Ga naar inhoud

BMW G70 7 Reeks


Phil

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, The Swede zei:

Beetje de omgekeerde wereld precies. Vroeger kostte je Mercedes nà opties 30-40% meer dan zonder. :D 

Ik heb nog geweten dat elke MB volledig 'bloot' begon; vloermatten 80 EUR + BTW, cruisecontrol 250 EUR + BTW, Spiegelpack 450 EUR + BTW, Chroompakket 900 EUR + BTW, ... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, William Blake zei:

Ik heb nog geweten dat elke MB volledig 'bloot' begon; vloermatten 80 EUR + BTW, cruisecontrol 250 EUR + BTW, Spiegelpack 450 EUR + BTW, Chroompakket 900 EUR + BTW, ... 

 

6 EUR voor een fluohoesje

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, The Swede zei:

Vraag aan @Tommie en @William Blake:

We zien dat de rijkere klant tegenover vroeger veel meer alternatieven heeft en die ook kiest. Niet enkel de SUV's zijn alternatieven voor de S en 7, ook de AMG GT, de 6 reeks GC, etcetc.

Buiten de professionele gebruikers (taxis, hotels, bedrijven die de wagen voor gasten/directie gebruiken, overheden,...), wie is tegenwoordig nog de tyische Belgische klant in dit segment?

Destijds was het typische de meer begoede bakker, vleesgrossist, en andere zelfstandige, midden de 50, die dit kocht, vaak om aan te tonen dat hij zich de dikste auto van het merk kon veroorloven.  

ofwel oudere welgestelde particulieren ofwel zelfstandigen (in mijn regio veel 'jonge' gasten, sub 35 jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, RRD zei:

212k?! 

Holy shit dat zijn een hoop eurookes. Wat kost een fully loaded EQS? 160ish?

Een 450+ zal om en bij 140k zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, William Blake zei:

Ik heb nog geweten dat elke MB volledig 'bloot' begon; vloermatten 80 EUR + BTW, cruisecontrol 250 EUR + BTW, Spiegelpack 450 EUR + BTW, Chroompakket 900 EUR + BTW, ... 

 

Ik herinner me hetzelfde... maar in BEF :D  Buitenthermometer was 6375,-fr incluis BTW, voor 1250 fr had je een "versterkte ophanging",... De optielijst anno 1986 was een zaligheid om lezen.

Hier in Zwitserland hebben ze er wel nog een handje van weg om de wagen "bloot" te leveren.
Heb eens op de configurator gespeeld om een gewone S450 samen te stellen, en daar staan toch ook wel wat rare dingen op: "sportbanden: 411 CHF", "bijkomende koffersluiting: 237 CHF", "beschermplaat onder de motor: 162 CHF" (kon je destijds op een W124 ook bestellen aan 6000, fr), maar ook een brandblusser voor 150,chf 😕 Is dat ding met goudpoeder gevuld? 

17 minuten geleden, William Blake zei:

ofwel oudere welgestelde particulieren ofwel zelfstandigen (in mijn regio veel 'jonge' gasten, sub 35 jaar)

Sub 35 jaar? Dat verwondert me echt. Ik zou die in een GLE, CLS of AMG GT verwachten. En hoe ziet de typische S er dan uit voor hen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

ik veronderstel dat kortingen dan ook centraal worden aangestuurd

Of ze gaan naar een systeem zonder kortingen, altijd een vreemd gegeven gevonden dat dat in de automotive zo ingeburgerd is geraakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Of ze gaan naar een systeem zonder kortingen, altijd een vreemd gegeven gevonden dat dat in de automotive zo ingeburgerd is geraakt. 

Jein. 

Bij de meeste goederen die veel geld kosten is de prijs "flexibel". Alzeker als er concurrentie is. 

Op een auto gaat een kleine korting al meteen zoveel geld zijn, dat een klant wel eens wat verder van huis wil gaan shoppen. 

Als je een huis koopt, maak je ook een bod. Als je een nieuw salon koopt, ga je ook al es kijken waar er een korting te krijgen is en voor je keuken verwacht je toch al eens 1/4-de van je keukenkasten gratis of wil je je huishoudapparaten meegeleverd krijgen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

Jein. 

Bij de meeste goederen die veel geld kosten is de prijs "flexibel". Alzeker als er concurrentie is. 

Op een auto gaat een kleine korting al meteen zoveel geld zijn, dat een klant wel eens wat verder van huis wil gaan shoppen. 

Als je een huis koopt, maak je ook een bod. Als je een nieuw salon koopt, ga je ook al es kijken waar er een korting te krijgen is en voor je keuken verwacht je toch al eens 1/4-de van je keukenkasten gratis of wil je je huishoudapparaten meegeleverd krijgen 😉 

Een huis of keuken of salon is nooit hetzelfde. Je gaat kijken naar een 7, een S of eender wat maar ik snap niet waarom die 7 wat verder van huis ineens goedkoper zou “mogen” zijn. 

Nu bon, als particulier profiteer ik er natuurlijk ook graag van: laat dat duidelijk zijn. Het is van BMW uit dat ik het niet snap. 

Een iPhone kost ook overal evenveel bv. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar een iStore verdient enkel op verkoop. Een autodealer wil een klant vooral voor naverkoop tegenwoordig.

Dus dan wil je als dealer wel wat meer flexibiliteit. De éne dealer heeft bvb een garage die altijd vol staat en zit niet op nieuwe klanten te wachten, maar de andere zit misschien met extra capaciteit, of heeft net een uitbreiding achter de rug en wil meer wagens zien langskomen.

Dan is er ook het feit dat de meeste constructeurs "quota" toepassen die veranderen naarmate je meer verkoopt. Zo motiveer je dealers om een extra inspanning te doen om meer wagens te verkopen, maar dan moet je hen ook de middelen geven om dit waar te maken. En als je volgende doel 100 wagens is en je zit aan 98, dan ga je op die twee laatste wagens al eens een extra korting durven geven.

Tenslotte is er ook de concurrentie. Niet iedereen hanteert die agency model, alzeker niet op dezelfde manier. 

En zoals je je van de les speltheorie nog zal herinneren, er is er altijd eentje die buiten de afgesproken regels gaat werken. BMW en Audi mogen wel afgesproken hebben geen kortingen te geven, maar als Mercedes of zo er ergens toch mee speelt, dan is het hek van de dam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de huidige productiemalaise zal nog 2-3j aanslepen, waardoor we 2-3j een grotere vraag zullen blijven hebben dan aanbod. Dus geen kortingen, hoge tweedehandsprijzen en lange levertermijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tommie zei:

Men heeft in deze tijden op alle modellen meer vraag dan beschikbaar aanbod. Korting is dus een zeldzaam fenomeen.

Tenzij je op een bank werkt blijkbaar... Ging gisteren eten met een ING bankdirecteur (of filiaalhouder) en die toonde mij even de kortingen die hij kreeg per type BMW. Ik viel bijna van mijne stoel. M3 24% op cataloguswaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat het niet één enkel merk is dat met lange levertermijnen zit, maar allemaal.

Als je bij Mercedes, VW, Peugeot of Audi 18 maand moet wachten op de auto... wat maakt dan het verschil? De korting. 

Je kan als BMW verkoper nu zeggen "ik geef nul korting want je moet 18 maand wachten op een 520d". Als de MB verkoper ernaast zegt "bij mij is het ook 18 maand wachten, maar je krijgt 10% korting", dan gaat hij meer kans hebben in 18 maand dat geld binnen te halen.

Nu trouwens geen korting geven "want we verkopen toch alles waarvoor we capaciteit hebben", kan wel eens verkeerd uitpakken. Het capaciteitsprobleem zit nl hoger in de supply chain, en niet bij de assemblage zelf.
En we zitten nog steeds in een economisch systeem dat steeds naar een evenwicht gaat. De fabrikanten van chipsets bvb zitten niet stil en waar nu een tekort aan is, zou wel eens snel kunnen weggewerkt zijn. Gelijk welke industrie waar meer vraag dan aanbod is, probeert capaciteit bij te bouwen. 
De levertermijn die nu aangekondigd is als midden 2023, zou plots wel eens met 6 of meer maand naar voor kunnen komen. En dan sta je daar plots met je broek op je enkels omdat je niet teveel autos wou verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, SpeedExceed zei:

Tenzij je op een bank werkt blijkbaar... Ging gisteren eten met een ING bankdirecteur (of filiaalhouder) en die toonde mij even de kortingen die hij kreeg per type BMW. Ik viel bijna van mijne stoel. M3 24% op cataloguswaarde.

'Bank' heeft daar weinig mee te maken, dat zijn fleetcontracten. ING bv. neemt meer dan 250 wagens per jaar af bij BMW/MINI, lijkt me logisch dat daar iets tegenover staat.

BTW, op een i4 is dat maar 9%. 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, The Swede zei:

Het probleem is dat het niet één enkel merk is dat met lange levertermijnen zit, maar allemaal.

Als je bij Mercedes, VW, Peugeot of Audi 18 maand moet wachten op de auto... wat maakt dan het verschil? De korting. 

Je kan als BMW verkoper nu zeggen "ik geef nul korting want je moet 18 maand wachten op een 520d". Als de MB verkoper ernaast zegt "bij mij is het ook 18 maand wachten, maar je krijgt 10% korting", dan gaat hij meer kans hebben in 18 maand dat geld binnen te halen.

Nu trouwens geen korting geven "want we verkopen toch alles waarvoor we capaciteit hebben", kan wel eens verkeerd uitpakken. Het capaciteitsprobleem zit nl hoger in de supply chain, en niet bij de assemblage zelf.
En we zitten nog steeds in een economisch systeem dat steeds naar een evenwicht gaat. De fabrikanten van chipsets bvb zitten niet stil en waar nu een tekort aan is, zou wel eens snel kunnen weggewerkt zijn. Gelijk welke industrie waar meer vraag dan aanbod is, probeert capaciteit bij te bouwen. 
De levertermijn die nu aangekondigd is als midden 2023, zou plots wel eens met 6 of meer maand naar voor kunnen komen. En dan sta je daar plots met je broek op je enkels omdat je niet teveel autos wou verkopen.

Denk dat je - met alle respect - momenteel niet weet waarover je praat.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Tommie zei:

Denk dat je - met alle respect - momenteel niet weet waarover je praat.

En waar zit mijn redenering dan verkeerd?

Als ik me niet vergis, zit iedereen met lange levertijden. En dat is gedreven door capaciteitsproblemen in de upstream supply chain, niet in de assemblage.

Dat dat gat in capaciteit niet sneller kan gedicht zijn dan verwacht, zou ik zeker geen geld op zetten. Ik heb al in menig bedrijf gewerkt om structurele capaciteitsbeperkingen op te lossen. En men is vaak verrast hoe veerkrachtig de sectoren kunnen zijn.

Dat het tekort dus nog jaren gaat aanhouden en je nog jaren zonder kortingen gaat kunnen werken, daar zet ik de nodige vraagtekens bij. 

Maar als het over supply chain gaat, dan heb je gelijk, dan weet ik niet waarover ik praat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Tommie zei:

'Bank' heeft daar weinig mee te maken, dat zijn fleetcontracten. ING bv. neemt meer dan 250 wagens per jaar af bij BMW/MINI, lijkt me logisch dat daar iets tegenover staat.

BTW, op een i4 is dat maar 9%. 😉 

Is hier veel in veranderd afgelopen jaar? Bij mijn werkgevers zijn wagens sinds dit jaar een pak duurder geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Super95 zei:

Is hier veel in veranderd afgelopen jaar? Bij mijn werkgevers zijn wagens sinds dit jaar een pak duurder geworden.

Dat heeft niets met fleetkortingen te maken. Wagens zijn duurder geworden én leasingmij's hebben ook wat aan de knoppen gedraaid.

Tenzij jouw werkgever geen fleetcontract heeft, dan heeft 't natuurlijk ook met kortingen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op de Belgische website technische gegevens zoekt staat er enkel iets over de 740i, een model dat hier niet eens verkocht wordt. En dan nog enkel iets over vermogen en uitstoot etc. Compleet belachelijk gewoon.

De 740d is er enkel als xDrive trouwens, men spreekt over 210 kw en 256 pk (zal dus wel 286 pk zijn) voor de ICE en 299 pk incl. mild hybrid. Leeggewicht 2255 kg, yikes.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Phil zei:

Als je op de Belgische website technische gegevens zoekt staat er enkel iets over de 740i, een model dat hier niet eens verkocht wordt. En dan nog enkel iets over vermogen en uitstoot etc. Compleet belachelijk gewoon.

De 740d is er enkel als xDrive trouwens, men spreekt over 210 kw en 256 pk (zal dus wel 286 pk zijn) voor de ICE en 299 pk incl. mild hybrid. Leeggewicht 2255 kg, yikes.

Dus vergelijkbaar met de 730d xDrive. Zijnde een 11000 euro extra voor het nieuw model. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Phil zei:

In DE kostte een basis G12 730Ld xDrive € 108200, de basis G70 740d (L, xDrive standaard) kost daar € 107300. Meer voor minder dus.

In BE kostte de 730d xdrive 96000. De 740d is idd 107000. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, The Swede said:

In BE kostte de 730d xdrive 96000. De 740d is idd 107000. 

De korte wielbasis mag je niet vergelijken natuurlijk.

BE prijzen:

G12 730Ld xDrive: 108200

G70 740d xDrive: 110550

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid