BMWMB 12.408 Geplaatst: 7 september 2025 Auteur Geplaatst: 7 september 2025 Prachtige wielen. 6 Quote
Naish 9.594 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 Net even een spec gemaakt en cabrio Turbo S zonder echt gek doen (enkel PTS) is 330k 1 Quote
Parsifal 4.591 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 Is deze ook met die T-hybrid techniek. Had er overlaatst een artikel over gelezen dat mij de goesting om zoiets te nemen meteen ontneemt: Quote De nieuwe Porsche 911 GTS is de eerste 911 met T-Hybrid-ondersteuning. Die is gekoppeld aan een unieke benzinemotor en maakt de 911 vooral sneller en gaver, maar er zijn ook nadelen. Bijvoorbeeld als je graag op vliegvakantie gaat, en de auto dan het liefst op Schiphol parkeert. Jawel: ook een Porsche 911 kan tegenwoordig een hybride zijn. Een heel speciale hybride, dat wel. De auto rijdt nooit elektrisch en bevalt als 911 uitstekend, maar hoe werkt die aandrijflijn ook alweer? Om dat uit te leggen, citeren we graag even uit één van onze eerdere verhalen over de auto: Maar hoe ziet de nieuwe aandrijflijn eruit? Om te beginnen krijgt de 911 GTS een grotere motor: een 3.6 zescilinder boxer in plaats van een 3.0. Tot veel extra vermogen leidt dit niet, de benzinemotor heeft 485 pk, 5 meer dan de uitgaande GTS. Uitstoot en goede verbranding (lambda is altijd 1, ook bij vollast) was belangrijker. Deze motor is gekoppeld aan Porsches nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak en daar is een elektromotor in geïntegreerd die 56 pk (kortstondig zelfs 65 pk) en 150 Nm extra levert voor een systeemvermogen van 541 pk en een koppel van 610 Nm. De stroom voor deze motor wordt niet alleen opgewekt door regenereren, maar ook door een generator die in de turbo is verwerkt. De enkele turbo (in plaats van twee in de vorige GTS) heeft een formaat meloen en tussen de twee schoepenraden zit een elektromotor/generator die niet alleen dient om de turbo op te spoelen voor een extreem snelle gasrespons, maar ook stroom opwekt met de uitlaagasenergie. Hierdoor is er altijd stroom beschikbaar, ook als je langere tijd volgas rijdt zoals op het circuit. De stroom die de turbo dan opwekt, wordt via de PDK-bak teruggeleverd aan de aandrijfijn. Is de stroom niet nodig, dan wordt hij opgeslagen in een compacte 1.9 kWh li-ion accu in de neus. Deze weegt slechts 27 kilo. In die accu zit ook meteen het probleem, want die batterij blijkt nogal veeleisend te zijn. ‘The Autopian’ wijst ons op de instructies die Porsche zelf in zijn instructieboekje aangeeft voor modellen met de T-Hybrid-aandrijflijn, wat vooralsnog alleen de GTS is. Ook in het Nederlandse instructieboekje staat dat de accu van de T-Hybrid bij voorkeur niet (nooit!) wordt blootgesteld aan temperaturen van minder dan -20 en meer dan 30 graden Celsius. Die ondergrens gaat nog wel, de bovengrens wordt al lastiger voor wie graag op mooie zomerdagen met de 911 rijdt. Porsche geeft als algemene regel ook aan om de auto bij voorkeur niet langdurig in direct zonlicht te parkeren, waarmee de suggestie wordt gewekt dat die hoge temperatuur ín de auto ook al een rol kan spelen als het buiten nog geen 30 graden is. Twee weken Maar hier blijft het niet bij. Pas echt lastig wordt het als je de auto voor twee weken of langer moet parkeren. Onderstaande instructies zijn letterlijk gekopieerd uit het instructieboekje: Voertuig niet met een lege hoogvoltbatterij neerzetten. Zorg ervoor dat het voertuig niet permanent wordt blootgesteld aan direct zonlicht. Het wordt aanbevolen om het voertuig in een overdekte garage te parkeren. Zorg ervoor dat het voertuig zich in een omgevingstemperatuur tussen 0 °C en 20 °C bevindt. Acculading indien mogelijk regelmatig controleren, of het accuniveau 30% niet onderschrijdt. Als het laadniveau van de hoogvoltbatterij onder een gedefinieerde drempelwaarde valt, kan de starthulp alleen door een vakgarage uitgevoerd worden. Dat lees je goed: je mag de auto bij langdurig parkeren eigenlijk niet blootstellen aan temperaturen van meer dan TWINTIG graden, ofwel wat het in de zomer eigenlijk altijd is. Parkeren op het vliegveld wordt dus lastig voor wie lief voor de GTS wil zijn, zelfs als je - en dat doe je – bij P3 voor de optionele overdekte garage gaat. De winterzon is trouwens ook al snel problematisch, want een nachtje onder het vriespunt is zelfs met slappe Nederlandse winters geen uitzondering. Vervolgens is het volgens het instructieboekje zaak om de kleine hoogvoltagebatterij niet onder de 30 procent te laten zakken, omdat ‘de starthulp dan alleen door een vakgarage uitgevoerd kan worden’. Lees: dan moet de auto worden afgesleept naar de dichtstbijzijnde dealer. Nu is het natuurlijk op zich niet erg of ongebruikelijk dat een sportwagen van hoog niveau wat meer aandacht vereist, maar potentiële GTS-kopers doen er wel goed aan om deze instructies even goed te overdenken. 911’s worden immers niet zelden ‘gewoon’ gebruikt als auto, en daar hoort buiten parkeren bij wat hogere of lagere temperaturen vaak gewoon bij. Twee maanden Voor wie de auto puur als speeltje gebruikt, zijn de beperkingen van de accu uiteraard nog iets relevanter. De temperatuurhuishouding in de garage kan dan maar beter goed op orde zijn, en Porsche roept incidentele 911-rijders bovendien op om de accu bij stilstand vanaf een duur van twee maanden vooraf op te laden tot minimaal 80 procent. De Porsche 911 GTS is geen plug-inhybride, dus dat opladen kan alleen door de auto een tijdje te rijden in de opgezweepte ‘Sport Plus’-modus. Als je GTS-rijdende buurman straks dus met gierende motor zenuwachtig door de wijk knalt, heb je één troost: waarschijnlijk is de auto straks minstens twee maanden van de straat. 1 2 Quote
JanC 7.876 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 Zelfde systeem ja, maar dan met twee kleinere turbo's. Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 38 minuten geleden, Naish zei: Net even een spec gemaakt en cabrio Turbo S zonder echt gek doen (enkel PTS) is 330k Deel de spec eens aub. Ben ook al fijn aan het configureren geweest, maar ik wacht sowieso op de 'gewone' Turbo. Vooral benieuwd naar het grote verschil met de 'S'. Quote
Naish 9.594 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 Al afgesloten helaas... En al niet content ook want ik zou kuipen willen met het heritage interieur en dat ging al niet. Buiten voor mij de turbo in meissen graag met alles in dat nieuwe turbonite Even 992.2 GT3 gespecced ook en dan zit ik op ipanema blue met goud... Maar dan enkel geen Fjord omdat je niet 2 keer dezelfde spec na elkaar zou kopen Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 8 september 2025 Auteur Geplaatst: 8 september 2025 8 uren geleden, Parsifal zei: Is deze ook met die T-hybrid techniek. Had er overlaatst een artikel over gelezen dat mij de goesting om zoiets te nemen meteen ontneemt: Dit wist ik niet, en is idd een nadeel. Ok, 2 weken in de volle zon laten staan, daar zie ik geen probleem, want dat doe ik sowieso nooit. Enkel dat langer stilstaan vraagt wel wat voorbereiding (laden tot 80%), en opvolgen, dus tijdig weer een rondje rijden zodat de hybride batterij niet volledig plat gaat. Niet onoverkomelijk, maar je moet er wel mee bezig zijn. Daarom, geen GTS of Turbo, maar een Carrera S of GT3. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 8 september 2025 Auteur Geplaatst: 8 september 2025 7 uren geleden, Naish zei: Al afgesloten helaas... En al niet content ook want ik zou kuipen willen met het heritage interieur en dat ging al niet. Buiten voor mij de turbo in meissen graag met alles in dat nieuwe turbonite Even 992.2 GT3 gespecced ook en dan zit ik op ipanema blue met goud... Maar dan enkel geen Fjord omdat je niet 2 keer dezelfde spec na elkaar zou kopen De fabrikant van die nieuwe kuipen kan voorlopig enkel zwart leveren. Zelfs contrast stikking in een andere kleur dan grijs is tot vandaag niet mogelijk. Wil je toch zo'n heritage interieur, of andezre kleur stikkingen, dan moet je de gewone sportstoelen nemen. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 10 september 2025 Geplaatst: 10 september 2025 Ik vraag me af waarom de topsnelheid van 330 km/u (992.1 turbo S) naar 322 km/u (992.2 turbo S) is gezakt. Oké, de motor zakt in vermogen van 650 naar 640 pk en als de electro-shizzle niks meer bijdraagt aan die snelheden, zit je effectief met minder piekvermogen (nodig voor v/max). Maar kan 10 pk verlies effectief 8 km/u verschil maken? Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 10 september 2025 Geplaatst: 10 september 2025 Op 8/9/2025 om 21:43, BMWMB zei: De fabrikant van die nieuwe kuipen kan voorlopig enkel zwart leveren. Zelfs contrast stikking in een andere kleur dan grijs is tot vandaag niet mogelijk. Wil je toch zo'n heritage interieur, of andezre kleur stikkingen, dan moet je de gewone sportstoelen nemen. Alexander leek toch mee te geven dat met CXX wel alles mogelijk is, ook op de kuipen van de GT3? Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 Op 10/9/2025 om 15:07, gTa zei: Ik vraag me af waarom de topsnelheid van 330 km/u (992.1 turbo S) naar 322 km/u (992.2 turbo S) is gezakt. Oké, de motor zakt in vermogen van 650 naar 640 pk en als de electro-shizzle niks meer bijdraagt aan die snelheden, zit je effectief met minder piekvermogen (nodig voor v/max). Maar kan 10 pk verlies effectief 8 km/u verschil maken? Dat lijkt me nogal veel. 330/322=1.025 en een snelle check zegt me dat zowel de parasitaire drag (van de cx ) als de drag door lift toenemen met de 3e macht van de snelheid. Als ik rolweerstand negeer dan zou dat inhouden dat ge van 640pk voor 322km/u naar 689pk voor 330 km/u zou gaan. Quote
Monterey Jack 6.514 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 Op 10/9/2025 om 09:07, gTa zei: Ik vraag me af waarom de topsnelheid van 330 km/u (992.1 turbo S) naar 322 km/u (992.2 turbo S) is gezakt. Oké, de motor zakt in vermogen van 650 naar 640 pk en als de electro-shizzle niks meer bijdraagt aan die snelheden, zit je effectief met minder piekvermogen (nodig voor v/max). Maar kan 10 pk verlies effectief 8 km/u verschil maken? 1 uur terug, Le Capri Mauve zei: Dat lijkt me nogal veel. 330/322=1.025 en een snelle check zegt me dat zowel de parasitaire drag (van de cx ) als de drag door lift toenemen met de 3e macht van de snelheid. Als ik rolweerstand negeer dan zou dat inhouden dat ge van 640pk voor 322km/u naar 689pk voor 330 km/u zou gaan. Extra gewicht speelt volgens mij mee, beïnvloedt uw rolweerstand. Of andere verhouding in de v-bak. Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 Op 10/9/2025 om 16:07, gTa zei: Ik vraag me af waarom de topsnelheid van 330 km/u (992.1 turbo S) naar 322 km/u (992.2 turbo S) is gezakt. Oké, de motor zakt in vermogen van 650 naar 640 pk en als de electro-shizzle niks meer bijdraagt aan die snelheden, zit je effectief met minder piekvermogen (nodig voor v/max). Maar kan 10 pk verlies effectief 8 km/u verschil maken? Luchtweerstand wordt beïnvloed door de snelheid^2. Hoe sneller je gaat, hoe groter ze wordt dus dat kan weldegelijk een grote invloed hebben. Ik dacht dat de veyron amper 300pk nodig had om 300 te doen, maar 1000 om 400 te doen ofzo iets Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 12 minuten geleden, Monterey Jack zei: Extra gewicht speelt volgens mij mee, beïnvloedt uw rolweerstand. Of andere verhouding in de v-bak. Ik mijn berekening bestaat rolweerstand zelfs niet, dus negeer ik zeker verschillen in de versnellingsbak. Is gewoon een schatting dat als we aannemen dat het overgrote deel van het werk tegen de wind gebeurt, dat ge dan veel meer dan 10pk nodig hebt om 8km rapper te gaan. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 1 minuut geleden, PJH zei: Luchtweerstand wordt beïnvloed door de snelheid^2. Hoe sneller je gaat, hoe groter ze wordt dus dat kan weldegelijk een grote invloed hebben. Ik dacht dat de veyron amper 300pk nodig had om 300 te doen, maar 1000 om 400 te doen ofzo iets Als de drag ~v^2 dan gaat het bijhorende vermogen ~v^3. Dat was mijn punt. Quote
Monterey Jack 6.514 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 1 uur geleden, Le Capri Mauve zei: Ik mijn berekening bestaat rolweerstand zelfs niet, dus negeer ik zeker verschillen in de versnellingsbak. Is gewoon een schatting dat als we aannemen dat het overgrote deel van het werk tegen de wind gebeurt, dat ge dan veel meer dan 10pk nodig hebt om 8km rapper te gaan. Maar wie zegt dat de luchtweerstand de limiterende factor is? Als je aan de limiter ziet omdat uw versnellingen op zijn is het ook gedaan met versnellen hé. Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 30 september 2025 Geplaatst: 30 september 2025 3 uren geleden, Le Capri Mauve zei: Dat lijkt me nogal veel. 330/322=1.025 en een snelle check zegt me dat zowel de parasitaire drag (van de cx ) als de drag door lift toenemen met de 3e macht van de snelheid. Als ik rolweerstand negeer dan zou dat inhouden dat ge van 640pk voor 322km/u naar 689pk voor 330 km/u zou gaan. Ligt inderdaad niet aan het vermogen, die curve gaat zwaar exponentieel misschien die electro-dingen die ergens een extra wrijving id aandrijflijn brengen? Iets meer Aero voor stabiliteit? Rolweerstand? Boite verhoudingen? Diff ratio? … kan aan vanalles liggen eigenlijk Quote
ex-Mooseman 14.651 Geplaatst: 2 oktober 2025 Geplaatst: 2 oktober 2025 Op 30/9/2025 om 18:11, gTa zei: 't Zou toch gaan, zne. yes, please ! Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 2 oktober 2025 Geplaatst: 2 oktober 2025 Op 30/9/2025 om 18:11, gTa zei: 't Zou toch gaan, zne. Is dit GT-Silver of een PTS-kleur ? Thx. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 2 oktober 2025 Geplaatst: 2 oktober 2025 5 minuten geleden, SpeedExceed zei: Is dit GT-Silver of een PTS-kleur ? Thx. GT-zilver, denk ik. Was een PTS-loze ketel. Bicolor bordeaux/zwart binnenin. Bordeaux kap. Quote
Timo 16.104 Geplaatst: 2 oktober 2025 Geplaatst: 2 oktober 2025 Op 7/9/2025 om 21:52, gTa zei: Ongetwijfeld wetenschappelijk aantoonbaar dat er daarmee tussen de 0,35 en 0,65 dB minder windgeruis geproduceerd wordt boven de 315 km/u, Kan dat worden getest door de mechanicien? Ik herinner nog zo'n verhaal van @Lefty. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.