Ga naar inhoud

///M Lovers


Phil

Aanbevolen berichten

nog een jaartje wachten en we zijn ook weer terug lid van het M clubje (BMW X3M competition) 👍

  • Vind ik leuk 3
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
b3c7c0fa81be759c0206db6cc247a7dad1271c93

BMW M5 Cabriolet, 1989. A prototype for a proposed E34 2-door soft-top M5 which was to be revealed at the 1990 Geneva Motor Show but was withdrawn a week before the show when BMW decided not to pursue the project

90c10b047a34d4d3a1b2834d98ac49ba3b1a9711

f30af3aa289249eba51e007f95c575a5fefec6c1

1173bc424129f891befbdb7fe97c196fe2f891c5

165b98cafcb296c0200c547c9cdf807797ba8d77

  • Vind ik leuk 2
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Al zo lang een sterk ondergewaardeerde drivetrain. Een van de beste ooit, imo. Zeker niet de meest krachtige, noch de luidste of zotste ... maar wat een karakter en pedigree. Voelbaar een blok met race-genen, terwijl het allerminst 'pushed' aanvoelt, maar een geruststellende 'voor straatgebruik teruggetunede' smoothness heeft. Stemtimbre is niet zo klassiek, maar wel enorm veelzijdig.

Had ik de centen, er stond er hier al lang ene. Liever dit dan een E46 (ook al is de E46 meer iconisch).

Ze gaan daar in de komende jaren nog oorlogen voor uitvechten, voor dat ding.

 

Standaard is zo'n E92 M3 (of voor zij die willen een E90 berline; jammer bij de E93 is dat er geen sympathieke en lichtere stoffen cabriohm-kap is maar 't zou mij niet tegenhouden) een extreem goeie, compliant GT. Voor extremer gebruik vallen de ophanging en remmen wel door de mand, maar dat is met de E46 à la limite ook zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 16/8/2022 om 06:03, gTa zei:

Al zo lang een sterk ondergewaardeerde drivetrain. Een van de beste ooit, imo. Zeker niet de meest krachtige, noch de luidste of zotste ... maar wat een karakter en pedigree. Voelbaar een blok met race-genen, terwijl het allerminst 'pushed' aanvoelt, maar een geruststellende 'voor straatgebruik teruggetunede' smoothness heeft. Stemtimbre is niet zo klassiek, maar wel enorm veelzijdig.

Had ik de centen, er stond er hier al lang ene. Liever dit dan een E46 (ook al is de E46 meer iconisch).

Ze gaan daar in de komende jaren nog oorlogen voor uitvechten, voor dat ding.

 

Standaard is zo'n E92 M3 (of voor zij die willen een E90 berline; jammer bij de E93 is dat er geen sympathieke en lichtere stoffen cabriohm-kap is maar 't zou mij niet tegenhouden) een extreem goeie, compliant GT. Voor extremer gebruik vallen de ophanging en remmen wel door de mand, maar dat is met de E46 à la limite ook zo.

Inderdaad een zalige motor qua geluid, maar haalt zelden of nooit zijn 420pk en met manuele versnellingsbak wordt deze motor wel gefnuikt door te langere versnellingen, dkg rijdt veel beter en kan het gebrek aan koppel nog deels opvangen. Remmen zijn idd heel zwak, de ophanging vind ik eigenlijk wel voldoende voor circuit gebruik. Maar het grootste probleem is de snelle slijtage van de lagerschalen bij stevig gebruik. Sommige die al op 30000 km moesten vervangen worden. Nu daar hebben de S85 & S54 motoren ook veel last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lagerschalen is idd een ///M manco. Zelfde motoren die er minder hard last van hebben, zou ik op dat vlak bijzonder goed verzorgen.
Remmen eigenlijk idem. Maar ook daar zou ik, gelet op het gebruik, absoluut geen last van hebben.

De S65 heeft ook een manco bij de gasklep-tandwielen. De std kunststof exemplaren breken; er zijn veel versterkte versies beschikbaar aftermarket.

Te lange versnellingen vind ik geen manco, dan rijd je gewoon in 2, 3 en (soms) 4 en de haarspelden neem je in 1.
Bijkomend voordeel van de grotere spreiding is dat je in 1 schakelmanoeuver een groter toerentalbereik overspant, wat méér van 't motorisch brio naar boven brengt.
Da's het nadeel van die versnellingsbakken met superveel versnellingen (zeker als ze ook nog bliksemsnel schakelen): de val in toerental is te klein om echt knap te zijn.

De DKG heb ik ook gereden en vind ik eigenlijk best goed. Of beter: vond, toen. 't Is ondertussen misschien 10 jaar geleden dat ik daarmee reed.
Maar ik zou 'm niet moeten. De manuele bak geniet voor mij kilometers voorsprong.

De eerste draaiden inderdaad vaker 410 dan 430 pk. Maar dat voel je -denk ik- enkel bij een directe vergelijking, back to back. Het is duidelijk een 400pk ketel en dat is (meer dan) voldoende.
Gebrek aan koppel vind ik die absoluut niet hebben, integendeel. 't Is geen beer die dmv supercharger extreem veel grunt heeft vanaf "nul", maar je voelt wel dat het een (atmosferische) motor is met méér dan 3 liter cilinderinhoud.
Met de juiste mindset is dat helemaal geen softe motor, of te slap onderin, of wat dan ook. En z'n pedigree als (gedowntunede) basisversie voor een racemotor ... ik vind dat je die erg goed voelt.

Ik zie zoiets ook absoluut niet om op circuit te gaan, maar net om genietersritjes te doen (Luxemburg b.v.) met de kap open. En helemaal niet met 't mes tussen de tanden, qua tempo.
Heb ze ook zo gereden, deze waarmee ik gereden heb. Was erdoor gecharmeerd vanaf de 1e meter.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
5 uren geleden, Soul zei:

Geen fan van. Mengelmoes van vanalles. Seats backs uit een E38, Heritage Caramel zetels en doorcards van de 'basic' Heritage uitvoering in een auto gestoken die initieel een zwarte interieurbekleding had ... dus deze mist het caramelkleurig tapijt. En dan de onderkant van 't dashboard in caramel leder (en de middenconsole), achteraf er aan toegevoegd ... maar dat sluit niet aan bij de door cards die van de gewone uitvoering zijn: zie je goed aan de scheiding tussne handschoenkastje en deurpaneel. In de 'full' uitvoering zijn de deurkaarten ook helemaal tot onderaan in caramel leder, en dan gaat wat wel mooi door.
Stuurwielspaak hoort niet, 't logo er op ook niet. Facelift tellercombo op een PFL. Het natuurpopulieren hout gaat mooi met caramel maar hier is 't door al het gefoefel wel wat over the top aan 't gaan. En ook nog een FL lichten in een PFL (jammer).

Het caramel leder komt uit een zwarte. En de rode had initieel zwart Point nappaleder. Had beter de beide karren origineel gelaten imo.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa Maar zou je hem kopen, moest je die kans hebben, voor een handvol duizend euros ?

 

(Ik niet echt, uiterlijk zie ik zitten, maar het interieur bezorgt mij hoofdpijn. :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Soul zei:

@gTa Maar zou je hem kopen, moest je die kans hebben, voor een handvol duizend euros ?

 

(Ik niet echt, uiterlijk zie ik zitten, maar het interieur bezorgt mij hoofdpijn. :D)

Hangt er van af hoe de auto is qua technische staat ... maar "een handvol" klinkt eerder als "weinig" en dan is mijn antwoord -uiteraard- ja.
Wat niet betekent dat ik de auto niet weer origineel zou zetten. Vermoedelijk heeft die peet nog de originele stukken allemaal liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid