Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, dragonfly zei:

Soms ben je wel verplicht om op de pro site te bestellen als je de BTW wil recupereren :) 

Wel opletten met online winterbanden te bestellen, soms zijn die wel 2-3 jaar oud.

btw staat altijd op de factuur. als ze natuurlijk intrcomm leveren, scheelt het hem wat qua inbreng.

kheb wel nog een mailtje gestuurd naar een lokale bandenboer. vorig jaar heeft die de banden geleverd, was wel 80€ duurder, maar 't is lokale economie dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Hazen said:

Ik ben al eens aan het rondkijken voor een winterset. Zijn er goeie bandenboeren in de buurt die ook stockeren?

Bij Donckers is stockage gratis maar je moet wel 2x per jaar wisselen aan 55eu per keer. 🤔 Bandendruksensoren vallen ook duurder uit dan verwacht.

Waarom geen Michelin CrossClimate nemen? Hoef je niet meer te wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, tuscani said:

domme vraag waarschijnlijk, maar op welke site heb je dat gedaan? banden-openeo.be

want ik begin nu precies te twijfelen of dat nu met of zonder btw is?

 

staat nergens vermeld (vooraleer ik verder klik)

Naamloos.jpg.ec2cda3fc438279d75ccac0da70117db.jpg

 

en als je de voorwaarden aanklikt krijg je dit?

Naamloos1.jpg.ba6832de642d033cb8010dd4bb292a4d.jpg

daar verwijzen ze wel naar een andere site? (pro-banden.openeo)

 

 

Ik bestel op

https://www.banden-oponeo.be/

 

Je moet altijd de BTW betalen, maar als je facturatiegegevens kloppen en je BTW nummer is ok storten ze de BTW terug.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, ir_fuel said:

Voila, de mijne liggen er ook terug op. Eens testen nu :) 

Getest en goedgekeurd. Deze liggen hier nu een jaar na 1 seizoen te dienen en ze rijden nog zoals toen ze nieuw waren. Geen klagen van de grip op rotondes. Dat was met de Michelin wel andere koek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, tuscani zei:

btw staat altijd op de factuur. als ze natuurlijk intrcomm leveren, scheelt het hem wat qua inbreng.

kheb wel nog een mailtje gestuurd naar een lokale bandenboer. vorig jaar heeft die de banden geleverd, was wel 80€ duurder, maar 't is lokale economie dan.

Goedkoopste dat ik Online gevonden had was het 928€ +60€(montage) voor de nokian wr4 suv 20inch. ( band dat ik al een tijd gehad heb en content van was)  Net mailtje terug gekregen van een lokale bandenboer dat hij ze kan leveren en plaatsen voor  1052€. 60€ verschil dus, maar je helpt de lokale economie. :D Volgende week komen ze er op. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen Michelin CrossClimate nemen? Hoef je niet meer te wisselen.

Zomerset is nog perfect in orde. Stz-3 gevonden voor 115/st. [emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, dragonfly zei:

Soms ben je wel verplicht om op de pro site te bestellen als je de BTW wil recupereren :) 

Wel opletten met online winterbanden te bestellen, soms zijn die wel 2-3 jaar oud.

Had ook online een set gevonden van 2012 (nieuw). Neemt de kwaliteit veel af doorheen de jaren?

En hoe komt het ook dat er nog zo'n oude banden (nieuw) verkocht worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

Goedkoopste dat ik Online gevonden had was het 928€ +60€(montage) voor de nokian wr4 suv 20inch. ( band dat ik al een tijd gehad heb en content van was)  Net mailtje terug gekregen van een lokale bandenboer dat hij ze kan leveren en plaatsen voor  1052€. 60€ verschil dus, maar je helpt de lokale economie. :D Volgende week komen ze er op. 

Voor 60 euro zou ik niet sukkelen. 't Gemak alleen al. En de service achteraf (indien nodig) zal er ook zijn. Met wat chance kan je je winterwielen ook nog daar gestockeerd laten (plaatswinst thuis) voor 0 euro omdat je daar de banden kocht. Dan is 't al effen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, OlivierV zei:

Had ook online een set gevonden van 2012 (nieuw). Neemt de kwaliteit veel af doorheen de jaren?

En hoe komt het ook dat er nog zo'n oude banden (nieuw) verkocht worden?

Afhankelijk van de bron, lees je dat het rubber van banden tussen de 10 en 15% van z'n competenties verliest per jaar door 't ouder worden. Lijkt me eerder een zéér kort-door-de-bocht samenvatting (zoiets zal wel niet lineair verlopen bv, en ook de omstandigheden van stockage zullen bepalend zijn, enz.)

Maar het lijkt me niet verkeerd om te zeggen dat een "nieuwe" set banden van 5 à 6 jaar oud eigenlijk het grootste deel van z'n nut verloren is en eigenlijk absoluut z'n nieuwprijs niet meer waard is. 't Is te zeggen: theoretische waterafvoercapaciteit blijft identiek, natuurlijk (de profieldiepte is er nog), maar het grootste deel van de grip van banden komt door de 'werking' van het rubber in contact met het oppervlak. Rubber deterioreert snel. Bovendien: zo'n oudere banden hebben mogelijks ook 'oudere' technieken/materialen, waardoor recentere types banden sowieso al beter zijn (denk maar aan het verschil in performantie tussen de 1e generatie runflats en de huidge generatie).
Qua tractie op een besneeuwde helling zal zo'n band (met vol profiel) het mogelijks nog wel beter doen dan een zomerband ... maar op natte, "warme" ondergrond (vaker boven dan onder het vriespunt) zoals onze winterse wegen eigenlijk zijn, denk ik dat je daar geen winst mee boekt... integendeel. Kans lijkt me eerder groot dat je daar behoorlijk aan grip zult inboeten, vergeleken met een zomerband.

 

Als ik nieuwe banden koop, mogen ze niet ouder dan 1 jaar zijn. Anders vind ik de nieuwprijs betalen gek.
Tweedehands koop ik ook niet ouder dan 3 jaar, en zelfs bij vol profiel vind ik zo'n band dan hoogstens nog 50% van z'n nieuwprijs waard.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

banden neem ik wel mee naar huis. heb plaats in het "tellerkot". al zal ik wel eens kuis moeten houden,

set wintervelgen voor de abarth, set zomervelgen van de allroad, set zomervelgen van een astra die ergens anders staat te rotten.  op die stapel ligt dan ook nog de dakkoffer en nu nog de zomerbanden van de walvis erbij smijten. :D

volgende werkje zal dus zijn 18inch zomervelgen van de allroad verkopen, vermoedelijk de dakkoffer ook verkopen en de zomerset van de astra aan zijn eigenaar terug geven.  :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook voldoende plaats voor, maar mocht ik kunnen, ik reed met mijn kar naar een bandenboer waar mijn wielen gestockeerd liggen, liet die man (voor een prikje, dacht iets van een 25 euro) de wielen wisselen én uitbalanceren (indien ik zou zien dat er plakloos verdwenen is of zou gevoeld hebben dat dat wel eens mocht). Toch vet makkelijk.

Ik begin het feit dat ik m'n wielen zelf moet wisselen, te ontzien. :oops:   Maar 'k ben ook te tam om aan een bandenboer te gaan smeken of ik mijn (elders gekochte) wielen bij hem mag leggen en de dokken voor de wielenwissel. :D  Ik geef het nog een paar jaar en ik zwicht helemaal ten voordele van "de lokale economie" :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, gTa said:

Afhankelijk van de bron, lees je dat het rubber van banden tussen de 10 en 15% van z'n competenties verliest per jaar door 't ouder worden. Lijkt me eerder een zéér kort-door-de-bocht samenvatting (zoiets zal wel niet lineair verlopen bv, en ook de omstandigheden van stockage zullen bepalend zijn, enz.)

Maar het lijkt me niet verkeerd om te zeggen dat een "nieuwe" set banden van 5 à 6 jaar oud eigenlijk het grootste deel van z'n nut verloren is en eigenlijk absoluut z'n nieuwprijs niet meer waard is. 't Is te zeggen: theoretische waterafvoercapaciteit blijft identiek, natuurlijk (de profieldiepte is er nog), maar het grootste deel van de grip van banden komt door de 'werking' van het rubber in contact met het oppervlak. Rubber deterioreert snel. Bovendien: zo'n oudere banden hebben mogelijks ook 'oudere' technieken/materialen, waardoor recentere types banden sowieso al beter zijn (denk maar aan het verschil in performantie tussen de 1e generatie runflats en de huidge generatie).
Qua tractie op een besneeuwde helling zal zo'n band (met vol profiel) het mogelijks nog wel beter doen dan een zomerband ... maar op natte, "warme" ondergrond (vaker boven dan onder het vriespunt) zoals onze winterse wegen eigenlijk zijn, denk ik dat je daar geen winst mee boekt... integendeel. Kans lijkt me eerder groot dat je daar behoorlijk aan grip zult inboeten, vergeleken met een zomerband.

PJH says no.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Luv4DLM zei:

De grote spelers zoals autobandenmarkt en oponeo zijn altijd recent qua dot code.
 

Ahzo. Ik had bij Tirendo besteld maar is een lijdensweg geworden dus ik ga wel naar de bandenboer. Verschil is meestal klein.

53 minuten geleden, OlivierV zei:

Had ook online een set gevonden van 2012 (nieuw). Neemt de kwaliteit veel af doorheen de jaren?

En hoe komt het ook dat er nog zo'n oude banden (nieuw) verkocht worden?

 

8 minuten geleden, gTa zei:

Ik heb daar ook voldoende plaats voor, maar mocht ik kunnen, ik reed met mijn kar naar een bandenboer waar mijn wielen gestockeerd liggen, liet die man (voor een prikje, dacht iets van een 25 euro) de wielen wisselen én uitbalanceren (indien ik zou zien dat er plakloos verdwenen is of zou gevoeld hebben dat dat wel eens mocht). Toch vet makkelijk.

Ik begin het feit dat ik m'n wielen zelf moet wisselen, te ontzien. :oops:   Maar 'k ben ook te tam om aan een bandenboer te gaan smeken of ik mijn (elders gekochte) wielen bij hem mag leggen en de dokken voor de wielenwissel. :D  Ik geef het nog een paar jaar en ik zwicht helemaal ten voordele van "de lokale economie" :D 

Ik ben blij dat ik het zelf kan doen. Anders moet je een afspraak maken en gokken met het weer.

En kost ook altijd minstens 100 EURO/jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, dragonfly zei:

Ik ben blij dat ik het zelf kan doen. Anders moet je een afspraak maken en gokken met het weer.

En kost ook altijd minstens 100 EURO/jaar.

Bij mijn ex-bandenboer (is nu te ver om daar nog naartoe te gaan) kon je heel 't jaar gratis stockeren en een bandenwissel kostte toen 25 euro. Dus 50 euro per jaar. (Plus de meerprijs die ik betaalde bij hem tgo een goedkopere online vendor.)

Nu zou het mij 2 x 40 EUR (wielwissel incl. balanceren) + 75 EUR (stockage) kosten, netto (dus nog 21% BTW erbovenop). No thanks, inderdaad. :D 

Heb ze vorig weekend gelegd. Met persluchtpistool, twee kriks en toch al wat ervaring klaar ik dat in 20 minuutjes, maar toch: 't was mijn goeste niet, diejen dag. :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Heb ze vorig weekend gelegd. Met persluchtpistool, twee kriks en toch al wat ervaring klaar ik dat in 20 minuutjes, maar toch: 't was mijn goeste niet, diejen dag. :D 

Ik heb het zaterdag gedaan en ging vlot. Was leuk in het zonnetje :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn leasing moest ik dat altijd een maand of meer vooraf inplannen:  afspraak maken, en op die dag ging je dan langs, of het nu 20° was of de stenen uit de grond vroor.  Gelukkig duurde de wissel (bandenwissel, geen velgenwissel) bij Ameye in Zwevegem amper 20 min, en werkte hij strikt volgens schema.   Voor de MINI had ik een set velgen met winterbanden, en deed ik dus de wissel zelf.

Sinds deze winter heb ik ook voor de Mercedes een dubbele set velgen met banden, en is het DHZ voor allebei de wagens: een goedkope rolkrik en een iets duurdere wielsleutel gekocht, een momentsleutel heb ik nog niet. 

De Mercedes was op een twintigtal minuten gefixt, van de MINI kreeg ik de achterste velgen niet van de naaf.  Vanalles (kloppen/stampen op de band, van langs beide kanten), auto laten zakken op het losgemaakte wiel,...) geprobeerd, maar het wou maar niet lukken.  Ik ben toen op zaterdagvoormiddag naar de dichtstbijzijnde bandencentrale gereden (ex-Rubonit in Wevelgem), waar ze in no-time de velgen van de naaf geklopt en de winterwielen in de plaats hebben gemonteerd.  En dit voor de meest ronde prijs ever:  0 euro. 'Als we dat moeten factureren, dan kost het meer aan tijd en papier.  Peins een keer aan ons als je banden nodig hebt.'    Kom je niet zo vaak meer tegen.


't Is de eerste keer dat ik zo gevloekt heb bij een wissel.  Een gebroken rib doet niet echt deugd, als je zo wat kracht moet zetten, en sleuren met die velgen.

Twee sets velgen pakken ook veel plaats in:  vroeger gingen die, eens gepoetst/waxt naar zolder, later in de tuinberging.  Daar heb ik geen plaats voor twee sets.  Ik heb ze dan maar in de berging van één van onze kantoren gelegd.  Binnenkort komen die van mijn collega's daar ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin is zuidgericht, dus mijn garage (vooraan huis) noordwaarts gericht = in de winter is 't altijd schaduw op mijnen oprit. En 't lag nog wat vochtig ook. En 't was koud.

Vond het niet leuk. :D (maar ik ben aan 't zagen)

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

je bent oud aan het worden G. :D

maar ik geef je gelijk. ben stilletjes ook content dat ik het met de walvis niet zelf ga kunnen, en enkel de bromtol moet verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gTa zei:

Mijn tuin is zuidgericht, dus mijn garage (vooraan huis) noordwaarts gericht = in de winter is 't altijd schaduw op mijnen oprit. En 't lag nog wat vochtig ook. En 't was koud.

Vond het niet leuk. :D (maar ik ben aan 't zagen)

Hilarisch herkenbaar.

't Is inderdaad vloeken omdat je zo'n wissel alleen doet wanneer de weersomstandigheden vragen achter een winterset. Dat is net het punt van de wielen thuis te hebben liggen zodat je ze kan plaatsen wanneer 't echt nodig is. En 't kan aan mij of mijn karakter liggen, maar ik zit al bij al liever een half uurtje in de koude dan te moeten bellen voor een afspraak te maken of te moeten wachten ergens. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste heb ik nooit moeten doen, dus misschien mis ik die motivator in mijn verhaal.

Ik zat vorige week ook perplex te lezen dat sommige mensen tot 1,5 maand moeten wachten voor ze bij hun bandenboer een afspraak krijgen om hun banden te kunnen wisselen. :shock: WTF

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, tuscani zei:

je bent oud aan het worden G. :D

Da is. :lolz: 

Vroeger was ik blij dat ik mijn zuurverdiend geld kon uitgeven aan duur materiaal om dingen zelf te doen. Snowboards/ski's waxen en slijpen. Wielen wisselen. Remblokken versteken. Fiets onderhouden. Tuin onderhouden, bomen snoeien, enz.

Vandaag heb ik zoiets van "WTF heb ik dat gekocht, dan moet ik het verdomme nog allemaal zelf doen ook!" :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook eens aan het uitkijken voor winterbanden, heb een set velgen voor men megane op de kop kunnen tikken.
In maat 225/40/18 dan. Ik was aan het kijken voor de Continental Wintercontact ts860s ,maar blijkbaar worden die Sottozero's hier dan toch ook veel aangeraden.

 

Op 20/11/2018 om 11:52, Jokke_vlo zei:

Hier ook sinds vorige week 

👊

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Cash zei:

Ik ben ook eens aan het uitkijken voor winterbanden, heb een set velgen voor men megane op de kop kunnen tikken.
In maat 225/40/18 dan. Ik was aan het kijken voor de Continental Wintercontact ts860s ,maar blijkbaar worden die Sottozero's hier dan toch ook veel aangeraden.

 

👊

er staat een setje Sottozero's in die maat te koop op het Autoforum (maar denk dat het een breedset is, met 245 achter)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid