Ga naar inhoud

Alfa Romeo Guilia 150pk diesel vs Opel Corsa-e 156pk


mrbbs

Diesel vs Elektrisch  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Alfa Romeo Guilia 2016 vs Opel Corsa-e 2023



Aanbevolen berichten

Op 28/2/2023 om 10:00, berengun zei:

ik zal de vraag dan anders stellen : is er al iets gekocht/besteld ?

Dit doet me vermoeden van niet:

1 uur geleden, mrbbs zei:

Gaat perfect met een Corsa-e, de nieuwe zal een WLTP range hebben van 400kms.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht nog tot er een officiële presentatie is van de Corsa electric. Normaal vindt deze plaats in april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe? Ik denk eerder een facelift met dezelfde upgrade als de e208 gekregen heeft met iets meer vermogen en een iets efficientere aandrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Joske zei:

Nieuwe? Ik denk eerder een facelift met dezelfde upgrade als de e208 gekregen heeft met iets meer vermogen en een iets efficientere aandrijving.

Jups. Met iets hogere zit en wat lagere daklijn. 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/12/2022 om 19:14, ex-Mooseman zei:

Hart vs boekhoudige ratio.

Maar een nieuwe Corsa, op elektriek, die boekhoudkundig op een piëdestal wordt gezet…  heeft ook zo zijn pro’s tegenover een Italiaan met 100k km.

Het is ook geen lelijke auto.   Maar het blijft een maat of twee kleiner dan de Alfa.

Samen met het kleinere rijbereik zijn dat objectief gezien dan ook de enige twee contra-argumenten die in me opkomen.

Ik ga kiezen met de portemonnee, denk ik.

 

@ex-Mooseman. Je hebt je van forum vergist. Mogen we u vriendelijk vragen hier volgende keer te posten: https://financien.belgium.be/nl 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn vrouw had ook een 2016 Giulia in het donkerblauw als firmawagen en die kar heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Op 17" oogt die ook wat ieletjes. Was het eerste productiejaar en toch regelmatig van die kleine probleempjes, nooit in panne gestaan maar wel typische Alfa-ergernissen als bijv. foutmeldingen bij bandendruksensor, is in vier jaar nooit opgelost geraakt. Gaf ook regelmatig melding dat er teveel olie in was terwijl daar na controle niets van aan was. Ook paar keer een sensor vervangen omdat de motor soms afsloeg bij ralenti.

Rijhouding is ook super laag, je ben ervoor of niet (ik niet) maar zo'n Giulia rijdt sowieso wel heel nerveus. Bijvoorbeeld op autostrade moet je constant corrigeren omdat die super gevoelig is aan stuurinput. Een Stelvio bijvoorbeeld dat dat veel beter en rijdt veel rustiger maar tegelijk wel nog steeds scherp. Pluspunten sterke motor, laag verbruik en goede versnellingsbak + voor wie het wil heel makkelijk tune-baar (de diesel zelfs nog meer als de benzine).

Je mag ook niet vergeten dat je met een euro6b-d-dtemp uit die tijd vanaf september 2027 niet meer in de LEZ mag. Iets meer dan vier jaar is ook niet meer zo lang als je naar restwaarde kijkt. Zelfs al komt de koper nooit in een LEZ, dan nog zal dat als argument worden gebruikt om de prijs te drukken. 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's echt super-typisch voor Alfa Romeo: de geringe ontdubbeling van 't stuur, waardoor je stuurinput meer stuurhoek geeft dan bij zowat alle andere merken (en zeker in vergelijking met Britse merken). Wen je wel snel aan, vind ik. En 't is heerlijk om mee door bochtige wegen te knallen, je kan (naar mijn gevoel) veel langer je handen op 't stuur houden i.p.v. te moeten overnemen. Zalig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen nog steeds aan het wachten op de onthulling van de Corsa electric facelift die normaal ergens in april moet worden voorgesteld.

Echter is het misschien ook een optie om een plug-in hybride aan te schaffen. Wat zijn zo de best sturende phev's die je kan kopen die ook betaalbaar zijn? Mag eventueel een jong occasie zijn.

Ik dacht aan de BMW 320e of misschien zelfs de nieuwe Prius? Geen van beide vind ik eigenlijk mooi maar het gaat mij eerder om het rijplezier en de EV range. 

Doorgaans rijd ik 60-65kms per dag dus zou ik een groot deel van mijn rit in EV mode kunnen afleggen. 

Belangrijk is natuurlijk dat ik daarin een beslissing neem vóór 30 juni.

Wat zijn jullie meningen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

PHEV en goed sturen?  Zijn die dingen daar niet veel te zwaar voor?

Hangt van je referentiekader af :D Een 330e stuurt best oke en door de andere ophanging ook iets harder. Natuurlijk is een 330i of d leuker. 

Maar zou het in het geval van @mrbbs niet doen. De hybride aandrijflijn gaat nooit goed aanvullen voor u, en puur elektrisch haal je zelden 65km. Maar het kan natuurlijk wel sportief gereden worden, je ging voor mij (en Alexis) achteruit vorige zondag toen je naar het ijssalon reed :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Monterey Jack zei:

Hangt van je referentiekader af :D Een 330e stuurt best oke en door de andere ophanging ook iets harder. Natuurlijk is een 330i of d leuker. 

Maar zou het in het geval van @mrbbs niet doen. De hybride aandrijflijn gaat nooit goed aanvullen voor u, en puur elektrisch haal je zelden 65km. Maar het kan natuurlijk wel sportief gereden worden, je ging voor mij (en Alexis) achteruit vorige zondag toen je naar het ijssalon reed :D 

Ik heb de puzzel vanavond ook gelegd dat jij voor reed. 🙂

Ik rijd op mijn commute wel nooit autostrade dus denk dat dat wel ten goede komt aan het verbruik in EV mode. Meestal treintje rijden en max 70. Alle auto's zijn tegenwoordig zwaar. Ik vind het wel aangenaam dat ik voor mijn commute in stilte en "comfort" naar het werk kan rijden. Als ik echt wil sturen en gassen dan neem ik straks wel de S2000.  Merci voor de feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik heb de puzzel vanavond ook gelegd dat jij voor reed 🙂

Ik rijd op mijn commute wel nooit autostrade dus denk dat dat wel ten goede komt aan het verbruik in EV mode. Meestal treintje rijden en max 70. Alle auto's zijn tegenwoordig zwaar. Ik vind het wel aangenaam dat ik voor mijn commute in stilte en "comfort" naar het werk kan rijden. Als ik echt wil sturen en gassen dan neem ik straks wel de S2000.  Merci voor de feedback.

Ik haal in de winter 30km en in de zomer 50. Als je stilte zoekt dan gaat de 2l tegensteken. Is geen lawaaimaker maar is luider dan een ev natuurlijk. Comfort, puur qua uitrusting is een 3 natuurlijk van een andere klasse dan een Corsa, maar qua aandrijfgeheel zit een ev toch comfortabeler. De Corsa gaat trouwens vinniger zijn want 155 pk voor 1550kg waar de bmw in electric 110pk ofzo heeft voor 1850kg.

Neem sowieso een testrit. Misschien kunnen @Alexx , @Thebiemerke of anderen ook wat ervaringen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Ik haal in de winter 30km en in de zomer 50. Als je stilte zoekt dan gaat de 2l tegensteken. Is geen lawaaimaker maar is luider dan een ev natuurlijk. Comfort, puur qua uitrusting is een 3 natuurlijk van een andere klasse dan een Corsa, maar qua aandrijfgeheel zit een ev toch comfortabeler. De Corsa gaat trouwens vinniger zijn want 155 pk voor 1550kg waar de bmw in electric 110pk ofzo heeft voor 1850kg.

Neem sowieso een testrit. Misschien kunnen @Alexx , @Thebiemerke of anderen ook wat ervaringen delen.

Als het zo'n 3 wordt dan moet het in ieder geval een jonge tweedehands zijn. Ik wil max 32500 ex btw uitgeven. Mag dan zeker de pre-facelift zijn aangezien er blijkbaar aan de aandrijflijn niks is veranderd. En de upgrade van schermen in de facelift heb ik zelf weinig aan. Enige opties die ik wil in een moderne auto zijn zetelverwarming, stuurverwarming en camera achter. Heb wel wat schrik van de stoelen van de BMW. Zelf jaren lang in een E87 1 serie gereden en E90 318/320d, telkens met sportzetels en had in die periode steeds veel last van mijn onderrug. Dat is gestopt toen ik geen BMW meer reed. In de huidige generatie 3 nog niet gereden maar ook in de vorige generatie 3 serie had ik ook terug last van mijn onderrug. Mijn stoel moet vrij diep waardoor je onderaan de rug geen goede ondersteuning meer hebt en de zetel niet meer in een hoek van 90° staat (rug-zitvlak). Dus daar wel schrik van dat dat terug de kop zou opsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Ceke zei:

Pole position steken he 😄

Liever niet in een daily 🙂

Heb ik ook geen zetelverwarming..

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Monterey Jack zei:

Hangt van je referentiekader af :D Een 330e stuurt best oke en door de andere ophanging ook iets harder. Natuurlijk is een 330i of d leuker. 

Maar zou het in het geval van @mrbbs niet doen. De hybride aandrijflijn gaat nooit goed aanvullen voor u, en puur elektrisch haal je zelden 65km. Maar het kan natuurlijk wel sportief gereden worden, je ging voor mij (en Alexis) achteruit vorige zondag toen je naar het ijssalon reed :D 

Je reed voor me in de ZLC2022, en bij het uitacceleren na een trage bocht, kon ik inderdaad niet mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Je reed voor me in de ZLC2022, en bij het uitacceleren na een trage bocht, kon ik inderdaad niet mee

Dat is weinig relevant. Sprinten kan iedereen 😁 Heb al enkele rondritten treintje gereden met @Alexis en dat lukt. In de bochten geen verhaal voor de S2000 maar je kan wel volgen zonder te gek te doen. Je moet gewoon de auto kennen en aan een stuur kunnen draaien. Ondanks het bijkomende gewicht achteraan ook nog scheef te krijgen en controleerbaar.

Maar zoals ik zei: referentiekader. Een 3 hybride rijdt ongetwijfeld leuker dan de concurrentie en sommige EVs. Als je gaat vergelijken met een gewone 3 of een Z4/... dan is er geen vergelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Ondanks het bijkomende gewicht achteraan ook nog scheef te krijgen en controleerbaar.

Ik bevestig 😄.  Ging zelfs vlotter scheef dan de Z4

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Monterey Jack zei:

Ik haal in de winter 30km en in de zomer 50. Als je stilte zoekt dan gaat de 2l tegensteken. Is geen lawaaimaker maar is luider dan een ev natuurlijk. Comfort, puur qua uitrusting is een 3 natuurlijk van een andere klasse dan een Corsa, maar qua aandrijfgeheel zit een ev toch comfortabeler. De Corsa gaat trouwens vinniger zijn want 155 pk voor 1550kg waar de bmw in electric 110pk ofzo heeft voor 1850kg.

Neem sowieso een testrit. Misschien kunnen @Alexx , @Thebiemerke of anderen ook wat ervaringen delen.

Idem qua bereik hier elektrisch 🙂 
Zit nu na 82k km op een gemiddelde van 4,2l waarvan 60% puur elektrisch waren!
Voor mij nog altijd leukste phev in zijn segment en de opvolger binnenkort zal mogelijks dezelfde worden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Monterey Jack zei:

Natuurlijk is een 330i of d leuker.

Toch niet zo zeker van. Blok in een 330i en 330e is beide B48 2 liter 4 cilinder, wel 182 (?) pk vs 258pk in de 330i. 
Verschil in gewicht zal er natuurlijk ook zijn. 

6 uren geleden, Monterey Jack zei:

Ondanks het bijkomende gewicht achteraan ook nog scheef te krijgen en controleerbaar.

Gemerkt recent, zag er leuk uit! 👍

2 uren geleden, Thebiemerke zei:

Idem qua bereik hier elektrisch 🙂 
Zit nu na 82k km op een gemiddelde van 4,2l waarvan 60% puur elektrisch waren!
Voor mij nog altijd leukste phev in zijn segment en de opvolger binnenkort zal mogelijks dezelfde worden 🙂 

Enig idee hoe sterk de capaciteit van je batterij achteruit gegaan is over die bijna 50.000 elektrische kilometers? 
Kan je vergelijken met een 530e? 

16 uren geleden, mrbbs zei:

Als ik echt wil sturen en gassen dan neem ik straks wel de S2000.

Al eentje gevonden? 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid