Ga naar inhoud

Alfa Romeo Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

AUTONIEUWS

Elektrische Alfa Romeo’s zullen er niet uitzien als elektrische auto’s (en met een goede reden)

Designbaas Alejandro Mesonero-Romanos licht het toekomstige ontwerp toe

Redactie TopGear
Door Redactie TopGear
Gepubliceerd op 9 augustus 2022 om 10:33 uur 
  • ?fbclid=IwAR0nzRb2fwUggbFSaFgOSSNlsvcWJl
  • ?fbclid=IwAR0nzRb2fwUggbFSaFgOSSNlsvcWJl
  •  
  •  
  •  
  • Alfa Romeo Giulia Estrema
  • alejandro-mesonero-romanos-alfa-romeo-on
  • alejandro-mesonero-romanos-alfa-romeo-on
  • Alfa Romeo Tonale logo badge
  • Alfa Romeo Tonale
  • Alfa Romeo Stelvio Estrema
  •  
 
ADVERTENTIE

Fantastisch design heeft altijd voorop gelopen in de Alfa Romeo-filosofie. Goed nieuws dan: dat zal niet veranderen als het merk in 2025 volledig elektrisch wordt, volgens designbaas Alejandro Mesonero-Romanos. Sterker nog: de nieuwe Alfa’s zullen er niet uitzien als elektrische auto’s. De voormalig ontwerper van Renault, Seat en Cupra legt het uit aan TopGear.

‘Elektrificatie verandert de manier waarop de auto beweegt, maar het karakter, de stijl, de waarden blijven. Er elektrisch uitzien om het elektrisch eruitzien, dat heeft geen zin vanuit mijn oogpunt’, antwoordde hij op de vraag welke impact elektrificatie zal hebben op toekomstige ontwerpen.

‘We gaan niet zeggen: “Oké, het is een elektrische auto, laten we hem er anders uit laten zien omdat hij elektrisch is.” Dat is de manier waarop het werkte voor bedrijven als BMW, het was meer marketingcommunicatie, ze wilden in het ontwerp van de auto aangeven dat hij elektrisch was, om te laten zien dat ie anders was dan al het andere, om gezien te worden als een technologiebedrijf.’

‘Maar nu iedereen elektrisch is of wordt, is is het niet nodig om te zeggen: “Hé, hallo, ik ben elektrisch, kijk naar mij.” Het is niet nodig om aan te geven dat je elektrisch bent. Het enige dat verandert, is de krachtbron, maar de rest van de waarden van de auto verandert niet. Voor mij is het belangrijk dat het een Alfa Romeo is, of hij nu elektrisch is of niet.’

Wat wil Alfa Romeo dan wel?

‘We willen visceraal zijn. Als we een auto laten zien en er is geen “wauw”-effect, dan is dat niet het resultaat dat we willen hebben. Voor ons is het erg belangrijk om een gedurfde houding aan te nemen, om proporties te hebben die sportiviteit uitstralen. We moeten een assertieve uitdrukking van de voorkant hebben. Kijk naar elke Alfa Romeo: ze hebben een assertieve blik, het gaat om karakter’, benadrukt de Alfa-ontwerper.

‘We zijn erg geïnspireerd door het menselijk lichaam voor deze atletische benadering, dus we hebben het over spieren, bouwlijn, gezicht, alles moet menselijkheid ademen. Een Alfa Romeo kan niet robotachtig zijn. Het moet met mensen te maken hebben. De oppervlakken moeten de zintuigen aanspreken, zodat je elke keer dat je een Alfa Romeo ziet, hem wilt aanraken om met je handen te bevestigen waar je ogen naar kijken.’

‘We moeten ook durven’, vervolgt hij. ‘We hebben deze visuele kracht nodig, dus mensen zeggen: “Wauw, dit is een Alfa Romeo.” Oké, je vindt ‘m misschien niet mooi, maar het is in ieder geval geen auto die je zonder enige mening achterlaat. Ik denk dat het iets verschrikkelijks zou zijn voor Alfa als iemand zou zeggen: “Oké, de zoveelste auto.” We moeten risico’s nemen, we moeten durven.’

Als de meesten het maar mooi vinden

‘Als je naar Alfa’s in het verleden kijkt – denk aan de BAT-modellen van Franco Scaglione, de 8C 2900 Le Mans, de Carabo van Gandini – kijk naar al die auto’s, het waren echt statements. Zolang we geliefd zijn bij misschien niet alle, maar een flink aantal mensen, komt het goed.’

Dus wat zijn de grote uitdagingen als het gaat om elektrische Alfa Romeo’s? ‘De richtlijnen blijven, maar de verhoudingen veranderen, en dat verandert de architectuur van de auto’, zegt Mesonero-Romanos. ‘Langere wielbases, kortere overhangen, grote accu’s, een lager zwaartepunt. Het gaat niet meer om hoeveel liter een motor meet, nu hebben we het over de actieradius. Het is een andere stijl, en dat betekent dat we naar veel dingen moeten kijken waar we voorheen niet naar keken.’

‘Het enige wat ik tegen de ontwerpers zeg, is dat je niet geobsedeerd moet zijn met het feit dat het een elektrische auto is. Het is een auto met een andere architectuur, en dat is alles. We moeten nog steeds emotie overbrengen, we moeten nog de oude waarden laten zien, alles wat we leuk vinden in design.’

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Machtig, maar voor mij "moet" het een Busso 2.5 zijn. Compleet verlekkerd op dat spel en het lijkt er op dat dit zo ongeveer de periode is om er nog op te springen. Misschien wel eens iets voor een scouting projectje voor '23. ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 5 weken later...

Italian coachbuilder Zagato has revealed the Alfa Romeo Giulia SWB Zagato, a hand-built one-off special that celebrates 100 years of collaboration between the two iconic Italian brands. As the name suggests, the Giulia SWB is based on the existing rear-wheel drive Giulia saloon, but features bespoke bodywork and a blend of the mechanicals from the Giulia GTA and Quadrifoglio.

https://www.evo.co.uk/alfa-romeo/205517/alfa-romeo-giulia-swb-zagato-revealed

 

05_Alfa-Romeo_GiuliaSWB_Zagato_cnvibp.jp

13_Alfa-Romeo_GiuliaSWB_Zagato_z5xrqw.jp

08_Alfa-Romeo_GiuliaSWB_Zagato_r52zdc.jp

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

mijn vrouw heeft 3 jaar met een 916 gtv 2.0 phase 2 turbo gereden (als het reed)
identiek dezelfde als foto hieronder, donker metallic met rood leer interieur

fantastische GT wagen... verschrikkelijk qua betrouwbaarheid en meermaals op punt gestaan om het in brand te steken als ge er aan moet werken.
 

Heeft met zeker 2 jaar van men leven gekost, courage voor mensen dat dit rijdende proberen te houden, mij nimeer gezien

Arkadiusz-Łapajski-1998-Alfa-Romeo-GTV-10-1200x628-2.jpg

aangepast door T0m
  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/2/2023 om 18:49, T0m zei:

mijn vrouw heeft 3 jaar met een 916 gtv 2.0 phase 2 turbo gereden (als het reed)
identiek dezelfde als foto hieronder, donker metallic met rood leer interieur

fantastische GT wagen... verschrikkelijk qua betrouwbaarheid en meermaals op punt gestaan om het in brand te steken als ge er aan moet werken.
 

Heeft met zeker 2 jaar van men leven gekost, courage voor mensen dat dit rijdende proberen te houden, mij nimeer gezien

Arkadiusz-Łapajski-1998-Alfa-Romeo-GTV-10-1200x628-2.jpg

Ik heb zo een 156 gehad :D 

Was meteen ook de laatste Alfa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, brjefs zei:

Ik heb zo een 156 gehad :D 

Was meteen ook de laatste Alfa.

Diep vanbinnen heb je nog heimwee naar die 5cyl roffel en de TI stoelen gecombineerd met dat heerlijke design 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jules_W zei:

Diep vanbinnen heb je nog heimwee naar die 5cyl roffel en de TI stoelen gecombineerd met dat heerlijke design 

En de wekelijkse garagebezoeken :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jules_W zei:

Diep vanbinnen heb je nog heimwee naar die 5cyl roffel en de TI stoelen gecombineerd met dat heerlijke design 

Absoluut. Was een van de dikste 156jes die ik ooit tegen ben gekomen. Maar wat een TOTAAL drama om dat rijdend te houden. Daar ging letterlijk alles aan kapot. Onvoorstelbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid