Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

19 uren geleden, luigi zei:

Wat is naar jullie ervaring de beste shampoo voor in een snowfoam? Had er nu poorboys super Slick & wax in gedaan en dat schuimde mooi maar misschien bestaat er wel beter spul? 

Wat is het doel ?

Voorwas, was of bescherming aanbrengen?

Voorwas: Deze stap pas je toe VOOR je de wagen gaat wassen en dient om het meeste vuil te verwijderen voor je op de wagen begint te wrijven.
Hier heb je dus een vrij krachtig product voor nodig die werkt zonder aanraking.

Voorbeelden: Gyeon Foam, Auto Finesse Avalanche, Nanolex Prewash Foam, Autobrite Magifoam

Was: Sommige mensen foamen graag hun wagen in met de klassieke shampoo (die eerder zacht (ph neutraal) is en wel moet gewreven worden) om zo hun shampoo op de wagen te krijgen en snel met hun washmitt erover te kunnen gaan. Het enige waar je hier rekening moet mee houden is het uitspoelen van je washmitt na elk paneel. Dit kan je eventueel doen door je hogedrukreiniger met een korte lans (enkel de nozzle) in je andere hand te houden en tussen elke stap deze uit te spoelen. Is zeker niet mis en is een snelle manier van de wagen te wassen.

Voorbeelden: Gyeon Bathe, Auto Finesse Lather, Nanolex Pure shampoo, P&S Pearl shampoo, Poorboys Slick & Suds
 

Bescherming: Door gebruik te maken van een beschermende shampoo of coating kan je in een paar minuten tijd je wagen van een schermlaag voorzien na het wassen. Dit is een alternatief of de wet spray coatings die je anders handmatig moet aanbrengen. Bijkomend voordeel is dat het mooi evenredig wordt aangebracht.
Voorbeelden: Gyeon Bathe+, Auto Finesse Lavish ceramic foam, Nanolex Washcoat, Poorboys Slick & Wax

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Wax-it.be zei:

In de WAX-IT Car Care Academy kan je alles in meer detail nalezen

https://wax-it.eu/nl/academy/foamen

Super content op je site. Maar als ik mag, ik was gisteren wat aan het lezen, en mijn lodderig oog viel op dit:

https://wax-it.eu/nl/academy/hogedrukreinigers

"Bouwkwaliteit is fenominaal."

Fenomenaal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn Mondeo (nu 15,5 jaar) staat vol met waskrassen en is ook vrij dof, niet abnormaal als je weet dat die wagen vaak met de borstel aan de self-carwash gewassen is.
Nu bij de nieuwe Focus ga ik dat toch wel vermijden. Ik heb opnieuw voor zwarte lak gekozen, omdat ik dat gewoon machtig vind na een wasbeurt.
Ik heb eens gekeken naar van die coatings, maar ik vind dat toch best wel prijzig. Ik lees dan dat dit bij normaal gebruik een 2-3 jaar meegaat.
Dan ben je na 6 jaar en 3x laten aanbrengen bijna 3K kwijt, voor dat geld laat je de buitenkant volledig opnieuw spuiten bij wijze van spreken.
Zijn er zulke "verzegelingen" die je zelf kan aanbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ST TDCi zei:

Mijn Mondeo (nu 15,5 jaar) staat vol met waskrassen en is ook vrij dof, niet abnormaal als je weet dat die wagen vaak met de borstel aan de self-carwash gewassen is.
Nu bij de nieuwe Focus ga ik dat toch wel vermijden. Ik heb opnieuw voor zwarte lak gekozen, omdat ik dat gewoon machtig vind na een wasbeurt.
Ik heb eens gekeken naar van die coatings, maar ik vind dat toch best wel prijzig. Ik lees dan dat dit bij normaal gebruik een 2-3 jaar meegaat.
Dan ben je na 6 jaar en 3x laten aanbrengen bijna 3K kwijt, voor dat geld laat je de buitenkant volledig opnieuw spuiten bij wijze van spreken.
Zijn er zulke "verzegelingen" die je zelf kan aanbrengen?

Gewoon niet meer met die borstels van openbare wasstraten wassen.

Ik ga ook naar zo'n wasbox, maar ik heb een emmer en washmitt mee. En een velgborstel.
Emmer vullen met warm water met zeep (opletten, niet met de hogedruk op de bodem van je emmer spuiten of je spuit er gewoon doorheen en dan is-ie lek :D ).
Daarna de auto afspuiten dat 't grofste vuil er af is, en daarna manueel wassen met de washmitt. Als je wil kan je zelfs 2-emmer-methode toepassen. (De "kunst" vereist dat. :D )
En als-ie gewassen is, terug met de spuitdinges afspoelen en met gedemineraliseerd water en evt. de "coating" (spraywax) er nog eens over.

Daarnaast 2 keer per jaar grondig manueel wassen thuis, met lakinspectie. Als 't te grof wordt, ga ik eens een dagje polieren. Sealant erover, eventueel wax (doe ik nooit).
Doe dat nu al 15 jaar met m'n karren en dat gaat goed. Laatste paar jaar ga ik soms ook wel eens door de carwash uit gemakzucht... maar 'k zie nu al aan de Alfa dat ik me dat ga beklagen...

 

Coatings die hard genoeg zijn om je auto bestand te maken tegen krassende borstels (if any...) gaan altijd zo'n duurdere dingen zijn, die moeten curen onder een lamp (idealiter).
En dan nog geloof ik niet dat je daarmee zonder zorgen 2 jaar door de carwash kan zonder krassen.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Fred zei:

Ik heb sinds vorig weekend een Karcher K5 en heb het opzetstuk van Karcher zelf gekocht, het werkt maar de juiste verhouding is nog wat zoeken. Bij een te dik mengsel geraakt de toevoer verstopt en dan gebeurt er uiteraard niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ST TDCi zei:

Mijn Mondeo (nu 15,5 jaar) staat vol met waskrassen en is ook vrij dof, niet abnormaal als je weet dat die wagen vaak met de borstel aan de self-carwash gewassen is.
Nu bij de nieuwe Focus ga ik dat toch wel vermijden. Ik heb opnieuw voor zwarte lak gekozen, omdat ik dat gewoon machtig vind na een wasbeurt.
Ik heb eens gekeken naar van die coatings, maar ik vind dat toch best wel prijzig. Ik lees dan dat dit bij normaal gebruik een 2-3 jaar meegaat.
Dan ben je na 6 jaar en 3x laten aanbrengen bijna 3K kwijt, voor dat geld laat je de buitenkant volledig opnieuw spuiten bij wijze van spreken.
Zijn er zulke "verzegelingen" die je zelf kan aanbrengen?

Je kan dat zeker zelf, als je de tijd en de locatie hebt zou ik dat zeker durven aanraden. 
Het enige wat ik wel zou voorstellen is dat je even een demonstratie volgt (zoals onze demodagen) dan begin je zonder zorgen :)

Ik zou in jou geval de Gyeon One aanraden, deze is specifiek gemaakt voor first time users en helemaal niet duur.

Voorzie gewoon goeie voorbereiding en voldoende doeken. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, gTa zei:

Coatings die hard genoeg zijn om je auto bestand te maken tegen krassende borstels (if any...) gaan altijd zo'n duurdere dingen zijn, die moeten curen onder een lamp (idealiter).
En dan nog geloof ik niet dat je daarmee zonder zorgen 2 jaar door de carwash kan zonder krassen.

Geen enkele coating gaat beschermen tegen misbruik, het gaat helpen maar je mag geen wonderen verwachten ;)

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor m'n oprit aangelegd was deed ik het precies zoals @gTa. Nu gewoon thuis op 't gemakje, gewoon met tuinslang en zelfs niet hogedruk. Met zo'n goeie shampoo en/of quickdetailer met SiO2 gaat de volgende wasbeurt ook gewoon veel vlotter.

In de winter na veel zout douw ik om de paar weken eens een euro in zo'n wasbox om rap wat te spoelen. Maar dan vaak ook enkel water, niet die zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ST TDCi zei:

Mijn Mondeo (nu 15,5 jaar) staat vol met waskrassen en is ook vrij dof, niet abnormaal als je weet dat die wagen vaak met de borstel aan de self-carwash gewassen is.
Nu bij de nieuwe Focus ga ik dat toch wel vermijden. Ik heb opnieuw voor zwarte lak gekozen, omdat ik dat gewoon machtig vind na een wasbeurt.
Ik heb eens gekeken naar van die coatings, maar ik vind dat toch best wel prijzig. Ik lees dan dat dit bij normaal gebruik een 2-3 jaar meegaat.
Dan ben je na 6 jaar en 3x laten aanbrengen bijna 3K kwijt, voor dat geld laat je de buitenkant volledig opnieuw spuiten bij wijze van spreken.
Zijn er zulke "verzegelingen" die je zelf kan aanbrengen?

Als je er tijd voor hebt is dat zelfs leuk om zelf aan te pakken vind ik persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Om nog even terug te komen op pre-wash/foaming:

Vandaag onze twee wagen ontzout met de hogedrukreiniger. Deze keer eens zonder ze te laten weken in een bedje van Bilt Hamber Auto Foam maar gewoon meteen de droge wagen aangevallen.

Het viel me meteen op dat het vuil moeilijker los kwam. Ik gebruik al meer dan 10 jaar een schuimlans en rij ook de laatste 7 jaar met een zilveren wagen dus heb ondertussen wel een goed idee van wat het resultaat normaal zou zijn met pre-wash. Na meerdere passages kwam er wel al wat meer vuil los, maar niet zoals na een pre-wash. Ook goed te zien aan de velgen trouwens.

Voor mijn nog steeds een must dus. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jochen zei:

Om nog even terug te komen op pre-wash/foaming:

Vandaag onze twee wagen ontzout met de hogedrukreiniger. Deze keer eens zonder ze te laten weken in een bedje van Bilt Hamber Auto Foam maar gewoon meteen de droge wagen aangevallen.

Het viel me meteen op dat het vuil moeilijker los kwam. Ik gebruik al meer dan 10 jaar een schuimlans en rij ook de laatste 7 jaar met een zilveren wagen dus heb ondertussen wel een goed idee van wat het resultaat normaal zou zijn met pre-wash. Na meerdere passages kwam er wel al wat meer vuil los, maar niet zoals na een pre-wash. Ook goed te zien aan de velgen trouwens.

Voor mijn nog steeds een must dus. :)

Ik gebruik daar sinds enkele maanden AutoFinesse Dynamite ook af en toe voor, in plaats van te foamen dan. Ik heb het gevoel dat dat nog iets meer ‘bite’ heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/1/2022 om 08:16, gTa zei:

Gewoon niet meer met die borstels van openbare wasstraten wassen.

Ik ga ook naar zo'n wasbox, maar ik heb een emmer en washmitt mee. En een velgborstel.
Emmer vullen met warm water met zeep (opletten, niet met de hogedruk op de bodem van je emmer spuiten of je spuit er gewoon doorheen en dan is-ie lek :D ).
Daarna de auto afspuiten dat 't grofste vuil er af is, en daarna manueel wassen met de washmitt. Als je wil kan je zelfs 2-emmer-methode toepassen. (De "kunst" vereist dat. :D )
En als-ie gewassen is, terug met de spuitdinges afspoelen en met gedemineraliseerd water en evt. de "coating" (spraywax) er nog eens over.

Daarnaast 2 keer per jaar grondig manueel wassen thuis, met lakinspectie. Als 't te grof wordt, ga ik eens een dagje polieren. Sealant erover, eventueel wax (doe ik nooit).
Doe dat nu al 15 jaar met m'n karren en dat gaat goed. Laatste paar jaar ga ik soms ook wel eens door de carwash uit gemakzucht... maar 'k zie nu al aan de Alfa dat ik me dat ga beklagen...

 

Coatings die hard genoeg zijn om je auto bestand te maken tegen krassende borstels (if any...) gaan altijd zo'n duurdere dingen zijn, die moeten curen onder een lamp (idealiter).
En dan nog geloof ik niet dat je daarmee zonder zorgen 2 jaar door de carwash kan zonder krassen.

Ik ga bijna uitsluitend naar de wasbox. Grondig afspuiten, ik ‘druppel’ vervolgens voldoende schuim op de auto (niet met de borstel wrijven dus), wassen met washandschoen en dan alles weer afspuiten. Drogen aan de mast. Velgen doe ik tussendoor af en toe eens thuis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/1/2022 om 19:57, Jenkins zei:

Ik gebruik daar sinds enkele maanden AutoFinesse Dynamite ook af en toe voor, in plaats van te foamen dan. Ik heb het gevoel dat dat nog iets meer ‘bite’ heeft. 

Dynamite is idd sterker en valt onder een TFR (traffic film remover). Heel goeie reinigingsactie maar weet ook dat hij meteen waxen en sealants stript. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik heb m'n velgen laten poederlakken (zwart blinkend) en ben op zoek naar een velgen coating. ik heb nul komma nul ervaring met coatings, dus kan wel wat advies gebruiken.

zodoende : welke coating? hoe aanbrengen? met wat aanbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Eerst eens reinigen met een interieurreiniger zou ik zeggen en dan voeden met iets à la Dressle (Auto Finesse) of Aerospace Trim Restorer? Ik ben ook benieuwd naar de suggesties @Alexx en @Wax-it.be want de mijne heeft daar ook last van, precies zo’n levenloos dashboard 😄.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid