijk verhaal van.

Hoe ga ik in concreto die dingen opzoeken onderweg, zonder een overtreding te begaan, aka mijn gsm boven te halen en in een app beginnen rond te zoeken en te lezen, al rijdend? Dus als de GPS mij een laadpunt voorstelt moet ik effe stoppen langs de kant van de weg en checken of dat wel een goed idee is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid