Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Yep diegene die met een factuur werken zijn vele harder geraakt door deze maatregel. Maar ik geloof dat je het dan wel anders in je belastingen kan inbrengen? indien dit hoger zou zijn dan 't forfaitair bedrag voor beroepskosten Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 december 2011 Auteur Geplaatst: 9 december 2011 Ik dacht gelezen te hebben dat de prijs per km nu € 0,3352 was, maar met een (theoretisch) maximum van 24000km/jaar. De kost is 82,5% aftrekbaar voor de vennootschap (30% volledig aftrekbaar, 70% slechts voor driekwart)In mijn geval is dit niet interessant (>50000km voor de zaak), maar voor mijn vrouw die slechts 20k voor de zaak rijdt, is het misschien wel een goede oplossing... Dat van die 24.000 is nonsens. Daar is al rechtspraak over geloof ik. De fiscus heeft zich niet te moeien met hoeveel km je jaarlijks zakelijk rijdt, als je ze ook daadwerkelijk rijdt. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Nee daar is het principe dat er tabellen gepubliceerd zijn in het staatsblad in functie van in welk land je zit.Voor de auto mag je ook de echte kosten bewijzen. Zeg lastigaard Dit: "De kilometervergoeding die uw werkgever u geeft als terugbetaling van de autokosten die u voor zijn rekening hebt gemaakt, is niet belastbaar wanneer zij niet meer bedraagt dan die welke de Staat (of een andere overheidsdienst) aan zijn personeel toekent." Is hetzelfde principe als: "De dagvergoeding voor een buitenlandse verplaatsing die uw werkgever u geeft als terugbetaling van de kosten die u voor zijn rekening hebt gemaakt, is niet belastbaar wanneer zij niet meer bedraagt dan die welke de Staat (of een andere overheidsdienst) aan zijn personeel toekent." Quote
m0rph 52 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Dat van die 24.000 is nonsens. Daar is al rechtspraak over geloof ik. De fiscus heeft zich niet te moeien met hoeveel km je jaarlijks zakelijk rijdt, als je ze ook daadwerkelijk rijdt. Ja, dat had ik ook al gelezen... Quote
Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Ik dacht gelezen te hebben dat de prijs per km nu € 0,3352 was, maar met een (theoretisch) maximum van 24000km/jaar. De kost is 82,5% aftrekbaar voor de vennootschap (30% volledig aftrekbaar, 70% slechts voor driekwart)In mijn geval is dit niet interessant (>50000km voor de zaak), maar voor mijn vrouw die slechts 20k voor de zaak rijdt, is het misschien wel een goede oplossing... ik heb gebeld met ministerie van financiën en de 24000km is idd niet van toepassing ik heb 't gevraagd adhv mijn situatie(66000km werk aan te rekenen) en zolang je niet boven de gepubliceerde kmvergoeding gaat & kan bewijzen dat je idd zoveel km doet voor je werk(dmv bvb rapporten), dan blijft de vergoeding voor de 66000km belastingsvrij werkgever kan die uitgaven boeken als 'onkosten eigen aan de werkgever', nu nog uitvissen als dat 100% aftrekbaar is voor een nv, daar kon die lieve dame geen antwoord op geven wegens enkel bedreven in personenbelasting Quote
Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Ik dacht gelezen te hebben dat de prijs per km nu € 0,3352 was, maar met een (theoretisch) maximum van 24000km/jaar. De kost is 82,5% aftrekbaar voor de vennootschap (30% volledig aftrekbaar, 70% slechts voor driekwart)In mijn geval is dit niet interessant (>50000km voor de zaak), maar voor mijn vrouw die slechts 20k voor de zaak rijdt, is het misschien wel een goede oplossing... die aftrekbaarheid is dat ook geldig voor een nv? ben namelijk een dossierken aan't voorbereiden voor mijnen baas(ik 'zaag' al sinds ik een firmaslet gekregen heb om terug met km vergoeding te rijden Quote
m0rph 52 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Net even met Modrikamen gebeld. We zoeken nu nog 9999 anderen die samen een rechtzaak tegen de staat willen beginnen. Wegens obstructie van "Het beheer van onze vennootschappen als een goede huisvader". Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 december 2011 Auteur Geplaatst: 9 december 2011 Modrikamen. De Jeff Hoeyberghs van de advocatuur Quote
josenjef 436 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 ik heb gebeld met ministerie van financiën en de 24000km is idd niet van toepassingik heb 't gevraagd adhv mijn situatie(66000km werk aan te rekenen) en zolang je niet boven de gepubliceerde kmvergoeding gaat & kan bewijzen dat je idd zoveel km doet voor je werk(dmv bvb rapporten), dan blijft de vergoeding voor de 66000km belastingsvrij werkgever kan die uitgaven boeken als 'onkosten eigen aan de werkgever', nu nog uitvissen als dat 100% aftrekbaar is voor een nv, daar kon die lieve dame geen antwoord op geven wegens enkel bedreven in personenbelasting Rijd jij altijd eerst langs het bedrijf of vertrek jij van thuis uit ook naar klanten? Quote
Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Rijd jij altijd eerst langs het bedrijf of vertrek jij van thuis uit ook naar klanten? van thuis uit(ik ben wel werknemer,niet zelfstandig) 't rare is dat als je dat doet met een firmaslet, je dan (volgens hen) woon werk verkeer hebtdus privégebruik en als je dat doet met je eigen wagen, dat dit aanvaard wordt als werkkm en dus door je werkgever als zodanig vergoed mag worden Quote
Riskitalltowin 3.293 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Effe kort: ik rij met een Luxemburgse firmawagen, geleast in Luxemburg en door een Luxemburgsfirma. Ik ben dus niet onderhevig aan dat spel? Maar ik moet die toch aangeven op mijn belastinsbrief niet? HELP! Quote
Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Effe kort: ik rij met een Luxemburgse firmawagen, geleast in Luxemburg en door een Luxemburgsfirma. Ik ben dus niet onderhevig aan dat spel?Maar ik moet die toch aangeven op mijn belastinsbrief niet? HELP! als je woont in B,en belastingen betaalt in B en op je loonstrook staat dat je een firmaslet hebt, hang je volgens mij Quote
toere 16.927 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 ik snap er de kloten van. Dan zijn we al met 3 Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Effe kort: ik rij met een Luxemburgse firmawagen, geleast in Luxemburg en door een Luxemburgsfirma. Ik ben dus niet onderhevig aan dat spel?Maar ik moet die toch aangeven op mijn belastinsbrief niet? HELP! Als jij een andere keuze hebt, dan mag dit zelfs niet. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 van thuis uit(ik ben wel werknemer,niet zelfstandig) 't rare is dat als je dat doet met een firmaslet, je dan (volgens hen) woon werk verkeer hebtdus privégebruik en als je dat doet met je eigen wagen, dat dit aanvaard wordt als werkkm en dus door je werkgever als zodanig vergoed mag worden Ben ook werknemer en zit met het geval dat mijn verplaatsingen naar klanten meestal korter zijn dan die naar het bedrijf Dus is wel heel interessant wat jij aan het bekijken bent Quote
Philken 154 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Ben ook werknemer en zit met het geval dat mijn verplaatsingen naar klanten meestal korter zijn dan die naar het bedrijf Dus is wel heel interessant wat jij aan het bekijken bent van januari 1991 tot juni 2005 heb ik met een kilometervergoeding gewerkt maar mijn (toen)nieuwe werkgever was niet voor dat systeem en daarom moeten overschakelen op firmaslet, qua belastingen ,nooit geen problemen gehad(wel forfaitair systeem gekozen)ook niet over de kilometer aantallen(was toen een 50.000/jaar)nu met de meerkost van de firmasletten, ga ik 't opnieuw proberen, er is ook iemand begonnen die een firmawagen gevraagd heeft, dus kansje dat ik na zijn proefperiode(met kortetermijnhuurslet) mijn slet kan doorschuiven(ipv nieuwe te kopen) ik zie dat wel zitten ik ga wel niet de officiële tarief vragen maar een degressief systeem zoals ik vroeger had bij mijn vorige firma's Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Heb daarstraks effe snel een poging ondernomen om te zien wat nu het interessantste is (er vanuit gaande dat we in Belgie blijven) tussen privé of op de zaak de auto houden.Dat is nog niet zo evident gezien het aantal parameters. Zal mij nekeer een deftig excelleke moeten opstellen :? Hoe zit dat trouwens met bewezen beroepskilometers die je privé aanrekent aan je zaak. 100% aftrekbaar, 75% of ook in functie van de CO2 van de auto? Ik dacht 100% maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van. Had ook iets gelezen van 30% van dat bedrag is beschouwd als benzine en dus 75% aftrekbaar, en de rest volgens de geldende regels. Iemand? Op autoforum.be is er ene die al een Excel heeft. Misschien kan je daar mee beginnen. Een ander probleem met dat maximaal 6 maand huren is dat je wel op papier wisselt, maar in de praktijk niet. Die LU platen vallen natuurlijk op, en zal het risico op een controle wel vergroten. (al dan niet op aangeven van een klant/leverancier/buur met afgunst (van dichtbij al meegemaakt)). Bij dergelijke controle kan je wel met je papieren zwaaien, maar na een buurtonderzoek (jaja) zal blijken dat jij jaar in jaar uit met die kar rijdt, en dan heb je het vlaggen. (weet zo van iemand die ze een maand iedere middag naar de lunch gevolgd hebben om zijn privé/werk kilometers te verifiëren) Quote
Dimas 14 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Keuze tussen het VAA slikken en je kar privé zetten is van dezelfde orde als kiezen tussen aids en tbc. Zeker voor relatief nieuwe en dure karren met een hoge co is dit echt geen alternatief. Je mag privé al direct beginnen met nog eens opnieuw BIV op te hoesten. Bij een jonge wagen waar de leeftijdskorting nog laag is (nieuwe formule), zal dit al direct een flinke aderlating zijn. Bijkomend ga je voortaan ook alle andere kosten voor verkeersbelasting, brandstof, banden, onderhoud, verzekering, etc. uit eigen zak mogen bekostigen. Ver ga je niet komen met die 0,33 EUR/km en bijkomend haal je een hoop administratie en grote kans op gezever achteraf op de hals. Zeker voor het duurdere segment jonge wagens is dat uit de vennootschap halen en privé zetten toch maar een doekje voor het bloeden. Op autoforum.be is er ene die al een Excel heeft. Misschien kan je daar mee beginnen.Een ander probleem met dat maximaal 6 maand huren is dat je wel op papier wisselt, maar in de praktijk niet. Die LU platen vallen natuurlijk op, en zal het risico op een controle wel vergroten. (al dan niet op aangeven van een klant/leverancier/buur/forummer met afgunst (van dichtbij al meegemaakt)). Bij dergelijke controle kan je wel met je papieren zwaaien, maar na een buurtonderzoek (jaja) zal blijken dat jij jaar in jaar uit met die kar rijdt, en dan heb je het vlaggen. (weet zo van iemand die ze een maand iedere middag naar de lunch gevolgd hebben om zijn privé/werk kilometers te verifiëren) Dat is idd. misschien een aandachtspunt. Anderzijds, ik doe vooral autostrade en thuis staat mijn kar altijd binnen of uit het zicht van passanten. Met de Cayenne heb ik in 2,5 jaar en 80000km nooit controle gehad. Er zijn ook tig voorbeelden van mannen die al lang ongestoord rondrijden op buitenlandse platen zonder in orde te zijn. Met die huurconstructie ben je wel in orde als je op tijd switcht van huurder (al dan niet enkel op papier). BTW-attest geldt ook voor alle gezinsleden, op een huurcontract kun je ook meerdere bestuurders opgeven... Quote
wabe 1.018 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 tja privé plaatsen is géén optie voor mij. Ik heb voor het moment andere kosten privé. En de VAA slikken ook niet ... keuze is dus vlug gemaakt. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 december 2011 Auteur Geplaatst: 9 december 2011 Al naar de garage geweest? Quote
Riskitalltowin 3.293 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Als jij een andere keuze hebt, dan mag dit zelfs niet. En ik betaal 25% belastingen in Luxemburg en ben dus ingeschreven in Luxemburg. 75% betaal ik in Belgie net als mijn sociale zekerheid. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 december 2011 Auteur Geplaatst: 9 december 2011 Wat DDke bedoelt is dat je enkel in orde bent indien je van je werkgever een papier hebt waaruit blijkt dat hij je geen auto in BE ingeschreven kan/mag geven. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 december 2011 Auteur Geplaatst: 9 december 2011 Hopelijk valt "de schade" wat mee. Benieuwd wat ze gaan vertellen, je zal niet de enige zijn vrees ik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.