Ga naar inhoud

///M Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eindeloze discussie. Na twee wagens met PDK en Robobak terug een manuele als sportieve daily . Ik verkies, persoonlijk, dat laatste, zonder de minste twijfel en dan neem ik er de file nog bij.

Voor de gezinswagen een automaat (SUV), zoals hier reeds gezegd past dat wel bij het gebruik maar toch ..... Slaapverwekkend.

Op een circuit hangt het af in welk soort wagen maar ook dan hou ik van de extra input die je moet geven met een manuele.

Ik begrijp perfect dat er heel wat mensen historic wedstrijden rijden, gezien de "betrokkenheid".

De rijfun van dikke limousines begint me trouwens te ontgaan. Been there.....en voor mij zou dat nooit een eerste keuze meer zijn.

Nu goed iedereen vult dat in naar eigen goeddunken en smaak, maar ik beleef veel minder plezier aan een automaat.

Er is echter geen weg terug want ik besef perfect dat dit soot tot een minderheid behoort.

Ge moogt mij ook altijd een sequentiële doen dat geluid, die "klakken", de bruutheid ......:D

Geplaatst:

Voor mij geen discussie wat beter is, ik bedoel gewoon dat iemand dat voor zichzelf moet uitmaken...

Geplaatst:

Ik denk er, principieel, hetzelfde van. Maar we mogen, toch ook even nuanceren, dacht ik zo?

Ik vraag me trouwens af sinds wanneer een M5 een sportwagen is geworden.

Jerain, om een treffender reactie uit te lokken dan :fp: : mocht Nissan de GT-R brengen met manuele bak, zou je die dan verkiezen?

Geplaatst:

Beetje hopeloze discussie, gevoed door pseudo puristen en gasten die denken dat ze echte autoliefhebbers zijn maar het eigenlijk niet echt begrepen hebben. (Imho)

Alles is relatief. Pakweg iemand zoals Chris Harris, die toch wel een zekere referentie is; klaagt dat de 991 GT3 niet meer verkrijgbaar is met manuele versnellingsbak maar hij zou dan wel een M135i uitsluitend met de automatische 8-bak nemen... Gewoon omdat die bak subliem past in het totaalconcept van die wagen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Voilà. 't Gaat 'm niet om wat het beste is, maar wat waar past, en wat niet.

Toegegeven: ik heb nooit een manuele E60 of F10 M5 gereden.

Geplaatst:

Vraag is een beetje wat het concept is. In een gtr is dat efficiëntie, dan steek je er geen handbak in. Is het puurheid zoals bij een elise, dan is een dsg redelijk zonde. Maar het blijft grotendeels voorkeur en de meeste auto's vallen niet strikt onder één van beide concepten.

Geplaatst:

Awel ik zeg toch niet dat dat slechter is, gewoon dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken. Ik had het beter bij de terechte :fp: gehouden.

Geplaatst:

Ja maar, wat nu met die GT-R? Stel dat ze die ook met manuele bak aanbieden, wat kies je dan?

Geplaatst:

Grrr! Stel dat je niet anders kan! Antwoord nou gewoon!

(en no shit, maar een GT-R is echt geen "dat is 4WD dus saaie/onderstuurde/easy/simpele/... kar" :D )

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Of nog eentje: een BAC Mono. Stel dat ze die ook met een manuele 6-boite brengen. Wat kies je?

Geplaatst:
:lolz: 4WD das pas een discussie. Het ging er trouwens niet om wat ik zou kiezen, ik zei gewoon dat het persoonlijk was.
Geplaatst:

Klopt (4WD). :D Jokke kan zich ook in het gesprek mengen, he's seen both sides and (what's more) ate of both sides' cookies. :D

En ik vraag toch al 3-4 keer naar jouw persoonlijke keuze? Dat het persoonlijk is, is nogal wiedes; dat is het altijd (anders is het geen keuze). Maar ik wil weten wat je zou kiezen in die gevallen. (Ik zou, zoals jij, ook een M3 met manuele bak nemen, en heel veel auto's zelfs, zeker de plezierkarren. Ik vind gewoon dat men niet altijd, zoals sommigen hier nogal 'es durven doen, een bepaalde die-hard lijn rigoureus kan doortrekken ... life ain't black & white. Dat een keuze persoonlijk is, staat niet ter discussie. Maar ik mis soms enige nuancering. En daarom vraag ik door naar b.v. die BAC Mono en die GT-R. Wat zou je kiezen? Over een M5 kan men nog discussiëren (alhoewel, als BMW er nauwelijks nog verkoopt...), want ik kan aannemen dat heel wat echte BMW-fans die kar nog als een sportkar zien (wat 'ie niet is en ik denk dat de meeste kopers dat ook zo beseffen en daarom de DKG verkiezen). Maar de keuze voor een manuele bak in een GT-R of een BAC Mono (twee extreme karren, I know), indien écht gemeend, zou extreem zijn en mogelijks eea verklaren.

Nu, 't feit dat er geen antwoord komt doet me vermoeden dat je een GT-R ook niet met manuele bak zou nemen? Een keuze die mij, zelfs voor zo'n die-hard stickman als jij, eigenlijk ogisch lijkt gezien het concept van die auto.

So, what do you pick? Come on. :D

Geplaatst:

Ik maak me nu net de bedenking ... ben jij niet (ongeveer) gestart met een paarse BMW E36 M3 cabriolet met SMG? That would explain A LOT. :D :D :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zou de versnellingsbak ook kiezen met als criteria hoe goed ie is en bij welke auto. Ik sluit dus een DKG niet uit. Wil niet zeggen dat er mensen zijn die per se overal een handbak in willen, dat is hun keuze en goed recht. Voor hen is dan handbak de beste keuze, hoe goed een DKG ook is. In de meeste gevallen ik ook denk ik. Allee om op uw vraag te antwoorden, dan kan je gaan slapen, ik zou eerst met een GT-R moeten rijden om zo'n keuze te maken.:D

Geplaatst:

Ik maak me nu net de bedenking ... ben jij niet (ongeveer) gestart met een paarse BMW E36 M3 cabriolet met SMG? That would explain A LOT. :D :D :D

Jep ik vond dat toen plezant en passen, tot ik met een handbak E36 M3 reed.:D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Allee om op uw vraag te antwoorden, dan kan je gaan slapen, ik zou eerst met een GT-R moeten rijden om zo'n keuze te maken. :D

:lolz:

gTa says  :fp:

Geplaatst:

Op de openbare weg zou ik bijna altijd voor een manuele gaan.

Als het voor gemengd gebruik is of circuit zou ik al sneller voor een gerobotiseerde gaan op nieuwere wagens.

Twee redenen:

- tijdwinst

- zo een bak geeft pas enig genot (imo) als je hem full pull kan gebruiken en ermee "spelen" die mechanische geluiden en op het laatste nippertje in de bocht nog twee versnellingen lager gooien, maar ook hier moet het passen in het concept. Lichte racebolides die gemaakt zijn om er alles uit te halen. Dus ja ik zou heel graag een Lotus met gerobotiseerde boite rijden op circuit.

- een dikke limo is voor mij altijd manueel als voorkeur om het toch wat minder saai te maken, en meer te kunnen spelen

Maar .....zoals al eens gezegd, hoe meer ik rijd hoe liever ik met oudere, of puurdere wagens rijd, ik werk graag in een auto ipv een PlayStation te bedienen .

Een Caterham, 2-11 etc staan hoog op het verlanglijstje om eens te proberen. Een M3 of oude M5 met manuele bak zijn veel leukere speelkarren dan de nieuwe M5 (waar ik paar keer in meegereden heb) die me totaal geen kippenvel gaf.Tenzij je kickt op hoe snel je snelheidsmeter klimt in het dashboard.

Op een driftdag eens met zo een oudere M5 met manuele bak gereden. Puur hooliganisme dat bovendien zeer makkelijk te controleren valt.

Als je mij een GT-R zou geven verkoop ik hem direct door om er iets leukers mee te kopen . Spreekt me totaal niet aan.....je voelt je daar echt geen chauffeur in maar een knopjes bediener.

Het probleem van de dikke limo's is dat je bij een testrit geweldig onder de indruk bent. Het gaat allemaal snel en moeiteloos en je bent onder de indruk van al die technologie . Maar na een paar maandjes of weken ga je de saaiheid ervan ondervinden . Ik stapte op de duur niet meer met de glimlach uit dat soort wagen en bovendien met een klote gevoel op financieel vlak.

Stel nu dat je met een E30 of E36 M3 hebt gereden als jonge gast en je wordt straks wat ouder (niet iedereen is Matthi;)) en je kan uw dikke limo kopen, na een tijdje zal je toegeven dat die E30 eigenlijk leuker was (je gaat dat eerst proberen te ontkennen al was het voor de buitenwereld). Schuif de prestigeslag van je af en rijdt met leuke karren. En ja die kan je vinden in vele budgetten.

Vraagje aan Jerain: denk je niet stiekem terug aan je m5 en rode M3 ? Naar mijn gevoel had je daar meer fun mee dan wat erna kwam?

Geplaatst:

Nee eigenlijk niet, de E92 M3 is op de meeste vlakken beter voor mij. Wat ik wel soms wil is terug een lichte kar, gewoon voor weekend en 's avonds. De M3 is eigenlijk een snelle daily en tegenwoordig heb je daar overdag op de baan met gewoon te rijden niet heel veel aan. Maar voor hooliganritjes blijf ik 'm leuk vinden en stap ik nog steeds met een smile uit. Echter voor trackdays is het niet de geschikte kar, te zwaar. Zo'n Caterham of Lotus etc zei me vroeger echt niks om meerdere redenen. Tegenwoordig spreekt me dat meer en meer aan maar door mijn lengte is dat niet zo ideaal. Elke week heb ik weer wel zin in iets anders, terwijl ik vroeger langer tevreden was van de M5. :D Straight line speed went altijd, lekker bochten pakken en eens scheefgaan blijft plezant.

Geplaatst:

De 100% perfecte auto bestaat volgens mij ook niet, er is altijd wel iets dat je anders zou willen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De 100% perfecte auto bestaat volgens mij ook niet, er is altijd wel iets dat je anders zou willen.

Van horen zeggen: Exige S V6 :ninja:

Geplaatst:

Van horen zeggen: Exige S V6 :ninja:

Geen sper, geen V8 en ik kan daar niet in! :D Nee grapje, lijkt mij een 99% perfecte auto!

Geplaatst:

Of nog eentje: een BAC Mono. Stel dat ze die ook met een manuele 6-boite brengen. Wat kies je?

BAC Mono :inlove:

Geplaatst:

Ik zou een manuele bac mono pakken ja... lijkt me de beste keuze. Ik vind een manuele bak ALTIJD de beste keuze, tenzij je gaat racen voor de laatste 0,001 van een seconde, dan is een PDK enz de betere keuze. Gezien ik niet professioneel race, heb ik dat niet nodig.

Als ik naar een trackday ga, dan kies ik voor het meeste plezier en voldoening. En wat geeft er nu meer plezier dan de perfecte downshift? Seks misschien...dunno.

Automaat: Hard op de rem met je voet, trek aan het klepperke -> :roll:

Manueel: Linkervoet op de koppeling, rechtervoet op de rem en de zijkant op het gas....hit the brakes, zorg dat je de remkracht consistent houdt en probeer geen wiel te blokkeren (no ABS!), terwijl je dat doet op het gas duwen zonder harder op de rem te duwen want dan blokkeer je wel... terwijl dan nog de koppeling induwen, de pook in neutraal zetten, de koppeling lossen, gas geven, de koppeling induwen, de pook verzetten, de koppeling lossen en op je gas duwen... en dat allemaal in 0,5sec -> :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:  als dat je lukt en het is perfect -> B)

Who cares dat ik dan trager aan de 200km/h ben, meer fouten maak in het remmen en wat nog allemaal... I can drive :inlove:  Zelfs in een nieuwe M5 zou ik een manuele pakken, ook al is dat eigenlijk een cruise auto met gewoon veel PK. Hetzelfde met de bora, dat is ook geen racekrel maar toch rij ik er mee alsof het een racekrel is. Ja ik kom over als een johnny met mijn tussengas enz... maar het kan me niks schelen :) alleen kut als de politie mij tegenhoudt omdat ik "sportief" en "roekeloos" rijdt omdat ik 2 versnellingen lager ga met tussengas en heel de nest er bij...

it's all about fun, achievement and satisfaction :) Laptimes rijden is dan wel fun omdat je progressie hebt gemaakt, maar daar draait het eigenlijk niet om. Bovendien is er met een manuele bak een grotere moeilijkheidsgraad om betere laptimes te rijden met dezelfde wagen, waardoor het op het einde altijd meer fun zal zijn :)

in een Ferrari F1 zou ik wel een automaat nemen, omdat het daar effectief draait om die laatste 0,001

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid