Ga naar inhoud

Automotive business


Mich

Aanbevolen berichten

26 minuten geleden, abtler zei:

Wij hebben onze policy wat dat betreft gewijzigd; heldere kostenopstelling op voorhand (klant ziet precies wat berekend wordt + welk % er evt. op stukken etc. wordt berekend), bij klanten die we niet kennen (of net wel kennen 🙈) vooraf betalen (evt. zelfs incl. vrijstelling verzekering).

In de Rally is het bij de grotere verhuurders ( oa een PTR) op voorhand te betalen of er is geen auto. Vrijstelling moet ook op hun rekening staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Fr79 said:

Lijkt me een plezant wereldje dit. 🤣

Je kan je de tweesprong niet voorstellen in dat milieu.

Langs de ene kant is 10.000 euro zakgeld, dat draait er door alsof je 10 euro gaat uitgeven bij de McDo, langs de andere kant is er nooit budget voor gelijk wat en is het krabben om rond te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Fr79 zei:

Lijkt me een plezant wereldje dit. 🤣

Die wereld is idd kei hard. Elk jaar op zoek naar budget en nieuwe piloten. En denk nooit dat je nu wel goed zit want het jaar er na kan weer voleldig anders zijn. 

 

12 uren geleden, Kartfreak zei:

Belangrijke nuance, 12 verkopen aan particulieren.

Aanwezig!

Ben ik ook mee bezig om Z-platen aan te vragen. Ben er nog steeds niet goed uit hoe dat juist zit want je hebt verschillende garage platen. Je hebt ook de proefritten plaat maar dan mag je met elke auto max 8 keer gebruiken. En je moet dan ook een hele log boek bijhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proefrittenplaten is meer voor constructeurs.

Jij hebt een handelaarsplaat of een beroepsplaat nodig.  Het eerste kan je vergelijken met de Z van vroeger (en begint nog altijd met een Z), de beroepsplaat  begint met een V en is meer de ZZ van vroeger.

Met het eerste kan je langer rijden, met een V max 8 dagen, aan te tonen via een logboek

https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/nummerplaten

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Proefrittenplaten is meer voor constructeurs.

Jij hebt een handelaarsplaat of een beroepsplaat nodig.  Het eerste kan je vergelijken met de Z van vroeger (en begint nog altijd met een Z), de beroepsplaat  begint met een V en is meer de ZZ van vroeger.

Met het eerste kan je langer rijden, met een V max 8 dagen, aan te tonen via een logboek

https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/nummerplaten

Goeie info 👍

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Proefrittenplaten is meer voor constructeurs.

Jij hebt een handelaarsplaat of een beroepsplaat nodig.  Het eerste kan je vergelijken met de Z van vroeger (en begint nog altijd met een Z), de beroepsplaat  begint met een V en is meer de ZZ van vroeger.

Met het eerste kan je langer rijden, met een V max 8 dagen, aan te tonen via een logboek

https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/nummerplaten

Ja maar dan denk ik dat de beroeps plaat het intersanste is? Moet je bij beide platen ook de cilinder inhoud opgeven waar je maximum mee wil rijden? Want als ik dan is met een Amrikaan de baan op wil.... Ik weet dat Patrick (de verkoper) toen een oldtimer Z plaat had of zoiets, hiermee mochten wel alle cilinder inhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Bjorno zei:

Ben ik ook mee bezig om Z-platen aan te vragen. Ben er nog steeds niet goed uit hoe dat juist zit want je hebt verschillende garage platen. Je hebt ook de proefritten plaat maar dan mag je met elke auto max 8 keer gebruiken. En je moet dan ook een hele log boek bijhouden. 

Met gewone Z-platen moet je ook een logboek bijhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Proefrittenplaten is meer voor constructeurs.

Jij hebt een handelaarsplaat of een beroepsplaat nodig.  Het eerste kan je vergelijken met de Z van vroeger (en begint nog altijd met een Z), de beroepsplaat  begint met een V en is meer de ZZ van vroeger.

Met het eerste kan je langer rijden, met een V max 8 dagen, aan te tonen via een logboek

https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/nummerplaten

Niet helemaal.

Beroepsplaat heb je echt niet nodig als marchand. Gewoon handelaarsplaat. Beroepsplaat is om auto's te testen na constructie/herstellingen, ook voor niet-gekeurde voertuigen. 

Z-xxx-xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Niet helemaal.

Beroepsplaat heb je echt niet nodig als marchand. Gewoon handelaarsplaat. Beroepsplaat is om auto's te testen na constructie/herstellingen, ook voor niet-gekeurde voertuigen. 

Z-xxx-xxx

Maar met een handelaarsplaat moet je 12 auto's per jaar verkopen. Ik kan wel de auto's verkopen die hier in de showroom staan maar deze wagens zijn niet van mij. Ik krijg hier enkel commissie op. Telt dat dan ook? Want ik lees dit:

Gebruiksvoorwaarden 

U kunt de handelaarsplaat gebruiken: 

  • voor de voertuigen waarvan u eigenaar bent 
  • voor de promotie en verkoop van die voertuigen 

Dus eigenlijk moet Jan de eigenaar van de wagens de plaat aanvragen en mij de goedkeuring geven om de plaat te mogen gebruiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mazdastruction zei:

Niet helemaal.

Beroepsplaat heb je echt niet nodig als marchand. Gewoon handelaarsplaat. Beroepsplaat is om auto's te testen na constructie/herstellingen, ook voor niet-gekeurde voertuigen. 

Z-xxx-xxx

vandaar de 'of'.  Beetje afhankelijk van wat hij wil doen:  vooral verkopen (dan heeft hij idd genoeg aan de handelaarsplaat), of vooral herstellingen (dan eerder de beroepsplaat).

50 minuten geleden, Bjorno zei:

Maar met een handelaarsplaat moet je 12 auto's per jaar verkopen. Ik kan wel de auto's verkopen die hier in de showroom staan maar deze wagens zijn niet van mij. Ik krijg hier enkel commissie op. Telt dat dan ook? Want ik lees dit:

Gebruiksvoorwaarden 

U kunt de handelaarsplaat gebruiken: 

  • voor de voertuigen waarvan u eigenaar bent 
  • voor de promotie en verkoop van die voertuigen 

Dus eigenlijk moet Jan de eigenaar van de wagens de plaat aanvragen en mij de goedkeuring geven om de plaat te mogen gebruiken? 

De handelaarsplaat mag ook gebruik worden op auto's die reeds verkocht zijn, om ze bv. naar de koper te brengen.

Voor jouw concrete situatie is dat weer iets anders.  Beroepsplaat is dan misschien meer aangewezen, maar daar kunnen de garagisten hier wel beter advies geven.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/2/2024 om 07:46, Kartfreak zei:

Belangrijke nuance, 12 verkopen aan particulieren.

Dacht ik ook, maar kijken ze blijkbaar niet (veel) meer naar. Ken er verschillende die er marchands in steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet eerder letter vs geest?

Als jij 50 auto's per jaar verkoopt aan handelaars gaan ze toch niet beweren dat je geen echte autoverkoper bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/2/2024 om 10:03, Fr79 zei:

Ik ken er nochtans die niets anders doen dan goedkoop opkopen bij particulieren (waarbij ze vaak buyer of last resort zijn van oudere diesels of ander prul dat niemand wil) en dan doorschuiven naar opkopers voor export en die hebben nochtans ook Z-platen op hun "privé"-wagens.

Dat dacht ik dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman dacht dat je als beginnend handelaar de handelaarsplaten kon krijgen, en dan in dat volgende jaar min. 12 auto's moet verkopen, of je bent ze terug kwijt. Maar naar wat ik begrepen heb, moet je eerst bewijzen adhv verkoopsovereenkomsten/facturen dat je er wel degelijk eerst 12 verkocht hebt wil je aanspraak kunnen maken op die platen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Greg zei:

Mijn buurman dacht dat je als beginnend handelaar de handelaarsplaten kon krijgen, en dan in dat volgende jaar min. 12 auto's moet verkopen, of je bent ze terug kwijt. Maar naar wat ik begrepen heb, moet je eerst bewijzen adhv verkoopsovereenkomsten/facturen dat je er wel degelijk eerst 12 verkocht hebt wil je aanspraak kunnen maken op die platen?

Neen. Je kan die gewoon aanvragen dus best in het begin van het jaar doen 😄 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Greg zei:

Mijn buurman dacht dat je als beginnend handelaar de handelaarsplaten kon krijgen, en dan in dat volgende jaar min. 12 auto's moet verkopen, of je bent ze terug kwijt. Maar naar wat ik begrepen heb, moet je eerst bewijzen adhv verkoopsovereenkomsten/facturen dat je er wel degelijk eerst 12 verkocht hebt wil je aanspraak kunnen maken op die platen?

Neen.  Uw buurman is correct, maar bij de jaarlijkse verlenging moet je wel voldoende facturen kunnen voorleggen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/2/2024 om 19:09, SB-01 zei:

Ik heb geen zin in een hele discussie hierover, dat was niet mijn opzet 😉 
Je mag x aantal auto's per jaar verkopen zonder als handelaar (hoofd- of bijberoep) bekeken te worden.
En dan moet je dus niet voldoen aan bepaalde zaken. Keuren -> Zijn er genoeg die dat aanbieden met garageplaten.
En een testrit -> hetzelfde zoals met heel veel particulieren zeker? Ja, legaal is dat niet.

 

Zo werkt het niet. De wet stelt inderdaad dat je 12 auto’s moet verkopen om je garageplaten te verlengen. Dat wil niet zeggen dat het omgekeerde daarom waar is.

Als ik 4 auto’s op een jaar verkoop kan ik toch behandeld worden (fiscaal) als handelaar, want in mijn geval kan de fiscus argumenteren dat ik mijn beroepskennis/-ervaring gebruik om mij privé te verrijken. Als ik een auto koop schrijf ik die dus altijd in en houd ze lang genoeg om geen discussie te hebben dat het puur om door te verkopen is. Als je dat natuurlijk in jouw verhaal boetseert mag je het vergeten.

Daarnaast is “zo wat aankopen en verkopen” wel heel kort door de bocht. Let op met garanties, prijsschommelingen, je persoonlijk gevoel vs hoe de markt reageert op een auto. Ik heb eens een M235i cabrio gekocht, het leek me leuk en zeldzaam, er stonden er toen twee van te koop in heel België dus leek me ideaal om na een eindje terug weg te kunnen doen. Bij verkoop was de mijne een pak goedkoper dan de goedkoopste, minder kilometers, beter uitgerust en zwart/zwart. Ik heb ze binnen de dag nadat ik ze te koop zette, verkocht aan een handelaar. Die heeft er een jaar mee blijven zitten en het is niet dat hij een zotte marge nam. Daar zit je dan met je kapitaal vast …

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zie ik zelf nog lukken: verhuur van een 911.

- stabiel in waarde

- betrouwbaar 

- “iedereen” wil dat eens proberen

- Porsche garages geven zoiets niet graag mee voor een weekend 

Ik krijg hier wekelijks wel telefoon voor. 
Heb je wat centen, koop eentje - vb een 991.2 Carrera 2 PDK. Cheap in taksen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij uitbreiding niet alleen van een 911. Alleen mag je er dus van uitgaan dat die wel tegen zijn tanden gaat krijgen. Want zoals ge zegt, iedereen wil daar wel eens mee rijden. Denk dat er in Frankrijk een verhuur platform bestaat à la goboony, maar hier heb je dat volgens mij niet.

Ik zou het wel cool vinden om voor een korte periode met een dikke jaren 90 bak (e39 M5, of zelfs 535i) rond te cruisen. Dan zit je al met een heel select publiek die die auto’s wel naar waarde weet te schatten en dus niet om ff de onnozelaar mee uit te hangen.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, -Fred- zei:

Bij uitbreiding niet alleen van een 911. Alleen mag je er dus van uitgaan dat die wel tegen zijn tanden gaat krijgen. Want zoals ge zegt, iedereen wil daar wel eens mee rijden. Denk dat er in Frankrijk een verhuur platform bestaat à la goboony, maar hier heb je dat volgens mij niet.

Ik zou het wel cool vinden om voor een korte periode met een dikke jaren 90 bak (e39 M5, of zelfs 535i) rond te cruisen. Dan zit je al met een heel select publiek die die auto’s wel naar waarde weet te schatten en dus niet om ff de onnozelaar mee uit te hangen.

Nieuw concept, verhuur van forumsletten. Een wagen waar elke liefhebber is een paar maanden kan van proeven en dan gaat die naar de volgende liefhebber 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Alexanderr zei:

Wat zie ik zelf nog lukken: verhuur van een 911.

- stabiel in waarde

- betrouwbaar 

- “iedereen” wil dat eens proberen

- Porsche garages geven zoiets niet graag mee voor een weekend 

Ik krijg hier wekelijks wel telefoon voor. 
Heb je wat centen, koop eentje - vb een 991.2 Carrera 2 PDK. Cheap in taksen.

Tot je gaat verzekeren buiten een garagepolis waar de auto's enkel voor klanten gebruikt worden. Die bedragen zijn enorm.

Zijn er nu kanalen om langer dan een proefrit 911 te rijden? Voor x weken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, -Fred- zei:

Bij uitbreiding niet alleen van een 911. Alleen mag je er dus van uitgaan dat die wel tegen zijn tanden gaat krijgen. Want zoals ge zegt, iedereen wil daar wel eens mee rijden. Denk dat er in Frankrijk een verhuur platform bestaat à la goboony, maar hier heb je dat volgens mij niet.

Ik zou het wel cool vinden om voor een korte periode met een dikke jaren 90 bak (e39 M5, of zelfs 535i) rond te cruisen. Dan zit je al met een heel select publiek die die auto’s wel naar waarde weet te schatten en dus niet om ff de onnozelaar mee uit te hangen.

Delta Integrale, e30 M3, 964RS, Escort Cosworth,… 😊

… en dan hopen dat het ondertekende contractje genoeg waterdicht is 😇

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid