Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik vind dat straf dat je daar zo gelaten op reageert, op 1000 euro per jaar die je kwijt bent. Dat is toch geen klein bedrag?

Dat is nog het tragische... Een zelfstandige zal met wat manoevreren het VAA wel een beetje onder controle krijgen, terwijl de werknemer definitief zijn 1000€ kwijt is.

Geplaatst:

Wij zitten hier op het forum allemaal tegen elkaar te zeveren, maar ik vind dat we hier in België veel te braaf zijn en eens op straat moeten komen zoals ze zo dikwijls doen in andere landen. Of het iets gaat uithalen dat is iets anders.

Geplaatst:
Ik vind dat straf dat je daar zo gelaten op reageert, op 1000 euro per jaar die je kwijt bent. Dat is toch geen klein bedrag?
Nee, maar als het daar bij blijft op het hele budget vind ik dat nog altijd meevallen. Wij hebben de voorbije jaren 20 000 euro aan renovatie en eco-premies getrokken voor onze woning, als ik zie hoe ze daar in snijden, dat is veel erger als je aan een bouw of verbouwproject bezig bent ... Uiteindelijk zal iedereen het gaan voelen de komende tijd, daar is geen ontkomen aan.

Uiteindelijk weet je dat je met bedrijfswagens, maaltijdvergoedingen, representatievergoedingen en al die andere alternatieve manieren om loon uit te betalen een zeker "risico" hebt dat er aan die voordelen gaat gewerkt worden.

Daarom ook dat ik al jaren probeer om al die zaken in evenwicht te houden met mijn gewone loon.

Geplaatst:
Dat is nog het tragische... Een zelfstandige zal met wat manoevreren het VAA wel een beetje onder controle krijgen, terwijl de werknemer definitief zijn 1000€ kwijt is.

Het gaat hier wel over twee wagens, bij onze A4 die toch vrij frequent als bedrijfswagen voorkomt komt dit op 660 euro op jaarbasis.

Voor een zelfstandige is natuurlijk de impact "dubbel" zichtbaar, ik zie veel minder wat mijn baas nu meer moet gaan betalen.

Geplaatst:
Wij zitten hier op het forum allemaal tegen elkaar te zeveren, maar ik vind dat we hier in België veel te braaf zijn en eens op straat moeten komen zoals ze zo dikwijls doen in andere landen. Of het iets gaat uithalen dat is iets anders.

Ga je alle kleine zelfstandige autoliefhebbers mobiliseren? Want uiteindelijk is het die groep die echt geraakt wordt, voor de rest is het niet pijnlijk genoeg om er over te vallen denk ik ;)

Geplaatst:

Bon, efkes kunnen bijlezen, sta me toe niet alles te quoten…

Middelen: natuurlijk niet uitsluitend management-fees, dat zou nogal doorzichtig zijn. Huurinkomsten zelf zijn al een deel van de funding. Er is ook al het startkapitaal bij oprichting. En zoals Naish opperde, als “toegangscriterium” invoeren dat je een activiteit moet uitoefenen die ook vanuit de buitenlandse venn. factureerbaar is direct naar de klant en zonder Belgische omweg. Als er geen dubieuze link is naar je Belgische venn. dan valt er helemaal niets te herkwalificeren en zie ik bijgevolg het probleem niet. Kwestie van je statuten breed genoeg te definiëren. Ik blijf erbij, it can be done.

Voor alle duidelijkheid. Het plan is niet om prive “gratis” te rijden he. Voornaamste doelstelling is hier het VAA op een wettelijke manier te ontlopen. Dat is dus het uitgangspunt waar je een constructie moet zien rond te bouwen. Het feit dat je dat doet in een land zonder biv, lagere taksen, lager btw-tarief, soepele kostenaftrek in je vennootschap,… is allemaal leuk meegenomen. Ik nodig zij die hier komen neuten over de haalbaarheid graag uit om constructief mee te denken, sta altijd open voor suggesties. :)

Geplaatst:

Dan ga je iemand moeten vinden die zaakvoerder wil spelen die dus niks met de betrokken belgische vennootschappen te maken heeft.

Geplaatst:

Da's geen probleem. Bij een Société Anonyme kan dat. Fiscale kantoren in Lux. leveren allemaal "directeurs"...En zolang je geen geld uitkeert van de buitenlandse venn. naar jezelf als privé persoon dan kun je ook nergens op worden belast. En dit is nu niet de bedoeling want de inkomsten dienen enkel om de kosten te dekken, er moet m.a.w. geen winst zijn (of mss. een klein beetje ;))

Geplaatst:

Heb daarstraks effe snel een poging ondernomen om te zien wat nu het interessantste is (er vanuit gaande dat we in Belgie blijven) tussen privé of op de zaak de auto houden.

Dat is nog niet zo evident gezien het aantal parameters. Zal mij nekeer een deftig excelleke moeten opstellen :?

Hoe zit dat trouwens met bewezen beroepskilometers die je privé aanrekent aan je zaak. 100% aftrekbaar, 75% of ook in functie van de CO2 van de auto? Ik dacht 100% maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van. Had ook iets gelezen van 30% van dat bedrag is beschouwd als benzine en dus 75% aftrekbaar, en de rest volgens de geldende regels.

Iemand?

Geplaatst:

als ik dat bereken voor de mondieu

krijg ik dit bij 5000km

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 5][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=align: right]Current[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]New[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]VAT:[/TD]

[TD=align: right]129,74[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]173,78[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: right]Extra VAT per year:[/TD]

[TD=align: right]44,04[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Disallowed expenses:[/TD]

[TD=align: right]n/a[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]375,07[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: right]Extra corporate taxes per year:

[/TD]

[TD=align: right]127,49

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

wil dus zeggen dat ik 44.04€ meer voordeel in natura zou krijgen?

als ik minder dan 5000km prive bol?

Geplaatst:
als ik dat bereken voor de mondieu

krijg ik dit bij 5000km

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 5][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=align: right]Current[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]New[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]VAT:[/TD]

[TD=align: right]129,74[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]173,78[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: right]Extra VAT per year:[/TD]

[TD=align: right]44,04[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Disallowed expenses:[/TD]

[TD=align: right]n/a[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]375,07[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4, align: right]Extra corporate taxes per year:

[/TD]

[TD=align: right]127,49

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

wil dus zeggen dat ik 44.04€ meer voordeel in natura zou krijgen?

als ik minder dan 5000km prive bol?

Dat gaat over de BTW op het voordeel he. Waar ziet gij daar iets over krijgen? "VAT" = BTW

Geplaatst:
Heb daarstraks effe snel een poging ondernomen om te zien wat nu het interessantste is (er vanuit gaande dat we in Belgie blijven) tussen privé of op de zaak de auto houden.

Dat is nog niet zo evident gezien het aantal parameters. Zal mij nekeer een deftig excelleke moeten opstellen :?

Hoe zit dat trouwens met bewezen beroepskilometers die je privé aanrekent aan je zaak. 100% aftrekbaar, 75% of ook in functie van de CO2 van de auto? Ik dacht 100% maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van. Had ook iets gelezen van 30% van dat bedrag is beschouwd als benzine en dus 75% aftrekbaar, en de rest volgens de geldende regels.

Iemand?

Heb het niet helemaal doorgelezen, maar mss vind je HIER het antwoord.

Geplaatst:

Simpelste is om de wagen privé te kopen en te verhuren aan de vennootschap (volgens mijn boekhouder)

Is geen oplossing voor bestaande wagens maar idd eerst eens zien wat er van over schiet als de wet gestemd wordt

Geplaatst:

Daar staat niet alles in. Daar staat:

"De kilometervergoeding die uw werkgever u geeft als terugbetaling van de autokosten die u voor zijn rekening hebt gemaakt, is niet belastbaar wanneer zij niet meer bedraagt dan die welke de Staat (of een andere overheidsdienst) aan zijn personeel toekent."

Maar ik meen gelezen te hebben dat je daarboven kan gaan als je je effectief kan bewijzen (bijhouden facturen gemaakte kosten).

Er staat daar nergens iets over aftrek in het bedrijf van de terugbetaalde kosten.

Geplaatst:

"De kilometervergoeding die uw werkgever u geeft als terugbetaling van de autokosten die u voor zijn rekening hebt gemaakt, is niet belastbaar wanneer zij niet meer bedraagt dan die welke de Staat (of een andere overheidsdienst) aan zijn personeel toekent."

Maar ik meen gelezen te hebben dat je daarboven kan gaan als je je effectief kan bewijzen (bijhouden facturen gemaakte kosten).

Er staat daar nergens iets over aftrek in het bedrijf van de terugbetaalde kosten.

waar heb je dat gevonden? en staat 't er ook in't frans bij?

Geplaatst:

Voor de Touran gaat de VAA van 130 naar 190, dus die gaat mij netto iets van een 30 euro per maand meer kosten. Voor de A4 gaan we van 120 naar 233, dus die gaat netto iets van een 55 euro per maand meer kosten. De catalogusprijs nekt de A4 hier, zeker als je weet dat de A4 50 euro per maand goedkoper is dan de Touran in leasing. Vooral door de korting die bij de Audi het dubbel is van de VW.

Voor gewone loonslaven met normale wagens valt de maatregel nog wel redelijk mee vind ik. 1000 euro netto in ons gezinsbudget is een reisje minder.

bedragen zijn idd zo indien het vaa op je loonbrief vermeld is, veel bedrijven echter rekenen(dmv maandelijkse of jaarlijkse factuur) dat bedrag aan, bvb in mijn geval gaat 't van 1410€ naar 2810€ dat ik mag verwachen 1x per jaar

Geplaatst:

Ik gebruik dat systeem voor mijn dagvergoedingen bij buitenlandse verplaatsingen.

Geplaatst:
bedragen zijn idd zo indien het vaa op je loonbrief vermeld is, veel bedrijven echter rekenen(dmv maandelijkse of jaarlijkse factuur) dat bedrag aan, bvb in mijn geval gaat 't van 1410€ naar 2810€ dat ik mag verwachen 1x per jaar

Yep diegene die met een factuur werken zijn vele harder geraakt door deze maatregel. Maar ik geloof dat je het dan wel anders in je belastingen kan inbrengen?

Geplaatst:
Ik gebruik dat systeem voor mijn dagvergoedingen bij buitenlandse verplaatsingen.

Appelen en peren :)

Geplaatst:
Appelen en peren :)

Niet waar.

Daar is het principe exact hetzelfde. Wat de staat aan zijn werknemers geeft, kan je in de privé ook doen.

Geplaatst:
Niet waar.

Daar is het principe exact hetzelfde. Wat de staat aan zijn werknemers geeft, kan je in de privé ook doen.

Nee daar is het principe dat er tabellen gepubliceerd zijn in het staatsblad in functie van in welk land je zit.

Voor de auto mag je ook de echte kosten bewijzen.

Geplaatst:

Ik dacht gelezen te hebben dat de prijs per km nu € 0,3352 was, maar met een (theoretisch) maximum van 24000km/jaar. De kost is 82,5% aftrekbaar voor de vennootschap (30% volledig aftrekbaar, 70% slechts voor driekwart)

In mijn geval is dit niet interessant (>50000km voor de zaak), maar voor mijn vrouw die slechts 20k voor de zaak rijdt, is het misschien wel een goede oplossing...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in