Ga naar inhoud

///M Lovers


Phil

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Toch zot, eigenlijk.

In tijden waarin de breaks extreem gewild (steeds meer, wegens een hippe "lifestyle"-koetswerkvorm) waren in West-Europa en er nog geen (of nog maar net) een M-versie van een X5 of X3 was, terwijl de markt (albeit small) smeekt om een M3 touring of een M5 touring, als concurrent voor de Audi's RS4 en RS6 en de Mercedessen C 55/63 AMG en E 55/63 AMG (die toch allemaal goed verkochten), weigerde BMW dat te maken.

En dan breken de tijden aan waarin er een shift richting EV en PHEV gepusht wordt, waarin het aantal SUV en SAV en verhoogde sportbreaks en coupé-SUV's en whatnot de pan uitswingen, ook bij BMW (X1 en X2 en X3 en X4 en X5 en X7 en iX3 en iX en XM) en waarbij het aandeel station wagons als koetswerkvorm globaal gezien steeds verder afneemt (op de totaliteit verkochte auto's), dus alle auto's die BMW eerder aanhaalde als reden om géén M touring te maken hebben ze nu in 't gamma (and then some) ...

... maar net dán komt BMW wél met een M3 touring en straks een M5 touring?!?

 

Ik kan ab-so-luut niet geloven dat een E91 M3 touring (met V8) of een F81 M3 touring (vorige gen M3/M4) of een F11 M5 touring (the full beans) geen kopers zou hebben gevonden. Integendeel.....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, gTa zei:

Ik kan ab-so-luut niet geloven dat een E91 M3 touring (met V8) of een F81 M3 touring (vorige gen M3/M4) of een F11 M5 touring (the full beans) geen kopers zou hebben gevonden. Integendeel.....

Is het ook niet zo dat Touring-lovers dan vroeger gewoon bij Alpina gingen aankloppen? Ik weet het, mag je niet vergelijken met een echte M, enz.

Maar als ik me niet vergis kan of kon je dat van Alpina's productiecijfers afleiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Goesting zei:

Is het ook niet zo dat Touring-lovers dan vroeger gewoon bij Alpina gingen aankloppen? Ik weet het, mag je niet vergelijken met een echte M, enz.

Maar als ik me niet vergis kan of kon je dat van Alpina's productiecijfers afleiden?

Het was uiteraard een mogelijke optie voor zij die per sé binnen de BMW-familie wilden blijven. Maar het karakterverschil tussen M-producten en Alpina's is toch behoorlijk groot, zoals je zegt. Ik geloof nooit dat je alle potentiële kopers van een M3 touring een B3 touring kochten, etc. Ik denk dat er dan veel meer naar de toenmalige X5 M grepen of naar een X3 M, dan dat er naar Alpina overstapten.

Maar vooral: aangezien Alpina als kleinconstructeur met een beperking in productie-aantallen zat (of nog altijd zit?) kan dat m.i. nooit de volle (ongelimiteerde) productie van een regulier product vervangen. Een 10-tal jaar geleden was dat in ieder geval de uitleg vanuit Alpina zelf, bij 't beantwoorden van de vraag naar waarom er niet méér en ook niet meer 'betaalbare' modellen kwamen.

En Alpina is er nu nog altijd, hé. Dus mocht de correcte uitleg zijn dat men bij Alpina terecht kan: waarom dan nu toch opeens wél weer M tourings? Alle redenen die vroeger aangehaald werden om géén M tourings te brengen, zijn nog altijd vervuld......

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Super95 zei:

De concurrentie is wel minder nu. Als je nu een performante break wilt kan je niet om een M3 heen. De C AMG is een 4-cilinder en een RS4 is enorm gedateerd.

Vind ik eigenlijk maar een rare uitleg?

De M3 touring was al een feit (bevestigd) laaang voordat geweten was dat de C 63 AMG een 4-cilinder zou zijn. En productlevens lopen bij de verschillende merken altijd door elkaar heen, dus dat kan ook geen goeie uitleg zijn (vooral omdat van beslissing om een bepaald model te maken tot eerste leveringen, wel wat meer tijd gaat dan een jaartje of 2).

Op 't moment dat er nog géén X3/X5 M was zouden ze verhoudingsgewijs veel meer M3 tourings verkocht hebben, dan nu het geval zal zijn. Want West-Europa (de enige markt waar tourings nog echt gewild zijn) is ondertussen ook al "half op SUV overgestapt". En verhoudingsgewijs zal de ontwikkeling van de M3-versie van de M3 sedan nu niet minder gekost hebben dan toendertijd van de E90 M3 een E91 M3 te bouwen, dat moet gewoon in een gelijkaardige verhouding/grootte-orde liggen.
Dus eigenlijk kan je stellen dat de concurrentie nu veel féller is, omgekeerd van wat jij zegt. Vooreerst is de interne concurrentie nog altijd sterk (X3M, X4M), de andere concurrenten van weleer zijn er nu nog altijd (RS4, C63), het fiscale klimaat is (niet enkel in België) dermate geëvolueerd dat die voertuigcategorie serieus onder druk staat, en last but not least: nieuwe contenders zoals een Taycan Sporturismo b.v. zijn toch ook niet te onderschatten.

 

Ik vind het een gekke evolutie. (Wel blij mee, daar niet van.) Heb 't gevoel dat men 't beter wél gedaan had, indertijd. Een E91 M3 had perfect kunnen concurreren tegen z'n Audi en Benz counterparts, een F11 M5 had dat ook prachtig gedaan tegen de E 55/63 AMG's en RS6.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lap, nu hebben alle schwarzglas-fans een legitiem argument om naar te verwijzen: "Jamaar de X-mas Sneak Preview had ook alle ramen achter de B-zuilen getint!@Denniske

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, toere zei:

Immo boer van in Heule heeft een Xt M Competition aangekocht. 

Vet kot😍

Kevin ? Een XM bedoel je ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van zijn Taycan ?  

Heeft ook nog een X6 M staan bij zijn huis in Spanje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, toere zei:

Immo boer van in Heule heeft een Xt M Competition aangekocht. 

Vet kot😍

Past wel bij hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

In plaats van zijn Taycan ?  

Heeft ook nog een X6 M staan bij zijn huis in Spanje.

Taycan is verkocht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, toere zei:

Taycan is verkocht. 

Hij had er dan ook twee 😀.   M-GOLD op de zijne, die van haar had geen perso.  

Heeft hij nu een nieuwe X6M Competition, want die andere voor in Spanje was een occassie (nadat de deal op een M3 was afgesprongen) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid