Ga naar inhoud

///M Lovers


Phil

Aanbevolen berichten

Op 22/12/2023 om 16:23, gTa zei:

Vind ik eigenlijk maar een rare uitleg?

De M3 touring was al een feit (bevestigd) laaang voordat geweten was dat de C 63 AMG een 4-cilinder zou zijn. En productlevens lopen bij de verschillende merken altijd door elkaar heen, dus dat kan ook geen goeie uitleg zijn (vooral omdat van beslissing om een bepaald model te maken tot eerste leveringen, wel wat meer tijd gaat dan een jaartje of 2).

Op 't moment dat er nog géén X3/X5 M was zouden ze verhoudingsgewijs veel meer M3 tourings verkocht hebben, dan nu het geval zal zijn. Want West-Europa (de enige markt waar tourings nog echt gewild zijn) is ondertussen ook al "half op SUV overgestapt". En verhoudingsgewijs zal de ontwikkeling van de M3-versie van de M3 sedan nu niet minder gekost hebben dan toendertijd van de E90 M3 een E91 M3 te bouwen, dat moet gewoon in een gelijkaardige verhouding/grootte-orde liggen.
Dus eigenlijk kan je stellen dat de concurrentie nu veel féller is, omgekeerd van wat jij zegt. Vooreerst is de interne concurrentie nog altijd sterk (X3M, X4M), de andere concurrenten van weleer zijn er nu nog altijd (RS4, C63), het fiscale klimaat is (niet enkel in België) dermate geëvolueerd dat die voertuigcategorie serieus onder druk staat, en last but not least: nieuwe contenders zoals een Taycan Sporturismo b.v. zijn toch ook niet te onderschatten.

 

Ik vind het een gekke evolutie. (Wel blij mee, daar niet van.) Heb 't gevoel dat men 't beter wél gedaan had, indertijd. Een E91 M3 had perfect kunnen concurreren tegen z'n Audi en Benz counterparts, een F11 M5 had dat ook prachtig gedaan tegen de E 55/63 AMG's en RS6.

Zou het niet komen omdat Audi ook aan zijn laatste rs6 bezig is? Nog een ultieme versie, vooraleer het allemaal ev zal zijn.  Nu nog een M3 break uitbrengen als laatste der mohikanen. Een unicum en bijna collectorsitem, wegens dus nooit echt in massa gebouwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Hij had er dan ook twee 😀.   M-GOLD op de zijne, die van haar had geen perso.  

Heeft hij nu een nieuwe X6M Competition, want die andere voor in Spanje was een occassie (nadat de deal op een M3 was afgesprongen) ?

Denk dat zijn madam de hare nog heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

Zou het niet komen omdat Audi ook aan zijn laatste rs6 bezig is? Nog een ultieme versie, vooraleer het allemaal ev zal zijn.  Nu nog een M3 break uitbrengen als laatste der mohikanen. Een unicum en bijna collectorsitem, wegens dus nooit echt in massa gebouwd. 

Ik geloof niet dat dat meespeelt voor BMW. Die zijn er om winst te maken.

Het gaat mij om het feit dat ALLE redenen die men ooit aanhaalde om géén M3 touring te maken of na de E61 M5 geen M5 touring meer te maken, al veel langer dan vandaag voldaan zijn, maar vandaag méér dan ooit. En dan komt er wél een M3 touring?

Mij komt het over alsof men vroeger eerder naar de princiepsstandpunten van één/enkele mensen luisterden en daar een uitleg voor probeerden te verzinnen, terwijl vandaag gewoon alle principiële standpunten of historiek van tafel wordt geveegd en men dat maakt waarvan men verwacht dat het op zal brengen. Komt mij sterk als een "we were wrong in the past, so here you go" over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wiki mag geloven werden er van de E60 M5 19,523 gemaakt, van de E61 (touring) 1,025.
Productie E60: 2005-2010, E61: 2007-2010.

Ik denk dat de verhoudingen bij de huidige M3 wel anders liggen.

 

 

aangepast door Super95
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Super95 zei:

Als ik wiki mag geloven werden er van de E60 M5 19,523 gemaakt, van de E61 (touring) 1,025.
Productie E60: 2005-2010, E61: 2007-2010.

Ik denk dat de verhoudingen bij de huidige M3 wel anders liggen.

Wereldwijd is dat. Op die schaal zijn breaks zwaar in de minderheid. Noord-Amerika en het ganse Oosten haalt daar z'n neus voor op, die willen berlines, of coupés, of SUV's. Enkel West-Europa en down under kunnen ze een estate nog wel smaken.

Dat men toendertijd naar de X5 wees als reden om géén M5 touring meer te maken, was te begrijpen. Wereldwijd verkoopt een X5 een pak meer dan een '5 touring.

Maar niettemin bleef Mercedes de AMG-modellen (C en E) ook als break aanbieden, en die verkochten. Audi bracht z'n RS-modellen "vooral" als Avant (zou wel eens interessant zijn om te zien hoe de globale productie was van de RS4 sedan vs. Avant en de RS6 sedan vs. Avant van de modelreeksen waarin beide beschikbaar zijn geweest). Van de voorbije 2 generaties RS6 was er opnieuw enkel de Avant.

BMW bleef toen géén M break maken. De initiële (oudste) reden "de touring laat niet toe om de dynamiek te bereiken die van een M product wordt verwacht" is sowieso nonsens, want een X5 of een X3 doet zeker niet beter. En het aantal M-producten (de echte, niet de M Performance modellen) nam enkel maar toe. Nu heb je X3 en X4 en X5 en X7 als M, de XM op zichzelf, etc ... dus alles wat BMW ooit aanhaalde als reden om geen M break te maken is vandaag méér dan ooit aanwezig ... en plots komen die nu tóch?

I don't get it. En ik vermoed dat er wel wat hartige woordjes zijn gevallen in München, daarover. :D

(Ik ben blij met de evolutie om die koetswerkvariant WEL te maken, laat dat duidelijk zijn.)
(Helaas niet met de designkeuzes die gemaakt worden, maar ook dat zal ondertussen wel al duidelijk zijn.)

 

'k Vind het gewoon jammer dat er nooit een E46 M3 touring is geweest, of een E91 M3 touring. Ik kan ab-so-luut niet geloven dat die modellen intern té concurrentieel zouden zijn geweest voor X5M en whatnot, of dat ze qua rijgedrag sub par zouden zijn geweest, of dermate verlieslatend. En dan zou ik vandaag vermoedelijk met een (al dan niet lichte vracht) E91 M3 touring rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/1/2024 om 20:24, gTa zei:

Wereldwijd is dat. Op die schaal zijn breaks zwaar in de minderheid. Noord-Amerika en het ganse Oosten haalt daar z'n neus voor op, die willen berlines, of coupés, of SUV's. Enkel West-Europa en down under kunnen ze een estate nog wel smaken.

Dat men toendertijd naar de X5 wees als reden om géén M5 touring meer te maken, was te begrijpen. Wereldwijd verkoopt een X5 een pak meer dan een '5 touring.

Maar niettemin bleef Mercedes de AMG-modellen (C en E) ook als break aanbieden, en die verkochten. Audi bracht z'n RS-modellen "vooral" als Avant (zou wel eens interessant zijn om te zien hoe de globale productie was van de RS4 sedan vs. Avant en de RS6 sedan vs. Avant van de modelreeksen waarin beide beschikbaar zijn geweest). Van de voorbije 2 generaties RS6 was er opnieuw enkel de Avant.

BMW bleef toen géén M break maken. De initiële (oudste) reden "de touring laat niet toe om de dynamiek te bereiken die van een M product wordt verwacht" is sowieso nonsens, want een X5 of een X3 doet zeker niet beter. En het aantal M-producten (de echte, niet de M Performance modellen) nam enkel maar toe. Nu heb je X3 en X4 en X5 en X7 als M, de XM op zichzelf, etc ... dus alles wat BMW ooit aanhaalde als reden om geen M break te maken is vandaag méér dan ooit aanwezig ... en plots komen die nu tóch?

I don't get it. En ik vermoed dat er wel wat hartige woordjes zijn gevallen in München, daarover. :D

(Ik ben blij met de evolutie om die koetswerkvariant WEL te maken, laat dat duidelijk zijn.)
(Helaas niet met de designkeuzes die gemaakt worden, maar ook dat zal ondertussen wel al duidelijk zijn.)

 

'k Vind het gewoon jammer dat er nooit een E46 M3 touring is geweest, of een E91 M3 touring. Ik kan ab-so-luut niet geloven dat die modellen intern té concurrentieel zouden zijn geweest voor X5M en whatnot, of dat ze qua rijgedrag sub par zouden zijn geweest, of dermate verlieslatend. En dan zou ik vandaag vermoedelijk met een (al dan niet lichte vracht) E91 M3 touring rijden.

De X5 Le Mans was wel de beste start voor een M model van de X5. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Krikkie zei:

Marginaal!

Deze week een M3 tegengekomen met “NO MERCY” 🤦‍♂️

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, vince522 zei:

Deze week een M3 tegengekomen met “NO MERCY” 🤦‍♂️

Sowieso gekocht met drugsgeld :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Alexx zei:

Christophe M :D 

Yup Christophe idd. 

Wel altijd klant bij Jorssen geweest. Ik weet zijn eerste auto nog: E39 528i.
Daarna E92 335i, E92 M en dan de M5 en dan X7 wat ik wel een rare wending vond. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid